Felix, mijn 5 jarige kater heb ik al in bezit sinds hij 7 weken oud is.
Brechtje hebben we na ons samenwonen in Maart 2012 geadopteerd uit het Asiel.
Arme meisje was toen ontzettend licht en al ziek in het Asiel. Toen werd het behandeld als een "verkoudheid" en kreeg
ze antibiotica. Toen wij haar zagen was me vriend direct verliefd. Geen overleg of dicussie, dit was haar!
Ze vertelden dat ze Brechtje heette en momenteel nog in de Quarantaine hokken zat. Ze hadden haar in de sneeuw van Februari
op straat gevonden met de verkoudheid en ze kreeg dus nog medicijnen voor 2 dagen.
We besloten haar 2 dagen later op te halen.
In de volgende week dat ze in huis was, waar ze zich direct thuis voelde en perfect omging met Felix, merkten we dat ze nog niet
helemaal in orde leek. Dus ben ik terug gegaan naar de DA van het asiel. Behandeling was toen nog gratis, in de eerste 2 weken na adoptie. Dus niet getwijfeld en meteen terug gegaan. Ze had lichte verhoging en veel vocht in de ogen. Kreeg een zalfje mee, waar
de problemen ook mee verdwenen. Brechtje was smal en genoot ook van het eten dat ze nu kreeg.
Rond Juli merkten we dat Brechtje behoorlijk aankwam en ze echt periodes kreeg waar ze niet eet, maar vreet.
Direct het voer omlaag gehaald. (50 gram brokken en 50 gram natvoer per dag). Aan Felix merkten we dat hij ook afviel en nu op
een perfect kater gewicht van 4,5 kilo zit. Brechtje's gezondheid ging weer achteruit.. Ze maakte verschrikkelijke en rara geluiden.
Leek op "hoesten", maar dan met een stikkend geluid. Alsof iemand haar de keel dicht kneep. Vreselijk om aan te horen. Er zat geen
beweging meer in, alleen maar slapen. Toen ze ineens ontzettend warm aanvoelde, hebben we direct de DA gebeld waar we direct
terecht konden die dag nog. Toen bleek ze 40 graden koorts te hebben. Ze hebben haar longen geluisterd en alles, wat perfect klonk.
Totale verassing voor ons. Ze had wel een irritatie in de slokdarm, dus weer antbiotica tabletten mee gekregen.
Na een weekje ging het gelukkig weer beter en verdwenen de rare geluiden.
Intussen is Brechtje een flinke poes geworden, die van 3,5 kilo naar 5,6 kilo is gegaan! (gister gewogen bij de DA)
Brechtje is namelijk sinds een paar dagen weer begonnen met dat vreemde hoesten wat wij als "blaffen als een hond" omschreven.
En weer dat stikkende geluid. Dus niet getwijfeld en gisteravond vanuit het werk naar de DA gegaan.
Dit keer een andere arts, die ons eindelijk een diagnose heeft kunnen geven die alles verklaart.
Brechtje is waarschijnlijk al die tijd verkeerd behandeld geweest. De antibiotica was goed, maar niet op de juiste manier.
Het werd te snel als "verkoudheid" afgeschreven. Nu blijkt ze dus een chronische slokdarminfectie te hebben die al hele tijd daar heeft gezeten. Dus nu heeft ze 2 verschillende spuiten gekregen die direct werken en een stuk sterker zijn. We zullen er wel nog even mee zoet zijn, maar de spuiten zullen de problemen en irritaties verhelpen. Grote kans dat dit jaarlijks terug blijft komen..
Ook werd dus bevestigt wat we allang wisten, Brechtje is veels te dik!
Hier waren we al lange tijd aan het werken, wat alleen bij Felix resultaat gaf..
Dus nu moeten we overstappen naar Royal Canin Dieet voer. Helaas zit hier een flink prijskaartje aan..
Een heel verhaal, maar ik vroeg me af of er meer mensen zijn die een kat met dezelfde problemen en aandoening heeft?
Of persoonlijke ervaring met Royal Canin Dieet voer? Of kan ik ook de Steriliseer voeding nemen?
Brechtje, toen ze nog 3,5 kilo woog