Hoe konijn zindelijk maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Hoe konijn zindelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 22:39

Wij hebben 2 konijnen, een (sinds gister) gecastereerde ram en n voedster. De bedoeling is uiteindelijk om ze lis in huis te laten.
Momenteel zitten ze in 1.40m X 65cm hok, ik heb er n toilet neergezet in de "plashoek" alle keutels die ik vind, leg ik in 't toilet. Ze lopen elke dag lekker los, de ram keutelt enorm!
Hoe krijg ik hem zindelijk?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Hoe konijn zindelijk maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:46

Je ram en je voedster zitten samen? Je bent je ervan bewust dat rammen nog een poos vruchtbaar blijven na castratie?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 22:47

Daar ben ik me van bewust

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:51

Het is heel lastig om konijnen zindelijk te maken. Hier zitten de konijnen in een buitenhok. Zo nu en dan mogen ze binnen in de huis lopen. Voor de poes staan er 2 kattenbakken met houtkorrels: 1 in de kamer en 1 in de keuken. Gewoon lage bakken. Het vrouwtjes konijn gaat netjes op de kattenbak zitten keutelen. Het gecastreerde mannetje niet. Die legt hier en daar hoopjes keuteltjes neer. Maar dat hebben we het vrouwtje niet geleerd. Doet ze netjes zelf.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 01:08

konijnen zijn gewoonte dieren, die hun eigen uitwerpselen soms eten om er meer uit te halen.
dit vereist dus dat ze weten waar wat ligt.

Door dit gegeven is het mogelijk om ze zindelijk te maken.

Maak een poepbak voor hen en plaats je konijn er in en geen ruimte er rond.
Dit gedurende een paar dagen.
Het konijn zal dan leren daar zijn behoefte te doen.
daarna maak je de omgeving langzaam aan groter.

het konijn zal dan uit gewoonte altijd op de bak gaan.

dit is wat ik ooit gelezen heb.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 10:15

Ik heb uiteraard gegoogled, er is veel over te vinden, konijnen zijn erg slim
En je kan ze veel leren. Maar ik wil graag weten hoe jullie het hebben aangepakt

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:17

Konijnen zijn vaak uit zichzelf al erg zindelijk. Alleen ze gaan niet altijd op de plek waar wij ze willen hebben :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:23

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:25

Die van mij zijn redelijk vanzelf zindelijk geworden. Ze hebben een onderkant van een kattenbak als wc en daar boven hangt de hooiruif. Daardoor zitten de dus al vrij veel op hun wc ;).
Verder heb ik in het begin ook wel plasjes opgedaan met keukenpapier (ze hebben alleen bedekking in hun wc) en dan dat keukenpapier in de wc gedaan. En alle keutels die ik vond opgeveegd en erin gegooid. Ze hebben eerst apart gezeten omdat de ram nog gecastreerd moest worden en toen was de een meteen al zindelijk en de ander heeft wat hulp nodig gehad. Ze zitten nu samen en het gaat prima, er ligt bijna niks niet in de wc. Ook als ze los door het huis lopen gaat het goed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:29

Laptopmuis schreef:
http://www.bunnybunch.nl/konijnen/konij ... maken.html

Maar.. waarom heb je je konijnen bij elkaar zitten als je weet dat je ram nog vruchtbaar is. Wil je een nestje?

dat is ts haar zaak en niet het onderwerp hier ;)

ik heb der ervaring dat konijnen héél vlug zindelijk worden in de zin van, plasjes in een bak met bodembedekking doen.
echter tijdens het loslopen gooien ze de keuteltjes overal rond. (al met verschillende konijnen voorgehad op het werk. gaan netjes in de kooi of kattenbak plassen, en poepen overal rond)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:50

Mijn konijn was ook al zelf zindelijk. Liet af en toe wel eens een drolletje vallen als hij los in huis liep maar dat was het ook.
In z'n hok had hij zelf een poepplekje gemaakt en in de tuin had hij ook z'n eigen poephoek.

Dus als je konijn het niet doet kun je hem misschien clickeren? Ik vind de methode van titan persoonlijk een zielige manier van een konijn zindelijk maken. (Beest moet dan een aantal dagen op een miniplekje zitten, wat een iets minder miniplekje wordt etc.)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 12:14

Fleurtje100 schreef:
Die van mij zijn redelijk vanzelf zindelijk geworden. Ze hebben een onderkant van een kattenbak als wc en daar boven hangt de hooiruif. Daardoor zitten de dus al vrij veel op hun wc ;).
Verder heb ik in het begin ook wel plasjes opgedaan met keukenpapier (ze hebben alleen bedekking in hun wc) en dan dat keukenpapier in de wc gedaan. En alle keutels die ik vond opgeveegd en erin gegooid. Ze hebben eerst apart gezeten omdat de ram nog gecastreerd moest worden en toen was de een meteen al zindelijk en de ander heeft wat hulp nodig gehad. Ze zitten nu samen en het gaat prima, er ligt bijna niks niet in de wc. Ook als ze los door het huis lopen gaat het goed.

Thanks voor de tip! Zou dat schelen om het hooi boven hun toilet te hangen?
Er staat nergens in mijn topic dat de konijnen nu samen zitten, en al zou ik een nest willen dan is dat lijkt mij, mn eigen keus.

Kunnen we het nu weer on topic laten? Bvd.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 12:16

Sassol schreef:
Mijn konijn was ook al zelf zindelijk. Liet af en toe wel eens een drolletje vallen als hij los in huis liep maar dat was het ook.
In z'n hok had hij zelf een poepplekje gemaakt en in de tuin had hij ook z'n eigen poephoek.

Dus als je konijn het niet doet kun je hem misschien clickeren? Ik vind de methode van titan persoonlijk een zielige manier van een konijn zindelijk maken. (Beest moet dan een aantal dagen op een miniplekje zitten, wat een iets minder miniplekje wordt etc.)

Ik heb idd al wat over clickeren bij konijnen gelezen, maar nuets betreft de zindelijkheid