Bijtend konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romeetjuhh

Bijtend konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 20:32

heei,
ik heb volgensmij iets raars...
Ik wou eigenlijk vragen of jullie tips, of ervaring hebben:

Mijn broertje heeft op zijn verjaardag een konijn gekregen.
Hij heeft in een hok en een ren eraan een aantal maanden buiten gestaan.
op den duur sprong hij over de ren heen en ontsnapte bijna.
We hebben de ren er toen afgehaald en het konijn in het hok gedaan,
Elke dag ging mijn broertje ermee spelen enzo...
Maar het probleem was toen dat het konijn te veel energie had.

In de winter haalde we het konijn binnen.
Hij had het erg naar zijn zin en rende de hele keuken rond xD
toen kwam het...
Hij kroop altijd in een hoekje bij de verwarming,
elke keer als we hem daaruit wilde halen gromde hij, en viel ons aan.
nu hebben we dingen ervoor gezet zodat hij er zien meer kan zitten.
Toen begon hij het behang op te eten.
Nu hebben we gewoon bijna geen behang meer.
Maar nu valt het konijn ons telkens aan (als we hem op willen pakken, wegjagen omdat hij niet naar een andere kamer mag omdat daar kabels zijn,of als je langsloopt)'

wat moeten we doen....

Dimphyl

Re: Bijtend konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:34

ik kan je nu al vertellen dat je veel de zelfde reacties krijgt.
Hoe groot is het hok van het konijn, en zit hij/zij helemaal alleen?
dit kan namelijk best wel eens het probleem zijn..

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:35

Vriendje voor je konijn erbijdoen van alleen zn kunnen ze agresief en deprisief worden

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:39

Ja volkomen logisch dat je konijn agressief is. :)
Konijnen zijn niet zo geschikt voor kinderen en houden niet van oppakken. Je konijn heeft vaak genoeg gewaarschuwd maar helaas hebben jullie dit niet begrepen en zo heeft de angst zich tot agressie ontwikkeld. Het wordt tijd om je wat meer in het wezen konijn te verdiepen.
Zoals iemand al schreef een konijn hoort ook niet alleen te zitten. :)

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:40

Een konijn vindt het niet fijn om opgepakt te worden, daarbij vinden ze het fijn om ergens onder te gaan zitten (zo kunnen ze ook niet gepakt worden). Aaien vinden ze wel heerlijk, misschien dat hij jullie daardoor leuker gaat vinden.
Krijgt het konijn voldoende hooi en groentes? Want daarom eet hij misschien aan het behang ;)

Mijn konijn ontsnapte ook altijd uit zijn ren, we hebben de ren nu helemaal afgesloten (met kippengaas) zodat hij er niet meer uit kan. Hij mag er nu als wij overdag thuis los in de tuin lopen wat hij heerlijk vindt. Het handige is dat hij zelf in en uit zijn hok kan springen. :)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:41

Het eerste dat mij in mijn hoofdschoot was de tekst van flappie :')

Een konijn is inderdaad een sociaal dier het beste is een vriendje voor hem vinden.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:41

Konijnen vinden aaien niet per definitie heerlijk. Het moet wel geassocieerd worden met dat het leuk en ontspannend is. Vaak wordt het geassocieerd met oppakken..

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:44

saskiakefie schreef:
Konijnen vinden aaien niet per definitie heerlijk. Het moet wel geassocieerd worden met dat het leuk en ontspannend is. Vaak wordt het geassocieerd met oppakken..

