Konijn last van nek??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Konijn last van nek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 19:42

Hallo,

Ik heb een vraagje want mijn konijntje die doet heel erg raar als ik haar bij haar nek aai/vast pak.
Ik weet niet precies of ze er last van heeft of dat dit hoort.

Mvg

Musiess

Re: Konijn last van nek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:44

Wat doet ze dan?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:46

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 19:46

Ze gaat dan haar nek fijn knijpen ofzo ik dacht misschien ook dat ze er niet tegen kan zo ziet het er een beetje uit en als ik haar bij haar nek optil zeg maar dan gaat ze soms ook spartelen

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 19:47

@dierenfan nee

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:52

Tja.. wat is raar? Dat zou je toch wat beter moeten omschrijven.

Maar een konijn alleen bij z'n nekvel oppakken? Neem aan dat je het dier dan toch wel ondersteund anders snap ik wel dat ze gaat spartelen.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 19:53

Ja natuurlijk ondersteun ik haar

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 19:56

Til haar dan maar voorlopig nietmeer bij haar nek op!

Maar gewoon maar optillen door haar onder dr lijfje te pakken.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 19:58

Jamaar dan gaat ze ook heel erg spartelen

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:06

Dit klinkt gewoon als een konijn dat niet tam is.. 1 Van onze konijnen doet dat ook, moet je wel mee oppassen want door dat spartelen kunnen ze hun rug breken! Maar wat doet het konijn dan precies als je haar bij haar nek aait?

SamIceBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:12

Naar mijn mening heeft dat niets met niet tam zijn te maken. Maar heel weinig konijnen vinden het leuk om opgepakt te worden. Opgepakt worden associeert het konijn dan met door een roofdier gepakt worden. Zelf pak ik mijn konijnen alleen op als het echt niet anders kan, bijvoorbeeld als ze naar de dierenarts moeten.

Veel informatie over konijnen kun je hier vinden:
http://www.konijnen.nl/indextot2.htm

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:13

Zo te horen verkrampt het konijn omdat ze bang is dat ze weer opgepakt wordt in haar nekvel. Een konijn optillen aan het nekvel is pijnlijk.
Konijnen vinden het trouwens sowieso niet leuk om opgetild te worden, daarom spartelen ze ook.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:19

Mag ik vragen waarom je je konijn aan zijn nekvel oppakt?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 20:22

Herkenbaar, dat komt doordat ze dan bang is dat je haar gaat vastpakken in haar nek :)
Doe dat alsjeblieft NOOIT meer.. Het is traumatisch en dat duidt hier maar weer aan. Het is ook ongelooflijk moeilijk om dat ooit nog uit zo'n dier te krijgen dat hij niet meer gaat krampen als je z'n nek aanraakt. ;)

Konijnen worden ook door de moeder niet in de nek gepakt, de enige dieren die dat doen zijn roofdieren zoals roofvogels. Het is pijnlijk en ze krijgen er kneuzingen van/blauwe plekken. Is ook aangetoond bij dieren die dan geschoren waren, maar dat zie je normaal niet omdat er vacht op zit. :)

Dus zo min mogelijk op pakken en anders onder de buik als je hem dan niet houdt moet je eerst leren hoe je een konijn op kunt tillen en vasthouden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:21

waarschijnlijk idd wat al veel mensen zeggen ze vinden het niet fijn en je hebt ook kans dat ze blauwe plekken heeft van het oppakken en als je een blauwe plek heb (dat jweet je vast wel) dan is het erg pijnlijk als je daar nog eens bij gepakt wordt of op geduwd wordt of wat dan ook. Ik zou ze dus het vertrouwen geven dat je haar niet op pakt en daarna rustig eraan wennen dat je onder het buikje pakt. Ik pak mijn vlamen als ik ze op moet pakken met een grote handdoek op. Deze doe ik over het konijn, pak het konijn op en vouw de handdoek dan onderlangs. Dan zitten ze verscholen in de handdoek wat hun meer rust geeft en kan ik ze goed oppakken zonder dat ik last heb van krabbende poten en nagels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 01:43

