Hond eet echt ALLES op.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

Hond eet echt ALLES op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 23:36

Hoi!

Wij hebben een hond die al aan de dikke kant is (foto zie profiel), en daarom staat hij op speciaal dieetvoer van de dierenarts. Verder geven we hem echt nauwelijks tussendoortjes. Maar meneer heeft blijkbaar écht altijd honger, daarom gaat hij maar zelf op zoek naar eten. En dat zijn dan dingen als kaarsen, z'n eigen poep, kiezelstenen (!!), en vandaag had hij weer iets nieuws: wij nemen altijd brood mee naar m'n paard, dat doen we in een zak en leggen we op een tafel in de schuur, die best hoog staat. Was hij dus in de schuur gekomen: brood met zak en al op. En ik en m'n zus hadden allebei een adventkalender, expres hoog weggezet. Maar meneer heeft er op de een of andere manier toch een te pakken gekregen: op, met papier en al. Ook eet hij bladeren van bomen en struiken en verslindt hij regelmatig de prullenbak als wij weg zijn. We proberen alles zo goed mogelijk op te bergen, maar hij bedenkt steeds weer iets nieuws wat volgens hem wel eetbaar is..

Wat kunnen we in hemelsnaam nog doen om hem niet zo dik te laten worden, door de dingen die hij zelf eet? Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt bokkers!

corientjuhh

Re: Hond eet echt ALLES op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:37

Muilkorfje?

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:41

hey,

ik heb een keer een serie gezien van Ceasar...die hond at ook zijn eigen poep op. Het bleek dat hij een bepaalde vitamine miste, wat bij jouw hond best mogelijk is door het dieetvoer.

deze hond kreeg, op het moment dat hij zag dat de hond iets ging eten wat hij niet mocht, banaan...

Vooral bij de poep was dit de truc omdat de consistentie van een banaan blijkbaar hetzelfde is. Verder zit hierin vaak de vitaminen die de hond dan mist...

ik roep ook maar wat, maar wie weet heb je er wat aan! (misschien eens kijk op youtube voor die aflevering?)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:42

paar keer flink sambal overal op doen als je weet van eeeee dat gaat hij opeten ... sambal werkt prima

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 23:50

Teigetje008 schreef:
hey,

ik heb een keer een serie gezien van Ceasar...die hond at ook zijn eigen poep op. Het bleek dat hij een bepaalde vitamine miste, wat bij jouw hond best mogelijk is door het dieetvoer.

deze hond kreeg, op het moment dat hij zag dat de hond iets ging eten wat hij niet mocht, banaan...

Vooral bij de poep was dit de truc omdat de consistentie van een banaan blijkbaar hetzelfde is. Verder zit hierin vaak de vitaminen die de hond dan mist...

ik roep ook maar wat, maar wie weet heb je er wat aan! (misschien eens kijk op youtube voor die aflevering?)

Dat is een goede, bedankt voor de tip! Hier ga ik eens wat meer over opzoeken, zou goed kunnen :j

StalNollie schreef:
paar keer flink sambal overal op doen als je weet van eeeee dat gaat hij opeten ... sambal werkt prima

Dat zouden we bij sommige dingen misschien wel kunnen doen inderdaad! Het nadeel is alleen dat we vaak niet weten wat en wanneer hij iets gaat eten dat hij niet mag..

corientjuhh schreef:
Muilkorfje?

Als niks werkt zou dat inderdaad ook een optie kunnen zijn! :j Het is voor z'n eigen bestwil, straks kunnen we hem rollen als dit zo doorgaat..

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:56

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 00:00

Bedankt, ik ga kijken! :)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:02

aflevering van Cesar Millan:
http://www.youtube.com/watch?v=AplmEUoanvU

Maar het is dus niet zo dat banaan voeren het probleem weg zal nemen zoals gevraagd wordt op de website in de post hierboven, hij gebruikt banaan niet alleen als voeding maar als trainings middel.

Dat de hond niet meer naar de poep wil kijken komt niet omdat hij banaan gehad heeft, maar omdat Cesar gedrag dat erin getraind heeft.

Edit:
Heb mijn post een paar keer geedit in een poging hem duidelijker te maken

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:07

klopt! Maar ook weer stiekem wel, omdat de hond zelf banaan heeft gekozen denkt hij dat daar de vitamine in zit die zij mist.

Maar goed, de hond van TS staat op dieet, dus je kan die niet afleiden met frolic ofzo en dan is banaan misschien best een goede optie.

ach, ik heb katten en geen hond hiervoor; honden zijn soms best ingewikkeld :D

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 00:08

Bedankt voor het meedenken!

Ga morgen eens alles op m'n gemak bekijken, het is bedtijd onderhand := Maar bedankt voor de tips en de links die gegeven zijn!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:10

Banaan truuk hier ingevoerd ivm eten van die fijne bruine worstjes in de kattenbak :r
Moet eerlijk toegeven, heb er nog niet de kans op gehad om hem er echt op te trainen.
Maar ondanks dat werkt het als een trein !

