Ergens begin zomer liep ik in het tuincentrum hier in Wassenaar. Bij de hondenafdeling lag een nieuw product, met een verkoper erbij. Een rendiergewei.. Omdat het er wel "leuk" uitzag sprak ik de verkoper aan om wat meer te vertellen.
Het waren stukken gewei van rendieren uit Noordwegen van het merk Puredog. Dit merk is diervriendelijk en de dieren worden er niet voor afgeschoten ( al vind ik dat niet zo belangrijk, aangezien ze daar het vlees gewoon eten zoals wij hier koeien eten maar goed). Het gewei laat los en de boswachters verkopen dit weer.
Hij vertelde dat de bloedvaatjes in het gewei net na het afvallen van het dier nog actief zijn en deze geweien worden dan snel in een oven gedaan waardoor het ijzergehalte erg hoog bleef.
Voordeel van deze "botten" was dat de geweien niet splinteren.
En het schijnt nog meer voordelen te hebben;
* Goed voor de tanden,
* Boordevol vitaminen & mineralen,
* Geen chemicaliën,
* Het verstopt de spijsvertering niet,
* Het geeft geen troep,
* De hond doet er heel lang mee.
Goed, eerlijk waar toen ik het prijskaartje zag schrok ik mij een ongeluk.. Voor de XL versie 20 euro per stuk. Ik heb 2 honden, dus 40 euro! Maar ik was in een goede bui en wilde het toch proberen. Meneer zei dat de geweien zo maar een jaar of langer mee gaan. Mooi verkoop praatje, dacht ik nog.
Nu koop ik normaal gesproken mergpijpen etc bij de slager of goede speciaalzaken.. nadeel daar van is dat het stinkt,vlekken maakt en hier zijn ze gek op botten dus die "krengen" zijn binnen een paar dagen verdwenen.
Maar eerlijk is eerlijk.. Die geweien zijn geweldig! De honden zijn regelmatig uuuurrrreenn aan het kauwen en doen, en er is misschien 5 cm verdwenen. Voor deel is dat ze veel moeten "schrapen" met de tanden om de binnenkant ( = iets zachter, daar liepen de bloedvaatjes) te komen. Mijn dierenarts zag zelfs met de controle dat Luna ( = spaanse honden met slecht gebit) veel minder aanslag op haar tanden had!
Dus ik dacht, ik deel deze tip! Natuurlijk het is even een smak geld, maar in verhouding veel goedkoper eigenlijk!
Leuke is dat het ook niet "plakkerig" wordt of zacht wanneer ze kauwen erop dus er blijft ook geen viezigheid ( zand, haren etc) aan hangen.
Als ze er op uitgekeken zijn, leg je ze een nachtje in een bakje water en geef je ze opnieuw, dan zijn ze namelijk wat zachter ( staat ook op de verpakking) en dan zijn ze er niet meer vanaf te slaan

Dus bij deze

http://www.puredog.co.uk/our-products.php
En ja, mijn honden zijn ook kieskeurig, maar dit vinden ze geweldig!
Groetjes, Agnes.