Een "Paard" opleren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Een "Paard" opleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 15:13

Haaii medebokkers !!

Ik en mijn vriend zijn samen op een 'geniaal' idee gekomen: Paardrijden op een koe }:0
Hoe we hierop gekomen zijn? Wel, mijn vriend is niet zo into de paardenwereld... Zelf heb ik nu al 5 maanden een jonge merrie (2j) en als ze groot genoeg is gaat mijn vriend eens op haar rug zitten. Zelda, mijn merrie, is een brave meid, maar mijn vriend is nog steeds niet echt geïnfecteerd door het paardenvirus. Daarom stelde ik hem voor om een koe op te leren. Zoiets sprak hem veel meer aan en hij vond het ook een super idee.
Dus zo gezegd zo gedaan; Lisa gaat een koe opleren :+

Helaas zijn er bij mijn vriend op het erf geen koeien die daar tam genoeg voor zijn, dus ik zal van 0 moeten beginnen en een kalfje zoeken.
Nu wil het toeval dat er vandaag een stiertje is geboren. Hij is wit, heeft een compleet zwarte snuit en make-up aan zijn oogjes (zwart lijntje onder en boven). Dus toen zei ik tegen mezelf: Ik ga dat kalf opleren :D

Nu ben ik enkel nog op zoek naar een stoere naam voor het beestje ^.^ Maar ik weet niet echt iets...
De naam moet passen bij 'Legend of Zelda' en als afkorting 'Charlie' hebben, want ik vind het kalfje eruit zien als een échte Charlie.

Dus kunnen jullie hier een beetje bij helpen ?? :)
Tips over het opleren van veulens mag ook altijd, want ik neem aan dat zoiets gelijk verloopt aan het opleren van een kalfje.

unihorses

Re: Een "Paard" opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:16

HAAHAHAHAHHAHA sorry, daar dacht ik aan toen ik dit las :D is een bonte pony niet makkelijker :D en dan verkopen als koe....

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 15:19

:+
Het was eigenlijk ook meer als grapje bedoeld in het begin, maar ik vond het wel een grappig projectje :p Ik ben iemand die van uitdagingen houdt 8-)

En neen, een bonte pony is geen optie :p Het beestje moet wel mijn vriend kunnen dragen als het eenmaal is opgeleerd :p

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:25

volgens mij heeft een meisje dat ooit bij mij op stal stond dat ook gedaan. heeft zelfs kleine sprongetjes gedaan met die koe :j of de bouw van de koe er geschikt voor is, geen idee..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:17

Volgens mij zijn stieren daar wel niet zo geschikt voor.. die dieren worden groot en kan je niet houden.
Weet dat de stier bij de boer hier in de buurt waar ik iedere zaterdag kom 1 keer in het half jaar uit zijn stal komt en dan wordt die door drie mensen vastgebonden en naar zijn andere ijzeren kooi getransporteerd.
Dus ik denk niet dat als die groter wordt je hem nog zo goed vast kan houden..

Denk dat je beter een vrouwelijk kalfje kan zoeken :-).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:19

Ik denk dat een stier op leren geen goed plan is. Het is niet zomaar dat maar weinig boeren echt lang volwassen stieren aanhouden.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja
intro van bovenstaande link;

Citaat:
Jaarlijks zijn er gemiddeld 2 tot 3 dodelijke slachtoffers te
betreuren als gevolg van ongevallen met stieren op het
bedrijf. De ongelukken gebeuren meestal in de wei. Wat
opvalt is dat ook personen die al jaren met stieren werken
risico lopen. Stieren zijn onberekenbare dieren en het is
daarom belangrijk om alert te blijven en aandacht te
schenken aan veiligheid. In deze Info vindt u tips om veilig
te werken met stieren.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 26-12-12 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:20

Als je een stier als rijdier wil houden zou ik overwegen om te castreren.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 16:30

Tja, ik heb vroeger een koe gehad (als kalf op de veemarkt gekocht) en als 2 jarige 'beleerd'. Nu stond ze samen met nog 1 koe van kalf af aan bij onze paarden op de weide/stal en paddock, dus ze dachten sowieso al dat ze paarden waren (als ze tochtig werden, sprongen ze op mijn jonge hengst... :D ). En het beleren is spelenderwijs gegaan :j