Dan heb je de mijne nog niet gezien :') Of hij valt in slaap of hij gaat mijn hand aflikken :') <3
Maar af en toe heeft hij er ook geen zin in en dan laat ik 'm lekker met rust ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:45

Geef hem een lekker groot hok en een vriendinnetje, de kans is groot dat hij dan een stuk gelukkiger wordt!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:46

LauraM schreef:
saskiakefie schreef:

Dan heb je de mijne nog niet gezien :') Of hij valt in slaap of hij gaat mijn hand aflikken :') <3
Maar af en toe heeft hij er ook geen zin in en dan laat ik 'm lekker met rust ;)

Mijn konijnen ook hoor :) Maar je moet er niet vanuit gaan dat alle konijnen aaien sowieso lekker vinden als het ze nog niet op positieve manier is aangeleerd.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:47

Een van mijn konijnen (krijgt onbeperkt hooi en een beetje brokken, af en toe groenteresten of fruit) trekt ook karton van een krukje af en versnippert het helemaal. En een krant onderin het hok voor meer vochtopname, is helemaal feest *\o/* Zitten ze met z'n tweeën heel de dag te snipperen *D
Ruimte hebben ze meer als genoeg, ze kunnen naar binnen als ze willen, of de hele dag buiten, er zijn 2 veldjes met ex-gras (nu graaf en poep ruimte, wordt komend voorjaar weer ingezaaid)....
Dus wat mijn konijn betreft is het gewoon sloopzin denk ik... Mij komt het behang snipperen dus bekend voor ;)

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:47

Dimphyl schreef:
ik kan je nu al vertellen dat je veel de zelfde reacties krijgt.
Hoe groot is het hok van het konijn, en zit hij/zij helemaal alleen?
dit kan namelijk best wel eens het probleem zijn..

Het hok is best groot... boven en onder verdieping...en hij kan ook naar binnen (in het hok.)
Hij zit niet alleen maar we hebben hem al eens bij een ander konijn gezet en daar deed hij heel
gemeen tegn

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:48

LauraM schreef:
Een konijn vindt het niet fijn om opgepakt te worden, daarbij vinden ze het fijn om ergens onder te gaan zitten (zo kunnen ze ook niet gepakt worden). Aaien vinden ze wel heerlijk, misschien dat hij jullie daardoor leuker gaat vinden.
Krijgt het konijn voldoende hooi en groentes? Want daarom eet hij misschien aan het behang ;)

Mijn konijn ontsnapte ook altijd uit zijn ren, we hebben de ren nu helemaal afgesloten (met kippengaas) zodat hij er niet meer uit kan. Hij mag er nu als wij overdag thuis los in de tuin lopen wat hij heerlijk vindt. Het handige is dat hij zelf in en uit zijn hok kan springen. :)

Maar hij zit nu wel binnen omdat er sneeuw ligt enzo dus hij kan niet buiten,
Hij heeft een bakl vol hooi die elke dag word bijgevuld,
4 bakjes eten en drinken (2 bakjes eten 2 drinken)
en een paard wortels krijgt hij ook...

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:49

Maar zo vaak pakte we hem ook niet echt op...
wel aaien, borstelen,...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:54

Ik heb je een pb gestuurd met mn telnr, wellicht kan ik je verder helpen, gaat net wat makkelijker. ;)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:56

Konijnen zijn eigenlijk niet geschikt voor kinderen. Klinkt vreemd omdat juist kinderen vaak gek op konijnen zijn maar konijnen vinden regelmatig opgepakt worden en volop spelen en bewegen niet fijn. Je kunt het beste heel rustig het konijn benaderen met een handdoek op je schoot waar je hem direct inleg. De handdoek wikkel je niet strak maar lekker veilig om hem heen en zo kun je hem weer verplaatsen naar je broertje of even op je schoot houden en toch rustig aaien en borstelen. Een konijn alleen kun je beter niet buiten houden. Ze vereenzamen. Binnen is meer leven om het konijn heen en je kan makkelijker even een aai geven wanneer je langs het hok loopt.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:57

Dus eventjes op een rijtje.
- Sinds wanneer zit je konijn binnen? En is dit echt binnen of in een garager ofzo? Want normaal mag je na Augustus geen buitenkonijnen naar binnen doen en andersom. Omdat ze dus een wintervacht hebben en oververhit kunnen raken.
- Wat is je konijn, een vrouwtje of een mannetje? En is die gecastreerd? Bij wat voor ander konijn zit hij? Of zit hij nu alleen?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:58

