Wat voor soort hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveBodin

Wat voor soort hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 13:09

Na heeeel lang zeuren en hopen en wachten, komt er eindelijk een hond in huis. Oké, nu nog niet, want ik ben niet thuis en we gaan eerst nog een keer verhuizen, maar hé, eerst eens kijken waar je aan begint, toch?
De hoofdvraag is: wat voor hond?
Volgens mij bestaat de hond die wij willen niet eens :=

Dit is een lijstje van mij en mijn ouders:

1.Hond moet met de katten kunnen.
We hebben ten eerste twee katten, die niks met honden hebben. Volgens mij geen negatieve ervaringen, maar zeker geen positieve. We willen ze zeker niet kwijt, zij gaan altijd voor! Ze zijn beide ruim volwassen (ik dacht iets van 8 jaar oud). De (toekomstige) hond aan de katten voorstellen wordt dus al het eerste probleem. Het moet dus echt een hond zijn die goed met katten om kan gaan. We dachten zelf eraan dat de hond bijvoorbeeld niet naar boven mag, zodat de katten daar in elk geval 'veilig' zijn. Ook houden we de katten zeker langere tijd binnen. Dit zal zich allemaal afspelen ná dat we zijn verhuist, nadat de katten daar al meerdere weken binnen hebben gezeten én al weer langer naar buiten zijn, dus het zal nog wel 1,5/2 jaartjes duren.

2. Hond moet er lief uitzien en lief zijn
Een eis van mijn ouders :+ . Het moet een hond zijn, die er op het eerste gezicht lief uit ziet. Dus (helaas hihi) geen Rottweilers, Pittbulls, Bouviers, Herders etc. Ik weet dat die honden echt lief kunnen zijn, net zoals andere honden, maar ze kunnen bedreigend overkomen en dat willen we niet.

3. Het moet een bal vast kunnen pakken
Oftewel, geen ininiemini geval. Vindt m'n vader net een konijn :Y) (ik wil niemand beledigen, maar kleine honden gaat 'm ook niet worden). Het moet dus een middelmatige tot grote hond zijn.

4. Niet weglopen
Ja, ik weet dat dit voor het grootste gedeelte opvoeding is, maar sommige rassen staan erom bekend dat ze zo nu en dan eens een uitstapje willen doen. Mijn ouders (en ik ook) willen graag een hond die rustig los op het erf loopt (zonder daarbij mensen bang te maken, zie punt 2). Ik heb, van horen zeggen, dat je met jachthonden (zoals beagles) meer kans loopt dat ze een keer een uitstapje maken. Hoe waar dit is, weet ik niet. Kende wel een beagle die je echt niet los kon doen, dan was die weg.

5. Gezinshond
Het moet een gezinshond zijn. Hij is als eerste doel gezinshond. Veel met hem werken zal het dus waarschijnlijk niet worden. Ik weet nu nog niet hoeveel tijd ik zal hebben dan, wat huiswerk en reistijden betreft, maar ik ben degene die hem het meest zal gaan moeten uitlaten en dingen met hem doen. Ik vind het wel erg leuk om honden dingen aan te leren, dus een beetje leergierig zou fijn zijn, maar geen hond die half doodgaat als hij niet kan werken (zoals border collies)

Bij mij in huis loopt nu een Australische Herder rond, geweldig beestje. Ze leert snel en neemt niet veel tijd in beslag. Ze loopt ook niet weg, ziet er vriendelijk uit en is ook erg leuk.

Maar ik wil me niet vastpinnen op één ras!
We gaan ook in asielen rondkijken, maar ik ben eerlijk gezegd bang dat we daar niet zo 1,2,3 iets zullen vinden, aangezien we zoveel willen..
Ook de leeftijd weet ik nog niets over, wat is aan te raden?

Oké, het is een hele lap tekst.
Maar goed, heeft iemand hier een idee wat voor soort hond bij ons past?
Als dit topic verkeerd zit, hoor ik het graag!

mika11

Re: Wat voor soort hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:11

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:12

labrador? of golden retriever

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:12

Labrador?

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:13

ik denk dat een grote munsterlander ook een heel goed ras is
heel aanhankelijk, rustig, makkelijk opvoedbaar, geen doorgefokt ras

dit is de fokker waar wij hele goede ervaringen mee hebben
http://www.grotemunsterlander.eu

Agnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:14

Labrador retrievers (zwart, geel of bruin) en golden retrievers (geel) zijn super!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:16

Ik zou eens in het asiel gaan kijken en me niet vastpinnen op één ras, in de asielen zitten duizenden honden, vast wel eentje die bij jullie past :j

En anders, ik heb zelf een Sheltie, zijn geweldige honden, erg baasgericht en leren snel. Kijk maar naar de foto in mijn profiel.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 13:17

mika11 schreef:
Daar is ook een centraal topic over:

[BB] [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Oh, oké sorry!
Had ik nog niet gezien.
Is al wel al een maand niet meer in gereageerd?

Labradors, zijn die niet vreselijk doorgefokt? En Golden Retrievers ook?

Ik ga zeker naar de grote munsterlander kijken!
Sheltie had ik ook wat van gehoord :) zien er iig leuk uit haha

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:18

Misschien de kleinere variant (Toller) misschien wat voor jullie? Is toch wat anders dan een standaard labrador. Maar het ligt zo erg aan de karakter van een hond. Elke hond is anders en een bepaald ras verzekered je niet van de perfecte hond. Het duurt nog 1,5 tot 2 jaar!! dus genoeg tijd. Bovendien hebben ze in het asiel altijd wel geschikte honden zitten die nog een huisje zoeken en dan weet je ook van te voren niet wat er zit.. dus informeer gewoon lekker tegen die tijd bij asielen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 13:21

De Nova Scotia Duck Toller Retriever?
What's in a name..
Heb ik ervaring mee, m'n oom en tante hebben er ook één. M'n ouders waren hier ook erg enthousiast over.
Ik heb alleen ergens gehoord (jemig, echt veel gehoord xD, vergeet alleen altijd van wie), dat deze honden soms weleens weg willen lopen?

Je hebt gelijk hoor, karakter kan zo verschillen binnen het ras. Vandaar dat ik ook zeker niet wil vastpinnen op één ras. En gaan we bij het asiel kijken!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:24

Goed dat je bij het asiel gaat kijken :j
Ik weet niet of je de tijd hebt om een pup op te voeden? Anders zou ik naar een wat oudere hond van een jaar of 3/4 kijken.

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:25

de bruine labrador is vaak nogal zeer ADHD, moet je van houden.
Of de hond met katten kan, hangt van opvoeding af, maar er zijn ook rassen die gemiddeld wat feller op katten zijn dan andere.
Jachthonden zijn vaak wel erfhonden, vriendelijk en willen ook vaak goed luisteren.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:29

sillysoul schreef:
de bruine labrador is vaak nogal zeer ADHD, moet je van houden.
Of de hond met katten kan, hangt van opvoeding af, maar er zijn ook rassen die gemiddeld wat feller op katten zijn dan andere.
Jachthonden zijn vaak wel erfhonden, vriendelijk en willen ook vaak goed luisteren.

Oew.. pas op, dat laatste is niet helemaal waar. Jachthonden lopen juist eerder hun neus achterna en lopen makkelijker het erf af. Erf-honden en jachthonden kan nog een heel verschil zijn. Zo zullen beagles en duitse staanders bijvoorbeeld veel eerder weg lopen dan een erfhond zoals een herder of stabij.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:31