Geit met peesproblemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Geit met peesproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 20:46

Beste Bokkers,

Sinds kort hebben we grote problemen met een van onze Nubische geiten. We hebben hem al +5 jaar (waarschijnlijk langer) dus hij zal ook rond de 5 jaar zijn. Deze geiten zijn opgevoed met de fles, mits de boer de melk van de moeder gebruikte om kaas te maken. Ook zijn de geiten zo tammer :)

Nu, de geit waarover ik spreek is een gecastreerde bok. Doodbraaf dier, echt een geweldig karakter. Maar hij heeft altijd wat problemen gehad met zijn poten. Hij zat regelmatig te manken en zijn knieën stonden vaak dik. We hebben de DA laten komen maar die zei dat hij gewoon kerngezond was.. Ook liep hij anders dan onze andere geit. (zijn broer en zus, zelfde leeftijd) Zijn hoeven groeiden ook steeds op een erg rare manier..

Maar sinds kort is het heel hard achteruit met hem gegaan. Hij kon zijn poot niet meer gebruiken en hij ging vaak liggen. De DA laten komen; 'niets aan te doen, is aangeboren, probeer hem zoveel mogelijk te laten bewegen en probeer de poot een beetje te masseren' Zo gezegd zo gedaan. Helaas ging hij meer achteruit dan vooruit.. Door dat hij zo vaak ging liggen, lag hij dus altijd op zijn poot. En dit zorgde er dus voor dat zijn pezen steeds korter werden. Op een bepaald moment kon hij zijn poot niet meer strekken, maar hij kon er nog een beetje op steunen. Nu is het zo erg, dat je de poot niet verder krijgt dan een hoek van 90°. Je kan de poot hélémaal niet meer strekken en hij kan niet meer steunen. Gevolg = hij ligt nu nog meer.. We doen ons best om hem eens overeind te duwen en de poot te masseren, maar het lijkt niet te helpen. Vervolgens een andere DA laten komen als second opinion. Maar die vertelde net hetzelfde als de vorige.. 'Niets aan te doen, spieren rond de schouder zijn al helemaal weg door het te weinig bewegen, enige wat er zou gedaan kunnen worden zijn pezen doorsnijden en in het gips leggen, maar dat is lang en pijnlijk en allesbehalve aan te raden, ik kan niets doen; ik denk dat het beter is als jullie hem laten inslapen..' We hadden er ons bij neergelegd.. We zouden hem laten inslapen als we een nieuwe thuis voor zijn zusje vonden. Liefst zo snel mogelijk.

Vandaag zat ik de paarden te voederen en men pa kwam binnen; hij kwam de geit overeind helpen om nog tevergeefs de poot wat te masseren. Ik zag de spijt in zijn ogen en zei 'Het is zo'n zonde, het dier is kerngezond, buiten die stomme poot..' en dat is ook zo. Hij eet prima, ziet er goed uit en is zo ontzettend braaf. We hadden nog aan de DA's gevraagd of hij pijn zou hebben. Ze waren er niet zeker van. Als je hem zo ziet, zou je niet zeggen dat hij pijn zou hebben, maar dat klinkt verschrikkelijk naïef denk ik.. Mijn pa ging trouwens nog een mail sturen naar Merelbeke, om eens te zien wat ze in zo'n grote kliniek zeggen. Als het proces te pijnlijk is, dan hebben we helaas geen keus en zullen we hem vredig laten inslapen..

Goed, mijn vraag is; Heeft iemand ervaring met dit soort gevallen?

Dit is trouwens de geit in kwestie, naast mijn shetlander. (Hij is idd groot)
Afbeelding

Rennie89

Re: Geit met peesproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:48

Kan je niet amputeren? Hier heeft jaren lang een geit gelopen met 3 poten :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 20:50

Daar hebben we idd ook aan gedacht. Maar de DA zei dat het weldra ook bij zijn andere poot zou gebeuren.. :(

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:52

Ow.... dat is minder... jammer zeg, want op 3 poten is prima te doen :j ja er zal veel artrose ontstaan, maar het maakt het wel een stuk makkelijker en pijnlozer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:53

je kunt het in ieder geval proberen, dit is ook geen leven voor hem....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:54

andere DA laten komen, kijk eens of je er een kunt vinden met meer expertise op dit gebied.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 20:57

Inderdaad, dit is geen leven voor hem en daarom willen we zo snel mogelijk beslissen. Ik dacht ook dat amputeren de beste optie zou zijn. We gaan zien wat de DA's zeggen in Merelbeke.

