Cavia's in de regen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Cavia's in de regen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:56

Mijn cavia's hebben met open hok gestaan vandaag.. Het is helemaal het hok in geregend, en zelf zijn ze ook nat. Ongeveer een uurtje geleden is het begonnen met regenen hier. Hoe het kan dat het hok openstond? Geen idee..
Natuurlijk gelijk het hok dicht gedaan, daarna heb ik ze nieuw stro gegeven (als het gestopt is met regenen verschoon ik het hele hok) en na een kwartiertje ze nog drooggewreven, wat ze niet leuk vonden. :')

Maar wat kan ik nu nog doen? Want ze moeten geen kou vatten natuurlijk.. :+

Alvast bedankt!

Wiek3

Re: Cavia's in de regen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:12

Staan ze permanent buiten?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:13

Zou ze sowieso even binnen zetten, in de schuur of garage ... niet te warm uiteraard maar in elk geval uit de wind !

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:14

In de winter is het verstandig om ze binnen te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:14

Ja ze zitten altijd buiten, is altijd goed gegaan.

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:15

Ik zou ze in ieder geval even goed op een droge en tochtvrije plek zetten. Als ze gewend zijn aan de temperatuur van buiten eventueel in een garage of bijkeuken? Maar nu niet als ze nog vochtig zijn buiten laten zitten.
Goed in de gaten houden dat ze niet gaan niesen o.i.d.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:15

Ah oké.
Natuurlijk is het een tochtvrije plek, Wiek3, anders zouden ze niet in dat hok zitten. :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:16

Shirley schreef:
Zou ze sowieso even binnen zetten, in de schuur of garage ... niet te warm uiteraard maar in elk geval uit de wind !

Wiek3 schreef:
Ik zou ze in ieder geval even goed op een droge en tochtvrije plek zetten. Als ze gewend zijn aan de temperatuur van buiten eventueel in een garage of bijkeuken? Maar nu niet als ze nog vochtig zijn buiten laten zitten.
Goed in de gaten houden dat ze niet gaan niesen o.i.d.

Dat is juist fout. Temperatuur verschil is te groot.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:17

Bij mij in de schuur is het even koud als buiten, hoor Sjors, het waait er alleen niet zo ...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:18

Kun je ze niet een beetje droog wrijven met een handdoek?

Zal wel goed komen denk ik. Denk dat het in het wild ook wel eens zal regenen ;)

Edit: Ohw sorry, zie dat je dat al gedaan hebt. Meer dan schoon droog stro er in doen kun je ook niet doen volgens mij.
Misschien even wat extras te eten zodat ze zich zo weer opwarmen?

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:19

Ik denk dat als je ze weer een warm, schoon hok hebt gegeven het wel goed gaat.
Zou ze wel even goed in de gaten houden.

wat betreft cavia's buiten houden in de winter, wij hebben een stelletje van 5 cavia's die altijd buiten zijn.
Ze hebben een nachthok en een soort overdekte ren, in de winter doen we in het nachthok nog wat van die kleinere hokjes en extra stro. Ook hebben we een klein kacheltje wat aanstaat als het gaat vriezen.
Zo is het prima te doen volgens mij!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:19

Ik had ook het probleem dat het in de hokken waaide dus heb ze voor de winter binnen gehaald, straks gaan ze in de schuur. Het verschil is dan minimaal, nu was het verschil wel groot toen ik ze naar binnen deed maar ze zijn heel gelukkig binnen.
Ik zou ook inderdaad het hok schoonmaken en de caafjes goed afdrogen.

Stro moet je mee oppassen ze hebben zo kapotte voet zooltjes of ogen doe dan liever veel hooi erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:20

Sjors, in de garage en schuur is het even koud bij ons.
Heb ik gedaan Skessa_, ga zo weer even. Haha inderdaad, maar 'k maakte me toch wel zorgen. :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:21

Bij ons is in de garage en buiten toch een redelijk groot temperatuur verschil. En nee, wij hebben geen kachel aan ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:21

Seven schreef:
Stro moet je mee oppassen ze hebben zo kapotte voet zooltjes of ogen doe dan liever veel hooi erin.

Daar hebben ze nog geen last van gehad bij mij.. Zal zo even kijken. Maar zaagsel gaat toch ook in de oogjes zitten of zeg ik nu iets heel raars?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:26

Normaal gaat zaagsel ook niet in de ogen zitten, ik heb heel fijn zaagsel en nog zit dat niet in de ogen. Stro is heel scherp en puntig vooral voor de voetjes oren en ogen veel te scherp.

