Wat doen jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 01:28

Gewoon algemene vraag;

Neem je een jonge hond als je oudere echt oud wordt. Of wacht je tot je hond er niet meer is en ga je weer kijken als de tijd rijp is? Als je bij je oude hond een pup hebt genomen of het doorgaans zo hebt gedaan, hoe was het voor de oude hond? En hoe is de jonge hond als de oude overlijdt?

Ik heb een hond van 12,5 die vreselijk op mij gericht is en best ego. Toen zij pup was woonden we bij mijn moeder die al een klein hondje had. Ze speelden niet gek veel en hond van mij was echt van mij en die van mijn moeder echt van mijn moeder. Ze werden wel samen uitgelaten als het zo uitkwam.

Toen mijn hond 5 was heeft onze zoon een klein hondje gekregen. Zij moest veel te jong opeens weg en was eerst wel gericht op mijn hond. Ze hebben redelijk vaak gespeeld, maar dat is wel een beetje minder nu. Mijn Border Collie wil nog weleens uitdagen, maar ze heeft die kleine zo vaak omver gelopen. En we denken dat die kleine doorheeft dat de BC een beetje ouder wordt. De BC speelt met ons nog heel graag, alleen iets korter.
De kleine speelt ook nog graag met piepding of tennisballetje.

Mijn moeder kreeg 3 jaar geleden een nieuw hondje toen de vorige van ouderdom was overleden. Eerst moest de BC net als bij ons kleine hondje er niks van hebben, maar nu vind ze hem wel erg leuk. De 2 kleintjes zijn ook gek met elkaar.

Die van mij is net goed gekeurd, maar toch zie ik haar ouder worden. Als ze bijv nog 3 jaar bij ons mag blijven is de kleine 10. Die is nog nooit alleen geweest, dat vind ik best een dingetje.

Nu was mijn man gek met een stalhond en had echt moeite met het afscheid bij verhuizen. Ik heb gedroomd dat we voor hem een soortgelijke hond hadden gekocht. Mijn man is echt gek met beide honden en ook de kat, maar blijkbaar hield de emotie die hij heeft getoond toch bezig.

Daarom ging ik nadenken wat we evt zouden doen? Ik zie toch regelmatig mensen een pup erbij nemen als de oudste wat minder wordt. Ik hoor daarbij dat de oude hond de pup nog enigszins opvoed en de oude hond tot leven komt.
Zelf vind ik het niet zo leuk voor mijn BC, dus was het nooit van plan eigenlijk, maar het zet me door de kleine wel aan het denken. Hoewel zij dan misschien!! ook al een jaar of 10 is.

En wat vinden jullie? We hebben een Bc en een heel klein hondje ( malthezer/York/oliebol ) De kleine speelt toch anders met die van mijn moeder, dus gelijke maten zijn leuker voor elkaar? De BC is altijd erbij gaan liggen of gaat door de benen om met ze te spelen.

Het is nu allemaal niet echt ter sprake, maar op zondag gaan ze mee naar mijn moeder en bekijk en observeer ik het drietal zo samen en denk wel na over wat de keuzes die we hebben gemaakt en straks evt zouden nemen. Voor hun, dus niet eens per se voor ons.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 04:57

Ik denk dat het heel erg per hond verschillend is hoe ze erop reageren en het is afhankelijk van de karakters.
We hebben vroeger een oudere hond gehad waar een pup bij kwam. Nu was de oudere hond niet meer speels en trok weinig op met de pup waardoor de pup zich op de kinderen waaronder ikzelf richtte en de oudere hond nam zijn eigen plek en overleed 2 jaar later.
De combi klein-klein hoeft niet perse is mijn mening. Mijn hond (Jack Russell) speelt liever met een grote hond dan met een kleine. Grote honden kunnen ook speels door de voorpoten zakken om te spelen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 06:08

Mijn hond is 12, een klein hondje.
Hij is best eenkennig en op één persoon gericht.
Voor hem zou het niks zijn een puppy erbij.
Als ik ooit weer een hond neem, is dat pas nadat dit hondje overleden is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 07:29

ik heb altijd een hodn erbij genomen toen de oude oud was. De eerste keer heb ik 3 maanden 2 honden gehad toen het oudje overleed maar het oudje was in zijn laatste 3 maanden beter dan in het hele jaar voor die 3 maanden. Gewoon omdat hij meer leven om zich heen had en een taak erbij had. De 2de keer had ik een half jaar 2 honden en voor de rest eigenlijk hetzelfde verhaal behalve dat mijn oude hond nooit ziek geweest was maar opeens zeer plotseling in 4 dagen enorm aftakelde door een hersentumor helaas. Heb een jaar later weer een 2de hond erbij genomen omdat ik 2 honden erg leuk vind en deze zijn nu nog samen en niet oud. Echter ze vinden elkaar geweldig, spelen samen en slapen samen maar ze zijn ook goed gewend om alleen thuis te zijn en mocht er 1 overlijden dan zal de andere zonder problemen als enigste hond kunnen leven zodat ik (hopelijk pas over vele jaren) rustig na kan denken of ik weer een 2de hond wil en wat en rustig gaan zoeken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 10:43

