Aanschaf Kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Martine123

Aanschaf Kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:52

Dag Bokkers!

Ik en mijn vriend willen al een tijdje een kat aanschaffen. Nu bleek het zoeken van een kat op Marktplaats (wil géén raskat) vrij lastig, alle nestjes waren binnen het uur weg, maar heb ik eindelijk een kater weten te vinden van (volgens de advertentie) 4 maanden oud. Nu mag ik dus morgenavond komen kijken, maar ik begin nu een beetje af te vragen waar je precies op moet letten bij de aanschaf van een kat....
kan iemand me daar alsjeblieft iets meer over vertellen? :)

Alvast bedankt!

malih

Re: Aanschaf Kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:54

Goed opletten of hij helder uit de ogen kijkt. Schone ogen, neus, kont. Vacht even controleren of die geen rare plekken heeft.

Even luisteren naar zijn ademhaling. En hoe reageerd hij dan op jou ?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:57

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:04

Het is goed om te weten wat de achtergrond is van de kat.
Tot hoe oud is de kat bij z'n moeder geweest?
Wat is de reden dat de kat weg moet?
Is de kat tijdig ingeënt en ontwormd. Vooral ontwormen is belangrijk voor (jonge) katten.

Heel belangrijk is dat je je afvraagt of jullie wel kunnen bieden wat een kat nodig heeft. Past de zorg voor een kat werkelijk in jullie leven???
Een kat wordt ca. 15 jaar oud, heeft dagelijks zorg nodig (ook als je op vakantie gaat, werkt etc.), de kosten voor een dier kunnen behoorlijk oplopen (eventueel verzekering afsluiten)
Verder hoop ik wel dat jij/je vriend wel ervaring heeft met katten. Anders eerst goed inlezen en advies vragen voordat je gaat kijken bij een kat.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:08

Ah dankjewel!

Ik heb zelf nog nooit een kat gehad, ik heb wel heel lang bij mensen gewoond die een kat hadden en ook veel vriendinnen die ook altijd katten hebben gehad.. Ook weet ik van de kosten en ik kan zelf makkelijk aan kattenvoer komen (Mastery, een heel goed merk) dus qua dat betrefd gaat ie niks te kort komen. Hij is als het goed is al een keer geënt en ontwormd, en we hebben er samen gewoon genoeg tijd voor en als we op vakantie zouden gaan kan ie ook ergens terecht.

De mensen van wie de kat is doen hem weg omdat hij niet goed met hun andere kater samen kan..
Maar ik vroeg me vooral af waar ik op moet letten als ik hem ophaal, voor het geval dat ik (letterlijk) een kat in een zak koop :7

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:09

Heb je ook de websites van dichtbijzijnde asielen gekeken? Mocht bovenstaande kat niets worden?

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:13

Ik heb ook op de websites van asielen gekeken, ik heb er eentje gemaild en die werd heeeeeeeeel erg opdringerig (klinkt misschien heel bot, maar dan hoeft het van mij al niet meer) en bij de ander heb ik niet echt iets gezien wat ons aansprak (ik ben nu vrij kieskeurig, natuurlijk ook omdat ik zo'n 14 jaar met dat beestje zal gaan doorbrengen).. Dus ik hoop dat het morgen iets wordt!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:21

In het asiel in Tilburg zitten regelmatig kittens, vaak via gastgezinnen waardoor ze ook het nodige het gedrag kunnen vertellen. En ook geënt, nagekeken door DA etc. Ik zou er vooral op letten dat hij niet te vroeg bij zijn moeder is weggehaald. Ik heb een tijdje een logeerkat gehad die veel de vroeg bij haar moeder weg was gehaald, was best een lief dier maar had ook wel veel nare trekjes. Kon terwijl ze lekker op je schoot lag te spinnen vanuit het niets gaan aanvallen, hing ze ineens met haar nagels bijtend aan je arm.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:48

@Fleurtje, Het klinkt misschien heel banketstaaf, maar dat is ook een van de redenen waarom ik er geen uit het asiel zou halen... Ik heb daar gewoon de ervaring niet voor en ik wil wel het beste kunnen doen voor het beestje.. Wij hebben het bij het asiel van Tilburg ook wel eens meegemaakt met honden, die waren dan wel voor de waak, maar toch,

