goudvis gaat dood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosannee_

goudvis gaat dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 14:34

heey, wij hebben een aquarium met 3 goudvissen en 2 sluierstaarten.
ik zat vanochtend.rustig te ontbijten en zag dat de grootste goudvis alleen maar aan het draaien en kantelen was, hij kon zich niet recht houden, we hebben hem in een emmer gedaan met een klein laagje water zodat ie niet hoeft te spartellen. hij leeft nu nog steeds wat ik niet verwachte, heeft iemand enig idee hoe ik deze vis beter kan maken of moet ik hem.gewoon zo laten of terug gooien?

in het aquarium zit een luchtpomp en een filter, ze krijgen goud- en sluierstaart vis voer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:35

Dan heeft hij lucht in zijn buik/zwemblaas, ik zou het eerst even aankijken, soms gaat het vanzelf over.

Edit; dat je de vis in een bak met een klein laagje water hebt gezet is goed! Dan kan hij rusten op de bodem, kijk het een paar dagen aan, niet voeren. Daarna langzaam beetjes water erbij doen.
Let je wel op dat het bakje waar hij nu in zit gevuld is met aquariumwater en dat het op temperatuur blijft?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 11-12-12 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

droversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:38

Klinkt bekend, inderdaad waarschijnlijk heeft die een luchtbel.
Kan komen door dat die zijn voor vaak moet halen en dan veel lucht binnenkrijgt.
Goed zinkend voer heeft bij die van mij geholpen. Ik liet toen die van mij er last van had hem gewoon
in zn aquarium zitten hoor. Ging vanzelf weer over, ze gaan het ook als het vaker voorkomt wat meer accepteren en
spartelen ze niet meer zo hevig.

anneliesdj

Re: goudvis gaat dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:40

Meestal is het geen terugkerend probleem hoor, luchtbellen kunnen al snel dodelijk zijn voor de vis, zeker als hij oververmoeid raakt.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 14:52

bedankt voor jullie snelle reacties,
hij ligt op zijn kant in een emmer, kan hij daar gewoon inblijven ?
we zetten.er nu een luchtpompje in, of moet dit juist.niet.? :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:14

Ik heb er ook eens eentje gehad die begon te kantelen.. Sindsdien ben ik alleen nog zinkend voer gaan geven en was het een dag later weer goed en ook nooit meer last van gehad.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:17

Nee, geen luchtpompje er in doen :)
Zorgen dattie recht ligt, niet voeren en over paar dagen langzaam aanvullen met water (goed op temperatuur!)
Wat mijn zus wel eens deed met haar goudvissen; ze pakte ze zo vast dat ze met hun hoofd naar boven zaten en hun staart naar beneden, en dan kwam er vaak een luchtbel uit t mondje en was de vis weer goed :') weet niet hoe ethisch verantwoord dat is, maar t werkte wel.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:17

Ze zeggen dat het zinkend voer achterhaald is maar ik voer dat ook nog steeds samen met bloedwormen.
Heb geen vis meer die last heeft van zijn zwemblaas.

Ik zou er geen pompje in de emmer doen. Gewoon water uit aquarium en op temperatuur houden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:19

Heb je zink voer?

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:23

Het klinkt stom, maar wij deden de vis dan altijd in een klein bakje met water en dan een scheutje melk erbij... Ze werden dan altijd weer beter, omdat ze van de melk heel veel gingen poepen. Zo hebben we ook een keer de goudvis van het buurjongetje gered :P Maar ik heb geen idee of ze dan last hadden van de zwemblaas of niet...

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 15:32

oke dan ga ik die pomp maar weer opruimen straks.

@nachtlampje hmm, ik ben niet zon fan van om vissen vast te houden, ik ga het proberen als laatste optie :) bedankt voor je tips. ik heb hem al heel vaak recht gelegd maar hij kantelt weer op zijn zij vanzelf.
@marleen ik heb geen zinkend voer idd, ik zorg dat dat geregeld word.
we hebben wel korrels, volgensmij horen die wel te zinken maar ik ga het even na vragen in de winkel dan.
@iespoetjuh oke bedankt, als het over 2 dagen niet verbeterd is ga ik dat proberen

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:34

ik liet ze eigenlijk altijd zwemmen. duurde een dagje en dan zwommen ze weer rechtop

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 15:37

_Gerdien_ schreef:
ik liet ze eigenlijk altijd zwemmen. duurde een dagje en dan zwommen ze weer rechtop

ik heb het 2 keer vaker gehad en dat was met een sluierstaart, die gingen allebij gelijk dood toen ik ze in een laagje water had gelegd..

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:39

ik liet ze in het gewone aquarium zwemmen (op de kop) dan heb je geen water verschil dan wanneer je em wel in een aparte bak doet. maar weet iegenlijk niet wat het beste is

Succes!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:29

Je hebt hem al in een laagje water wat net zo diep is als hij zelf hoog is? Dus dat hij met zijn buik op de bodem ligt en zijn rugvin al aan het oppervlak komt?
Als hij dan nog op zijn zij zakt denk ik niet dat hij nog te redden is.
Probeer de oplossing die nachtlampje noemt maar, ik heb wel vaker gehoord dat je de lucht er idd uit kunt 'knijpen', probeer google anders eens.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 21:14

hij doet het weer!
klein beetje wankel maar hij weet de weg weer, we hebben de melk en de truc van nachtlampje gedaan en het hielp. het duurde wel even maar hij leeft nog.
morgen gelijk vragen naar goed zink voer want wij hebben dat wel maar het drijft gewoon, na een uur nog.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:22

hee wat goed!