Kat met calciumoxalaat kvv voeren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anne77

Kat met calciumoxalaat kvv voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 13:46

Mijn poes van 1,5 jaar ging een aantal maanden geleden geregeld naast de bak plassen.
Urine laten testen, kwam blaasontsteking uit met "wat" struviet en (veel) rode bloedcellen. Ph (was 7) was ook niet goed.
Maar of de struviet door de blaasontsteking kwam of juist andersom kon de DA niet zeggen.
Metacam meegekregen en het ging beter, maar toen ik gestopt was met het medicijn begon het naast de bak plassen weer. Nog een keer urine laten testen en daar kwam toen calcuimoxalaat uit, weer metacam meegekregen en een 1,5 kg zak van RC high dilution.
Na 4 weken weer urine laten testen, geen oxalaat meer op te zien Ph was ook prima! Advies van DA om nog een maand Rc high dilution (1,5 kg zak) te geven en daarna over te gaan naar RC urinary of RC met een S/O index.

Ik vind het natuurlijk super fijn om te horen dat er niks meer te zien was in haar urine maar ik nu heb ik gelezen dat calciumoxalaat niet opgelost kan worden door speciaal dieetvoer en het alleen operatief verwijderd kan worden.
Hoe kan het dan dat er toch in de urine niks meer te zien was en haar PH enz ook weer helemaal in orde was?

Ik heb nu een zak (6kg) RC urinary moderate calorie, dit omdat ze van die 2 maanden RC high diltution vrij veel was aangekomen.
Nu zou ik haar graag ook wat anders willen voeren behalve de RC brokken. Of helemaal overgaan op kvv voer.
Maar ook hierover lees ik weer dat bijvoorbeeld Kvv alleen voor katten is met blaasgruis en niet voor katten met calciumoxalaat.

Wie kan mij hier iets meer informatie over geven. Heeft iemand ervaring met katten die calciumoxalaat hebben en wat voeren jullie dan precies aan jullie kat?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:26

Calciumoxalaat kristallen lossen inderdaad niet op, om die weg te krijgen moet je opereren. Het kan natuurlijk wel zijn dat er door voeding geen extra oxalaat meer bijgekomen is. Maar de kristallen zouden nog te zien moeten zijn. De high dilution werkt preventief tegen calciumoxalaat en lost struviet op, maar wat er al zit aan oxalaatstenen dat blijft.

Qua voeding wil je weinig calcium en veel vocht hebben. Ook kan je kattenbakvulling veranderen helpen. (Als die katten gaan graven, waait er stof op en in veel kattenbakvullingen zit veel kalk)
Qua vocht heeft natvoer/kvv dus de voorkeur, kijk hierbij dus wel goed naar het calciumgehalte/de botbron. Bot van kip en ander gevogelte bevat minder calcium dan bot van een geit bijvoorbeeld.

Anne77

Re: Kat met calciumoxalaat kvv voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 19:07

Flip heeft als kattenbakvulling houtkorrels ze graaft niet heel veel en qua stof vallen houtkorrels volgens mij wel mee.
De DA kwam er toch echt mee dat ze helemaal schoon was er was niks meer te zien in haar urine.
Kan het dan niet zijn dat de DA een fout heeft gemaakt de eerste keer en dat het geen oxalaat was maar struviet?
De allereerste keer had ze blaasontsteking met wat struviet, kan struviet binnen 10 dagen veranderen in calcium oxalaat? Want dat kwam er bij de tweede test uit dat ze calcium oxalaat had. Heb zelf ook onder de microscoop mogen kijken en er was duidelijk wat ze zien en de laatste keer was er inderdaad ook niks meer te zien.

Hoe kan ik er nu nog achterkomen wat ze precies had, of is het wel duidelijk dat ze struviet heeft (gehad) en geen oxalaat.

Iemand nog meer suggesties over kvv voer. Kan ik zonder problemen overstappen of kan ik ook kvv voer naast het gewone RC urinary voer geven?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:15

Ik zou zelf geen RC urinary naast kvv geven. Omdat van vlees de urine al verzuurt, en in die brok ook verzurende componenten zitten. Misschien kan het best, maar zou er zelf niet voor kiezen. Als je kvv geeft, hoef je ook geen Urinary meer te geven, gezien vlees al verzuurt. Mijn blaasgruis patient krijgt nu af en toe Acana Grainfree brok, klein beetje geweekt in water. Maar zijn hoofdmenu is toch echt vlees en heb hem hier op vooruit zien gaan en nooit meer last gehad van blaasgruis. Wel goed opletten dat je graanvrije kvv's vindt.

Weet je zeker dat de DA gezegd heeft dat er stenen/kristallen waren? Het zijn namelijk de kristallen die niet meer oplossen. Misschien dat daar de verwarring zat?
Als de DA de oxalaatkristallen voor struviet aangezien heeft, heb je de verkeerde DA, want dat ziet er wel degelijk anders uit onder een microscoop. Dus daar ga ik even niet vanuit.

Je zou voor de zekerheid kvv's kunnen halen die alleen gevogelte als botbron hebben en geen graan bevatten. Dan houd je nog best wat merken over. Ik ben zelf voorstander van Tinlo BARFMenu (met name de Cattery, die is compleet door verschillende diersoorten) en Shaweca (goedkopere variant van Haaksbarf met botbron kip).