Konijnen hoe huisvesten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jespri

Konijnen hoe huisvesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 14:15

Hallo :wave:

Ik ben in overleg met me vriend om van het voorjaar misschien 2 konijntjes te nemen.
Waarom een konijn? Omdat die vrij makkelijk het hele jaar buiten te houden zijn, wij kunnen helaas geen dieren (buiten de honden om) binnen houden.

Als ik mijn vriend zo ver krijg zal het pas van het voorjaar zijn als de temperatuur goed genoeg is om konijnen (voor het eerst) naar buiten te doen.
Ik weet ook al dat ik 2 konijnen uit het asiel wil halen, het lijkt me namelijk super mooi om zulke dieren nog een huisje te geven tot hun einde.

Ik ben van plan het hok zelf te maken maar nu komen de vragen, waar moet ik rekening mee houden?

*Hoe hoog moet het zijn? (er komt zowiezo een dak op voor roofdieren)
*Wat is nou eigenlijk een goede maat voor een hok?
*Kan het hok wel in het zicht van de honden staan? Levert dat niet voor beide (konijn en hond) heel veel stress op? Of wennen ze daar aan?

Ik weet dat ik het hok een stuk in moet graven, omdat de konijnen zich er anders uit graven maar hoe ver? Of hoe kan ik dit het beste doen?

Ik wil het stuk waar de nachthokken komen op een pallet maken (daar tussen misschien nog isolatiemateriaal? Uiteraard aan de zijkanten dicht dat ze er niet onder kunnen) en daar op dan tegels of rubbere matten.
Zo hebben ze een stuk waar ze echt droog en warm kunnen zitten. Ook wil ik rond om het nachthok gedeelte dichtmaken met plexieglas (aan de buitenkant van het gaas) zodat ze daar ook uit de wind kunnen zitten. Is dit een beetje een idee? Of maak ik nu grote fouten? :o

De rest van het hoek wilde ik gras doen maar denk dat daar weinig van overblijft dus ga ik denk ik voor zand zodat ze lekker kunnen graven. Of hebben jullie betere ideeën?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en tips. :D

WinSel

Re: Konijnen hoe huisvesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:18

Heel goed dat je er 2 neemt en uit het asiel !! :D

Voor 2 kleine konijnen geldt minimaal 2m2 en voor grotere konijnen uiteraard meer, maar hoe groter hoe beter. De hoogte moet sowieso zijn dat beide konijnen er rechtop in kunnen staan.
Ik heb mijn konijnen op stenen staan, stuk makkelijker schoon te houden en de nageltjes slijten mooi.

Bij ons in de opvang zitten de konijnen in een niet verwarmde schuur, dus die zijn gewend aan het tempratuur van nu... Misschien bij jou in de buurt ook wel

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 14:25

Dankjewel voor je reactie! :D

Oke dankjewel daar kan ik zeker wat mee. :j Toch tegeltjes? Moet ik dan het gaas alsnog ingraven? Of is dat niet nodig, omdat ze eigenlijk er niet langs kunnen graven?

Bij het asiel hier in de buurt hebben ze sommige konijnen ook buiten zitten. Ik wil alleen echt wachten tot het voorjaar omdat ik dan genoeg tijd heb een hok in elkaar te zetten (en me vriend over te halen, al zit dat denk ik wel goed. O:) ). Daarbij wil ik me zelf ook nog even verdiepen hoe ik het beste een hok kan maken. :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:26

Ik heb niks ingegraven, door de tegels kunnen ze niet heen :D

Op mijn website staat veel info over konijnen
http://ikwileenkonijn.webklik.nl :)
Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:32

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 14:38

WinSel, Dankjewel heb even gekeken op je website! Vooral de foto's van huisvestingen hebben me veel inspiratie op gedaan. Ik wil graag z'n hok als op nr. 12 of als 27 en 28.

Vind het namelijk wel erg fijn als ik er zelf in kan staan i.v.m het schoonmaken enz. Met bakstenen een bak maken met zand er in vind ik ook een erg leuk idee! :D

Bedankt!

