chipnr doorgeven bij gestolen hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MiSz_SaNdY

chipnr doorgeven bij gestolen hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 00:22

ik heb eens gehoord dat je beter het chipnummer van je gestolen dier beter niet kunt doorgeven klopt dit en waarom is dat?
mijn vraag heeft een redelijke spoed alvast bedankt!!!

MarChak

Re: chipnr doorgeven bij gestolen hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:26

Niet doorgeven aan wie?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 00:27

doorgeven aan wie? politie/dierenarts? Lijkt mij dat je die 2 toch veilig het chipnummer kan geven.

Is ook een stuk makkelijker dan om te controleren als politie bv een hond in handen krijgt die voldoet aan het signalement van de gestolen hond.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 00:40

nee bv bij de foto op fb zetten enz? ik heb eens gehoord dat dit onverstandig is?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 01:34

nou dat zou ik inderdaad niet doen nee. Lijkt me idd niet zo'n goed idee. Waarom zou je zoiets ook op fb willen zetten eigenlijk?

ik bedoel; oproep op fb omdat hond gestolen is; ok snap ik; meer mensen die snel op de hoogte zijn en kunnen uitkijken of ze hem/haar toevallig zien. Maar je doet toch aangifte, dus gewoon dan nummer aan dierenklinieken/asiels en politie doorgeven en die kunnen dan de rest controleren.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 24-12-12 01:37, in het totaal 3 keer bewerkt

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 01:35

groot publiek die het bekijken.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 01:37

ja had het al wat uitgebreid :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 01:47

Chipnummer inderdaad alleen aan instanties, dierenartsen enz geven.
Chipnummer is te makkelijk op naam te zetten via verschillende websites.
Ook kan je waar de chip nu geregistreerd is aangeven dat de hond gestolen is zodat de chip niet ineens omgezet kan worden.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 04:29

Eens met bovenstaande.
En chipnummer hoef je niet door te geven aan asiel/politie.
Als de hond gevonden wordt of binnenkomt, wordt die standaard op een chip gechecked.
Dan is een belletje snel gemaakt naar jou :)
(wel zorgen dat je chip goed geregistreerd staat! Er zijn teveel dieren met chip zonder registratie :( )
(in t geval van wel chip, geen -voltooide- registratie kan je wel t nr doorgeven aan instanties).

Maar dat soort info nooit! op fb of iets dergelijks publiceren!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 07:25

een chip kan je gewoon publiceren (maar heeft geen meerwaarde). Er zijn niet veel particulieren maar er zijn wel particulieren die een chip lezer (is gewoon aan te schaffen als je de kosten ervoor over hebt) hebben en alle DA's hebben een chip lezer en gaan HELAAS lang niet altijd een chip na of deze correct is. Ikzou de chip gerust publiceren, maar eerst bij de databank vast laten leggen dat betreffende hond gestolen is en wijzigingen van adres niet gedaan mogen worden en als naam van het dier GESTOLEN!!!!!! laten noteren.

Ik zou de chip niet op FB bijv. erbij zetten omdat ik het geen meerwaarde zou vinden qua informatie die ik geef omdat mensen als ze het dier vinden de chip toch niet zien en ook niet voorbijgangers vragen even mee naar de DA te gaan omdat ze denken dat diegene met een gestolen hond loopt ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:05

Het chipnummer publiceren heeft inderdaad geen meerwaarde. Uiteraard kun je er wel bij vermelden dat de hond gechipt is, mocht iemand de hond zien/herkennen weten ze dat.

Iemand die een chiplezer gebruikt ziet jouw chipnummer en daarbijbehorende gegevens verschijnen en weten dan dus ook waar de hond vandaan komt. En zonder chiplezer, kun je ook niet verifiëren of het chipnummer wat jij opgeeft wel overeenkomt.

Dus nee, chipnummer voor jezelf houden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 15:09

Chipnr idd voor jezelf houden, alleen aan de officiele instanties geven.

Oproep op MP zetten, en soms kan het helpen erbij te zetten dat dier medicatie nodig heeft, dan is het voor de dieven al minder interessant om te verkopen/fokken.
Ook zoveel mogelijk dierenartsen in de buurt verwittigen, en foto van hond sturen, zodat ze evt sneller gevonden kunnen worden.