Kalkpoten bij haan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Kalkpoten bij haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 10:19

Na grondig onderzoek op bokt kwam ik wel een aantal topics tegen over kalkpoten bij kippen.
Ik heb namelijk bij mijn pony's 2 kippen en een haan lopen, en het was ons al langer opgevallen dat
de haan nogal 'raar' liep. Maar telkens als ik er thuis over begon dan kwam mijn grootvader af met:
'die loopt toch goed?, Als er iets mee scheelt dan is het kop eraf hé, je gaat toch geen geld in een kip steken?!',...
Toch heb ik eens naar de DA gebeld (die een vriendin van mijn moeder is) en heb ik haar om raad gevraagd, zij dacht direct aan kalkpoten en dus zijn we aan het behandelen geslagen.
Wij zijn nu 3 dagen bezig met elke dag de poten te weken in lauw water, tandenborsteltje erover, sla-olie en dan een dikke laag vaseline. Ondertussen zijn er al vrij veel korsten afgekomen, hij pikt er zelf namelijk ook geregeld aan.

Nu viel het mij daarstraks op dat 1 van mijn hennen zo'n dikke korst van zijn poot pulkte en die lekker opat :9
Kan dit kwaad? Of is dit gewoon omdat het zo ontzettend vies lijkt :P

En ohja, op sommige plaatsen is zijn poot wat aan het bloeden, zou ik dat straks wat ontsmetten of gewoon terug dikke laag vaseline erbij op?

Estera

Re: Kalkpoten bij haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:25

Mijn haan en 1 van de kippen hadden er ook last van hier. Heb het 2 keer dik ingesmeerd met uierzalf en toen was het over. Pootjes werden weer mooi glad en het aangetaste weefsel liet vanzelf los.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:30

Door de vaseline/uierzalf worden de wondjes gelijk ontsmet. Ik doe precies hetzelfde met de pootjes van mijn kippies. Ik hou ze dan wel even een weekje binnen zodat de poten droog blijven. Werkt uitstekend!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 12:02

ik was ze niet eens, kip vangen, 3 dagen goed dik in de vaseline en de korsen vallen er zo af. Het wordt veroozaakt door een mijt, dus ik snap best dat andere kippen dat opvreten. De vaseline verstikt de mijt en daardoor lost het zich op.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 12:41

Ik doe hier 3 dagen vaseline smeren en sproei ze met Frontline spray ( 3 pufjes onder de vleugel) in. Ook gelijk tegen bloedluizen en andere mijten.