Tip om kat dikker te krijgen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Tip om kat dikker te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 21:31

Wie geeft mij eeen goede tip om onze oude kat weer op gewicht te krijgen?
Onze 15 jarige Tom heeft een aantal weken erg slecht/ tot bijna niet gegeten. Omdat hij veel buiten om de boerderij leeft en met redelijk weer niet veel binnen kwam heb ik er niet direct erg in gehad.
De oorzaak van slecht eten was een ontsteking in zijn onderkaak. Hij heeft medicijnen gehad en is onderzocht door de DA. Na twee weken kwam de ontsteking terug en heeft hij nogmaals medicijnen gekregen. De ontsteking is nu al een aantal weken weg, maar Tom wil nog niet erg eten.
Hij heeft nooit problemen op dat gebied gehad. Hij liep buiten, ving muizen en kwam regelmatig in huis om zijn brokken te eten.
Nu woont hij binnen, eet af en toe brokjes, af en toe blik, af en toe gekookte vis....alles is maar eenmalig, ik hoef niet twee keer hetzelfde voor te zetten.
Overigens is zijn gebit en kaak gezond verklaard.
Hij is ook nog levendig, maar als hij loopt hoor je bijna zijn botjes rammelen in zijn velletje :oo
De eens zo dikke ' jeweetwelkater' is helemaal verdwenen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:39

Lastig hoor, zo'n kieskeurig portret met eten. Bij de DA heb je ook wel zoiets als astronautenvoer. En anders gewoon een kwestie van verschillende soorten voer geven. Is vers vlees een optie? En anders gewoon tig soorten blikvoer halen. Overal 1 blikje van of zo. En gekookte kip? Eendagskuikens? Misschien kan je bij de dierenwinkel proefzakjes krijgen van verschillende soorten brokjes. De dierenwinkel hier (Jumper) heeft dat nl. wel. En die hebben ook een vriezer vol met verschillende soorten diepvriesvlees.

tamary

Re: Tip om kat dikker te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:40

Kittenbrokjes helpen soms ook

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 21:42

Inderdaad heel lastig. Proefpakjes heb ik staan en drie soorten brokjes, verse vis...ga maar door. Maar hij eet te kort. Net genoeg om zich in leven te houden, maar te kort om aan te zetten.
Astronautenvoer heb ik wel van gehoord, maar nog niet geprobeerd. Het is wel een goed idee om dat in ieder geval maar eens te proberen.
Kittenbrokjes....daar heb ik dus niet aangedachf. Is wel een optie, er zal meer voeding inzitten waar hij wat aan heeft misschien.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 09:30

Ik heb net de DA maar weer gebeld. Hij zei dat een kat nog liever dood gaat dan een dieet eet (als hij toch al niet wil eten). Ik denk dat hij gelijk heeft.
Er staan hier drie soorten brokjes, meerdere schoteltjes met verschillende soorten blik....de andere katten moeten hierna op dieet. Maar Tom eet overal een hapje van en gaat daarna gezellig bij ons aan tafel zitten.
Het is wat hij wil....eens is het over. Katten zijn maar rare wezens....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:34

Ik heb hier ook zo'n ontzettend kieskeurige eter, het enige dat die wil hebben zijn de kuipjes van Dirk/Bas en dan eigen merk, in zalm smaak.

Of een half door de maden verteerd vogellijkje, maar ja, die vind je niet zo makkelijk :D

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 09:40

getver :r ...wel extra eiwitten :D
Ik heb ook gemerkt dat Tom de goedkoopste blikjes vaak het lekkerst vindt, maar helaas ook maar weer voor 1 keer.
Ik zal eens op zoek gaan naar een half verteerde muis :7

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:54

Niet helemaal hetzelfde maar mijn poes was ook nogal mager nadat ze haar kittens had gekregen. Bij mij kreeg ze al tonijn en makreel uit blik (voor menselijke consumptie zeg maar) maar dat werkte niet voldoende. Ik kreeg hier op bokt de tip om kittenmelk bij te voeren en dat werkte als een tierelier. Voordeel is natuurlijk dat ze met drinken al calorieen binnen krijgen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:55

Da's toevallig: mijn lastige heerschap heet ook Tom(my) :D

Oude muizen schijnen niet zo lekker te zijn :n
De gaan zo pluizen ...

Als hij nou weer eens echt niks wil, dan snij ik wat gekookte ham voor 'm klein, dat lust hij altijd.
Niet het meest geschikte kattenvoer, dat weet ik :o , maar het gaat me erom dat hij de lust in het eten niet verliest en de binnenboel op gang blijft ..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:21

op deze leeftijd gewoon kijken wat ie eten wil, zolang hij het fijn heeft is dat prima, mn Britje heb ik zo ook den laatste 2 jaar gehad, was eerst een stevige boeddha en werd echt zo'n oud breekbaar vrouwtje, kaas, brintha, natvoer, vlees, gewoon kijken wat ie eet en verdelen over meerdere kleinere porties, mn Britje is er 18.5 mee geworden :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:27

Met kittenvoer moet je wel uitkijken, want er zitten veel eiwitten in en dat is niet altijd gunstig voor een volwassen kat (en zeker niet voor een kater, denk aan de nieren).
Ik denk dat je het best inderdaad verschillende soorten aan kunt blijven bieden. Katten zijn gewoon raar :j

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:28

Misschien toch nog een keer terug naar de dierenarts, wie weet is er wel meer aan de hand (bijvoorbeeld nierprobleem of schildklierprobleem).

