Eenzame kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sempre

Eenzame kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 01:53

Hoi,

Ik wil jullie even om raad vragen. Al 15 jaar hebben wij een poes(heb maar even kat in de titel gezet...). Sinds augustus ben ik het huis uit. En nu gaat ze zo hard achteruit. Ze is duidelijk eenzaam. Begint zich open te krabben, raar gedrag, gewoon duidelijk niet best.

We zitten echt met ons handen in het haar. Ze was hartstikke gezond maar als dit zo doorgaat... ;(

Nu woon ik dus uit huis. Mousy is al 15 jaar enige poes. Niet echt sociaal omdat ze altijd alleen is geweest. Wij hebben inmiddels 2 andere kittens.

Mijn vraag aan jullie. Zou ze nog kunnen wennen aam een andere omgeving, en ook nog eens kittens?

Ik vind het heel moeilijk wat te doen maar zo kan het ook niet langer... Maar wil graag weten of ik het een kans moet geven..

BraveSpots

Re: Eenzame kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 03:10

Ben je zeker dat het aan eenzaamheid ligt (je bedoelt dat ze jouw mist? Want ik neem aan dat er nog andere mensen in huis zijn die voor haar zorgen).

Dat zou mijn laatste gok zijn bij zo'n oude kat. Ik zou het veel eerder in de medische richting gaan zoeken. Zeker voor je zoiets stressvol doet als verhuizen en introductie bij twee kleintjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 06:34

raar gedrag kan wijzen op dementie en dat komt ook voor bij katten.
zou eerst de kat laten onderzoeken door een dierenarts, dat open krabben kan namelijk ook weer hormonaal zijn of iets anders

een oudere kat zou prima kunnen wennen aan een andere leefplek hoor,kwestie van proberen :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 07:06

ze heeft geen vlooien of een vlooien allergie en regelmatig langs komende vlooien? Gezien het open krabben...

Verder zou ik idd eens langs een DA gaan. Deze zijn er ook voor vage kwaaltjes. Gewoon eens algemeen bloedonderzoek laten doen om te kijken of alle organen nog functioneren zoals ze behoren te doen. Eventueel alsz e veel plast ook gelijk ochtend urine mee nemen om na te laten kijken. Is er niets aan de hand dan eens overleggen of je niets van feliway of valeriaan (via drogist verkrijgbaar in druppels) kan gebruiken om te kijken of dit mogelijk invloed heeft op haar gedrag (zijn rustgevende middelen).

En ja, misschien is het wel eenzaamheid en gaat ze op knappen van een andere omgeving en drukke kittens rond zich die ze op moet voeden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 07:44

Ik zou haar inderdaad even laten checken door de DA, maar verder, wat heb je te verliezen? Wegkwijnen doet ze al. Misschien knapt ze op bij jou, misschien ook niet, dan neem ik aan dat ze weer terug kan.

Wij hadden al ruim 6 jaar een gevonden wilde poes (ze was in het begin levensgevaarlijk voor mensen) die zich uiteindelijk alleen aan mij hechtte. Ze sliep op mijn bed en liep altijd achter mij aan. Ik zorgde ook voor haar (we hadden nog meer katten), maar toen ik uit huis ging kwam ze nauwelijks nog thuis en dan alleen als ik haar riep. Na een paar weken is ze verdwenen. We hebben haar nooit meer terug gezien.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 07:51

Het zou ook kunnen komen door de aanwezigheid van de kittens! als ze al zolang alleen geweest is, zou dit heel veel stress voor haar op kunnen leveren!?
Is er anders geen mogelijkheid dat ze terug gaat naar je ouders??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:08

Ik zou het gewoon proberen. Nu is ze immers ook niet gelukkig. Misschien gaat ze zich wel met de opvoeding van de kittens bemoeien :)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 08:15

Eerst maar even de da raadplegen. Ze is al op leeftijd en misschien is ze aan het einde aan het raken. Klinkt hard, maar het kan wel de realiteit zijn. En bij katten kan er inderdaad ook sprake zijn van dementie. Om haar bij kittens te zetten terwijl je weet dat ze wat asociaal is levert voor haar alleen maar stress op en ik denk niet dat je dat moet willen. Niet elke poes heeft moedergevoelens tenslotte....