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:11

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 00:17

Dat topic heb ik gezien en doorgelezen indd, het probleem is alleen dat het niet alleen zijn drollen zijn die hij eet.. Maar het zou misschien wel iets met vitaminetekort of in die richting te maken kunnen hebben! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 08:53

Ik zou hem eens grondig door de medische mallemolen halen, en kijken wat hij mist. Een hond doet dit soort dingen niet zomaar, en ik vind het behoorlijk riskant gedrag.....

(sprak de vrouw die een paar jaar geleden een hond heeft laten opereren (à 1400 euro) omdat de hond zo leuk was aan speelgoed te beginnen, en rubberen ballen verteren beroerd, het heeft niks gescheeld of hij was er neit meer geweest )

Vaak helpt het om pens bij te gaan voeren, 2x per week vuile pens voeren, voer voor deze hond 500 gram per dag :) wat ook vaak helpt is de hond eerst de maag en darmen klaar te maken door een tijdje pens te voeren, en dan ineens overzetten op rauw voer (haaksbarf, tinlo, je kan ook gewoon smuldier voeren, is ook compleet, lotgering is goed en niet duur).
ik zou zeer zeker naar de voeding kijken bij deze hond, want ik vind het gedrag héél riskant en best alarmerend ook, hij heeft blijkbaar ergens enorme behoefte aan.

anderzijds heb je ook te maken met een gedragsprobleem (ik ben niet zo een fan van banaan geven, maar gedroogde pens zou je wel kunnen doen, vindt ie nog lekkerder ook :P ) en dat moet je ook aanpakken, dus wel echt langs 2 kanten.
muilkorfje en alles wegzetten zijn symptoombestrijding, máár icm de andere 2 dingen kan het wel helpen de gewoonte te doorbreken :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:43

Ook vraag ik me af wat er met de hond gedaan wordt wat betreft geestelijke en fysieke uitdaging? Het klinkt wel een beetje als een obsessie, en daar ligt 99 van de 100 keer gebrek aan werk/uitdaging achter.

Brok is sneller verteerd dan vlees. Op kvv vond ik mijn hond af en toe toch wat hongerig overkomen (hij wordt dan onrustig) nu hij op ongemalen vlees staat heb ik dit totaal niet meer. Als je je hond dus echt minder hongerig wilt krijgen, geef je hem ongemalen, mager vlees.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:47

Is er ook naar zijn schildklier gekeken?

Onze bouvier-reu was in een jaar tijd ook enorm veel aan gekomen, wou continue eten, en werd dikker en dikker.
We zijn naar de dierenarts geweest, bloed laten prikken en daaruit kwam dat zijn schildklier niet naar behoren werkt.
Hij krijgt nu medicijnen, is enorm afgevallen en zijn gedrag is weer als van ouds!

Kreeg jullie hond zoveel voer/lekkers, dat ie zo dik is geworden?
En in hoeverre, is zijn etenspatroon nu veranderd? (krijgt ie nu maar de helft van zijn voer etc.)

Beweging is ook een manier, om af te vallen!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 14:45

Ik reageer even zo, quotes lukken niet goed op mijn mobiel:

Hij krijgt, zoals ik eerder al zei, dieetvoer van de DA (heeft hij zelf aangeraden). Al een hele lange tijd, hij was toen hij pup was al stevig zonder dat we hem te veel tussendoortjes gaven, dus iets met z'n schildklier zoals gezegd werd sluit ik niet uit, misschien niet zo'n gek idee om z'n bloed eens na te laten kijken inderdaad! En wat ook gezegd werd: mager vlees voeren (of in die ricting?), is dat in de supermarkt/dierenwinkel te krijgen? Dat zouden we dan weleens kunnen doen! Verder vroeg iemand wat z'n activiteiten zijn: er wordt regelmatig met hem gespeeld (balletje weggooien,etc.), hij wordt 4x per dag minimaal een kwartier uitgelaten. In het weekend gaat hij altijd mee op buitenrit met mij en m'n paard, dan zijn we dus meestal zo'n 2/3 uur op pad. Daar kan het denk ik niet aan liggen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:41

Ik weet niet hoe actief dat balletje weggooien is (met zo'n werpstok een half uur lang of een balletje achter in de tuin voor 5 min?) maar 4x een kwartier is niet zoveel. Mee op buitenrit in het weekend klinkt wel weer heel goed, maar zeker voor een hond die te dik is zou ik toch graag 3u beweging op een dag willen zien, en het liefst iets wat ook mentaal vervulling geeft.

Over het magere ongemalen vlees: dit gaat dan wel over de hoofdvoeding van de hond, een stukje mager vlees alleen (zoals kipfilet) daar kan een hond niet op leven. En ga je het weer naast de brokken geven, dan geef je weer extra dus wordt de hond dikker.

