Honden op het ijs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Deri

Honden op het ijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 17:54

Elk jaar zie je het weer, honden op het ijs. En zelfs baasjes die de hond zelf het ijs optrekken want het is zo lollig/grappig.

IJs is levensgevaarlijk voor je hond!
Laat je hond nooit op het ijs gaan: een hond weet niet wanneer het ijs dik genoeg is om op te lopen en zal, eenmaal gewend aan het ijs, ook op het ijs gaan als het weer gaat dooien. Met alle vreselijke gevolgen van dien: de hond zakt door het ijs, kan een cold-shock krijgen (van schrik haalt hij diep adem en krijgt ijskoud water in zijn longen, hierop volgt meteen de dood), kan niet meer bovenkomen of doet verwoede pogingen maar al het ijs breekt onder zijn poten.

Laat ze ook niet op het ijs aan de riem, als ze erdoorheen zakken kan je nooit snel genoeg zijn als de hond cold-shock heeft!

Ieder jaar sterven honden hierdoor en zelfs mensen die tijdens hun reddingspoging van hun trouwe viervoeter, ook door het koude water bevangen worden.

Dit is ook niet het enige gevaar, honden kunnen hele nare blessures krijgen door het uitglijden op het ijs.
Daarnaast kunnen ze ook wondjes krijgen aan de poten door de scherpe randjes aan de kant van het ijs. Deze kunnen ook op andere plekken op het ijs zitten door mensen die er schaatsen.

Denk er alsjeblieft aan en waarschuw andere hondenbezitters die deze gevaren niet zien.

Hhilde

Re: Honden op het ijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:56

Goedzo! Dank voor het plaatsen.
Als je je hond op het ijs laat ben je stom. Ook als het ijs 'tien cm dik is'.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 17:58

Ja ik werd net herinnerd door een filmpje.
Moest meteen weer aan mijn bericht van vorig jaar denken, heb hem weer neergezet. Kan blijkbaar niet vaak genoeg waarschuwen :)

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:06

Ik snap het ook niet dat je je hond het ijs op laat. Helemaal als ze er op gesleurd worden.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:11

zijn zat mensen die het idd doen... elk jaar weer... maar ook jonge kinderen gewoon laten rondlopen, en ze lopen zo een wak in:S

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:14

Bij ons op ijsbaan is het ijs en veilig en als je erdoorheen zou zakken maar tot je enkels.Dus daar zie ik geen probleem in... natuurijs uiteraard nooit doen.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:15

mijn hond liep vorig jaar richting de waterkant, maar ik vertrouw ijs nooit en heb haar gelijk terug geroepen en kwam gelijk terug

:n, zou nooit m'n hond op het ijs laten lopen.
Wist trouwens ook niet dat ze ''cold-shock'' kunnen krijgen, maar zeker wel begrijpelijk aangezien het water zo koud is..

Edit,
@Tooske,

en als je nou met je hond daar op het ijs loopt, en je hond glijd uit.. staat met zijn/haar poten wijt, wat dan ? geheid dat ie z'n poten breekt oid..
Laatst bijgewerkt door rOcky_lofz op 23-12-12 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:15

Tooske schreef:
Bij ons op ijsbaan is het ijs en veilig en als je erdoorheen zou zakken maar tot je enkels.Dus daar zie ik geen probleem in... natuurijs uiteraard nooit doen.

Ik wel. Zo leer je je hond namelijk dat je prima op ijs kunt staan en gaat je hond dus ook veel makkelijker op natuurijs.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 18:16

Tooske schreef:

Gescheurde kniebanden, en de sneeën in de voetzolen van de schaats lijnen zijn natuurlijk niet erg :roll:

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:21

Tooske schreef:

Een hond weet het verschil tussen kunst- en natuurijs niet. IJs = ijs.

Ik snap ook niet dat mensen hun hond mee het ijs op nemen. Onze hond was vorige winter toen het zo hard vroor weggelopen (hij had ineens na 6,5 jaar de teefjes ontdekt :+ ). Wij waren als de dood dat hij het ijs op zou lopen, ookal was het ijs vrij dik. Er hoeft maar 1 zwakke plek te zijn en het is dag hondje.

Dat van die cold-shock wist ik nog niet, handig om te weten! Misschien een domme vraag: mijn hond zwemt wel altijd, ook als het vriest (zo lag hij met -15 in de Lech). Kunnen ze dan ook een cold-shock krijgen?

Edit: sowieso is ijs gevaarlijk, ook dik ijs. Hondlief was in de bevroren sneeuw aan het spelen, toen waren 3 van de 4 voetkussens helemaal open. Hij voelde er op dat moment bijna niks van omdat zijn pootjes zo'n beetje bevroren waren, maar o wat had hij een pijn daarna! Het duurt ook vrij lang voordat het weer is geheeld.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 18:24

Het is een erg groot temperatuur verschil, dus die kans kan erin zitten :)
Al zou ik hem sowieso niet met vriezende temperaturen laten zwemmen, de kans op onderkoeling is natuurlijk ook erg groot.