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 10:51

Nee medisch is ze in orde. DA vertelde dat ze van de rel is omdar ze zoveel alleen is nu. Begon ermee dat ze geen brokjes meer wilde eten., alleen natvoer. Dachten dat het door ouderdom kwam maar snoepjes e.d. eet ze net zoals anders. Dierenarts vertelde toen al dat dit soort gedrag vaker voorkwam bij katten die eenzaam waren, en hij wist eigenlijk niks van de situatie! Mijn vader woont nu alleen en is niet veel thuis, dat is ze niet gewend. Dat openkrabben heeft ze eerder gedaan, toen kwam het van stress. Ging nu al jaren weer goed! Dmv een bepaalde injectie gaat dat weer weg. Maar zolang ze niet goed in haar vel zit blijft het terugkomen, de oorzaak moet gewoon verholpen worden!

Ze mankeert wel wat aan haar blaas maar dat is hier niet van toepassing met haar klachten. Krijgt ze speciaal voer voor al een hele tijd.

Misschien moet ik het een weekje proberen... volgende week heb ik vakantie dus kan ik er veel bij zijn. Even uitzoeken hoe ik dit het beste kan doen... Eerst moet ze maar alleen het huis verkennen. Pff zal echt niet makkelijk worden denk ik, maar ja netwat je zegt Sonja,, wat moet ik anders? We gaan haar zeker niet weg laten kwijnen.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:20

Als het echt niets medisch is kun je het proberen.
Let wel dat voor veel poezen een weekje echt niet genoeg is.
Soms gaat er maanden overheen. Dan doel ik meer op de andere
katten die aanwezig zijn waar ze aan moet gaan wennen.
Dat is heel verschillend per kat.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:09

Als je haar erbij wil nemen, zou ik haar echt eerst apart zetten zodat de kitten en zij elkaar niet kunnen zien, maar alleen ruiken. Als dat niet leidt tot stress, zou je ze elkaar kunnen laten bekijken (als dat lukt), dus zodat ze eerst elkaar leren kennen door geur en daarna door zicht. Als dat ook goed gaat, dan bij elkaar zetten. Ik ken je woning natuurlijk niet, maar ik ga nu even uit van mijn eigen situatie, waarbij ik een volwassen fokpoes bij mijn volwassen castraten heb geintroduceerd. Dat is op deze manier heel erg soepel gegaan.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 12:41

Ik weet dat het al een tijd terug is maar wilde toch even melden dat we haar in huis hebben genomen een paar dagen na dit topic. :) Het gaat ontzettend goed!! We zijn allemaal verbaasd hoe het gaat. Ze heeft er weinig stress van gehad, het was gelijk goed. Omdat het zo rustig ging hebben we gelijk de kittens erbij gedaan, maar was geen probleem.

Ze eet weer brokjes, zijn nog even voor controle langs de DA geweest. De plekken gingen genezen dus even wat tegen de jeuk! Ze zag er erg goed uit. Alles is hersteld en Mousy is weer haarzelf. *\o/* Totaal geen raar gedrag meer. Heel bijzonder, maar duidelijk dat ze niet alleen wil zijn. Ze ging laatst zelfs spelen, zat ze opeens in de kittentunnel wild te doen. :') Oma aan de race. Na 5 minuten was ze al uitgeput haha.
Ze liggen nog niet bij elkaar ofzo, maar accepteren elkaar en kunnen eten bij elkaar, dat is het belangrijkste!

Ben echt heel blij dat het zo goed heeft uitgepakt en dat we het geprobeerd hebben. Sta er nog steeds versteld van....

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:54

*\o/* Wat een positief bericht!!
Fijn om te horen zeg!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:16

Mooi zo! Fijn om te horen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:05

Wat een toffe update! Leuk!