Poten konijn..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Poten konijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:45

Ik heb 2 koppels konijnen en een rammetje die nog gecastreerd en gekoppeld en weg moet , 1 koppel woont bij mij en de rest bij mijn ouders. Bij mijn ouders wonen een baard achtige kruising dierenwinkel dwerg en een hangoor die behoorlijk eigenwijs is :') Met haar heb ik weer trouble , ze zitten altijd buiten , regen - sneeuw - vorst altijd buiten ze mogen het zelf bepalen. Nu zit ze op tegels en ja verdorie ze worden weer vies en het haar op de onderkant hangt er wat bij , nu heb ik ze even schoongespoeld. Kachel lager gezet en met koud water de poten gespoeld . Haar hakken zagen er nog goed uit , ze hupst nooit ze loopt altijd (dat zie je ook duidelijk) toen ze bij mij woonden zaten ze op grond en dat ging letterlijk met de hakken over de sloot :'). Op grond zetten is geen optie met deze vorst etc , een optie is dat zij het hok van de junior ram gaan bewonen en s'nachts dus opgesloten zitten in een vrij klein hok maar wel rust voor de poten. Ik zit met mijn handen in het haar want ik heb geen idee wat te doen..... , ik veeg de ren elke week als ik bij mijn ouders ben en de stront valt mee (zindelijk zijn ze total not, dus alles is een bende in no time)

Iemand? ben eigenlijk wel klaar met die poten , heb nog een stuk voor ze met grond waar ze heen kunnen maar op de tegels is toch leuker {:)-: . En voor in de ren is nog grond met gaas erop , kunnen ze ook nog op als het moet.

troi

Re: Poten konijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:48

Ik heb je tekst drie keer gelezen en eigenlijk nog niet goed door wat je probleem is, vieze poten? Dat is toch normaal voor een buitenkonijntje?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:18

Niet huppen maar lopen, en altijd maar vieze poten. Is het geen urine in plaats van vuil? Deze symptomen zouden voor mij een reden zijn om langs een dierenarts te gaan om medische problemen uit te sluiten. En preventief een maand panacur tegen e.cuniculi vind ik ook geen overbodige luxe.

Verder is denk ik 1x in de week vegen simpelweg niet genoeg, of doen je ouders het ook? Zeker met vies nat weer en onzindelijke konijnen wordt het gewoon snel smerig. Heb een soortgelijk geval van dichtbij gemaakt en de oplossing was na een jaar tobben, simpelweg alles goed droog en schoon houden. Dus lekker op tegels houden, en natte grond/gras vermijden. Verder wil het wel eens helpen om meerdere grote bakken met stro neer te zetten zodat ze voldoende droge plekjes hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:30

Mijn moeder zegt van wel maar vermoed het niet , nee het zijn alleen de poten haar staart etc zien er keurig uit.
Heb de ren verkleind en mijn moeder gevraagd dagelijks te vegen , haar poten zijn pikzwart omdat ze niet in het hok wil :P. Ik laat ze ophokken s'nachts :) , maar denk niet e cuniculi... Ik kan altijd een bezoekje brengen :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:39

Dat niet hupsen, heeft ze dat altijd al gedaan dan? Dat in combinatie met vieze poten, dan gaat er bij mij automatisch een alarmbelletje rinkelen. Maar hopelijk heb ik het mis en is er medisch niets aan de hand. Probeer anders wat grote bakken met stro (en iets van houtkorrels oid er onder) ook voor je moeder makkelijk te verschonen, kwestie van 5 minuten werk. Hooiruif erboven hangen wil wel eens helpen voor zindelijkheid, scheelt waarschijnlijk ook in de vieze poten. Wat ik verder nog bedacht, maar zelf geen ervaring mee, is een houten pallet in de ren leggen zodat ze niet steeds op de grond zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:06

Het nadeel van pallets is dat ze gauw glibberig worden en smerig. Ik heb ook een konijn welke soms hupst aan de achterkant, maar soms ook gewoon loopt, tis geen gezicht. Gelukkig zoekt hij wel met regelmaat het hok op.
Dat is dus eigenlijk het grootste probleem, dat hij zelf niet de droogte op zoekt, niet het hok in gaat?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:22

Ik snap niet zo goed waarom het erg is dat een konijn vieze poten heeft. Onze ren bestaat voor driekwart uit zwart zand waarin ze een hol hebben gegraven, sindsdien wonen ze liever daarin dan in het nachthok en zijn ze altijd zwart en erg gelukkig, das toch niet erg? Of mis ik wat?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:02

heb hier 1 konijn gehad waarvan de poten altijd vies waren. Heb ze met 4 á 5 maanden leeftijd al in moeten laten slapen wegens e. cuniculli. Toen ik ze kreeg (van straat en vermoedelijk ongeveer 6 weken) was ze al zwak in haar achterhand. ik dacht toen nog dat het kwam doordat ze mogelijk opgegroeid was in een klein hokje (vlaamse reus). Helaas verbeterde het maar niet en altijd gore poten (wit konijn dus duidelijkt e zien). Toen ze tekenen van EC ging vertonen zijn we gelijk begonnen met behandelen. Echter na 4 weken behandelen was ze slechter dan ooit en de behandeling was ook ten einde. Heb ze toen in laten slapen omdat ze alleen nog maar met haar kop tegen haar kont aan kon zitten.