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:30

NiG schreef:
Misschien toch nog een keer terug naar de dierenarts, wie weet is er wel meer aan de hand (bijvoorbeeld nierprobleem of schildklierprobleem).

kat is gewoon oud aan t worden, als die ziek was zou die niet zo tierig meer zijn, oudere mensen worden ook rustiger, dan ren je ook niet meteen naar de arts.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:35

Ik heb mijn kat bijgevoerd met blikjes tonijn (gewoon dat spul wat je op je toastje bv eet) en normaal kattenvoer en door meerdere porties te geven.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 10:59

dank jullie wel voor alle tips :) ...blikje tonijn is inderdaad een goed idee. Hij heeft laatst al mijn, uit mijn eigen mond gespaarde, zalm opgegeten. Ach je doet eens wat. Hij pikte vorige week zomaar een plakje chorizoworst van tafel :Y) Hij heeft nooit gejat, we stonden er ook met stomheid geslagen naar te kijken _O- Oude katten hebben hier erg veel priveleges, de jonkies hoeven het niet te proberen.
Maar ik doe dan geen kittenbrokjes, ik weet dat hij een nierprobleem heeft ( maar het speciaalvoer eet hij dus BESLIST niet), dus dan zijn extra eiwitten niet handig. Dank voor de tip...ik had daar niet aangedacht.
En inderdaad zei de DA ook al dat het geen nut heeft om Tom te behandelen voor het nierprobleem..hij is oud en eigenlijk op, maar hij mag van mij nog wel veel ouder worden...Ik hoop dat ik hem ooit eens opgerold op de bank terugvind heel rustig ingeslapen, dan hoef ik zelf de keus niet te maken.
Tot nu toe is hij verder nog gewoon zichzelf...een beetje brutaler en nadrukkelijker aanwezig :D

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:13

Ik heb zelf hier ook een kater rond lopen. welke langzaam maar zeker aan het afvallen is. Hij zit nog niet op een ondergewicht en heeft nog wat vetjes reserve...Gizmo is bijna 16 jaar dus van dezelfde leeftijd.
Met eten hetzelfde probleem....erg kieskeurig, eet maar kleine beetjes. Ene moment schrokt hij iets naar binnen en de volgende dag laat hij het links liggen. Schooit aan tafel als een gek en trekt eten van mijn bord als ik niet op let. Dus ik geef hem zo nu en dan iets wat niet echt gezond voor hem is, maar who cares? Hij is oud en op zijn oude dag mag hij best wat genieten van dingen die hij lekker vind maar minder gezond zijn.
Ik loop met hem bij de dierenarts, 2x bloedonderzoek gehad, goede schildklier, maar kleine afwijking aan nierwaarders en een veel te hoog eiwit gehalte wat volgens dierenarts zou kunnen betekenen dat er ergens een tumor groeit. Week geleden is zijn bloeddruk gemeten, deze was echt veeeeeeeeeeeeel te hoog, samen met zijn hartslag, dus hij krijgt nu bloeddruk verlagers, (gewoon die mensen ook slikken). Dit is voor mij puur om te zorgen dathij zich prettig blijft voelen. Kwaliteit van leven daar kies ik voor. Beter eten doet hij nog steeds niet. Ik denk dat we moeten accepteren dat ze ouder worden en dat het op een gegeven moment gewoon op is. Ik hoop voor die van mij hetzelfde als wat jij hoopt, zodat ik niet voor de moeilijke keuze kom. Maar als ik merk dat het niet meer gaat dan kies ik, hij verdiend een waardig einde.

Verder kreeg ik nog als tip om rijstepap te geven in een ander katten topic, echter keek die van mij er heel erg vies naar en heeft er niks van gegeten, maar misschien dat Tom het wel lekker vindt. Schijnbaar zijn veel katten er gek op.
Ik verstop bij Giz zijn pilletje nu elke keer weer in wat anders, want tja die kieskeurigheid. Hij is op moment helemaal gek van krenten/rozijnen....ik snap er niks van, maar ideaal om een half pilletje in te verstoppen. 8-)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 11:58