De kans op arthrose is idd hoger, maar ook kan het zijn dat hetzelfde probleem dat hij nu heeft overslaat naar dat andere poot. Want de stand van zijn poten zal (helaas) altijd hetzelfde blijven. Tenzij de DA's daar ook iets aan kunnen doen.. Maar ik wil hem ook niet laten lijden..

@Caira, andere DA.. Ik vrees dat die allemaal hetzelfde zullen zeggen. Ik denk ook dat er best een foto kan gemaakt worden van de poot, want soms denk ik van 'Jullie hebben toch geen röntgenogen??' Daarom wil ik graag eens zien wat ze in Merelbeke zeggen (dierenkliniek, faculiteit Gent, héél goede kliniek, mijn paard heeft er gestaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:19

heb je zoveel over voor een geit?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 21:21

Ja, ik en mijn ouders willen hem niet zonder pardon laten inslapen. We willen zien wat de alternatieven zijn, als deze té moeilijk zijn dan hebben we geen keus.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:22

Frederieke_ schreef:

Tja, de een heeft een geit en de ander een paard. vind dit een beetje een banketstaaf reactie. Ts vraagt om advies.. niet of ze zoveel 'over'heeft voor een (of haar) geit :=

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 21:23

Jolandaa_ schreef:
Frederieke_ schreef:

Tja, de een heeft een geit en de ander een paard. vind dit een beetje een banketstaaf reactie. Ts vraagt om advies.. niet of ze zoveel 'over'heeft voor een (of haar) geit :=

Achja, ik had deze reactie eigenlijk al verwacht..

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:23

Ik heb hier geen ervaring mee, wél heb ik een buurvrouw die een nubbische geit had en ook mankementen aan haar benen had. Ik kan morgen even vragen of dat hetzelfde was en wat ze gedaan hebben :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 21:24

Dat zou heel fijn zijn :) Alvast bedankt!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:26

Wij hebben enkel 5 dwerggeiten, en tot zover ik weet geen problemen. Ons pap heeft ze puur voor de hobby, ieder jaar wat jongen en dan gaat de 'baas' eruit. Worden niet ouder als 4 hier. Heeft ie altijd gedaan, dus heb geen ervaring op lange termijn. Onze volwassne dieren gaan vaak naar de kinderboerderij in de buurt. Ook zal ik m'n ex schoonvader even vragen, heeft hier ook wat verstand van :)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:29

Ik begrijp zeer goed je situatie. Ik heb zelf ook 2 geitjes, en ze zijn mijn wereld, ik zie ze echt doodgraag.
Ik kan je helaas niet helpen met je probleem, ik heb nog nooit zoiets voor gehad (ik kan je enkel aanraden om zoals je zelf zegt eens naar Merelbeke te gaan en te horen wat ze daar zeggen en wat je eventuele opties zijn), maar bij deze wil ik je alvast veel sterkte toewensen. :(:)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 10:16

De geit gaat helaas worden ingeslapen.. Mijn moeder heeft vandaag met me gesproken en duidelijk gemaakt dat dit het beste is. Zijn andere poot is nu ook weer verslechterd. Hij kan helemaal niet meer opstaan om te plassen, te drinken of om te eten. Dit is geen leven voor hem...

Nu hopen dat we voor zijn vriendinnetje een fijne thuis vinden. Wat wordt dit een harde tijd zeg ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:23

Ik begrijp de situatie wel hoor, maar ik zou jezelf wel afvragen of je dat voor het diertje over hebt... veel gedoe, revalidatie, geld enzovoorts...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:40

Navraag gedaan, de nubbische geit Noebie (ja toepassselijke naam) had artrose. En deze hebben ze ook laten inslapen omdat het dier amper overeind kon komen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:42

Frederieke_ schreef:
Ik begrijp de situatie wel hoor, maar ik zou jezelf wel afvragen of je dat voor het diertje over hebt... veel gedoe, revalidatie, geld enzovoorts...

Ik bedoelde het ook niet verkeerd, maar als het een paard was geweest had half bokt er wel iets aan gedaan.
Mijn tante had toendertijd 2 katten. Ze kon niet zwanger worden. 8 jaar later was ze ineens zwanger. ontzettend veel geluk gehad ze was ook 41. Helaas bleek m'n neefje allergisch te zijn voor melk... en je raad het al katten...
Menig mensen hebben ook gezegd dat ze de katten op moest ruimen.. Maar als die katten voor haar haar kinderen waren dan doe je dat niet 'even'. Tuurlijk gaat mijn neefje in dat geval voor en ze heeft een goed adres bij familie kunnen vinden, maar de reacties die toen gevallen waren -O-

En niet aanvallend bedoeld hoor, maar volgens mij betekend de geit voor TS meer als alleen een geit.. :)