Moederloze babycavia'tjes, 19 dagen oud op pg 2!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Moederloze babycavia'tjes, 19 dagen oud op pg 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 01:16

Meet mijn triotje van 4 dagen oud!
Afbeelding

Vorige week vrijdag zijn ze op mijn werk geboren, eerste drie dagen was alles goed, moeder zorgde er goed voor.
Helaas lag mamacavia maandagmorgen dood ;(
ik weet niet van wanneer ze gestorven was, en weet dus ook niet hoe lang ze zonder eten gezeten hebben (stond uiteraard wel constant caviakorrel en hooi)
ik heb ze maandagmiddag rond 13.30 voor het eerst gevoerd, dit ging vrij moeizaam, daarna heb ik terug gevoerd om 16.00, en bij thuiskomst om 17.30.
daarna nog eens rond 19.00, bij mij thuis aten ze al vrij vlug van het witloof, dus heb ze niet meegedaan op visite.
ik heb de tussentijden wat opgetrokken naar 6 uur, caafjes gaven duidelijk aan dat ze na 2 uur (volgens google dienen ze om de 2 uur gevoerd te worden, andere sites zeggen dat ze na een week al zelfstandig kunnen eten en geen melk meer nodig hebben) nog absoluut geen honger hebben.
er ligt constant vers hooi, vers groenvoer, caviakorrel, vers water en knaagdiermelk, en morgen ga ik om babypureedingetjes.
ik heb er goede hoop in dat ze het redden!
Daarnet voor de eerste maal gewogen,
Witje weegt 104 gram, bruintje 97 en zwartje 92.
ze hebben volgens de curve een goed gemiddeld gewicht voor caafjes van 4 dagen oud.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn trouwens tesselcaviatjes :)

Marleenloveu

Re: Moederloze babycavia'tjes, 4 dagen oud!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:51

He, wat sneu voor moedercavia.
Gelukkig heb je er hele leuke cavia'tjes aan overgehouden, ben zelf dol op cavia's! :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 01:57

Wat een leukerds! <3

Gewichten zijn idd prima. Wij hebben kort geleden 3 jongen gehad van tussen de 40 en 50 gram, één is daarvan overleden en de andere twee doen het nu prima. Pas als ze af gaan vallen, dan is het foute boel, maar moederloze jongen groeien nou eenmaal wat minder hard dan jongen die steeds aan de melkbar hangen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 05:16

ik ben verliefd ! ik vind tesseltjes zo leuk.
Wat zonde dat de moeder er zo ineens tussen uit is gepiept.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 09:59

Op deze site staat wat je moet doen als de moeder sterft: http://degrotecavia.nl/jongen.html#vierentwintig

Hoop dat mensen die voor de lol met hun cavia's fokken hier een les uit leren.
Je hebt nu wel drie mooie jongen, maar mama is dus dood.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:16

Ze kunnen nog niet volledig mee eten, dus ook al is het mooi dat dit allemaal aangeboden wordt, ik zou ze zeker bijvoeren!!!!! Ik zou zelf om de 3 uur aanhouden, die kleintjes hoeven nog niet zo veel he, dus het gaat maar om een paar ml per keer. Daarnaast is het erg belangrijk om voedzaam melk te geven, dit kun je hier bestellen: https://www.knoevelshop.nl/shop/babymel ... -p-54.html

Ook al lijkt het nu goed te gaan, het kan héél erg snel bergafwaarts gaan, en dan is het te laat.. Ik woon helaas niet dichtbij, heb vakantie, had ze anders met liefde elk 3 uur gevoerd.. gaat het lukken TS?? Succes iig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 11:41

Plukenkrul:
gaat lukken hoor ;)
Heb zelf dierenzorg gestudeerd, werk in een dierenspeciaalzaak, dus heb ook alle benodigdheden voorhanden dat ik nodig heb.
ik voer ze nu zowiezo verschillende keren per dag bij met beaphar knaagdiermelk.
Zometeen ga ik ook naar de winkel achter olvarit groentenhapjes voor baby's dat ik ook nog extra kan aanbieden. (geef dit vaak aan volwassen zwakke of zieke knaagdieren, lepelt gemakkelijk binnen, en zitten veel vitamientjes in. (uiteraard niet de papjes met vlees in :D ))
ik heb momenteel ook vakantie, vrijdag werk ik maar kan vriendlief er voor zorgen, en heb dan nog vakantie tot 2 januari.
Normaal zouden ze tegen dan makkelijk een 8 uur zonder kunnen (nu voer ik ze ong om de 6 uur, kleintjes geven aan dat ze voordien echt geen honger hebben. (als ze drinken hangen ze goed in mijn spuitdingetje :D))