Heb in de afgelopen 1 á 2 jaar ook al 4 vlamen in moeten laten slapen vanwege Sore hocks (kapotte hakken) die ik niet goed kreeg. Van alles aan gedaan. Van zand/grond naar gras naar tegels, nog gladdere tegels en nu uiteindelijk stalmatten. Nu gaat het goed met die poten maar wat was het afschuwelijk. Weer een konijn met gaten in de poten en helaas zijn ze dan ook gelijk diep als je ze ontdekt. Als ze ontstoken zijn (wat makkelijk gebeurd) dan hebben ze ook niet vloeibare etter maar echt stroop komt eruit en gaat er ook heel moeilijk uit. Mijn laatste konijn wilde ik echt niet verliezen daar aan. Heb hem uiteindelijk een half jaar behandeld met allerlei pijnstilling, zalfjes en anti biotica. Het ging wat beter en weer slechter en weer beter en nog slechter en uiteindelijk wilde hij bijna niet meer bewegen en gaf hij aan dat het gewoon genoeg geweest was.

heb er serieus over na gedacht om maar te stoppen met de nijnen. Vlamen en andere even grote nijnen vind ik geweldig maar die kleinere vind ik niet leuk en dus is het voor mij of groot of stoppen. Echter dan komen er in het asiel weer binnen die op straat gevonden zijn en dan probeer je het toch weer. Heb nu een fantastisch koppel over. Geweldig mooi, lief, aardig en (lijkt) super gezond stel. Van het voorjaar wil ik ze bij de DA weer goed laten onderzoeken en nu controleer ik zelf regelmatig met angst en beven hun poten. Op de stalmatten heb ik nog geen konijnen gehad die hun poten daar op kapot gelopen hebben. Wel mijn laatste vlaam die sore hocks had nog maanden op deze matten gehad maar schijnbaar waren de gangen in de poten al erg diep en bleven er inwending onstekingen bij komen.

Deze 2 leven in dezelfde ren als die witte waar altijd de poten van vies waren. Deze hebben altijd schone poten. Voor mij wel een teken als de poten vies zijn dan mankeerd er ergens iets. In principe zijn nijnen namleijk zindelijke dieren. Daarnaast maak ik dagelijk hok en ren schoon (hoek van 1 bij 1.5 meter en ren van 1.5 bij 4 meter) en moeten ze dus schoon kunnen blijven.

Nadeel is wel dat er in de winter weinig zon in de ren komt waardoor het makkelijk langer nat blijft. Echter gelukkig gaat het meeste vocht door de rubberen stal matten heen en deze liggen weer op tegels en zodoende liggen er nooit plassen met water en troep in de ren. In de zomer hebben ze nog een extra grote ren aan hun vaste ren zodat ze overdag als de grasmat het aan kan ze lekker op het gras kunnen lopen/liggen en eten.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:21

troi schreef:
Ik snap niet zo goed waarom het erg is dat een konijn vieze poten heeft. Onze ren bestaat voor driekwart uit zwart zand waarin ze een hol hebben gegraven, sindsdien wonen ze liever daarin dan in het nachthok en zijn ze altijd zwart en erg gelukkig, das toch niet erg? Of mis ik wat?

Echt zwarte poten door zand is normaal geen probleem maak je geen zorgen. Het wordt echter wel een probleem als de poten continu nat zijn. En dan is schoon regenwater niet het probleem normaal gezien. Maar nat en vies door keutels en urine kan voor vervelende problemen zorgen. Verder ben ik bij dit soort verschijnselen altijd alert op e.cuniculi. Als je konijn vieze poten hebt, goed kijken wat de oorzaak is en eventueel maatregelen nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:55

Ik let ook altijd op de poten hoor, zekers met deze temperaturen. Hier hebben ze tegels, gras en zand en ook hebben ze 2 verdiepingen met hooi en stro. Maar inderdaad, je moet het wel goed in de gaten houden. Ik ben ook altijd bang voor kapotte poten.
Mijn ren gaat elke dag schoon, poepen en plassen doen ze gelukkig buiten.