Ellie_F schreef:
Konijnen zijn eigenlijk niet geschikt voor kinderen. Klinkt vreemd omdat juist kinderen vaak gek op konijnen zijn maar konijnen vinden regelmatig opgepakt worden en volop spelen en bewegen niet fijn. Je kunt het beste heel rustig het konijn benaderen met een handdoek op je schoot waar je hem direct inleg. De handdoek wikkel je niet strak maar lekker veilig om hem heen en zo kun je hem weer verplaatsen naar je broertje of even op je schoot houden en toch rustig aaien en borstelen. Een konijn alleen kun je beter niet buiten houden. Ze vereenzamen. Binnen is meer leven om het konijn heen en je kan makkelijker even een aai geven wanneer je langs het hok loopt.

Sommige konijnen zijn wel geschikt, maar je moet het juiste konijn bij de juiste baas vinden. Soms moeilijk,... maar het lukt wel.
Pas hadden we nog een mannetjeskonijn dat echt gék was op mensen. Hij keek niet om naar andere konijnen, maar sprong op je schoot en likte je constant. Achtervolgde je ook overal. In tegenstelling tot sommige konijnen was hij gek om menselijke aandacht, aaitjes en oppakken vond die ook helemaal niet erg.

Hoe oud die was, waar die vandaan kwam,... geen idee. Was gedumpt in het bos.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:03

Laptopmuis je hebt gelijk dat konijnen gek op mensen kunnen zijn. Toch denk ik dat konijnen over het algemeen liever een voorzichtige benadering willen, iets wat bij kinderen vaak moeilijk gaat. Maar je hebt inderdaad konijnen die het heerlijk vinden om geknuffeld en geaaid te worden. Ouders moeten daarin begeleiden en zorgen dat zo'n konijn zich veilig voelt wanneer de kinderhandjes het hok in komen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:31

lekker laten helpen een geholpen maatje er ook bij zetten. Jep beiden dus laten helpen en ja 1 ram en 1 voedster en niet 2 van 1 geslacht.

vaak zijn de problemen dan helemaal over

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 20:11

Laptopmuis schreef:
Dus eventjes op een rijtje.
- Sinds wanneer zit je konijn binnen? En is dit echt binnen of in een garager ofzo? Want normaal mag je na Augustus geen buitenkonijnen naar binnen doen en andersom. Omdat ze dus een wintervacht hebben en oververhit kunnen raken.
- Wat is je konijn, een vrouwtje of een mannetje? En is die gecastreerd? Bij wat voor ander konijn zit hij? Of zit hij nu alleen?

- Hij zit ongeveer sinds 1 dec. binnen, Hij zit in de keuken en loopt er ook los rond,
hij is zindelijk :)

-Het is een mannetje, hij si niet gecastreerd en zit momenteel bij geen andere konijnen...

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 20:17

O en Cupido (het konijn)
is ong. 5 maanden oud

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:25

Als het ongecastreerd mannetje is kan die ook niet bij andere konijn. Vrouwtjes dekt hij en mannetjes vecht die mee. Hij moet gecastreerd worden als hij bij andere konijnen wil.

Je buitenkonijn nu binnen zetten is niet slim, hij heeft een wintervacht en binnen temperaturen zijn dus te warm voor hem.

Romeetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 20:35

Laptopmuis schreef:
Als het ongecastreerd mannetje is kan die ook niet bij andere konijn. Vrouwtjes dekt hij en mannetjes vecht die mee. Hij moet gecastreerd worden als hij bij andere konijnen wil.

Je buitenkonijn nu binnen zetten is niet slim, hij heeft een wintervacht en binnen temperaturen zijn dus te warm voor hem.

Ik merk niets van zijn wintervacht, hij is niet wollig ofzo...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:40

Heb je een foto van zijn hok? Als ik het goed begrijp, mag hij ook in huis rondlopen?

Ik zou hem laten castreren en na een aantal weken naar een opvang gaan. Daar zitten heel veel vrouwtjes die wachten op hun grote liefde en de medewerkers helpen je in de meeste opvangen met koppelen :j Mocht je meer informatie willen, mijn pb box staat open. Ik zit in een een soortgelijke situatie.