Mijn hond heeft erg veel last van haar linker voorpoot. Het viel me als eerst op dat ze mank liep en constant aan dat pootje loopt te likken/bijten. ik ben gaan kijken, wat ze niet zo prettig vond en zag dat de helft van 1 kussentje rood is en tussen 2 kussentjes in ook. Als ik er aan zit bijt ze zachtjes in mijn hand, ik mag er niet echt aankomen, dat doet pijn neem ik aan..
Is het een idee om dit te ontsmetten met een betadine doekje en dan in te binden zodat ze er niet aan kan zitten? of heeft iemand hier ervaring mee? dit is pas sinds vandaag dus nog niet zo lang, heeft ze nooit eerder gehad....
Het klinkt als een pododermatitis, een ontsteking tussen de voetzooltjes / tenen. Zie je vaak in de winter door de combi sneeuw, vrieskou en strooizout. Je kan de haartjes tussen de voetzooltjes voorzichtig wegknippen, pootje in de biotex houden en goed droogmaken. Eventueel een hondenschoentje aan als je naar buiten gaat, maar binnen droog en luchtig houden. Dus geen verband of zo.
Zie geen wondje ? Sneetje of misschien een splinter of stukje glas ?
Nachtlampje
Geplaatst: 11-12-12 13:15
Mijn hondje bijt uit stress door haar loopsheid haar eigen zooltjes eraf. Eerst een stukje van t linkerachterpootje, nu weer van de rechter. Elke dag meerdere keren biotex + een kap op als je er neit bent, helpt. Hond moet ook niet in de bench kunnen gaan liggen bij ons, want dan weet ze dat wij haar niet kunnen zien en kauwt ze er stiekem toch aan. En honingwondzalf erop smeren, werkt als een tierelier.
Batlow
Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-12 13:16
De sneeuw in combinaties met zout, dat zou best eens kunnen. Ik ga even kijken of we biotex hebben, dan ga ik straks even kijken of ze het knippen toe laat..
Ziviaantje
Geplaatst: 11-12-12 13:16
O, en om te voorkomen: altijd bij sneeuw / vrieskou haartjes wegknippen en tussen de voetzooltjes vaseline smeren voor je naar buiten gaat.
Batlow
Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-12 13:17
Shirley schreef:
Zie geen wondje ? Sneetje of misschien een splinter of stukje glas ?
Nope, het lijkt echt ontstoken. Naar splinter heb ik ook al gezocht, dachten mijn moeder en ik als eerst maar geen splinter gezien
Je kan de genezing bevorderen met crème bioforce. Werkt hel goed, ruikt wel erg naar schapenvet, dus als je hond dat lekker vindt zeker het pootje weer 'verbinden' met een sok. Dat is trouwens prettiger voor je vloer ook...je zit vast niet te wachten op vette pootjes door het hele huis.
Ziviaantje
Geplaatst: 11-12-12 13:52
Batlow schreef:
Oke dank! gaan we die zo even halen. Enkele keren per dag, dan goed drogen en bij het wandelen dan een sok met plastic zakje er omheen?
neem wel de groene, handwas ( je hebt ook blauw, maar die is agressiever)
We hebben groene gehaald. Gaan het zo inweken. We hebben het water eerst gekookt en hebben water uit een fles gepakt tot een goede temp en daarna geweekt en goed afgedroogd... Moet ik dit vanavond weer doen?
Pfff we proberen sok om te doen, dicht gedaan, binnen 5 min is dat er weer af... Lichtjes verband om gedaan en dicht getaped, is er ook zo weer af. We zitten te denken aan een kap, want ze zit er gewoon constant aan wat het ook niet bevorderd. Heeft het zin om een kap om te doen? of kan ze dan nog bij der poot?
Sassol
Geplaatst: 12-12-12 23:12
Als de kap groot genoeg is kan ie er niet bij, gelukkig zijn er 3 maten. Hoop wel dat ie niet de grootste hoeft, dat is echt zo'n lampenkap.
Tari_42
Geplaatst: 12-12-12 23:34
Bij mijn hondje begon het ook zo.. toch maar mee naar de dierenarts gegaan, moest haar nageltje er uit gehaald worden omdat er een ontsteking op zat. Hond bleef er ook niet af, bleef er aan likken, toen een kap aangedaan maar ze kreeg het met 2 maten toch gepresteerd om haar pootje onder die kap te krijgen en dus aan haar pootje te likken. het ging van kwaad naar erger en toen zelf een "constructie" bedacht: een band van karton eerst rond haar nekje gedaan en daar de kap op bevestigt zodat het geheel lang genoeg was en ze dus haar poot niet meer onder de kap kreeg. Is lastig om te eten en drinken dus 2 keer per dag ging die kap af zodat ze toch normaal kon eten. Uiteindelijk bleef ze er wel van af maar was die wonde zo erg ontstoken dat de DA haar teentje tot aan het tweede gewrichtje heeft moeten amputeren.. Ik zou niet te lang aankijken, er echt voor zorgen dat je hond niet meer aan die poot kan likken. Ik zou het niet afdekken met verband oid, wel als je er mee naar buiten gaat. En inderdaad ontsmetten. Het gebruik van biotex ken ik niet maar ik denk dat isobetadine een heel goed ontsmettingsmiddel is. Ik weet niet of je die in nederland hebt maar ik heb de rode fles.. wat in water doen en de poot daar in zetten..
pododermatitis. Goed schoonmaken emt biotex of emt soda of met dettol daarna voor de nacht lekker levertraanzalf erop smeren . Als je naar buiten gaat doe dan een schoentje of een sok aan en verschoon dat ieder keer
onze cairn terrier heeft voedsel allergie, als hij weer iets heeft gegeten waar hij niet tegen kan ( dit steelt hij soms van mn andere honde ) gaat hij aan zn voetzool knagen, als we er niet optijd bij zijn gaat hij zo ver dat het bloed en hij er amper op kan lopen. we doen er zinkzalf op of betadine en dan een sok eromheen ( kijk op mn site ik verkoop ze www.ladivadogsfashion.nl ) en deze houd hij buiten ook aan, thuis gekomen van een wandeling opnieuw zalf en nieuwe sok. zo blijft hij eraf en kan de zool genezen
Het wilt niet echt goed werken, het wordt niet minder en het stinkt ook best wel. Tussen 2 kussentjes wordt het ook dikker. Het lijkt meer ontstoken op dit moment.. helaas tolereert mijn hond niks aan haar voet, alles wordt eraf gebeten.... we gaan morgen toch maar even langs de dieren arts...