border collie X flatcoated retriever

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

border collie X flatcoated retriever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 20:03

Vorige week hebben wij onze hond in moeten laten slapen na bijna 14 jaar bij ons te hebben gehad.
Uiteraard hebben wij hier erg veel verdriet van.
Maar we hebben ook moeite met de leegte in ons huis , niet alleen wij maar ook de kinderen , dus ben ik voorzichtig aan het rondkijken naar wat voor pups er te koop zijn.
Ons ideaal is een kruising border collie X flatcoated retriever , een teefje.
Het lijkt echter alsof deze kruising in nederland niet of nauwelijks vindbaar is.
Wie kan mij in mijn zoektocht een beetje op weg helpen?

Dani

Re: border collie X flatcoated retriever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:13

Misschien eens bedenken wat je zo aanspreekt in deze kruising en zoeken naar rassen/kruisingen die aan dezelfde eisen voldoen? Je maakt het jezelf wel lastig door zo specifiek één kruising te willen..

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:19

Ik heb zelf een kruising collie met foxhound, ik denk dat ik wel weet wat je zoekt, gewoon lieve honden, zoek naar krusingen met labrador,of andere type jachthond. Beagle, foxhound, retrivee, labrador.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:31

Ik neem aan dat de vorige hond ook dit ras was?

Pas op met dit soort gedachten. Je kan dan al snel denken aan 'nog zo'n hond', maar het kan ook prima zijn dat deze hond vandezelfde kruising heel anders uitvalt qua karakter.
(Dat ie bijvoorbeeld veel meer op de border lijkt, en je vorige hond meer weg had van de retriever)

Kijk gewoon wat voor soort hond bij jullie past en ga dan rondkijken. Zoek vooral geen 'vervanger van', dat gaat 9 van de 10 keer verkeerd. Neem ook goed de tijd om het verlies van je vorige hond te verwerken. Je "roedel" is nu wat instabieler en het is verstandig éérst stabiel te zijn zonder hond, voor je een nieuwe verwelkomt.

dierenfan

Re: border collie X flatcoated retriever

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:41

zonder te kijken naar ras/kruising. Wat wil je qua uiterlijk (lang/kort/krul), je wilt een teef, wat qua uithoudingsvermogen? Wat qua energie? Veel trainen, wandelen, rennen? Of juist weinig beweging en rustig thuis?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:31

Sassol , klopt.
Onze hond was een border X border , met daarachter flatcoated retriever, zij had de terugslag van de retriever, was qua bouw meer retrieverachtig, en qua karakter een mengeling van beide.
Geweldige gezinshond , waaks , altijd speels en actief gebleven, dol op water , apporteren , drijven, en nog zo veel meer.
Wat ik erg fijn vond, was de werkwilligheid , de will to please , de hoge intelligentie, het heerlijk actieve.
De 2 rassen die er voor mij dan uit springen, blijven dan toch de border en de flatcoated , en liefst dus een kruising van die 2.

Ik weet dat onze Bailey niet te vervangen is , zou niet goed zijn als dat wel zo was , en ik ga absoluut niet halsoverkop een andere hond in huis halen , maar ik probeer wel een beetje te oriënteren , en tot op heden is me vooral duidelijk dat deze combi in Nederland niet zo vaak wordt gefokt.

(Kan hier wel aan toevoegen dat zij voor ons veel meer was dan een hond, ze was een gezinslid, en mijn beste vriendin, door dik en dun, het is dan ook net alsof een deel van mij geamputeerd is , het zal wss ook wel een tijdje duren eer er werkelijk een andere hond komt , op dit moment zou een nieuwe hond geen eerlijke kans krijgen, zo reëel ben ik wel.)