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:08

Maar vertrouw je marktplaats dan wel? Ik zou daar ook mijn twijfels bij hebben. Het kan ook net zo goed een boerderijkitten zijn die binnen helemaal niet aard of weet ik veel wat en daar kom je bijna niet achter als je gaat kijken.
Vriendin van mij is zo'n gastgezin voor het asiel en die had laatst echt een hele leuke. Ze hebben ook vaak moederpoezen die zwanger zijn of die al kittens hebben in die gastgezinnen. Ik zou persoonlijk om die rede misschien toch voor een raskat gaan, bij een goede fokker weet je het echt zeker, of een herplaatser maar dan heb je geen kitten. Je kan ook via via proberen, bij de dierenarts hangen ook weleens briefjes, en die kan je vaak wel het e.e.a. vertellen over de eigenaren en de achtergrond van het nestje.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:29

Kan je wel één ding vertellen. Niet alle katten staan op sites van asiels. Want ze hebben niet de tijd om de sites dagelijks aan te passen. Beste is om te gaan kijken en zien wat voor kat je aanspreekt.

Op marktplaats zijn veel handelaars actief.. dus zou er mee oppassen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:14

Als ik het zo lees wil je een kitten? Heb je daar voldoende tijd voor, om het beestje netjes manieren bij te brengen en voldoende met hem te spelen?

Als eerste kat zou ik op zoek gaan naar een volwassen dier, bijvoorbeeld uit het asiel. Er staan heel veel katten niet op de site, en of het echt klikt kun je pas merken als je het dier ziet.

Aibelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:21

Veel cattery's maken hun kittens al zindelijk voordat ze verkocht worden. Het nadeel aan een volwassen kat is dat hij vaak door andere mensen is opgevoed, met andere normen en waarden. Waar hij daar bijvoorbeeld wel op de tafel mag, en bij jou niet, is dat moeilijk af te leren.

Ik zou er vooral op letten of de kat levendig en speels is. Neem nooit de 'zieligste' kat uit het nestje of uit het asiel, want dat zijn vaak de zwakste.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:39

Aibelle schreef:
Veel cattery's maken hun kittens al zindelijk voordat ze verkocht worden. Het nadeel aan een volwassen kat is dat hij vaak door andere mensen is opgevoed, met andere normen en waarden. Waar hij daar bijvoorbeeld wel op de tafel mag, en bij jou niet, is dat moeilijk af te leren.

Mijn kitten was idd ook volledig zindelijk, maar werd bij mij thuis opgevoed door de overige 3 katten ( 2, 5 en 13 jaar). En god wat ben ik blij dat ik geen gordijnen had en een relatief simpel interieur (geen vazen etc.) want dat had het niet overleefd. De 2 oudste katten heb ik uit het asiel, daar heb ik nooit achteraan hoeven lopen.

Maar TS wil geen kitten van een cattery, maar en htk nestje, dus vraag is hoeveel kennis de vermeerderaar heeft van kittens en het opvoeden daarvan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:43

Ik vind het ook een rare beredenering, je vertrouwd particulieren wel en asiels niet? Ik zou juist een asiel vertrouwen, die zijn eerlijk over het gedrag van het dier en geven je een kat niet mee als ze denken dat het niet past. Dat is bij een particulier wel anders.

Dus echt, ik zou even het idee bijstellen van een asiel, voordat je teleurgesteld wordt door een particulier.

Straks zit je opgescheept met een kat die heel anders blijkt te zijn dat de particulier vertelde en kom je er niet meer vanaf. En dan? Met een asiel kun je hem altijd terugbrengen mocht het niet goed gaan.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:49

Voor een kitten zou je ook kunnen kijken bij een kattenopvang aan huis bv. Je krijgt veelal de entingen en chip erbij, gezondheidsverklaring én een tegeoedbon voor castratie als ze nog te jong zijn bij ophalen.
Die katten gaan alleen weg als ze gezond zijn en als ze dat niet zijn, dan wordt erbij vermeld wat 'hun mankement' is. De opvanggezinnen werken vaak samen met de asielen, vandaar de grote service erbij.
zo ben ik ook aan mn 2e kat gekomen en dat is goed bevallen. Nu zie ik dat je uit Tilburg komt, want Daysiree hier op bokt heeft ook nog een allerleukste zwarte krummel over :) Zij zit alleen in het hoge Noorden, niet zo praktisch dus :P

Waar je op moet letten..oogjes schoon, geen vergrootte ogen ivm ziektes, niet een doffe kleur? Kleur tandvlees goed? Mooi in vacht, geen dikke ronde wormenbuik? Kontje mooi schoon? Oortjes schoon, geen mijt? Wat heeft de kat al aan entingen gehad en ontwormt? Staat dat in het entingboekje, of is dat nog niet aanwezig? Is de kat alert, sociaal?

