Bezoekvrijwillger met hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Talsha

Bezoekvrijwillger met hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 18:54

Hallo,

Ik was benieuwd of iemand hier ervaring heeft met het zijn van bezoekvrijwilliger met hond. En of je hiervoor persee de cursus moet doen van http://www.bezoekdier.nl . (Je ontvangt na het behalen van het examen een pasje van hun).

Zijn er andere manieren om bezoekvrijwilliger met hond te worden? Of eventueel andere cursussen?

Ik heb een zeer geschikte hond hiervoor (de mechelse herder in mijn profiel/onderschrift) en zal dit dan ook zeer graag met haar willen doen.

Ik volg de opleiding SPH en denk dat dit daar ook mooi bij aan kan sluiten :) .

Ik hoop dat iemand mij meer informatie kan geven!

Laptopmuis

Re: Bezoekvrijwillger met hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:55

Als het goed is testen deze mensen je hond is die geschikt is.
De hond mag natuurlijk niet bijten, ook niet bij een onverwachte beweging van een bewoner.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:58

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:59

Kentaro schreef:
http://www.bezoekdier.nl/index.html
Weet niet of daar iets in staat?!
Lijkt mij ook super leuk om te doen, alleen denken onze honden daar helaas anders over -O-

je link doet het bij mij niet? Ik heb zelf een hele sociale poedel. Lijkt me heel leuk om zoiets te doen.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:00

ik heb het zelf gedaan met mijn honden. bij mensendieren, je hebt ook zorgdier, daarvoor wordt zowel jij als je hond getraind en getest of ze er voor geschikt zijn, mijn hond moet interactie krijgen, bij demente mensen reageerd de hond niet en gaat liggen, bij gehandicapten of oudere die nog goed reageren doet ze het geweldig, is leuk en dankbaar werk

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:03

Je kan je aansluiten bij een organisatie, dan weet de instelling dat je een geschikt dier meeneemt en zelf ook het een en ander weet van de achtergrond van de mensen waar je komt. Sommige instellingen vinden het echter ook prima als je als gewoon vrijwilliger komt, en dan je hond meeneemt. Beide opties zijn dus mogelijk. Als jij redelijk goed kan inschatten of je hond geschikt is, zou ik eens informeren of er instellingen zijn in de buurt waar je aan de gang kan. Aansluiten bij een organisatie is bijvoorbeeld voor je CV erg goed en je krijgt meer begeleiding :).

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:06

chips, zie nu dat de verkeerde link er staat (en doet het bij mij ook niet :o ), maar nu kan ik degene die ik moest hebben niet meer vinden....
Ik zoek nog even door!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:10

Bij ons op de hondenclub starten we ook met zoiets. dan gaan we op bezoek bij een instelling of groepen komen naar de club. Ze zijn er net mee gestart en ik moet me nog opgeven :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:14

Ik pb je even, als bezoekdier nog onderdeel is van wat ik denk zou ik je sterk afraden om daar een cursus te doen..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:16

Ik wil niet l*llig doen hoor, maar is dit geen geldklopperij? een cursus via internet, en hopla je krijgt een pasje.. Mijn vraag is (en neem me niet kwalijk ik heb niet alles doorgeleze op die site) maar wie erkent het diploma/pasje?

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 20:20

Wat voor organisaties heb je het dan over Sting?

Ik weet 100% zeker dat deze hond geschikt is. Ze is nu 7,5 jaar oud en gaat ook al van pups af aan standaard elke week mee naar een gehandicapten manege. Daar doet ze het met elke ruiter, vrijwilliger, dieren, enz even goed. Zelfs als ze getrapt, geslagen, gekrabt, geknepen wordt doet ze niks. Heb een keer meegemaakt dat ik haar aan de lijn had en een ruiter had moeite met zachtjes aaien (Lees, ze werd zo hard geknepen dat ze het uitschreeuwde van de pijn), het enige wat ze deed was mij aankijken of ik haar alsjeblieft uit die situatie kon helpen.

Bedankt vooralsnog voor de reacties!

Als iemand hier nog een organisatie (instelling) in de buurt weet (Twente, omstreeks Enschede) ben ik daar zeer benieuwd en geïnteresseerd naar!

