Pup krijst en piept op de fiets

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Pup krijst en piept op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 23:15

Aangezien mijn vriend en ik geen auto of rijbewijs hebben doen wij alles met de fiets, we zijn hier ook helemaal op ingericht en hebben voor onze hondjes een fietskar gekocht. Ook hebben we nog een fietsmand en een rugzak speciaal voor honden.

Mijn teef vind het altijd wel gezellig om mee te gaan, maakt niet uit op welke manier dan ook als ze maar mee mag. De fietskar was dus een echte uitkomst omdat ze hier lekker de ruimte in had en kauwbotjes en knuffels zelfs mee kon nemen op reis :')

Onze pup daarintegen dacht daar anders over, zowel in fietskar als in de fietsmand maakt hij er een compleet drama van. Vanaf het begin af aan is onze pup al een mopperkontje en ook zeker heel vocaal, begrijp me niet verkeerd we zijn meer dan gecharmeerd van zijn gemopper maar.. op de fiets is het toch een ander verhaal. Hij piept niet een beetje maar hij schreeuwt heel de buurt bij elkaar.

Zo snel als we stoppen is hij stil, dan is het wel naar meneer zijn liking. Het is verder ook niet dat hij doodsbang is, in de fietsmand werk ik met beloningen. Als hij stil is, later verder uitgebouwd met stil zijn en liggen dat krijgt hij een snoepje, dit rekken we dan steeds langer en langer. Maar aventoe heeft meneer toch maar geen zin in de snoepjes en jahoor daar gaan we weer.
Het is ook niet zo dat hij meteen een uur in de fietskar moest de eerste keer, dit was een totaal van 5 min en hij begon de eerste seconde met beweging als te jammeren. Mijn vriend heeft tenslotte 3 uur langs met hem doorgefietst omdat we hem niet wilde leren dat als hij piepte we zouden stoppen..

Dus wie heeft de gouden tip? Hij word binnenkort echt te groot en te zwaar om voor op de fiets in de fietsmand te zitten en zelfs het werken met brokjes werkt al niet altijd optimaal.

troi

Re: Pup krijst en piept op de fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:16

Wat voor correcties heb je geprobeerd om dit af te leren?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 23:38

troi schreef:
Wat voor correcties heb je geprobeerd om dit af te leren?

Eigenlijk helemaal niks, nouja ik heb wel een keer in zijn gezicht geblazen en dit liet enkele seconden indruk achter><

Ik probeer altijd alles eerst op te lossen met positieve bekrachtiging als dit niet werkt gaan we weer verder kijken. Alle tips zijn dus welkom :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:18

Ik zou je willen aanraden de kar een tijdje in huis te zetten. Zo kan je pup leren dat het een lekker plekje is. Als hij er uit zichzelf in gaat dan kan je proberen de kar een keer achter je fiets te hangen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:22

Geef je dat snoepje onder het rijden of als je stil staat? Persoonlijk zou ik niet met snoep werken. Klein riempje er aan en als hij schreeuwd een klein rukje is hij stil belonen .

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:23

Wispeltuur schreef:
Het is ook niet zo dat hij meteen een uur in de fietskar moest de eerste keer, dit was een totaal van 5 min en hij begon de eerste seconde met beweging als te jammeren. Mijn vriend heeft tenslotte 3 uur langs met hem doorgefietst omdat we hem niet wilde leren dat als hij piepte we zouden stoppen..

Dit viel me meteen op, ipv de geplande 5 minuten meteen de eerste keer 3 u ??? Ik snap de bedoeling erachter, maar jee 3 uur. Kan me zo voorstellen dat je pup daar zo ongeveer een trauma aan overgehouden heeft. Je had m.i. die eerste keer direct moeten stoppen op het moment dat ie ook maar even stil was. Of bijvoorbeeld alleen eerst eens laten wennen aan de kar en niet meteen fietsen. Krijg nu de indruk dat je 'm ahw veel te veel in het diepe hebt gegooid ipv op te bouwen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:25

In het begin liep ik altijd naast de fiets , je hebt als je fietst al snel een aardig tempo.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:29

Ben het volledig eens met Aslo.
Ipv het meegaan als iets positiefs te zien is dit waarschijnlijk een nare ervaring voor de pup geweest.
Mijn inziens zijn jullie veel te lang door gegaan. Een pup heeft dat besef niet dat zijn onrustigheid de oorzaak is van zo lang moeten blijven zitten.
De pup heeft die link niet gelegd en het wel als iets negatiefs ervaren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:01

Dat de pup het niet als iets leuks ziet hebben jullie denk ik wel begrepen.

Ik vind de fietskar in huis zetten een goed idee. En ik zou daar het eten aan koppelen. Dus voor elke maaltijd, even in de fietskar en naar het eten rijden (zelf even verplaatsen, uiteraard mag de fiets gewoon buiten blijven staan ;) . Eerst zet je het eten dan op 1 sec afstand, later op 2 sec. etc. In het begin ook alles open houden, zodat hij het eten ziet en ziet dat je hem daar heen beweegt.
Zo leert de hond dat de beweging van de kar betekent dat er iets leuks volgt!

Als je pup bijvoorbeeld wel graag gaat wandelen, kun je het opgegeven moment uitbouwen dat je naar de voordeur rijdt, en hij vanaf daar zelf mag wandelen en als dat goed gaat, kun je bijvoorbeeld naar een veldje waar hij altijd los mag rijden.

Als je dus de ritjes zo kort houdt in het begin dat hij niet kán jammeren, kan hij ervaren dat de ritjes naar iets leuks toe gaan.