Tja, als je haar bij haar nekvel optilt, tja vind je het dan raar dat ze zo doet. Gewoon lekker laten en niet optillen en wat inlezen over konijnen. Tis geen knuffelbeest.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 01:51

Ik vind het sneu om ze op te tillen bij de nek, dus dit doe ik niet.
Dat vinden ze ook eng, redenen zijn al genoemd ;)
Ik pak mijn nijnen gewoon met 2 handen op en ondersteun de kont.
Meestal zet ik ze op mn arm met hun hoofd naar mn elleboog (kunnen ze lekker wegduiken, bij mn bange dame is dit een fijne oplossing). Mijn andere arm sla ik om het konijn heen, lekker beschut.
Verder voor knuffelen lekker op schoot zetten en/of zittend tegen je borstkas aan.
Heb hier een gecastreerd ventje dat dol is op knuffelen en heerlijk op mij ligt als ik een beetje onderuitgezakt zit.
Tillen en lopen is gewoon vaak eng ;)

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 14:07

Okee maar heel veel andere mensen die zeggen dat je ze juist bij de nekvel op moet pakken maarja ikga het proberen wat jullie zeggen!!! dank jullie wel

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 16:23

Die mensen moet je negeren :+
Die kijken...mama katten pakken kittens daar...nijnen ook? :/
Een kat til je toch eigenlijk ook niet bij hun nekvel tenzij t niet anders kan ;)
Mijn voedster heeft amper nekvel hihi kan je er niet eens vastpakken en is met haar formaat ook niet goed (3-4kg).
Mijn flapoortje pak ik alleen bij zn nek als t moet (wanneer die verstoppertje speelt en in zn hok moet)

Ben benieuwd of t scheelt :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 16:57

Myraxhorsey schreef:
Okee maar heel veel andere mensen die zeggen dat je ze juist bij de nekvel op moet pakken maarja ikga het proberen wat jullie zeggen!!! dank jullie wel

Je kan het doen als je ze perce, noodgedwongen in een houdgreep moet houden. Het is eigenlijk meer een greep om een konijn te fixeren dan om op te tillen. Ik gebruik deze greep als ik bijv. het geslacht moet controleren bij een gevonden konijn en dan til ik het konijn er niet aan op maar pak ik hem daar vast en draai het om.

Net als bij katten. Een kat kan je fixeren door in het nekvel te pakken (en op nog veel meer manieren). Echter dan moet je wel katten hebben die lang genoeg bij hun moeder zijn blijven zitten als kitten. Weeskittens en te vroeg uit het nest gehaalde kittens accepteren vaak echt niet dat je ze in hun nekvel pakt. Ideaal is het pakken van het nekvel om de katten medicatie in te geven bijv. Het is niet fijn maar vaak is het even nekvel pakken en klaar i.p.v. dat je allerlei andere middelen uit de kast moet halen.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 17:30

Hallo mensen ik heb een tijdje niet meer gereageerd maar het is me niet gelukt want ze wilt zich niet laten pakken en soms gaat ze ook een soort brom geluid maken dat ze boos is ofzo??

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:34

Myraxhorsey schreef:
Hallo mensen ik heb een tijdje niet meer gereageerd maar het is me niet gelukt want ze wilt zich niet laten pakken en soms gaat ze ook een soort brom geluid maken dat ze boos is ofzo??

Vermoedelijk houd ze er gewoon niet van om opgepakt te worden.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 17:35

Oke kan ik daar dan iets tegen doen wantik wil wel een knuffelkonijn zeg maar haha

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 17:39

En.. moet ik haar dan verkopen?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:40

Myraxhorsey schreef:
Oke kan ik daar dan iets tegen doen wantik wil wel een knuffelkonijn zeg maar haha

Tja dat is dan jammer. Je kunt het dier niet dwingen. Dat levert alleen maar heel veel stress op.
Lekker laten lopen en het idee van een knuffelkonijn uit je hoofd zetten. Veel konijnen houden er niet van om geknuffeld te worden. Een knuffelkonijn is van pluche ;)
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 29-12-12 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt