aquariumbodem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

aquariumbodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 21:53

Op de bodem van mijn aquarium heb ik een fijne kiezel met daar bovenop een iets grovere kiezel.
Nu wil ik de heleboel renoveren.
Wat hebben jullie op de bodem? Gebruiken jullie ook een voedingsbodem en zo ja welke?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

_Tara_

Re: aquariumbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:58

Een voedingsbodem vind ik zelf ondingen. Na een tijdje is zo'n bodem 'op' en kan 't alleen maar narigheid veroorzaken als 't bv door je grind/zand heen in je water terecht komt. Ik heb 't 1 keer in een aquarium gedaan maar dat was ook 1 keer en nooit meer :P
Zelf heb ik altijd heel simpel zand van de bouwmarkt als bodembedekker. Ik vind corydoras namelijk hele leuke visjes maar die hebben echt een zandbodem nodig anders gaan hun 'voelsprietjes' stuk.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:12

Hier ook geen voedingsbodem. Die gaat na een tijd rotten en dan moet je alsnog de boel renoveren. Ook komt het vaak bovendrijven als je plantjes (her)plant.

Hier gewoon zand van de gamma/karwei. Goed spoelen en het gaat jaren mee. Ziet er natuurlijk uit, vriendelijk voor vissen en de plantjes blijven er goed in staan en doen het ook goed. Bij planten die veel voeding uit de bodem halen, doe ik 1 a2x per jaar een klei bolletje. Voor de rest niets. Soms wat vloeibaar voedsel.
Voordeel van bouwzand, het is spot goedkoop. Rond de 3 euro voor 25 kg.
Ik heb brekerszand en voegzand. GEEN speel/zandbakzand gebruiken, dat slaat dicht.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:09

Ik heb gewoon strandzand :D (In etappes meegenomen in emmertjes :+ )

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 12:04

Strandzand hebben we hier genoeg, maar dat is me te bewerkelijk. Voordat ik dat goed "ontzout" heb!
Ik las ergens iets over brekerzand bij de bouwmarkt vandaan. Iemand daar ervaringen mee?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 12:11

Ik heb heel fijn grind op de bodem.