Help! mijn hond greep een kip wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melaniehut

Help! mijn hond greep een kip wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 15:40

Een kip van ons is net grepen door mijn hond.. hij bloed vrij erg bij zijn vleugel en staart. zitten hier gevaarlijke slagaders? wat moet ik nu doen?

Hij loopt nog wel gewoon.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:43

Inladen en naar een vee/dierenarts?

Op zijn minst kan je even met een kliniek bellen.
Het zal schoongemaakt moeten worden en gekeken wat er verder zal moeten gebeuren (of het open kan blijven maar met een kuur, gehecht, afgemaakt, etc).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 15:57

Hop naar de DA of een DA bij jou laten komen! Hechten kan vaak nog wel, maar als je te lang wacht niet meer en dan is het herstelproces langer.

Sowieso moet het schoongemaakt worden, maar dit zou je eventueel zelf kunnen. Ik zou hem dus sowieso even wassen met badedas oid zodat je ook goed kan zien hoe diep de wonden zijn.

melaniehut

Re: Help! mijn hond greep een kip wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 17:35

Mijn ouders willen helaas niet naar de dierenarst voor een kip...

Maar hij eet en drink gelukkig wel.. volgens mijn zijn het vrij oppervlakkige wonden.. ik heb ze in iedergeval proberen te ontsmetten met betadine

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:52

Belangrijk is dat de wond schoon blijft tot er een goeie korst op zit. Ik heb zelf geen ervaring met Betadine bij dieren, gebruik altijd badedasbadje. En daar laat ik m'n hond dan 10 min. in staan.

Maar dus wel nog regelmatig schoon houden, pas als het mooie dicht zit met rust laten. Meer kun je nu niet doen voor je kip.
Of hij moet een badedasbadje ook fijn vinden :+

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:56

Pas op dat de andere kippen je gewonde kippetje niet aanpikken !! Kippen vinden bloed erg interessant... Zet het gewonde kippetje anders even apart van de anderen totdat de wonden dicht zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:58

Fijn is dat. Dat je ouders niet ermee naar de dierenarts wil omdat het maar een kip is.

Dan moeten jullie ook geen dieren gaan houden die te min zijn om ermee naar een dierenarts te gaan volgens jouw ouders.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:46

Ragdollcat schreef:
Fijn is dat. Dat je ouders niet ermee naar de dierenarts wil omdat het maar een kip is.

Dan moeten jullie ook geen dieren gaan houden die te min zijn om ermee naar een dierenarts te gaan volgens jouw ouders.

Wat draagt dit bij aan het topic behalve dat jij je frustraties kan uiten Ragdollcat? Het zijn niet TS haar kippen, maar die van haar ouders. Gezien haar ouders dit topic niet geopend hebben, lijkt zo'n soort opmerking me vrij nutteloos...

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:43

Dankjewel voor jullie advies in ieder geval!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:44

TS zit ermee en haar ouders vinden het diersoort niet belangrijk genoeg om ermee naar een dierenarts te gaan.

En dan gaat ze hier help roepen? terwijl eigenlijk haar ouders hulp moeten bieden aan het dier en het kind moeten helpen het te verzorgen. Dat lezen we hier nergens terug.

Daar kan ik woedend om worden, inderdaad. En velen met mij ook, want er reageren hier heel weinig mensen. Ze durven hier niks over te zeggen, omdat ze hier niks erover mogen zeggen.

Te merken aan de reacties via pb aan mij zijn ze het met mij eens.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 16-12-12 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:45

Daar kan jij wel woedend worden en je hebt zeker ook wel een punt maar daar is de ts nu niet mee geholpen natuurlijk.
Wij kunnen hier niet anders doen dan haar advies te geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:46

Ragdollcat schreef:
TS zit ermee en haar ouders vinden het diersoort niet belangrijk genoeg om ermee naar een dierenarts te gaan.

En dan gaat ze hier help roepen? terwijl eigenlijk haar ouders hulp moeten bieden aan het dier en het kind moeten helpen het te verzorgen. Dat lezen we hier nergens terug.