Edit:
Ja voetzootjes helen traag, voor het wandelen goed insmeren met dikke vaseline (niet de creme maar die hele vette dikke geel achtige vaseline) om te beschermen tegen pekel en plakkende sneeuw (dan blijven er niet zo erg ballen hangen)
Bij lange wandelingen een klein potje in de zak, en thuis goed afspoelen met lauw water helpt vaak al heel wat.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:28

Schaaaam voor mezelf die net een honden ijsbaan filmpje heeft geplaatst :o
Maar dan toch wat geleerd vandaag ! :D

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:35

Tja, niet zwemmen is voor onze hond niet echt een optie, dan wordt hij gek (klieren, janken, trekken en ook nog stinken :+ ). Het is een echte waterrat, een Golden Retriever reu. Hij is dus eigenlijk ook gefokt voor de jacht op watervogels. Hij heeft gelukkig wel eeb dikke ondervacht. Hij is nu 7 en nog nooit heeft hij kou gevat of iets dergelijks. Hij heeft wel zelf door wanneer hij wel of niet kan zwemmen. Wij wonen aan zee, en als de zee ruw is, of hij vindt het weer op de een of andere manier niet geschikt, dan gaat hij niet.

Maar eigenlijk heb je wel gelijk. Het scheelt dat de Golden een goede zwemmer is en goed tegen kou kan. Met een Weimaraner ofzo zou ik het ook nooit doen :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:34

Wat een onzin, ik woon in IJsland, denk je dat het mogelijk is mijn honden "nooit op het ijs" te laten...?
Koude shock? Eén van m´n honden springt bij -10 nog in zee...
En de voetkussentjes kunnen best tegen wat ijs (pekel is een ander verhaal, en daar doen ze hier niet aan), wat willen jullie, je honden in watten inpakken en nooit buiten laten in de winter?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:38

Het zal idd wel niet goed zijn.. al moet ik zeggen dat mijn hond in putje winter vb nog steeds in zee springt..

Al moet ik wel zeggen dat op een vijver ofzo waar de kanten wak zijn het wel heel gevaarlijk is omdat je ze dan niet zomaar kan achterna springen als ze er door zakken..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:41

Daarbij komt, al dat geneuzel over honden die onbetrouwbaar ijs opgaan, staan die niet onder appél, doen die maar waar ze zin in hebben buiten?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:44

idd ik sluit me bij je aan kugger.. Honden zijn normaal geen watjes.. Ik heb nog nooit in de winter vaseline ofzo moeten wrijven... Ze kan hier gerust tegen een stootje ;-). Ter afwisseling van dat ze in mijn zetel ligt te maffen :D

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:48

Onze hond gaat altijd mee als we schaatsen hier thuis op de beek.
Het liefst voortgeduwd worden op een tuinstoel. :+

Als t ijs onbetrouwbaar is mag ze er (nog) niet (meer) op.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:54

tones schreef:
Onze hond gaat altijd mee als we schaatsen hier thuis op de beek.
Het liefst voortgeduwd worden op een tuinstoel. :+

Als t ijs onbetrouwbaar is mag ze er (nog) niet (meer) op.

Want een hond denkt 'Hee! Onbetrouwbaar ijs. Daar ga ik niet op hoor!'

Charlot schreef:
idd ik sluit me bij je aan kugger.. Honden zijn normaal geen watjes.. Ik heb nog nooit in de winter vaseline ofzo moeten wrijven... Ze kan hier gerust tegen een stootje ;-). Ter afwisseling van dat ze in mijn zetel ligt te maffen :D

Honden zijn normaal geen watjes? Ze moeten tegen een stootje kunnen? Je piept wel anders als je hond door het ijs zakt en niet meer boven komt.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:18

ja ik zou er wel voor zorgen dat dit niet gebeurd.. Ik ben heel verantwoordelijk hoor. Mijn hond loopt niet op het ijs zonder mij.. heeft er misschien nog maar een paar keer opgelopen en dat aan leiband naast mij .ik bedoel het gewoonin het algemeen het zijn geen watjes :-)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:25

Mijn hond luistert gewoon, mag ze er op, of mag ze er niet op.
Das niet moeilijk toch?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:26

Bij het watergat waar ik regelmatig wandel zijn al aardig wat honden verdronken die het ijs op zijn gegaan en er door gezakt zijn.
Ze schoten onder het ijs en konden er niet meer onderuit komen. Helaas..

Mijn honden mogen niet op het ijs, ze staan 99% van de tijd onder appél, wil niet het risico lopen dat ze die ene % van de tijd net op het ijs lopen en achter de vogels aangaan oid.
Ik wandel daar dus niet als er ijs ligt.

Verder gaan ze nog wel het water in ook als het vriest. Ze zijn er voor gemaakt, ze worden van oorsprong tenslotte gebruikt voor de eendenjacht in Canada.
Hun vacht is zo dicht dat ze niet eens nat worden op de huid.

Pootjes insmeren doe ik niet, als ze echt last krijgen van kapotte pootjes doe ik het wel, maar ik zie nu geen aanleiding.
Ik wandel dan ook amper in het dorp maar vooral in het bos, dus weinig pekel.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:30

Dit verhaal kwam me al bekend voor je hebt hem al eerder letterlijk zó gepost TS; [BB] honden en ijs
Maar even getemd.
Nb. zie nu dat je dat zelf al opmerkt in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 23-12-12 23:34, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:32

Vanwaar deze waarschuwing? Het is 12 graden....
Geen ijs te bekennen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 23:33

Sommige mensen mogen graag preken Stef...