Wat moet ik nou doen... Konijn houden of weg doen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_80

Wat moet ik nou doen... Konijn houden of weg doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 01:45

Ik heb sinds 1,5 jaar een mannetjes konijn. Mijn vriendlief heeft die toen gekocht voor me toen we gingen samenwonen. Ik heb mijn konijn in een hok in de woonkamer en ik heb daar nog met zo' n ren die eigenlijk voor in de tuin is bedoeld aan vastgemaakt zodat hij veel ruimte heeft. Ik heb ook nog een hond en sinds kort een pup.
Helaas was ik niet voorbereid op een konijn (ik vond het wel helemaal geweldig maar met kennis bedoel ik) waardoor ik niet wist dat een konijn met een soortgenoot moet leven. Is heel stom van me en voel ik me ook heel schuldig over maar heeft geen zin dat nog te zeggen want dat kan ik niet terugdraaien.

Maar het probleem is dat mijn konijn steeds wilder wordt. Hij loopt wel bijna elke dag los in huis maar hij doet steeds gemener tegen mijn honden dus ben bang dat zij hem zullen bijten als mijn konijn hun bijt (verder zijn ze heel lief tegen mijn konijn). Ik kan me konijn wel laten castreren maar vraag me af of dat nog zin heeft als een konijn al bijna 2 is. Hij is namelijk zo dominant dat ik me af vraag of hij zowiezo dan wel bij een ander konijn kan ook al is hij gecastreerd. Tegen mij en mijn vriendje is hij wel lief maar andere mensen bijt hij soms. Hij luisterd ook steeds slechter naar ons en gaat steeds meer slopen enzo. Logisch als hij ongelukkig is maar ik weet niet wat ik eraan kan doen want weg geven is geen optie als hij die mensen bijt en een konijn erbij doen vrees ik ook niet veel goeds...

Wie kan me raad geven wil echt dat mijn konijn weer gelukkig word!

malih

Re: Wat moet ik nou doen... Konijn houden of weg doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 01:48

Ja hoor. Dat heeft nog prima zin. Zeker weten doen en geef hem een maatje. Een mooi vrouwtje uit een opvang zij kunnen je direct helpen met koppelen!

Je konijn is gewoon alleen en word een beetje baldadig.

Balou_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 02:26

Maar denk je dat het als het na een eerste ontmoeting goed blijft gaan? Ik zou het namelijk echt zielig vinden als ik hij dat vrouwtje dan zal bijten ofzo... En voor 2 aparte hokken heb ik geen plek op me flatje...

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 02:33

Gewoon langs de opvang gaan idd.
Daar kan je over je konijn vertellen en dan kunnen zij je helpen met een geschikt vriendinnetje vinden :)
Het kan zijn dat je een paar nijnen ziet voordat je een echt maatje hebt gevonden.
Maar het kan zeker! Wordt je nijn rustiger van denk ik ^_^

(castratie is wel volledig gelukt? Heb hier een vent gecastreerd geadopteerd toen hij wat jonger was, vorig jaar werd hij hitsiger haha en langs de DA, bleek dat 1 bal later was ingedaald..dus weer onder t mes).

Maar een opvang kan je vast helpen :D

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 02:39

Balou_80 schreef:
Maar denk je dat het als het na een eerste ontmoeting goed blijft gaan? Ik zou het namelijk echt zielig vinden als ik hij dat vrouwtje dan zal bijten ofzo... En voor 2 aparte hokken heb ik geen plek op me flatje...

een opvang heeft echt super veel ervaring. Als jij verteld wat voor konijn je mannetje is hebben zij al ideeen op het oog. Ze kunnen je helpen met koppelen en zien veel vaker dan wij of iets gaat werken of niet. Daarnaast bestaat er vaak de mogelijkheid om je mannetje daar een paar dagen te laten logeren. Zo kunnen zij de koppeling doen. En dan heb je gewoon straks een stel verliefde konijntjes

Vertrouw er maar op ze zijn echt konijnkundig

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 05:18

Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen of je jouw konijn wilt houden. Mocht je hem een andere huis willen geven dan kun je een opvang bellen, zij gaan dan op zoek naar een andere huis voor hem en laten hem daarvoor eerst castreren.
Mocht je hem willen houden dan kun je een dierenarts bellen voor de castratie en een paar weken na de castratie een opvang bellen voor een voedster. Als de hok groot genoeg is dan kunnen de beide konijnen samen in de hok gehouden worden, let er wel op dat ze genoeg bewegingsruimte hebben. De opvang helpt je met het koppelen. Een ram van 2 jaar kan baldadig zijn en castratie kan dan zeker helpen. Totdat hij geholpen is zou ik hem niet alleen laten bij je honden om problemen te voorkomen.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 05:42

Oops inderdaad verkeerd gelezen wat betreft castratie.
Eerst laten castreren en dan na een paar weken een maatje zoeken :)
Op de leeftijd van 2 kunnen ze flink puberen ;)
Kwam er op die leeftijd dus ook achter dat mn nijn nog 1 bal had ;)

En hoezo "al 2"? Ze kunnen wel 10 worden hoor, een 2jarig konijn is nog jong!

(misschien even inlezen over konijnen? ;) )

Balou_80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 09:47

Bedankt voor jullie tips. Ik ga hem sowieso na de feestdagen laten castreren en dan kijken hoe het gaat! Wist niet of dat nog veel zou helpen op twee jarige leeftijd dus daarom twijfelde ik

Yamasaki dat weet ik alleen ik dacht als je het vergelijkt met bijvoorbeeld paarden, als je die pas castreerd als ze vijf of zes zijn kunnen ze ook hun (aangeleerde) gedrag blijven houden ookal zijn ze gecastreerd. En die verhouding van 5 jaar op 30 jaar is ongeveer gelijk aan 2 jaar op 10 jaar dat bedoelde ik ermee.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 16:07

Aaah oke dan snap ik wat je bedoelt :)
Je kan konijnen dan beter met puberende honden vergelijken ;)
Die kunnen ook baldadig worden en dan kan castratie ook helpen.
Maar ik denk dat je wel een verschil merkt als je nijntje langs de DA is geweest :)

Hou je ons op de hoogte?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:14

En zijn gedrag tegenover jullie kan ook weer heel anders zijn dan tegenover een ander konijn. Ik werd door meerdere mensen voor gek verklaard toen ik mijn dominant ogende voedster ging koppelen. Toen koos ik ook nog eens voor een schuw rammetje van de helft van haar grootte, maar hij was binnen de kortste keren de baas over haar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 16:26

Of weg doen (naar iemand die hem castreert en een vrouwtjeskonijn heeft), of castreren PLUS een vriendinnetje geven. Ik denk dat dat zeker zal helpen.

En maak je niet druk over zijn gedrag naar het andere konijn. Dat zie je dan wel! Waarschijnlijk zal hij erg dominant zijn en veel ruzie maken met zijn nieuwe vriendinnetje, in het begin. Maar dat is 'normaal'. Ze zullen gaan ruzieën, elkaar achterna zitten, op elkaar gaan rijden, maar zolang er geen bloed vloeit gewoon laten gaan.