1 kip kleiner, legt ook niet meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

1 kip kleiner, legt ook niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 19:30

Hallo allemaal,

sinds september ongeveer heeft mijn moeder 2 kippen gekocht. Ik moest er eerst niks van weten maar nu vind ik ze eigenlijk wel erg lief :) Ik pak ze echter nooit op, niemand eigenlijk, we laten ze gewoon in hun waarde. Ze hebben een ruime binnenplaats, onbeperkt voer, kunnen altijd hun hok in, water, schuilplek en ook schaduw voor in de zomer.. Niet te vergeten krijgen ze altijd wel lekkers :) en wow wat vinden ze dat leuk

We hebben ze gekocht als 2 kleine kipjes, Charlotte en Eugenie.. Ja de namen, Charlotte is de naam van mijn moeders oma (mijn overgroot oma) en Eugenie is de naam van mijn vaders oma. Helaas leven die alle 2 niet meer :(
We kochten ze als 2 kleine kipjes, in het begin al meteen erg nieuwsgierig maar wel een beetje mensenschuw. Het valt me op dat Eugenie na al die maanden toch vrij klein is gebleven. Verder oogt ze heel gezond. Ze eet en pikt heel graag en als ze hoort dat mijn vader groente aan het snijden is in de keuken staan ze met zn 2 al voor het raam.

Nu is Eugenie ook nog eens van de leg af en ik maak me een beetje zorgen dat ze misschien ziek is. Het is blijkbaar normaal als kippen rond de winter van de leg af gaan.. maar het is nu wel nog 15 graden dus daarom verbaas ik me er een beetje over. Voor de rest oogt ze niet ziek maar ben toch benieuwd hoe dat komt dat ze zo klein is gebleven..

Iemand die toevallig mij hiermee kan helpen :) ?

Jazen

Re: 1 kip kleiner, legt ook niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:41

Temperatuur heeft niks met de leg te maken hoor ,het aantal lichturen oet dat wel :j .
(dus nu zullen er niet veel kippen leggen ,ik heb er een stuk of 40 nu ,en geen 1 ei )
En niet alle kippen zijn hetzelfd he ,ze is misschien ziek geweest als kuiken ofzo en is misschien
Daardoor wat kleiner gebleven .

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 19:43

Jazen schreef:
Temperatuur heeft niks met de leg te maken hoor ,het aantal lichturen oet dat wel :j .
(dus nu zullen er niet veel kippen leggen ,ik heb er een stuk of 40 nu ,en geen 1 ei )
En niet alle kippen zijn hetzelfd he ,ze is misschien ziek geweest als kuiken ofzo en is misschien
Daardoor wat kleiner gebleven .

Oke bedankt voor je reactie !

Je denkt dus niet dat ik me nu zorgen moet maken, de andere legt namelijk wel gewoon

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:00

Je moet je idd geen zorgen maken .
Ze zal volgend jaar terug aan leg gaan .

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:39

Super dankjewel :D

__Karlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:43

Wanneer je de kippen in de winter aan de leg wil houden kun je een lamp met tijdschakelaar in je hok hangen :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:46

__Karlijn__ schreef:
Wanneer je de kippen in de winter aan de leg wil houden kun je een lamp met tijdschakelaar in je hok hangen :)

Oke! Ze zijn niet verplicht voor aan de leg te blijven :) hoewel ik die lekkere eitjes dan wel ga missen.. maar goed :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:47

Mijn kippen zijn al sinds de rui (eind sept) van de leg af maar maak je daar geen zorgen over.

Wat je kan doen, en dat wist ik ook niet hoor, is ze eerst een ontwormingskuurtje geven en daarna een vitamine kuurtje.
Let ook op dat er geen bloedluis in het hok zit die moet je echt wel regelmatig even inspuiten.

Dit doe je in het water voor een paar dagen
- Vloeibaar wormmiddel dac en daarna
- FarmoVit = vitaminekuur

Ik heb ook altijd in huis tegen snotneuzen enz enz bogena sivotine

en finecto bloedluisspray kan je bij de welkoop halen en werkt prima

Meestal als ze in de rui gaan worden ze een beetje blegh.... dan verbleken ze en dan is het goed om ze een beetje te helpen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:50

@Mando! Bedankt voor je reactie zeg!

Maar proeven ze dat niet in het water ? Ben bang dat ze het dan niet willen drinken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:54

Nee hoor dat proeven ze niet, gewoon het water even een paar dagen laten staan al drinken ze nu minder dan normaal.
Ik doe ook vaak wat appelazijn door het water heen, schijnt ook goed te zijn.

Ik dacht toen het had gesneeuwd dat ze dood in het hok zaten, hoorde of zag helemaal niets _O-
bleek dat ze in de kou enzo dat ze lekker op hok blijven en ook niet eten en drinken, ze gaan zeg maar in een soort van *winterslaap* ... heel raar.

Maar zo leer je weer hoor.

Ik had 4 kippen en 1 haan en ben 2 kippen verloren.
Een inderdaad door bloedluis, dat zie je niet in het hok maar die gaat op de kip zitten in de nacht als ze op stok gaan.
Ik doe gewoon preventief sprayen rond de stok, nouja door het hele hok eigenlijk.

De 2e lag ineens gewoon dood...

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 10:36

Dat de ene een beetje kleiner is kan aan het ras liggen. Weet niet wat voor kippen het zijn?
Kan zijn dat de ene een krielkip is en de ander een middelgrote kip.