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 18:56

Uiteraard ga ik de stier laten castreren xD
Dan zijn ze rustiger hé :)

en even een reactie op de mensen die zeggen dat het beter is om geen stier op te leren: Stieren zijn even gevaarlijk als koeien hoor !! De ouders van mijn vriend houden dikbilkoeien, dus ik kan het wel weten ;) Die koeien (en de stieren) moet je altijd met veel mankracht van de ene box naar de andere plaatsen. Rede hiervoor is niet omdat de dieren sterk zijn, maar omdat ze het niet kennen. De dieren zijn niet geleerd om netjes aan de hand mee te lopen, ze zijn zelfs amper mensen gewoon. zodra ze vrijheid zien zijn ze ervandoor :) Laptopmuis zegt het zelf, 1x in het half jaar komt het dier uit zijn stal... Logisch toch dat er veel mankracht voor nodig is ?? :)

Ik denk dat je een paard ook niet kan houden, als het dier nooit geleerd is om netjes bij mensen te lopen enzo. Een merrie/hengst is in mijn ogen even onberekenbaar als een koe/stier :)
Het is vooral de opvoeding die ze 'tam' maakt :) Als je een veulen ook in een box opsluit tot het 2jaar is en dan pas 1x in het half jaar van box veranderd, dan ga je dat paard ook niet meer kunnen houden als het groot is.

Maar goed, als het een stiertje wordt, dan castreer ik hem sowieso ! Dan heeft hij minder last van zijn hormonen ;)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 18:58

Ik ben zeer benieuwd:=
Heb die droom ook altijd gehad:')
Fotos van je stier? :')

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 19:00

Ayasha schreef:
Ik denk dat een stier op leren geen goed plan is. Het is niet zomaar dat maar weinig boeren echt lang volwassen stieren aanhouden.

Dat is vooral omdat je als boer niks bent met een uit de kluiten gewassen stier. Deze dieren kunnen niet voor nakomelingen zorgen op de stal van herkomst (anders is er inteelt). De spring-stieren op een boerderij worden maar een 4tal jaar aangehouden, omdat ze anders te beschermend en onhandelbaar worden en opnieuw ook voor de inteelt. Koeien worden wel aangehouden, omdat deze voor nakomelingen kunnen zorgen (zowel door de spring-stier op stal als via KI) :)
De rede waarom er weinig stieren worden aangehouden is dus niet omdat ze onhandelbaar zijn, maar vooral om voortplantingsredenen. En dikbil stieren worden ook voornamelijk geslacht ;)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 19:01

Foto's heb ik nog niet kunnen nemen, want het fototoestel is foetsie :+
Maar zodra ik het weer heb gevonden komen er zeker foto's van 'Charlie' ;)

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:04

Hahaha, veel succes, ik vind het wel een grappig idee :D

xLIESSSx schreef:
en even een reactie op de mensen die zeggen dat het beter is om geen stier op te leren: Stieren zijn even gevaarlijk als koeien hoor !! De ouders van mijn vriend houden dikbilkoeien, dus ik kan het wel weten ;) Die koeien (en de stieren) moet je altijd met veel mankracht van de ene box naar de andere plaatsen. Rede hiervoor is niet omdat de dieren sterk zijn, maar omdat ze het niet kennen. De dieren zijn niet geleerd om netjes aan de hand mee te lopen, ze zijn zelfs amper mensen gewoon. zodra ze vrijheid zien zijn ze ervandoor :) Laptopmuis zegt het zelf, 1x in het half jaar komt het dier uit zijn stal... Logisch toch dat er veel mankracht voor nodig is ?? :)

Ik denk dat je een paard ook niet kan houden, als het dier nooit geleerd is om netjes bij mensen te lopen enzo. Een merrie/hengst is in mijn ogen even onberekenbaar als een koe/stier :)
Het is vooral de opvoeding die ze 'tam' maakt :) Als je een veulen ook in een box opsluit tot het 2jaar is en dan pas 1x in het half jaar van box veranderd, dan ga je dat paard ook niet meer kunnen houden als het groot is.

