2 konijnen mag niet van moeder...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

2 konijnen mag niet van moeder...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 19:55

Hallo,

Ik heb een probleem want ik lees in een andere topic van mij dat je echt het aller beste 2 konijnen moet nemen maar van me moeder mag het niet wat nu? en hoe kan ik haar het beste over halen?

Grts

AapjeAstrid

Re: 2 konijnen mag niet van moeder...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:01

Ik neem aan dat je al een konijntje hebt?
Als ik jou was zou ik eens goed op een rijtje zetten waarom het van belang is dat een konijn niet alleen zit. Wat het natuurlijk gedrag van een konijntje is, wat hij allemaal nodig heeft. Zo heeft een konijn sociaal gedrag nodig, het is nou eenmaal een sociaal dier. Als een dier zijn natuurlijk gedrag niet kan uitoefenen, leidt dit tot chronische stress, wat weer het welzijn van het dier aantast. Als je moeder weet wat het effect op je konijntje is en dat ze echt zijn welzijn aantast door het dier alleen te laten zitten, kan ze in mijn ogen weinig anders doen dan of nog een konijntje nemen of op zoek naar een huisje waar hij wel sociaal kan zitten.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 20:04

Jamaar ik kan dat gewoon niet hem weg doen ik wil er zelf ook gewoon echt heel erg graag eentje bij!!

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:09

Ik snap dat je er erg graag eentje bij wil en ik zeg absoluut niet dat je per direct je konijn weg moet doen. Ik vind het erg goed van je dat je het konijn wil geven wat hij nodig heeft en je moeder over wil halen. Maar als dat niet lukt, en je het konijn dus niet kan geven wat hij nodig heeft, kan je beter op zoek naar een huisje waar hij dat wel kan krijgen.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:10

Heb je een mannetje of vrouwtje? En woont je konijn binnen of buiten, en hoe groot is de huisvesting? Dit vraag ik, omdat voordat je aan een tweede konijn kan beginnen bepaalde zaken wel in orde moeten zijn. Als je een mannetje hebt moet die wel eerst gecastreerd worden, en verder is het belangrijk dat je een ruim verblijf hebt waarin ze lekker kunnen rennen en elkaar ontlopen indien nodig. Als dit allemaal voor elkaar is, is de stap naar een tweede konijn niet zo groot voor je moeder. Anders zou je kunnen proberen eerst deze zaken voor elkaar te maken.

Is er misschien een konijnenopvang bij jou in de buurt, misschien een leuk idee om eens met je moeder tijdens de openingstijden langs te gaan. Niet gelijk met de intentie om er eentje bij te nemen, maar gewoon eens met de vrijwilligers daar praten.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 20:12

Ik heb een vrouwtjes konijn mijn hok is niet zo groot maar ik dacht anders neem ik er een ren bij! mijn konijn zit buiten!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:16

Ik heb je topic toen gelezen, en ik zou je moeder het topic laten lezen en meer info opzoeken over het houden van konijnen

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:22

Als je er een ren aan vast kan zetten van ongeveer 2 vierkante meter zou dat super zijn voor je konijn en is er ook zat plaats voor een mannetje erbij. Probeer eerst maar of je moeder een ren ziet zitten. Konijnen hebben natuurlijk veel ruimte nodig, die achterpoten hebben ze niet voor niets. En als je eenmaal die ren hebt, tja daar past dan natuurlijk makkelijk een konijn bij :P En nog een tip, probeer je zo goed mogelijk in te lezen op internet over konijnen koppelen en huisvesting. Als je die informatie goed in je hoofd hebt zitten is het makkelijker om dat vervolgens met overtuiging aan je moeder over te dragen. Succes in ieder geval! En super dat je je zo inzet voor je konijn.

http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... taal/49490
Dit is een voorbeeld van een handige en goedkope manier om je hok groter te maken. En is overdekt dus veilig voor je nijn om er dag en nacht in te huppen.

http://www.youtube.com/watch?v=m4z_Mrg-lpc
Ook wel een mooi filmpje om je moeder eens te laten zien