Wie verzint het...rozijnen _O- .
Tom heeft helaas geen reserves meer, je kan aan zijn gewicht voelen wanneer hij gegeten heeft :o .
Hij was vroeger echt enorm, toen werd hij fatsoenlijk, maar nu is het een velletje over botjes heen...bijna te eng om te aaien.
Ik ben het met je eens hoor, hij mag eten wat hij wil en mocht het leven niet meer leuk zijn voor hem dan neem ik ook de beslissing, maar ik hoop dat het niet hoeft.
Nu in ieder geval nog niet...hij ligt nu lekker te maffen op een dik kussen en ik zal hem straks proberen te verwennen met een portie tonijn :)

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:02

mirim schreef:
dank jullie wel voor alle tips :) ...blikje tonijn is inderdaad een goed idee. Hij heeft laatst al mijn, uit mijn eigen mond gespaarde, zalm opgegeten. Ach je doet eens wat. Hij pikte vorige week zomaar een plakje chorizoworst van tafel :Y) Hij heeft nooit gejat, we stonden er ook met stomheid geslagen naar te kijken _O- Oude katten hebben hier erg veel priveleges, de jonkies hoeven het niet te proberen.
Maar ik doe dan geen kittenbrokjes, ik weet dat hij een nierprobleem heeft ( maar het speciaalvoer eet hij dus BESLIST niet), dus dan zijn extra eiwitten niet handig. Dank voor de tip...ik had daar niet aangedacht.
En inderdaad zei de DA ook al dat het geen nut heeft om Tom te behandelen voor het nierprobleem..hij is oud en eigenlijk op, maar hij mag van mij nog wel veel ouder worden...Ik hoop dat ik hem ooit eens opgerold op de bank terugvind heel rustig ingeslapen, dan hoef ik zelf de keus niet te maken.
Tot nu toe is hij verder nog gewoon zichzelf...een beetje brutaler en nadrukkelijker aanwezig :D

Ok hij heeft dus wel een nierprobleem, dat was me ontgaan, vandaar ook mijn bovenstaande opmerking om een nierprobleem uit te sluiten. Daar heb je dus een duidelijke verklaring voor zijn gewichtsverlies / slechte eetlust.
Jammer dat ie geen dieet wil, dan maar eten wat ie wil eten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:19

mirim schreef:
Wie verzint het...rozijnen _O- .
Tom heeft helaas geen reserves meer, je kan aan zijn gewicht voelen wanneer hij gegeten heeft :o .
Hij was vroeger echt enorm, toen werd hij fatsoenlijk, maar nu is het een velletje over botjes heen...bijna te eng om te aaien.
Ik ben het met je eens hoor, hij mag eten wat hij wil en mocht het leven niet meer leuk zijn voor hem dan neem ik ook de beslissing, maar ik hoop dat het niet hoeft.
Nu in ieder geval nog niet...hij ligt nu lekker te maffen op een dik kussen en ik zal hem straks proberen te verwennen met een portie tonijn :)

Inderdaad, die zijn zelfs heel slecht voor katten :oo

Citaat:
Druiven en rozijnen: Ongeacht dat het niet duidelijk is voor wetenschappers wat het is dat ervoor zorgt dat druiven en rozijnen zo giftig zijn voor zowel katten als honden, een kleine hoeveelheid kan al voor schade aan de nieren zorgen. Hierom is het onverstandig om dit aan je huisdier te voeren, zelfs al zijn kleine hoeveelheden toegestaan. Ook is het verstandig om geen koekjes of ander voedsel dat rozijnen bevat te voeren aan dieren.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:21

heb je ook al geprobeerd om natvoer/vis ed warm te maken?

Katten eten eigenlijk heel veel op geur, en hoe sterker de geur hoe meer kans dat ze eten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 12:33

Warm maken heb ik niet geprobeerd...is wel een optie, dank je wel.
Hij heeft net een beetje makreel op en ik heb wat havermoutpap gekookt. Tjonge, jonge....paarden zijn makkelijker als het om eten gaat dan katten :D

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:34

Wij gaven ons oudje wel kattenmelk, maar altijd maar een klein beetje aangelengt met water.. Toch iets minder slecht voor de nieren, en blijkbaar nog steeds lekker ;)
Onze andere kater (geen oudje, maar wel een lastige eter) houdt ook niet van voer.. Hij eet hooguit wat droge brokjes, maar verder niks. Hij wordt wel helemaal wild van garnalen! Echt heel bizar hoe bezeten hij dan ineens is :p
Ik zou idd opzoek gaan naar dát wat ie echt lekker vind. Maar dat is natuurlijk heel lastig..

sazsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:18

Oh ik wist niet dat rozijnen zo slecht waren voor katten, zal ik dan ook meteen mee stoppen. Vergiftigen is het laatste wat ik wil voor hem natuurlijk....kwam er bij toeval achter dat hij dit lekker vond aangezien hij er een die ik aan eten was zo uit mijn hand griste....en ik was blij iets te hebben om dat gehate pilletje in te verstoppen. Dus dan op zoek naar een andere oplossing.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:25

Dat zou ik zeker doen :j

Misschien dan het pilletje naast je bord leggen en het snel in het hapje verstoppen waarin hij die avond interesse toont :D ?