Laptopmuis:
Als je goed gelezen heb zie je dat ik zeg dat de cavia'tjes van uit de winkel komen waar ik werk (dierenspeciaalzaak)
Gelukkig is dit niet "lukraak" gefokt. Moeders is een Tessel, Vaders ook. (alle "rasloze" cavia's heb ik per geslacht zitten, zodat er geen ongelukjes gebeuren, soms komen ze wel eens drachtig aan in de winkel, die gaan dan netjes in quarantaine tot de jonkies oud genoeg zijn)
De rascavia's zitten wel per ras in een bak (heb helaas niet voldoende plaats om ze per geslacht te stoppen, + deze cavia's blijven langer zitten waardoor de mannetjes opgroeien, en je weet ook dat veel volwassen mannetjes samen niet altijd goed gaan.ik moet dus kiezen voor een harmonieuze samenleving :D
Deze rascavia's koop ik allemaal van particulieren aan die specifiek fokken voor shows of om goede dieren eruit te halen. Die worden dan ook verkocht als fokcavia's zeg maar.
Als er baby's zijn worden die gewoon goed en netjes verzorgd in mijn quarantaine, en dan later ook verkocht. Het is echter niet de bedoeling dat wij ook fokken. )

Algemeen:
Het is inderdaad zonde van moeders, het was een prachtige zwarte tessel; mooi in het haar, echt een mooi en lief dier.
Papa ziet eruit als witje. als hij vrijdag nog in de winkel zit maak ik er een foto van. Papa komt helemaal uit frankrijk.

Vandaag om 11.30 wegen ze:
Witje : 106 gram (+ 2 gr)
Bruintje: 101 gram (+4 gr)
zwartje: 95 gr (+3gr)
daar ik ze eigenlijk vanmorgen om 1.30 u gewogen heb, vind ik dit een hele mooie toename. Vanavond gaan ze opnieuw op de weegschaal :)

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:44

ahh wat een dropjes,
sterkte ermee!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 11:45

bedankt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 11:53

Afbeelding

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:59

Dat klinkt goed :) Gewichttoename ziet er erg goed uit hoor! Heel veel succes! Heb je de geslachten al bekeken? Ben erg benieuwd! Vind ze errug leuk!

Edit: zie nu nieuwe foto, wat een schatje zeg!!! Smelt.. tesseltjes zijn zo leuk he! Komen ze te koop (als ze 't redden)? <3

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:00

Witje lijkt trouwens wel een kruin te hebben? (dus een merino?)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 12:04

jep, ze komen te koop
Als je er een ritje naar belgie voor over hebt? :P
geslachten heb ik nog niet bekeken, doe ik nu effe!
op het eerste zicht zijn het alledrie vrouwtjes.
jep, witje heeft een kruintje, en bruintje eigenlijk ook, maar die is niet zo uitgesproken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 12:06

eventjes opgezocht, merino is blijkbaar een tessel, maar met een rozetje (ongeacht het kleur)
dan was moeders ook een merino, en papa volgens mij ook (maar die zou ik nog effe moeten dubbelchecken voor de zekerheid, maar volgens mij had die ook een kruin)

LindeWodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:12

Zorg wel dat je ze altijd op hetzelfde moment weegt.
Dus elke dag op hetzelfde uur, voor een voeding. Dan pas weet je of ze echt naar behoren toekomen.

Ik had in de zomer ook een papfleskleintje, maar die kon gewoon niet van de moeder drinken.
Het was wel heel arbeidsintensief, hij dronk echt wel om de 3 uur. Spijtig genoeg heeft hij het niet mogen halen, na een week samen met de dierenarts beslist dar we hem beter konden laten inslapen. Hij was nog geen 4 gram bijgekomen sinds zijn geboorte, en kreeg net een terugval.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 12:21

dat is minder!
Cavia's zijn niet zo evident. ik heb een periode gehad, dat alle caafjes standaard na 5 dagen stierven (moeder leefde nog ,zoogde, etc)
moeders kregen goede kwaliteitsbrok, dagelijks vers water,hooi en groenvoer.
heb dan een tijdje standaard baytrill in het drinkwater gedaan, en dan bleven ze wel leven.
de laatste nesten dat ik gehad heb geen baytrill in gedaan, en zijn redelijk goed gegaan.
(andere cavia dat ik zitten had had 4 jongen, een is zelf gestorven na een dag, en eentje heb ik doodgebeten teruggevonden, andere twee zitten nu perfect. Waarom die ene doodgebeten was :? )

De tessel is dan dood na 4 dagen, had ze een infectie binnenin, geen idee ...