C_arola schreef:
Ik denk dat het heel erg per hond verschillend is hoe ze erop reageren en het is afhankelijk van de karakters.
We hebben vroeger een oudere hond gehad waar een pup bij kwam. Nu was de oudere hond niet meer speels en trok weinig op met de pup waardoor de pup zich op de kinderen waaronder ikzelf richtte en de oudere hond nam zijn eigen plek en overleed 2 jaar later.
De combi klein-klein hoeft niet perse is mijn mening. Mijn hond (Jack Russell) speelt liever met een grote hond dan met een kleine. Grote honden kunnen ook speels door de voorpoten zakken om te spelen.

Ja, is ook zo. Mijn BC speelde amper met de jack russel van mijn moeder. Toen de kleine van onze zoon erbij kwam, moest ze er niks van weten. Daarna speelde ze er leuk mee. Idd zoals ik zei, gaat ze liggen of zakt door de poten. Het is de laatste tijd minder. De BC daagt de kleine nog wel uit, maar die wil niet. De BC is een vrij ego en harde hond en we denken dat de klien voelt dat ze ouder wordt.

Het kleine hondje van mijn moeder is erg druk. Eerst moest mijn hond er ook niks van weten, maar daarna speelden ze heel leuk. Onze kleine hond speelt heel leuk met die kleine. En die kleine speelt ook met de BC, hoewle dat ook al iets minder is geworden.

De BC wil echt rekening houden met ze, maar ze is ook lomp en loopt ze weleens omver voor de bal bijvoorbeeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 10:44

mika11 schreef:
Mijn hond is 12, een klein hondje.
Hij is best eenkennig en op één persoon gericht.
Voor hem zou het niks zijn een puppy erbij.
Als ik ooit weer een hond neem, is dat pas nadat dit hondje overleden is.

Mijn BC is 12,5 zou ik ook niet snel een pup bij nemen, ze is ook echt wel jaloers. Maar we hebben nog een hondje. Die is nog nooit alleen geweest en vraag me af hoe zij gaat reageren. Ik denk dat zij moeilijk alleen thuis kan blijven bijvoorbeeld.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 10:55

dierenfan schreef:
ik heb altijd een hodn erbij genomen toen de oude oud was. De eerste keer heb ik 3 maanden 2 honden gehad toen het oudje overleed maar het oudje was in zijn laatste 3 maanden beter dan in het hele jaar voor die 3 maanden. Gewoon omdat hij meer leven om zich heen had en een taak erbij had. De 2de keer had ik een half jaar 2 honden en voor de rest eigenlijk hetzelfde verhaal behalve dat mijn oude hond nooit ziek geweest was maar opeens zeer plotseling in 4 dagen enorm aftakelde door een hersentumor helaas. Heb een jaar later weer een 2de hond erbij genomen omdat ik 2 honden erg leuk vind en deze zijn nu nog samen en niet oud. Echter ze vinden elkaar geweldig, spelen samen en slapen samen maar ze zijn ook goed gewend om alleen thuis te zijn en mocht er 1 overlijden dan zal de andere zonder problemen als enigste hond kunnen leven zodat ik (hopelijk pas over vele jaren) rustig na kan denken of ik weer een 2de hond wil en wat en rustig gaan zoeken.

Ja, moeilijk hoor.

Het is niet de bedoeling om er eentje bij te nemen en we vinden 3 ook teveel eigenlijk. Maar als ik de situatie bekijk denk ik wel, wat straks?? Ik zie vaak mensen een nieuwe pup nemen en dan een tijd 2 of 3 honden hebben.
Maar stel dat mijn BC 15 mag worden, dan is de kleine ook al 10 en je komt elke keer wer in die situatie.
Wij hadden thuis een poedel. Ik kocht een hond erbij, maar die was echt van mij. Toen de poedel van mijn moeder overleed hebben mijn ouders ong een half jaar later een jack russel gekocht.
Nadat mijn hond overleed heb ik pas na enkele jaren weer een hond gekocht, deze BC.Komt ook omdat er niemand meer thuis was we de Jack russel mee naar de zaak namen en 1 hond te overzien was EN omdat onze zoon is geboren in die tijd.