Laptopmuis, ik ga even kijken. Bedankt voor het mee denken. :)

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:40

Mijn konijnen zitten in een ren, we hebben deze als volgt gemaakt: eerst hebben we een kuil gegraven (halve meter diep?), vervolgens hebben we palen neergezet en hier gaas omheen gedaan, toen hebben we de kuil betegeld en als laatste hebben we alle aarde weer teruggekiept. De konijnen graven fanatiek holen en genieten daar heel erg van, lekker aarde onder hun pootjes.

Als ik jou was, zou ik een stukje betegelen en daar ook het hok neerzetten. Maar aangezien konijnen het heerlijk vinden om te graven, zou ik ook een stuk van de ren met aarde doen zodat ze kunnen graven. Je zou dit stukje van de ren kunnen maken zoals wij onze ren maakten, de konijnen moeten alleen niet via de grond onder het betegelde stuk kunnen komen. Succes!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 15:01

Laptopmuis, heb even gekeken. Bedankt voor het mee zoeken maar ik ben toch meer aan het kijken voor een hok waar ik zelf ook in kan staan (beetje kippenren/voilere idee).

Sarah_Elise, Dankjewel ik ga er nog is over na denken. Is dit wel makkelijk schoon te houden?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:12

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 15:25

Aha vandaar. :P

Dankje voor die link! Staan inderdaad prachtige hokken tussen. :o

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:39

*Hoe hoog moet het zijn? (er komt zowiezo een dak op voor roofdieren)
Lijkt me wel handig als je kan staan :)
*Wat is nou eigenlijk een goede maat voor een hok?
Zo groot mogelijk waha :D
*Kan het hok wel in het zicht van de honden staan? Levert dat niet voor beide (konijn en hond) heel veel stress op? Of wennen ze daar aan?
Ligt eraan hoe je hond reageert, als die er niet naar om kijkt gaat het prima samen. :)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 18:37

Sjors dankjewel. :)
Dat het hok zo groot mogelijk moet begrijp ik haha. :P Bedoelde eigenlijk vanaf welke maat het ''goed'' is voor een konijn en niet te klein ofzo.

De honden zullen er zeker wel naar gaan kijken in het begin. Later misschien niet meer, maar in het begin zeker. Heb nu al een beetje een idee hoe ik het wil gaan doen.

10 meter lang en 1/1,5 meter breed is dat een idee? Ze zouden dan 8 meter uit het zicht hebben en 2 meter in het zicht voor ons en de honden. Het is jammer dat ik ze dan ook niet heel goed kan zien maar dat vind ik niet erg. Vind het al leuk dat ik de beestjes een nieuw en goed huis kan bieden. :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:06

Wow 10 bij 1.5 is een waar paleisje. Super hoor dat je er zo goed over nadenkt! Ik heb mijn hele ren betegeld en ben er super blij mee. Zand is even leuk maar binnen de kortste keren een enorme smeerboel hier. Je zou, als je toch veel ruimte hebt, een losse zandbak kunnen neerzetten. Bijvoorbeeld een blauwe schelp en dan vullen met een laagje speelzand.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:15

Linea bedankt voor je reactie! Ja dat moet wel goed zijn voor 2 toch haha. :)
Ja daar was ik inderdaad ook al bang voor. := Ja daar dacht ik ook al aan. :j

Denk dat ik zelf z'n bak maak (met vloer uiteraard):
Afbeelding
Van 1 x 1 ofzo. Dan kunnen ze toch hun graaf frustratie kwijt haha! :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:49

Ik heb een ren van ong. 10 vierkante meter.
Is een strook naast mijn huis waar we een afdak hebben gemaakt,gewoon van golfplaatjes op ong 1.80 meter zodat je er gewoon kunt staan.
De zijkanten zijn aan 1 kant het huis en de andere kant een schutting.
Achterkant is schutting met een poort die naast de voordeur uitkomt.
De voorkant is een stuk betongaas met stevig kippengaas ertegen van 1 meter hoog wat ik open en dicht kan doen.
De bodem bestaat uit stoeptegels met krullen en hooi erop en er staan 3 hokken in en een eettafel.
Hierin leven 3 dwergkonijnen.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 20:50

Colunder dankjewel voor je reactie!