Pipo, dat is dus ook 1 van mijn vragen. Vandaar dat ik hier de link ook plaats. Ik heb hier totaal geen ervaring mee. Wel lijkt me dit ontzettend leuk om te doen en heb ik dus een hond die hier (in mijn ogen en de mensen om mij heen die haar kennen) zeer geschikt voor is.
Verder lijkt me dit zelf ook ontzettend leuk/dankbaar om te doen! Daarom ben ik ook op zoek naar mensen die dit hebben gedaan/doen en hoe zoiets in zijn werk gaat. Welke organisaties zulke dit soort dingen regelen, enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:22

pipo schreef:
Ik wil niet l*llig doen hoor, maar is dit geen geldklopperij? een cursus via internet, en hopla je krijgt een pasje.. Mijn vraag is (en neem me niet kwalijk ik heb niet alles doorgeleze op die site) maar wie erkent het diploma/pasje?

Alles wat deze mevrouw doet draait om geld, dus je doet niet l*llig, je prikt er snel doorheen :D (als deze mevrouw het nog steeds in handen heeft, en het lijkt me stug dat dat niet zo is)

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 20:31

Er staat ook nergens op de site dat je hond en de geleider getest worden. Dit lijkt me toch wel een vrij belangrijk onderdeel. Ik kan wel zeggen dat mijn hond geschikt is, maar wie zegt dat dat daadwerkelijk zo is? Dus ik had sowieso al wat twijfels hierbij.

Dit was wel het enige wat ik zo kon vinden en vandaar ook mijn vraag of je hier cursus bij moet doen of wat er verder nog aan organisaties en dergelijke zijn.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:35

Ga eens zelf praten met een instantie (bejaardenhuis of school voor mider begaafde kideren of zo) Neem je hond mee en laat zien wat jullie in huis hebben. Heb je geen pas voor nodig, alleen moed, doorzettingsvermogen, vrije tijd en overredigskracht ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 07:23

jep ik doe het ook. Hier hebbenw e een vast clubje bij het bejaardentehuis in het dorp. 1x per maand ga ik daar naartoe met 1 hond, 1 kat en al mijn konijnen. Soms ook nog met dieren van het dierenasiel die ik dan weer eerst daar op ga halen (bijv. als er een nest puppen is of wat kittens)

Ook met het dierenasiel ga ik regelmatig mee naar scholen, bejaardentehuizen en andere instellingen. Dan neem ik alleen mijn vlaamse reuzen mee want honden en katten zijn er eigenlijk altijd voldoende via het asiel of via andere collega's

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 07:40

Wij nemen onze oudste hond altijd mee naar he tehuis waar mijn moeder nu leeft. Zwaar dement maar hij doet er goed werk. :j hoe in de war sommige bewoners ook zijn, hem herkennen ze. Mijn moeder herkent ons ook niet meer maar de hond wel. Zelfs een mevrouw die helemaal overstuur en verdrietig was in een rolstoel heeft hij rustig gekregen, door er tegen aan te gaan staan. En automatisch ging haar hand bewegen. En binnen een paar minuten was ze rustig en blij.

Ook een tehuis hier in de buurt heeft een cafeetje erbij. Zij liggen tegen een losloopgebied aan en is heel blij met iedereen die daar wat komt drinken. De bewoners zijn dan in staat de honden te knuffelen als de baas dat wil. Daar kom ik af en toe ook.

En hier in de regio wordt een keer per jaar een rolstoeldriedaagse gehouden. Let wel geen normale maar allemaal geduwt door vrijwilligers. Ruim 200 ouderen meest dement die drie dagen wandelen door de omgevimg. Wij doen ook altijd mee, wel ben ik eennvan de jongste deelnemers maar heerlijk leuk. Ook daar gaan de honden mee en zelfs onze echt bange witte herder laat zich vrijwillig aaien door de demente deelnemers. Hoe dementer hoe beter eigenlijk. Hij is rustig zij worden rustig. :j

Geen opleiding dus gehad maar onze oudste is heel erg sociaal. Helaas zal hij geen jaren meer even met zijn bijna 15 maar onze asociale kruising russel die niet van vreemde mensen houdt doet het ook goed bij dementen. :j die gaan we langzaamaan meenemen naar mijn moeder zodat zij de taak van onze Wesley kan gaan overnemen.

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 08:53

wauw, bedankt voor jullie antwoorden! Dit maakt me alleen nog maar enthousiaster!