Benodigdheden koppeltje katten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Haarbal

Benodigdheden koppeltje katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 22:18

Hoi Bokkers,

3 weken geleden heb ik geheel onverwacht mijn 7-jarige Abessijn poes in moeten laten slapen. Ze was in het weekend ineens ziek geworden en ging schrikbarend hard achteruit. Bij een dierenartsbezoek op maandag bleek ze vrijwel geen nierfunctie meer te hebben. Dit kwam omdat ze tumoren op de nieren en in de buikholte had en daardoor was de boel er mee opgehouden. Er was geen (diervriendelijke) andere keuze dan direct inslapen. |(

Nu ben ik dus ondertussen 3 weken kat-loos, en dat bevalt me totaal niet! Ik heb contact gehad met een mevrouw van wie ik een koppel katten over mag nemen. Maar ik vraag me af hoeveel spullen ik nodig heb voor 2 jonge, actieve katten... Mijn 7-jarige poes was in huis rustig, ze had een piepmuis als speeltje maar haar-elastiekjes waren favoriet. Ik heb verder dus niet zoveel qua speeltjes in huis. Krabben deed ze aan een boomstronkje waar ik de geluidsapparatuur op heb staan. Ik heb dus geen echte krabpaal.

Ik begrijp dat ik 2 kattenbakken moet hebben in plaats van 1, maar hoeveel mandjes/slaapplekjes moet ik minimaal hebben? En hoeveel etensplekken en speelgoedjes? En is het handig om toch maar een krabpaal aan te schaffen, omdat de nieuwe poezen het misschien anders niet snappen en mijn meubilair te grazen gaan nemen?
Moet ik de mandjes die ik nog/al heb en de kattenbak etc allemaal in de was gooien? Want daar zit natuurlijk de geur van mijn oude poes aan. En hoe zit dat dan met de bankbekleding?

Kortom; hoeveel spullen ben ik nodig en wat moet ik allenog meer regelen? :D :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:22

Een krabpaal is wel handig.
Meerdere kattenbakken is zeker niet altijd nodig. Die van mij zijn ook met zijn tweetjes en hebben al 7 jaar 1 kattenbak. Mandjes heb ik hier ook niet, katten slapen op de bank of op de krabpaal.
Katten hebben hier 1 plek om te eten en krijgen 2 keer per dag een handje.

Katten zijn snel tevreden ;)

Edit; ik zou mandjes die je nog hebt van de vorige zeker wel schoonmaken/ wassen ivm de geur. Je hebt anders kans dat de nieuwe katten er overheen plassen.

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:23

Heb je al aan die mevrouw gevraagd wat je mee krijgt?
En zij kan je vast vertellen waar ze mee spelen, waarin ze graag slapen en waaraan ze het liefst krabben.

Wat je hebt, zou ik wassen, alleen al voor de hygiëne. Je bank kan je misschien afnemen met zo'n vochtig schoonmaakdoekje?

Haarbal

Re: Benodigdheden koppeltje katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 23:02

@Boefie: Ik ga vrijdag eerst kennis maken daar, en dan ga ik dat soort vragen stellen denk ik ;). Ook wat ze eten en welke kattenbakkorrels ze gewend zijn e.d.

De bank heeft afneembare hoezen, maar het is een hele klus om die te wassen, t'is namelijk ribvelours... Ik heb afgelopen zomer met een vlooienplaag de hele rambam moeten wassen en dat was een hele week werk zo'n beetje. Bovendien wordt de hoes er niet mooier op! Ik denk dat ik de bank dan maar heeeeel goed stofzuig en misschien even iets van Febreze oid op ga spuiten? Zou dat voldoende zijn?

Kattenmandjes zal ik in de was doen, ik heb rieten manden met losse kussentjes, dan sop ik de mandjes wel even uit en doe ik de kussens in de was. En de kattenbak ook maar goed soppen denk ik... Verder een grote schoonmaak zodat alles lekker fris ruikt. Want "wildplassen" is natuurlijk het laatste dat ik wil!