Daar kan ik woedend om worden, inderdaad.

Fijn, ik zou zeggen, bel de ouders op en laat de TS met rust.

Maar eventjes apart zetten inderdaad om verdere wonden te voorkomen :) Wonden met rust laten, wel beetje schoonmaken afentoe met water zodat het ergste eruit is.

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:46

ragdollcat, kan begrijpen dat je daar woedend om word.. echter in mijn ogen niet reëel om dat op Ts te uiten.

Hoe is het nu met je kip?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:47

@melaniehut; zet de kip even apart van de rest; maak de wonden schoon met betadine en laat haar vooral met rust verder.
1 x per dag de wonden wassen met betadine de komende 2/3 dagen ong. en veel eten en water voor haar neerzetten en zorgen dat ze warm en droog ergens kan zitten.
Kippen kunnen behoorlijk in de stress schieten van zoiets en door de stress sterven dus rust is belangrijk.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:48

beestje apart zetten en de wonden zeker even proper maken :j
Hou ze in de gaten dat ze niet in shock gaat (-> niet eten, niet drinken, niet lopen)

Zeker niet bij de rest laten zitten want ze pikken ze alsnog dood.
Hoe doet ze het?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:50

@Ragdollcat:

Als je jong(er) bent heb je gewoon naar je ouders te luisten. Ik ben gezegend geweest met "zotten" van ouders die me in het holst van de nacht naar een da reden als ik ze wakker maakte. Sommige hebben dat niet. Dan kan je als jongere inschatten of je dit wel zelf kan regelen (met daaraan de financiele consequenties), maar dat wil niet zeggen dat er een schat aan mogelijkheden zijn. Ik heb ook (boeren-)familie die het niet nauw nemen met de boerderijkatten, waar ik me ingezet heb voor een zwerfkattenproject.. Ik heb die mensen ook "opgegeven" om ze zonder opdringen de andere kant van het verhaal te laten zien.

Hier kunnen we enkel tips geven die TS wél kan uitvoeren.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:51

Kom op zeg het is een vrouw van 19 jaar hoor en geen kind van 10 jaar dan had ik heel anders gereageerd hoor.

Je bent vanaf 18 jaar volwassen hoor.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:53

wij hebben ook regelmatig gehad dat onze honden de kippen grepen.
Nu kunnen ze er gelukkig niet meer bij
maar wij controleerden altijd de wonden. spoten het in met blauw spray en zetten ze een tijdje apart in het hok zodat de andere kippen er inderdaad niet bij kunnen anders is de kans groot dat ze op het bloed afkomen en de kip echt dood prikken met hun snavel

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:54

Als de ouders er niet veel om gaven dan hadden ze dat dier de nek om moeten draaien ipv nu paar dagen pijn te laten lijden.

Als het vrij ernstig is.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:58

Kan jij er zelf niet mee naar een dierenarts gaan? :) of anders even bellen voor advies.
sowieso apart zetten ja maar dat is al gezegd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:05

ontsmetten en met rust laten,en inderdaad apart zetten want anders beginnen de anderen hem stuk te pikken.
Kippen hebben een hele goede weerstand,als het oppervlakkige wonden zijn geneest het gewoon.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:47

Ik denk dat deze kip het wel redt hoor :j Wij hebben een keer een kip gehad die was door de haan in haar nek gepikt tot bloedens toe. Dan blijven ze dus inderdaad door pikken als ze bloed proeven... Daar mistte echt een heel stuk, je kon de wervels bijna zien zitten. Die heeft het toen ook gered met goede zorg.

Inderdaad apart zetten, zorgen dat ze droog zit, temperatuur in ieder geval boven de 15 graden en de wonden goed in de gaten houden.

melaniehut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 13:36

De kip leeft nog steeds, en lijkt nergens last van te hebben. De staart ziet er alleen wel een beetje appart uit maar verder komt alles goed :)!