Tips om een kat op de kattenbak te laten plassen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Tips om een kat op de kattenbak te laten plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 19:40

Ik heb 2 katten waarvan ik de een verdenk van heel veel drinken. Elke dag kan ik een nieuw (groot) schaaltje vullen met water en zij is de enige die ik altijd zie drinken. Om uit te sluiten dat het niet haar zusje is die zoveel drinkt moet ik haar urine opvangen voor onderzoek.

Nu zijn mijn katten niet gewend om op de kattenbak hun behoefte te doen, ze doen alles altijd buiten. Ik heb van de DA speciale plastic kattenbakvulling gekregen en de kat op haar aanraden met de kattenbak in de badkamer gezet toen ze vanochtend om 11 uur naar buiten wilde. Na 2 uur had ze nog steeds niks gedaan en heb ik haar er weer uit gehaald. Een uur geleden wilde ze weer naar buiten en heb ik haar weer in de badkamer gezet, maar ze snapt er helemaal niks van. Ze vind het raar dat ze in de badkamer moet zitten, blijft maar tegen me miauwen als ik kom controleren maar doet haar behoefte niet..

Het is natuurlijk ook heel raar, ze is het niet gewend en zeker niet met een klein beetje plastic korrels...
Heeft iemand tips hoe ze er wel op wil plassen? Ik heb haar er al verschillende keren op gezet, ik heb al gegraven met haar pootjes maar er komt niks uit.. :')

Leandra

Re: Tips om een kat op de kattenbak te laten plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:49

Misschien is het dan het beste om urine op te laten vangen bij de dierenarts. Die kan de urine rechtstreeks uit de kat halen. Katten kunnen sowieso erg lang hun plas ophouden. En 2 uur is dan echt niet lang.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:53

Heb je al geprobeerd de geur van de kattenbak aantrekkelijker te maken door hem even flink door de bleek te halen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:53

Die van mij gaat erop zodra ik er korrels in heb terwijl ze het normaal ook altijd buiten doet. War heb je normaal de kattenbak staan, als je dr nu ineens op de badkamer gaat zetten terwijl ze daar normaal nooit komt gaat ze niet snel plassen denk ik

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 19:58

@ Leandra: Dat zou inderdaad ook nog een optie zijn, wil dit niet lukken.
@ San87: Nee dat zou ik inderdaad nog kunnen doen.
@ Lynn_Nikita: We hebben hier dus nooit een kattenbak staan, alleen met oud&nieuw maar dan houden ze het meestal ook op tot de volgende dag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:25

Leandra schreef:
Misschien is het dan het beste om urine op te laten vangen bij de dierenarts. Die kan de urine rechtstreeks uit de kat halen. Katten kunnen sowieso erg lang hun plas ophouden. En 2 uur is dan echt niet lang.

zou ik ook doen,als de blaas genoeg gevuld is kan dat prima.
door de bleek halen van de bak lijkt me niet slim omdat de resten van de bleek de urine toch kan beinvloeden???

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:31

Is dat zo? Wij wassen de kattenbakken op het asiel altijd af met bleek/chloor :)...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:06

ja doe ik ook,maar kan me voorstellen dat voor een urineonderzoek resten van bleek niet gewenst zijn

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:08

ellepel schreef:
ja doe ik ook,maar kan me voorstellen dat voor een urineonderzoek resten van bleek niet gewenst zijn

Nee, dat was ook waar ik aan dacht.
Maar behalve de kat uitknijpen weet ik ook geen andere oplossing.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:11

Kan je haar niet gewoon buiten volgen en als ze plast meteen wat urine met een spuitje opzuigen? Als ze erg nodig moet zal ze vrijwel meteen ergens gaan zitten en kan jij je slag slaan. Zo doe ik het altijd en dat werkt prima.

Geur van de bak aantrekkelijker maken schijn je te kunnen doen met valeriaandruppels.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 07:25

ik zou haar zeker 12 uur in een bench op slutien met deze kattenbak en een kleedje (met de hoop dat ze niet het kleedje boven de bak verkiest) en als ze dan nog niets gedaan heeft dan zit de blaasi n elk geval zo vol dat de DA hem wel leeg moet kunnen drukken.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 14:43

Bedankt voor de reacties.

@ Gast8253: Als ik met haar mee naar buiten loop vindt ze dat alleen maar gezellig en leuk, let ze alleen op mij en gaat ze niet plassen. Daarnaast denk ik dat de urine direct de aarde inloopt toch?

@ Dierenfan: Een bench hebben wij niet..

Ik denk dat ik het vandaag nog aankijk, ze heeft vanaf 7 uur tot net in de badkamer gezeten met kattenbak, maar alleen maar een grote puinzooi van de badkamer gemaakt :P Ik vind het zo sneu, ze snapt het gewoon niet. Als ze vanavond nog niets heeft gedaan dan laat ik gewoon een bloedonderzoek doen, het urineonderzoek is alleen maar om te kijken óf ze daadwerkelijk zoveel drinkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:29

Ligt een beetje aan de staat waar de aarde in verkeerd , als de aarde bevroren is blijft het er wel even op liggen. Of als ze het op een heel droog plekje onder een afdak oid doet dan trekt het er ook niet altijd meteen in. Die sukkels van mij blijven gewoon door plassen terwijl ik erachter zit om de boel op te zuigen dus ik ben altijd snel genoeg :j :+

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:33

Als het niet gaat bij jou in de badkamer kunnen ze hem dan niet op de kliniek in een bench zetten of misschien hebben ze er eentje te leen voor je. Zo hebben ze dat bij mijn kat ook gedaan. Die had ik gebracht om een uur of 9 in de ochtend en toen hij geplast had kon ik hem weer ophalen.