Sinds kort hebben we grote problemen met een van onze Nubische geiten. We hebben hem al +5 jaar (waarschijnlijk langer) dus hij zal ook rond de 5 jaar zijn. Deze geiten zijn opgevoed met de fles, mits de boer de melk van de moeder gebruikte om kaas te maken. Ook zijn de geiten zo tammer
Nu, de geit waarover ik spreek is een gecastreerde bok. Doodbraaf dier, echt een geweldig karakter. Maar hij heeft altijd wat problemen gehad met zijn poten. Hij zat regelmatig te manken en zijn knieën stonden vaak dik. We hebben de DA laten komen maar die zei dat hij gewoon kerngezond was.. Ook liep hij anders dan onze andere geit. (zijn broer en zus, zelfde leeftijd) Zijn hoeven groeiden ook steeds op een erg rare manier..
Maar sinds kort is het heel hard achteruit met hem gegaan. Hij kon zijn poot niet meer gebruiken en hij ging vaak liggen. De DA laten komen; 'niets aan te doen, is aangeboren, probeer hem zoveel mogelijk te laten bewegen en probeer de poot een beetje te masseren' Zo gezegd zo gedaan. Helaas ging hij meer achteruit dan vooruit.. Door dat hij zo vaak ging liggen, lag hij dus altijd op zijn poot. En dit zorgde er dus voor dat zijn pezen steeds korter werden. Op een bepaald moment kon hij zijn poot niet meer strekken, maar hij kon er nog een beetje op steunen. Nu is het zo erg, dat je de poot niet verder krijgt dan een hoek van 90°. Je kan de poot hélémaal niet meer strekken en hij kan niet meer steunen. Gevolg = hij ligt nu nog meer.. We doen ons best om hem eens overeind te duwen en de poot te masseren, maar het lijkt niet te helpen. Vervolgens een andere DA laten komen als second opinion. Maar die vertelde net hetzelfde als de vorige.. 'Niets aan te doen, spieren rond de schouder zijn al helemaal weg door het te weinig bewegen, enige wat er zou gedaan kunnen worden zijn pezen doorsnijden en in het gips leggen, maar dat is lang en pijnlijk en allesbehalve aan te raden, ik kan niets doen; ik denk dat het beter is als jullie hem laten inslapen..' We hadden er ons bij neergelegd.. We zouden hem laten inslapen als we een nieuwe thuis voor zijn zusje vonden. Liefst zo snel mogelijk.
Vandaag zat ik de paarden te voederen en men pa kwam binnen; hij kwam de geit overeind helpen om nog tevergeefs de poot wat te masseren. Ik zag de spijt in zijn ogen en zei 'Het is zo'n zonde, het dier is kerngezond, buiten die stomme poot..' en dat is ook zo. Hij eet prima, ziet er goed uit en is zo ontzettend braaf. We hadden nog aan de DA's gevraagd of hij pijn zou hebben. Ze waren er niet zeker van. Als je hem zo ziet, zou je niet zeggen dat hij pijn zou hebben, maar dat klinkt verschrikkelijk naïef denk ik.. Mijn pa ging trouwens nog een mail sturen naar Merelbeke, om eens te zien wat ze in zo'n grote kliniek zeggen. Als het proces te pijnlijk is, dan hebben we helaas geen keus en zullen we hem vredig laten inslapen..
Goed, mijn vraag is; Heeft iemand ervaring met dit soort gevallen?
Dit is trouwens de geit in kwestie, naast mijn shetlander. (Hij is idd groot)
ja er zal veel artrose ontstaan, maar het maakt het wel een stuk makkelijker en pijnlozer