Ik heb nog iets wat me te binnen schoot.

Ik wil dus 2 konijntjes zullen waarschijnlijk middel maat worden aangezien die vooral hier in het asiel zitten. In het asiel zitten ze vaak nog alleen. Nu wil ik ze bij hun laten kopelen zodat ik wel zeker weet dat het goed gaat als ze bij mij zitten. Hoe lang moet ik de konijntjes vanaf het moment van koppelen in het asiel laten zitten voor ze ''gewend'' zijn om over te kunnen naar mij? Of heeft iemand anders een beter idee?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:03

In de opvang zitten vaak al wel een aantal koppeltjes, en juist koppels kunnen soms lastig te plaatsen zijn omdat de meeste mensen voor 1 konijn naar de opvang komen. Maar als je verliefd wordt op een single konijn zal het voor de meeste opvangen geen enkel probleem zijn om ze daar te koppelen en dat jij ze een paar dagen later komt ophalen. De tijd dat ze bij de opvang blijven logeren maakt denk ik voor de koppeling niet zo heel veel uit. Je nieuwe verblijf is 100% neutraal terrein en dat scheelt heel erg. Als de eerste klik er is kan je ze ook best thuis verder laten wennen aan elkaar. Maar kan me ook voorstellen dat je het liever bij een opvang laat doen. De vrijwilligers daar kunnen als het goed is wel inschatten wanneer het koppel stabiel is :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:06

_O- Oh dat klinkt echt heel grappig, single konijn :')

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:06

Onze ren schoon houden is een behoorlijke klus ja...vandaar dat het mij ook een goed idee leek om een stuk betegeld te laten. Zo'n bak is erg leuk! Dan kun je het grootste deel van het verblijf makkelijk schoon houden en hebben de nijnen toch een stukje waar ze lekker kunnen graven. Super!

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 21:12

Linea, Soms zitten er ook wel koppeltjes hoor maar 9 van de 10 zitten alleen. :j Nou maakt het mij niet zo veel uit hoe en wat. Het liefst niet een te lang harige i.v.m het borstelen enz.. Het liefst heb ik gewoon 2 oudjes die ''vals of gemeen'' zijn en eigenlijk haast niet te plaatsen. Ik hoef er toch niet mee te knuffelen.
Wil gewoon 2 diertjes een goed te huisje geven waar ze oud mogen worden. :)

Bedankt voor je reactie. :)

Sarah_Elise, Ik denk dat ik inderdaad zo iets ga doen. :D

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:27

Wij hebben ook een ideaal hok voor onze konijntjes het hok is zo'n 5 meter lang 1 meter breed we hebben 4 verhoging waar ze op kunnen springen we hebben het hok verbonden aan de schuur, ze kunnen dan met kattenluikjes naar binnen.
Het binnen hok hebben we gemaakt van een oude kast egt ideaal.
Wij hebben stenen als ondergrond dan hoef je de nagels eigenlijk ook nooit te knippen :D

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 21:30

Evelienn28, Dat klinkt ideaal! Snappen ze dan wel het luikje van de katenluik? Of heb je die er uit gehouden?

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:40

Jespri schreef:
Evelienn28, Dat klinkt ideaal! Snappen ze dan wel het luikje van de katenluik? Of heb je die er uit gehouden?

Ze snappen het heel snel een paar keer en ze hebben het door, nu hoor je elke dag dat geklepper van de luikjes :+
Ik vind het zelf super handig want in het vorige hok hadden ze een gewone opening nu hebben ze ook geen last van de wind aangezien de luikjes goed sluiten.
Met veel regen en wind zitten ze graag binnen en regent het ook niet naar binnen

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 21:41

Oke duidelijk! :) Hier ga ik is over na denken dankjewel!