Arbeidsintensief is het wel, ik plan mijn dagen om de babytjes in :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:35

Duhelo schreef:
Laptopmuis:
Als je goed gelezen heb zie je dat ik zeg dat de cavia'tjes van uit de winkel komen waar ik werk (dierenspeciaalzaak)
Gelukkig is dit niet "lukraak" gefokt. Moeders is een Tessel, Vaders ook. (alle "rasloze" cavia's heb ik per geslacht zitten, zodat er geen ongelukjes gebeuren, soms komen ze wel eens drachtig aan in de winkel, die gaan dan netjes in quarantaine tot de jonkies oud genoeg zijn)
De rascavia's zitten wel per ras in een bak (heb helaas niet voldoende plaats om ze per geslacht te stoppen, + deze cavia's blijven langer zitten waardoor de mannetjes opgroeien, en je weet ook dat veel volwassen mannetjes samen niet altijd goed gaan.ik moet dus kiezen voor een harmonieuze samenleving :D
Deze rascavia's koop ik allemaal van particulieren aan die specifiek fokken voor shows of om goede dieren eruit te halen. Die worden dan ook verkocht als fokcavia's zeg maar.
Als er baby's zijn worden die gewoon goed en netjes verzorgd in mijn quarantaine, en dan later ook verkocht. Het is echter niet de bedoeling dat wij ook fokken. )

Was ook eigenlijk niet hierop bedoeld, maar meer voor mensen die voor de lol fokken.
Helaas... maken wij dit wel vaker mee.. dat mensen opeens met cavia's van één dag oud voor de poort staan omdat moeders overleden is.
We hebben ook de melk van knoevelshop liggen, maar meestal sturen we de mensen door naar een andere cavia-opvang die enkel cavia's hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 12:44

zowiezo met fokken heb je altijd risico's.
Langs de ene kant prefereer ik om cavia's particulier aan te kopen (al dan niet van oepsnestjes)
omdat die toch vaker beter verzorgd worden dan grootschalige (brood)fokkers, én ik zo een beetje help te voorkomen dat ze ze gewoon ergens dumpen.
Langs de andere kant zijn oepsnestjes niet echt de bedoeling. Maargoed, we doen wat we kunnen he :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:50

Meeste dierenwinkels kopen van broodfokkers, dus vindt het al top hoe je het doet!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:02

Geef je ze trouwens melk van beaphar? Of iig van dat dure spul?

Je kunt namelijk ook bij de supermarkt een pak geitenmelk halen, dat invriezen in van die ijsblokkenzakjes en dan steeds een blokje laten ontdooien. Geitenmelk komt dichterbij de melk van een cavia.
Of de poeder voor geitenlammeren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 13:16

jep, gebruik het dure spul van beaphar. Is een potje dat ik nog staan heb op het werk (uiteraard nog goed), gebruik dat regelmatig ook wel als ik knaagdiertjes heb die wat verzwakt zijn.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:36

Klinkt niet heel goed Duhelo, wellicht een besmettelijke infectie oid? Hier kunnen hele caviastallen aan overlijden (dan heb je 't gewoon over meer dan 40 diertjes..) Hopelijk ben je daar nu vanaf.. Mams kan aan van alles overleden zijn, daar kom je helaas niet meer achter. Caafjes zijn super leuke diertjes, maar helaas ook erg gevoelig.

Merino is inderdaad een tessel met een kruin. Leuk hoor! En afstand overbruggen, daar is vast wel iets op te vinden. ;) Alledrie zeugjes is helemaal verleidelijk! :P Maar ze moeten eerst maar eens groot worden! Hoop dat ze 't redden, houd je ons op de hoogte? :)

Duhelo

Re: Moederloze babycavia'tjes, 5 dagen oud!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 15:49

uiteraard :D
dat is het nadeel van een winkel, veel in en outkom van dieren, helaas maar 1 (primitieve) quarantaine, waar ik zowel mijn stock, drachtige als zieke dieren (uiteraard in verschillende kooien, heb bv een aparte kooi voor schurftcavia's enzo) moet huisvesten.
nuja, voor de moment moet ik proberen die kleintjes in leven te houden, het valt me mee dat ze redelijk zijn van grootte, en ze uiteraard wel een paar dagen moedermelk gehad hebben.(ik heb geprobeerd ze bij die andere moedercavia te zetten, maar ze wilden/mochten niet drinken bij haar, en durfde het niet riskeren, met dat we dinsdag gesloten waren en ik nu in verlof ben)

PlukenKrul

Re: Moederloze babycavia'tjes, 5 dagen oud!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:23

Hoe gaat het nu met ze? Heb je ze alweer gewogen?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 22:53

Fijn dat je er zo goed mee bezig bent! :) Bij weesjes moet je er snel bij wezen

Heel veel succes en ik duim voor ze mee dat ze allemaal zullen overleven :j