Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

annepaardoes schreef:Ik denk dat je vraag 4 anders moet formuleren. Wat wil je nou precies weten?
Niemand zal voor het fokken zijn met honden waarbij erfelijke aandoeningen aanwezig zijn.
Bedoel je het fokken van rassen waarbij erfelijke afwijkingen veel voorkomen?
pleasurehors schreef:annepaardoes schreef:Ik denk dat je vraag 4 anders moet formuleren. Wat wil je nou precies weten?
Niemand zal voor het fokken zijn met honden waarbij erfelijke aandoeningen aanwezig zijn.
Bedoel je het fokken van rassen waarbij erfelijke afwijkingen veel voorkomen?
Eerlijk gezegt heb ik deze vraag bewust gesteld. Als iedereen tegen het fokken met erfelijke afwijkingen was dan zou het niet meer voorkomen. Veel fokkers weten van hun honden dat ze niet 100% gezond zijn, maar zien toch dollar tekentjes in de ogen! Vooral met betrekking tot het gebit komt dit veel voor.
Florenc en Daphne_ bedankt voor jullie reacties!
pleasurehors schreef:Beste Bokkers,
Voor mijn eindexamen ben ik bezig met het maken van een werkstuk, in dit werkstuk probeer ik de erfelijke afwijkingen van rashonden op een rijtje te zetten. Hierbij zal ik dieper in gaan op erfelijke afwijkingen m.b.t het gebit, de ogen, neurologisch gebied, orthopedisch gebied en interne ziektes.
Om dit werkstuk zo compleet mogelijk te maken, vraag ik om jullie hulp! Ik zou het heel fijn vinden als mensen met een rashond de volgende vragen zouden willen beantwoorden via een PB.
1. Wat voor een rashond(en) heeft u?
2. Weet u welke erfelijke afwijkingen er bij uw ras kunnen voorkomen?
- Zo ja, heeft u er bij aanschaf opgelet dat deze afwijking(en) niet, of in meer of mindere mate van toepassing was bij uw puppy/hond?
3. Heeft uw hond (ooit) een ziekte/afwijking (gehad), m.b.t het gebit, de ogen, neurologie, orthopedie of interne geneeskunde?
4. Hoe staat u tegenover het fokken met rashonden met erfelijke afwijkingen?
5. Heeft u uw hond als gezelschapshond, waakhond, fokreu/fokteef, anders namelijk...
Alvast bedankt voor uw hulp en als mensen het interessant vinden zal ik mijn werkstuk ongeveer eind februari online zetten.
Groetjes, Els
dierenfan schreef:vergeet niet dat rashondenwijzer voor veel% opgebouwd is uit honden die geen stamboom hebben maar wel raszuiver lijken te zijn en dat deze site dus niet klopt.
Het zou wel eens handig zijn een echt goede site te hebben. En dan niet van ik heb ene stamboomhond en een probleem dus hij moet erbij en ik heb een stamboomhond en geen probleem dus ik meld hem niet aan. Niet stamboomhonden zouden uitgesloten moeten worden. En 'gezonde' hodnen die niets lijken te mankeren maar nooit onderzocht zijn zouden dus ook niet welkom moeten zijn. ik ken bijv. meerdere honden met enorm slechte heupen die nu zo'n 5 á 8 jaar zijn en nooit een stap mank gelopen hebben. alleen omdat het getest is weet men het (en je ziet nu wel een afwijkend gangwerk maar geen mank lopen of stijf zijn o.i.d.)