Veel plezier :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:51

Martine123 schreef:
@Fleurtje, Het klinkt misschien heel banketstaaf, maar dat is ook een van de redenen waarom ik er geen uit het asiel zou halen... Ik heb daar gewoon de ervaring niet voor en ik wil wel het beste kunnen doen voor het beestje.. Wij hebben het bij het asiel van Tilburg ook wel eens meegemaakt met honden, die waren dan wel voor de waak, maar toch,

Ik vind het ook vreemd om wel jan en alleman op MP te vertrouwen, die alleen maar zsm van hun dier af willen (in veel gevallen) en niet een asiel dat zo'n kat eerlijk zal verkopen. Je geeft Fleurtje gelijk, maar Fleurtje heeft het niet specifiek over een asielkat, maar over een kitten dat te jong bij de moeder is weggehaald.

Dat is inderdaad iets waar je op moet letten. Een kitten dat voor 8 tot 10 weken bij de moeder is weggehaald heeft specifieke levenslessen gemist en als je een verkeerde treft kun je daar echt veel last van hebben. Ook niet intrappen in 'hij at zelf dus hij kon wel bij moeder weg' nee, het kan nooit voor een week of 8 zonder toestanden.

Als je besluit om uiteindelijk toch voor het asiel te kiezen moet je langsgaan, niet op site beoordelen. Kijk maar eens op 'ons' asiel:
http://www.asieldebeestenboel.nl hoeveel katten daar op de site staan. Niet veel, is geen tijd voor.

Maar ik kan je vertellen dat er makkelijk tegen de 30 katten zitten! De een heel lief en rustig, de ander bijdehand enz. En het asiel weet dat en kan dat aangeven.

TripleStiple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:00

er worden al wel genoeg opgenoemd, ik zeg altijd maar; denk aan onverwachte uitgave. een kerngengezonde kat kan altijd wat krijgen! bijv. aangereden worden en een gebroken pootje, moet je dan toch mee heen.

en denk aande casteratie, ik ben daar toch een voorstander van. er zijn zooooveel mensen die al die katjes op straat sneu vinden. maar dan nemen ze een kater die laten ze niet helpen, eigenlijk pure eigen gemak, tjah ik krijg de kittens niet.
of ze denken jah dan hadden hun poes maar moeten laten helpen als mijn kater het niet doet doet het een andere kater wel.

maar als iedereen zo denkt kom je geen steek veder natuurlijk.

TripleStiple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:22

ik wil hier veder ook geen mensen mee beoordelen, maar dit is mijn mening.
Ik wil ook niemand aanvallen met mijn reactie veder :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:34

En? als het goed is ben je wezen kijken! Heb je m meegenomen?
Volgens mij komt het best wel goed met jullie en een kat ;)

Uiteindelijk loop je altijd risico als je een dier in huis haalt. Het zindelijk maken e.d. hoeft helemaal geen probleem te zijn bij boerderij kittens. Bij ons op stal hebben we (helaas) ieder jaar kittens. Ze lopen gewoon bij de stal en op het erf rond met hun moeder en de rest van de katten tot ze een week of 9 zijn en dan mogen ze weg. Er wordt niks door ons geleerd qua zindelijkheid, maar ze waren het allemaal (voor zover ik ze kon volgen) vanaf dag 1 in huis. Gewoon ff een keer in de kattenbak zetten en zorgen dat de ruimte niet te groot is waar ze in het begin lopen. Als poeslief op zolder opeens moet plassen en hij moet nog 2 trappen af, dan is dat voor een kitten vaak te ver. ;)

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:38

Nou we zijn dus geweest, en we hebben hem meegenomen! Ik heb even goed opgelet of hij ergens last van leek te hebben etc. maar het is gewoon een heel leuk beest. De mensen deden hem weg omdat ze 3 katten hadden, en hij kon niet overweg met een van die andere katten. Hij loopt al heel eigenwijs bij ons door huis, hij is zindelijk, hij lag al op schoot te slapen, speelt lekker... .

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:49

Fijn om te horen! Veel plezier met je nieuwe aanwinst :D

ps. mocht je nog twijfelen over zijn gesteldheid, dan kan je altijd even naar de dierenarts voor een apk keuring ;)