Een menu ongemalen vlees bevat: vleesbot, spiervlees en orgaanvlees (waaronder ook pens) in de juiste verhoudingen.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 00:25

Ik zei ook 4x minimaal een kwartier, dit kan ook een half uur of een uur zijn :)
Een balletje weggooien is zonder werpstok, maar hier zijn we al gauw zo'n 20 minuten mee aan het gooien.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:27

Het kan ook gewoon zo zijn dat je hond simpelweg nog flinke honger heeft en zoals je zelf misschien weet is dat geen fijn gevoel. Je zou hem ook elke dag een bak sperziebonen oid kunnen geven. Geeft wel een vol gevoel maar zet niet aan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:05

Kyarahh schreef:
Ik zei ook 4x minimaal een kwartier, dit kan ook een half uur of een uur zijn :)
Een balletje weggooien is zonder werpstok, maar hier zijn we al gauw zo'n 20 minuten mee aan het gooien.

Tja, dat is wel heel vaag zo dan. Loopt ie gemiddeld dan 1,5u of 3u op een dag?

Hoe dan ook, als je wilt dat je hond afvalt, zul je hem minder moeten laten eten en meer moeten laten bewegen! Het komt op mij over dat je hond in z'n hoofd heel druk bezig is met eten, wat inhoudt dat hij mentaal dus teveel energie over heeft óf hij heeft daadwerkelijk zoveel honger dat het z'n overlevingsstrategie is. (Want hij heeft niet door dat hij al te dik is)

Ik kan met mijn hond wel een uur gaan lopen, maar dan is hij mentaal verre van moe. Maar ga ik een half uur trainen, dan is hij mentaal wel moe. Wát je in een uur doet maakt voor het koppie dus ook nog heel erg uit. Een hond die moe en voldaan terugkomt van een wandeling zal minder snel bezig zijn met andere dingen dan rustig liggen ;)

Het is een Toller toch? Die wilt wel graag werken. Werkhonden die geen werk hebben kúnnen obsessief gedrag gaan vertonen. (En het kan zomaar zijn dat jouw Toller gewoon meer nodig heeft dan de gemiddelde huishond)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 17:28

@Sassol dat weet ik dus niet. De ene dag dus echt die kwartier, 4x. De andere dag 4x een uur. Hier zou misschien meer regelmaat in moeten komen inderdaad.

Dat hij zich zo erg verveelt dat hij alleen aan eten kan denken lijkt me stug. Als hij wil spelen komt hij met een balletje of trektouw aan, waar we altijd op ingaan. Net nog een uur met een balletje lopen gooien in de regen. Ik ga door tot hij moe is, dan gaat hij zelf liggen en wil hij niet meer rennen/spelen.

Uitlaten zouden we misschien wel langer moeten doen, en hem dan daar ook nog flink laten rennen of in die richting. In ieder geval niet alleen dat hij naast ons loopt, of bedoelen jullie dat niet?

Bedankt in ieder geval :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:55

Ik heb nergens gezegd dat ik denk dat ie zich verveeld. Ik heb het over mentaal (te) wakker zijn. Wat ik ervan begrijp wordt er met de bal gegooid, wat opzich goed is want een Toller apporteert graag, maar opgegeven moment kennen ze dat riedeltje wel.

Waar ik op doel is je hond mentaal een uitdaging geven. Het feit dat je hond een uur lang de bal kan gaan halen, geeft al aan dat dit mentaal niet meer uitdagend is: hij weet al wat hij moet doen.

Wat ik bedoelde met het verschil tussen een uur uitlaten en een half uur trainen, was dus het mentale aspect. Als ik hem buiten gewoon uitlaat moet hij af en toe wachten voor de stoep, een keertje zitten en mag hij voor de rest lekker snuffelen.

Ga ik buiten aan de riem trainen, dan moet hij volgen, achter lopen, voorkomen, aan de voet, zit en blijf, af en blijf etc. met kleine tussenpozes om even te snuffelen en zijn behoefte te doen.
Hiervan is hij na een half uur dus mentaal vermoeider dan wanneer ik een uur ben gaan lopen, maar mentaal weinig van hem vraag.

Ik zou in jullie geval dus een mix van fysiek goed bewegen en mentaal uitdaging bieden maken. Heb je bijvoorbeeld maar een kwartiertje de tijd, ga dan flink hard trainen (behendigheid/gehoorzaamheid). Heb je een half uurtje, ga dan lekker fietsen of speuren. En als je een uur de tijd hebt kun je lekker ontspannen wandelen en af en toe een balletje gooien. (Voor jezelf ook fijn om gewoon rustig te kunnen wandelen)
En als je hond fanatiek is met ballen halen, koop dan meteen zo'n werpstok voor 4? euro. Dan maak je het nog intensiever. Je kunt ook meer gehoorzaamheid bij het apporteren gaan vragen om het intensiever te maken. (Bijvoorbeeld netjes blijven wachten, onderweg naar de bal weer moeten liggen/terugkomen etc.)

Oei, wat is dat weer een verhaal geworden :o