Wat kan ik vragen bij de slager?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Wat kan ik vragen bij de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 07:55

Hallo,

Waarschijnlijk krijgen wij aanstaand weekend onze pup.

Nu vroeg ik me af of ik 'restafval' ( dus iets wat hij niet gebruikt, maar voor onze pup wel goed is) te vragen, of over te kopen.

Maar wat kan ik dan bij de slager halen? Ik dacht bijvoorbeeld mergpijpen ofzo?

Nachtlampje

Re: Wat kan ik vragen bij de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 07:57

Wij vragen wel eens bij de slager of meneer ook nog een knie heeft ofzo, en of die ook even in stukken kan worden gezaagd.
50 cent a 1 euro bij ons, en voila de prachtigste stukjes bot met merg en nog stukjes vlees eraan :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:02

Mergpijp zou ik niet zo snel doen, wel levertjes, maag, hart, kippennekken, ligt er denk ik ook maar net aan hoe zij hun vlees aangeleverd krijgen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:05

Als je naar een echte slager gaat (dus waar de beesten geslacht worden, een abattoir) dan kan je om van alles vragen, hart, pens etc. Als je naar een slagerij gaat (waar het vlees dus verkocht wordt) daar hebben ze meestal botten die je wel mee kan krijgen, maar over het algemeen geen orgaan vlees etc.

Je kan idd ook een kippen slager opzoeken en kippen nekken of karkassen bestellen. Hypoalergeen en ontzettend lekker en goed voor je hond. Zo kan je de vlees soorten ook nog afwisselen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:44

Ik kan je adviseren je te verdiepen in 'barf' dan leer je veel over wat er qua vers voeren wel en niet gezond is en wat je wel of niet kan doen. Ook al wordt je geen barfer dan nog kun je er veel van leren.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:44

Hart, lever, niertjes wordt ook gewoon bij de slager verkocht. Je kan wel vragen of hij je de 'mindere' stukken kan geven. Vlees is net zo goed, maar iets minder mooi gesneden dus moeilijker verkoopbaar. Pens is ook heel goed voor honden maar dat vind je niet bij elke slager.
Mergpijpjes zijn idd mss nog wat stevig voor een pup maar anders kan je wel een stuk ossestaart halen. Moeder haalde dat vroeger altijd om soepvlees van te maken (ossestaart was wel in stukjes per wervel). De hond was achteraf heel blij met haar staartwervel, waar overigens bijna geen vlees meer aanzat vermits we dat zelf te lekker vonden :P .

Gewoon een keertje vragen wat de slager 'achterom' nog heeft liggen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:50

Nog even iets anders:

Geef je hond NOOIT maar dan ook NOOIT verwarmde (op wat voor manier dan ook) botten!! Dit gaat splinteren en geeft grote kans op inwendige verwondingen tijdens het verteren. Dus als je botten voert (wat op zich geweldig is!), geef het ze altijd rauw.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:04

Een rundermergpijp is goed gaar gekookt een uitstekend knaagmiddel. Die gaan hier niet kapot en gaan maanden mee. De laatste keer een rauwe gegeven maar die gaan erg rap de maag in met stukjes die er later weer uitgespuugd werden. Dat doe ik dus niet meer.

Runderribben bij een slachtende slager zijn erg favoriet hier. Alleen na een dag wel weggooien omdat ze dan gaan stinken, die moet je rauw voeren.

Vaak hebben ze ook wel runder of lamshart, die kun je zowel rauw als gekookt geven.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:49

Dingen als runderribben zou ik dus ZEKER niet voeren aan een pup.

TS, volgens mij worden hier 2 dingen door elkaar gehaald: het geven van botten als kluif en BARF voeren, d.w.z. je hond rauw voeren met een menu op basis van vleesbot, spiervlees en orgaan.

Voor dat tweede zijn dragende botten en dingen als runderribben niet geschikt. Ook organen zou ik niet 'zomaar' bij gaan voeren, orgaan heeft namelijk een laxerende werking als je het los voert.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 11:19

Ik heb maar één advies geef niet zomaar een pup opeens wat van de slager maar bouw dit heel voorzichtig op. Pups kunnen qua omschakeling niet veel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:35

De meeste slagers krijgen hun vlees kan en klaar aangevoerd van 't slachthuis.
Die hebben zelf dus eigenlijk nooit "slacht afval" of ander goedkoop spul in huis.

De islamitische slagers nog wel eens... Vooral orgaanvlees.

Maar Keurslagers enzo hebben bijna nooit wat. Ik heb hier in de regio ook al heel wat slagers er naar gevraagd.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 14:29

We willen geen barf voeren.. En ik wil daar hier ook geen discussie over :D

Ik bedoel inderdaad meer dat hij iets heeft om op te kluiven.
Hij is 4 maanden oud, komt uit Spanje en we gaan hem vanavond ophalen bij zijn pleeggezin.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:34

Zie het al voor me, mevrouw voor je 'mag ik 1 kilo gehakt?'
Jij: 'mag ik misschien wat kippenharten, botten of wat andere organen?'

:P

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:47

Ik was laatst bij de kippenslager, kwam een vrouw voor 1500 euro (!!!) aan kip karkassen :# Ik stond wel even te kijken, vond dat wel errug veel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:07

@Boooo: Iets om op te kluiven?
Gewoon zo'n mooi stuk runderhuid of herten/rendier gewei geven :)

@Laptopmuis: Ik was laatst bij de Islamitische slager, en precies dát gebeurde er...
De meneer voor me vroeg om een kilo runder gehakt.
Vervolgens vroeg ik om een halve kilo lamshart en een halve kilo kippenmaag.

Die meneer achter de toonbank was helemaal blij dat hij een vrouw zag die orgaanvlees bestelde. Weet ook niet waarom, maar ik was echt ineens zijn "held". _O-

@Molfre: jeetje, dat is wel heel erg veel. Zij kwam met een vrachtwagentje?
Want die karkassen zijn helemaal niet duur, als je voor 1500 euro aan karkassen koopt, neem je er honderden mee.... Misschien heeft ze een asiel of pension ofzo.... Of traint ze sledehonden....

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:29

Nee, ze heeft een Old English Bulldog fokkerij. Ze kwam ze inderdaad met een vrachtwagen ophalen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:30

Ja precies, dan verbruik je nogal wat :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:02

En.. heeft ze dan ook een mega diepvries ofzo lol? Misschien zo'n diepvries cel zoals ze in een restaurant hebben.. of bij de slager zelf :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:09

Ja, als je BARF voert, heb je daar meestal een aparte diepvries voor thuis :j
Onze diepvries zit inmiddels ook hélemaal vol met hondenvoer. Ons eigen brood past er niet meer bij _O-

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:19

Bij ons het zelfde. Eerst hielden we het in de vriezer in huis, maar toen moest al het vriezer spul op een gegeven moment in de koelkast. Nu hebben we een grote vrieskist in de schuur waar alles in gaat. En we komen nog steeds ruimte te kort :')

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:21

Booooo schreef:
We willen geen barf voeren..

In dat geval zou ik eigenlijk niets bij een slager gaan halen. Orgaan en vlees sowieso niet, daarmee beïnvloedt je de ontlasting. Met een niet-barfende hond zou ik persoonlijk ook niet aan rauwe kauwbotten beginnen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:35

Als je niet van plan bent te BARFen zou ik inderdaad niet naar de slager gaan voor kluifwerk voor een jonge hond.

Dan inderdaad gedroogde pensstaafjes, of gedroogde runderhuidstokjes oid.