Maar goed, als het een stiertje wordt, dan castreer ik hem sowieso ! Dan heeft hij minder last van zijn hormonen ;)

Ik vind een stier alleen een wat minder goed idee, ondanks dat je hem wilt laten castreren... De stieren zijn zelfs na een goede 'opvoeding' nog gevaarlijk, dat zeg ik uit ervaring... Hoe tammer je ze hebt, hoe minder bang ze voor je zijn, hoe gevaarlijker... Want stel je voor dat ze eens uit verveling of gekheid op je willen gaan springen of je een stoot geven... En dan zijn hengsten misschien ook wel gevaarlijk, maar stieren zijn toch wel iets anders als hengsten...
Het is natuurlijk je eigen keuze, maar toch zou ik het niet doen...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 19:04

Hahahaha! nou ik ga je wel volgen hoor :')

Edit; in mijn diepste herinnering wist ik de naam van die opgeleerde koe nog die toen in het nieuws was.

HolyPope @ [LN] We noemen haar luna

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 19:16

AnneJa: ik begrijp je wel hoor (net als ik de andere mensen begrijp hier in dit topic) :)
Ik heb al eens een tamme stier gehad, maar die groeide wel op in de boxen en is gevetmest. Deze heb ik dus niet 'opgeleerd' zoals ik met dit kalfje van plan ben. Pitoe (de stier) is met de hand opgevoed, maar is verder geen manieren bijgebracht. Want als een kalfje tegen je benen begint te rammen, dan is dat schattig en ga je hem niet straffen. Resultaat: Pitoe bleef dit doen, ook toen hij een volgroeide, uit de kluiten gewassen stier was. Hoewel hij toen nog in een box zat, kwam hij ook tegen mijn been aanduwen :) Niks pijnlijks natuurlijk, hij zat immers in een box. (maar als hij had losgelopen, dan zou zoiets wel fout kunnen aflopen. Ze willen immers nog steeds spelen)

Maar in mijn ogen is zoiets juist hetzelfde als met een veulen :) Als je een jong veulen laat bijten en bokken (al spelend), dan zal hij dat ook doen als volwassen dier. Dat zou evengoed problemen kunnen geven :)
En ook een koe is op dat vlak niet veiliger hoor... Deze kunnen ook rammen omdat ze willen spelen :)

Nu jha, zo denk ik er tenminste over :)
en stel nu dat ik merk dat het niet gaat lukken, dan hoef ik er niet mee door te zetten hé. Maar ik ben van de overtuiging dat zoiets wel zou lukken, mits je ze opvoed als een veulen. Hiermee bedoel ik: Aan het halster lopen, voetjes geven, netjes blijven staan, niet rammen,... :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:29

AnneJa schreef:
Hahaha, veel succes, ik vind het wel een grappig idee :D

xLIESSSx schreef:

Ik vind een stier alleen een wat minder goed idee, ondanks dat je hem wilt laten castreren... De stieren zijn zelfs na een goede 'opvoeding' nog gevaarlijk, dat zeg ik uit ervaring... Hoe tammer je ze hebt, hoe minder bang ze voor je zijn, hoe gevaarlijker... Want stel je voor dat ze eens uit verveling of gekheid op je willen gaan springen of je een stoot geven... En dan zijn hengsten misschien ook wel gevaarlijk, maar stieren zijn toch wel iets anders als hengsten...
Het is natuurlijk je eigen keuze, maar toch zou ik het niet doen...

En als een koe dat doet dan komt dat niet hard aan? Ik vind koeien en stieren net zo mooi en net zo eng want beiden hebben een enorme kracht. Al zou ik als ik moest kiezen liever tussen de koeien lopen dan met 1 stier.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 21:44

Is de eigenaar het er wel mee eens dat je dit dier wilt laten casteren, want dat is een kostenpost, en wil houden tot het volgroeid is om alleen maar mee te spelen, dat is ook een kostenpost immers, dat dier eet en neemt ruimte in zonder economisch doel.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:00

Is het een Holstein? Die zijn als volwassen stier idd niet altijd grappig.

Als je hem tam wil maken moet je hem idd op tijd castreren. Als kalfje niet teveel mee 'tutten', gewoon simpel leren aanraken en meelopen aan touwtje, maar niet platknuffelen. Kalfjes kunnen dan heel brutaal worden en bij 60kg is dat mss nog grappig maar bij 600kg niet meer.