Ik las dat ze minimaal 4 weken binnen moeten blijven, is dat genoeg? Het vuurwerk komt er natuurlijk ook weer aan, dat zal ik ook aan het huidige baasje voorleggen. Bij mijn oude was de gordijnen goed dicht, radio aan en de kastdeuren allemaal op een kiertje als vlucht/verstopplekken voldoende. Bij deze twee weet ik het niet... Ze zijn natuurlijk dan nog maar net hier als het vuurwerk begint, want ik denk dat ze ergens in de week voor kerst zullen komen.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 23:13

Ow, dan moet ik die oude piepmuis ook maar weg doen (ding kostte 8 euro... :x ) want die ruikt ook naar mijn oude poes natuurlijk... En die kan je niet wassen.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:26

Wij hebben hier voor 2 katten 2 krabpalen (waar er maar 1 van wordt gebruikt), 1 kattenbak, 2 hangmandjes aan de verwarming die amper worden gebruikt want meestal liggen ze toch in de zetel of op het kussen van de hond.

Waar ze bij ons wel heel erg blij mee zijn is een kartonnen doos :+

Een gat erin langs de zijkant, een langs de bovenkant en klaar. Deze wordt hier wel regelmatig vervangen want deze krabben ze helemaal kapot. En wij moeten ook zorgen dat er geen kat 'vast' kan komen te zitten, want hier jagen ze regelmatig achter elkaar.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:51

Ik zou vooraf niet teveel kopen. Je merkt vanzelf waar ze behoefte aan hebben.
Ik vond zelf een krabpaal wel erg fijn. Spelen ze veel mee en laten de meubels meestal met rust.
Verder heb ik twee poezenmandjes, maar daar liggen ze zelden in. Liever op de vensterbank/vloer/stoel.
Qua spelen hebben ze een hengeltje, maar zijn dolgelukkig met een propje papier of een elastiekje.
Ik heb één kattenbak voor twee katten, maar ik maak hem wel regelmatig schoon.

Toen ik ben verhuist (had de katten toen al wel) heb ik ze twee weken binnen gehouden. Daarna voorzichting naar buiten. Eerst onder toezicht en voordat ze eten hadden gekregen.
Ging prima, maar ze kenden ons natuurlijk wel en wisten hoe we ze roepen (niet dat ze daarna luisteren als ze geen zin hebben).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:01

Ik heb voor 4 katten 3 krabpalen, 3 kattenbakken en 2 mandjes. Meestal liggen ze gewoon op de krabpaal of op de bank. Ik heb gewoon zo'n goedkoop speelgoedpakketje van Action en 2 kongs.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:43

Ik heb voor 2 katten, 2 kattenbakken, 2 mandjes (waarvan 1 nooit gebruikt wordt :n Die andere is altijd bezet door de oudere kat, die slaapt nergens anders)
Heel veel speeltjes, maar vanuit het pleeggezin heeft de kitten een bolletje garen meegekregen (heel strak opgerold tot een balletje ) en dat is samen met een heel strak geknoopte wikkel van een tijdschrift (plastic wat er altijd om heen zit) favoriet.
Daarnaast heeft hij nog een muis die hij heel erg leuk vindt, maar ook die komt gewoon van de Ikea.
Soms maak ik weleens balletjes van zilverpapier en die zijn ook altijd leuk, maar die raken ze altijd kwijt :?
Ik heb 1 krabpaal staan. Ze hebben beiden een eigen bakje voor water en brokjes

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:51

Wij hebben 4 poezen.
Er staat een krabpaal, die nauwelijks gebruikt wordt, een heleboel speeltjes, waar niet 1 mee speelt, en 2 kattebakken, die liever niet gebruikt worden. (ze doen het liever buiten).
Verder hebben we 3 mandjes, waarvan maar 1 als het koud wordt, gebruikt wordt, verder liggen ze op de stoelen of de vensterbank.
Ze lagen een poos met zijn 2en in 1 klein mandje, dus ik dacht, ik koop er 2 bij.
Afijn oude mandje wordt dus niet meer gebruikt, de grote die ik erbij kocht, nog maar door 1 kat, en de andere nieuwe (1-persoons) is helemaal ongebruikt.

Leuke beesten die katten.... :=

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:37

Heb ooit eens op tv gehoord dat twee katten minimaal 3 kattenbakken moeten hebben... :P Maar hier doen ze het ook met één en het meeste doen ze buiten onder een struik.

Wat zijn trouwens de geslachten van de katten? Zou daar wel opletten, niet dat je dadelijk een nestje hebt.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:03

Dat gaat gelukkig geen probleem zijn Laptopmuis, het zijn 2 gesteriliseerde poesjes uit hetzelfde nestje. Mijn oude poes ging ook het liefste onder een struik in mijn tuintje.