Een cavia hoord onbeperkt hooi te hebben hier krijgen ze het in een bal voor eten en een beetje op de vloer om in te liggen en dat doen ze dan ook altijd graag.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:28

Mijn cavia's hadden altijd graszaadhooi als bodembedekker en gewoon hooi om te eten.
Vind stro ook erg grof t.o.v. die kleine pootjes ...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:30

Hooi vinden ze inderdaad heerlijk, mijn net bevallen dame heeft al het hooi in een hoekje gesleept en een heerlijk bedje gemaakt :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:30

Zaagsel is ook niet goed, dat is te stoffig en kan irriteren aan de ogen en luchtwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:31

Goed om te weten! Normaal doe ik een laag zaagsel met hooi erboven op.
Seven, dat hoort een cavia inderdaad te hebben. Maar dat wil voor mij niet zeggen dat ik het goede hooi als vloerbedekking wil gebruiken. :) Zal 'ns kijken naar goedkoper (minder lekker waarschijnlijk, ze zijn zo kieskeurig hier) als vloerbedekking.

Sjors, wat wel dan? Geen zaagsel, geen stro..
Dus hooi neem ik aan dan? :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:35

Ligt er aan wat voor zaagsel je hebt sjors, ik heb heel fijn zaagsel dit maak ik als het hok schoon is altijd wat nat dan zet het uit en word een vastere bodem en is totaal niet stoffig.

Ik heb paarden bij huis dus ik gebruik daar ook hooi voor ik koop geen hooi in de winkel.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:08

Zelf vind ik hooi als bodembedekking niet zo goed.. want de cavia poept en plast erop en eet het daarna op. Ik gebruik zelf nu ook stro.. maar wel van dat stro uit een pakje in de winkel. Dat is veel zachter en zijn kleine stukjes.
Daarnaast heb ik de winter een doos erin staan met handdoeken erin waar ze in kunnen kruipen.

Mijn cavia's overwinteren altijd buiten, hebben vorig jaar -15 overleefd met gemak....

Zou wel eventjes opletten dat ze niet verkouden worden doordat ze nat zijn geworden.

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:42

Cavia's kunnen prima dag en nacht buiten zijn. Ook in de winter. In de winter is het gewoon belangrijk dat ze droog en warm zitten. Ik deed altijd een deken over het hok heen en zette hem tegen het huis aan. Dan staan ze wat uit de wind in een hoek en het huis geeft altijd wat warmte af ipv achter in de tuin.

Betreft bodembedekking. Zaagsel/hooi/stro. Kan allemaal prima. Stro hoeft geen verwondingen te verzorgen doordat het hard is. Heb een tiental jaar cavia's op stro gehad en genoten er van dat ze er lekker onder konden kruipen. Momenteel staan mijn beestjes op zaagsel en dat gaat net zo goed. Ervaring met hooi is dat ze inderdaad erop poepen en plassen en daardoor ook een groot deel niet meer eten en gaat sneller stinken dan stro en zaagsel.

Citaat:
Natuurlijk is het een tochtvrije plek, Wiek3, anders zouden ze niet in dat hok zitten.

Het zal vast goed komen met je caafjes. Maar als het in de schuur vrij is van wind zou ik ze daar laten bijkomen als je denkt dat ze dat nu nog nodig hebben. En over het hok, er zijn een hoop (konijnen)hokken die op een nachthokje na behoorlijk open zijn. Dan kunnen ze dus op de tocht zitten. Vandaar.

Succes ermee!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:43

Daarom had ik ook duidelijk verschil in bodembedekking en eethooi :)
Dat graszaadhooi was net stro, alleen dan een stuk fijner en daar peuzelden ze weleens een enkele keer iets van, maar het lekkere eethooi had overduidelijk de voorkeur , hoor :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:34

Zaagsel van plosplan of zo is stofvrij en mag dus. Supermarktzaagsel is vaak heel stoffig, puik zaagsel heb ik ook geen goede ervaringen mee. Onze dierenwinkel heeft nu een ander merk dat ook goed bevalt (had plosplan) maar de cavia's staan tijdelijk bij mijn moeder dus ik heb even geen verpakking staan.