Vroeger een Holstein Os gekend, 'Brutus'. Magnifiek beest van denk 1.90m schoft en superbraaf. Denk dat ongeveer iedereen wel op z'n rug gekropen is, vaak met 3, 4 tegelijk, en dan allemaal mooi op de foto. Zolang Brutus eten voor z'n neus had bleef meneer braaf stilstaan. Aan een touwtje meelopen deed hij ook. Maar we gingen niet zo ver dat we erop kropen en mee gingen wandelen. Is uiteindelijk toch een klein ton met een eigen wil dat je dan naast/onder je hebt.

En verder is het zo gek nog niet. Ossen worden al sinds mensenheugenis als lastdieren gebruikt. En ook tegenwoordig hebben boeren soms wel eens een koe of stier staan die kipmak is (vaak prijskampbeesten, die worden van hot naar her gesleurd aan een touwtje) en daar wordt dan voor de gein ook wel eens iemand opgezet voor de foto. Alleen gaan in het geval van stieren, ook die doodbrave dieren weg, ze blijven niet eeuwig braaf.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 22:10

Het zijn geen holsteiners, maar 'belgisch witblauw' :)
En de 'eigenaar' is mijn schoonmoeder en die vind het prima :j Of het het kalfje wordt dat nu is geboren, dat weet ik nog niet... Dat is immers een volle witblauw en die kosten dus behoorlijk veel geld, gezien ze veel wegen... Desondanks ga ik dit kalfje wel aan het halstertje leren meelopen :)
Ik wil het liefst een melkkoeXdikbil, gezien deze het niet goed doen op de vleesmarkt (ze geven amper melk+amper vlees). Dus nu loopt de melkkoe van bij mijn vriend thuis bij de springstier. Benieuwd of ze binnenkort ook 'kalf inheeft' :) Want dan wordt het sowieso dat beestje :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:15

Haha, ik heb ook wel eens een koe vanaf kalf af aan als "favoriet" gehad waardoor ik er later op kon zitten als ze lag in de wei tussen de andere koeien. Dan joeg ze de andere koeien zelfs weg om ze niet te dicht in mijn buurt te hebben. }>

Ik kon het helaas iets minder waarderen toen ik er vooraf afging toen ze een keer opstond en ik mijn binnenkanten van mijn benen ophaalde aan haar restanten van de horens, ik was toen snel genezen van het koetje rijden en ben weer overgegaan op paard rijden. :D :D

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 22:16

cobiie schreef:
Haha, ik heb ook wel eens een koe vanaf kalf af aan als "favoriet" gehad waardoor ik er later op kon zitten als ze lag in de wei tussen de andere koeien. Dan joeg ze de andere koeien zelfs weg om ze niet te dicht in mijn buurt te hebben. }>

Ik kon het helaas iets minder waarderen toen ik er vooraf afging toen ze een keer opstond en ik mijn binnenkanten van mijn benen ophaalde aan haar restanten van de horens, ik was toen snel genezen van het koetje rijden en ben weer overgegaan op paard rijden. :D :D

Klinkt heel pijnlijk #)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:21

xLIESSSx schreef:
cobiie schreef:

Klinkt heel pijnlijk #)

Inderdaad, dat was het. -O-

Een goede tip van mij is dus om de horens goed weg te laten branden. ;) Ik had toen 2 wonden van volgens mij 15 cm lang en een vriendinnetje die het erg knap vond hoe ik langs het hoofd van de koe eraf wist te glijden. -O-
Mijn pony's waren braver (en ik mocht al van mijn vader niet op koeien zitten) dus mijn keuze was daarna snel gemaakt om niet vaker zo bezig te zijn. :+

minkxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:33

hahaha, wat leuk joh!
succes!! :D

p.s. je kan m 'fur king charles' noemen, betekent bonte koning charles en als roepnaam charlie ;p

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 09:50

Leuk idee!
Alleen denk ik dat een Belgisch Witblauw er niet echt geschikt voor is, qua gewicht := (dat moet ie ook maar mezeulen als je er op rijdt).
Dan kun je inderdaad beter een dubbeldoeltype gebruiken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 11:21

xLIESSSx schreef:
Uiteraard ga ik de stier laten castreren xD
Dan zijn ze rustiger hé :)

Aha, daarom dus dat er zoveel ongelukken mee gebeuren en dat het zelfs afgeraden wordt om ze te houden. Er is een reden waarom die beesten niet veel gehandeld worden. Maar bon. Het is jouw leven. Je doet er mee wat je wil. Ik heb zo het gevoel dat dit zeggen toch 0.0 zin heeft.