Konijn bijt aan kabels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Konijn bijt aan kabels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 19:45

Hallo,

Ik heb een vraagje, want mijn konijn bijt aan de kabels volgends mij. kan ik hier iets aan doen en doen alle konijnen dat..??

Bedankt...

44Myrthe44

Re: Konijn bijt aan kabels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:46

Konijnen horen ook buiten, niet binnen..
Nu kan dat natuurlijk niet meer want het is te koud, maar in de lente zou ik hem naar buiten doen, en een mooi tuintje voor m maken waar ie elke dag kan lopen.
Voor nu: alle kabels hoog hangen, zodat ie er niet bij kan?

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 19:47

Nee maar hij zit zoiezo buiten maar ik doe hem gewoon wel eens los binnen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:49

Zorgen dat hij er niet bij kan. Nijnen zijn dol op kabels, sowieso op alles van zacht rubber. Je kamer/huis konijnproof maken is best een klus want ze knagen aan alles... Is heel natuurlijk en normaal en daarom vrijwel niet tot onmogelijk af te leren.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 19:50

Konijnen kunnen ook best binnen Myrthe.... Helemaal als hij alleen zit kun je hem maar beter binnen hebben.
Je moet ervoor zorgen dat hij niet bij de kabels kan, afleren gaat je niet lukken.. Daar zijn ze te eigenwijs voor :)) Ze moeten altijd net aan dingen zitten waar ze net niet aan mogen zitten.. Je moet je huis konijnproof maken zodat ie lekker los kan lopen. Dus of kabels etc hoog of iets omheen bouwen dat ze er niet bij kunnen. Hoe je dat precies moet doen weet ik niet want mijn konijnen zitten wel buiten.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 19:53

Oke maar wij zijn niet zo handig dus dat word nog wat hihi!!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:26

Bij ikea heb je kabelgoot, echt ideaal. Hoeft er ook totaal niet handig om te zijn, gewoon de kabels er in doen :P Hier heb ik permanent twee huiskonijnen lopen, en hoewel die zich best goed gedragen is een hapje kabel of plint natuurlijk wel verleidelijk. De meeste kabels hebben we weggewerkt maar de kabels waarbij dit niet lukte hebben we een stuk kabelgoot gebruikt.

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20097954/

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:14

Kabels beschermen:Afbeelding

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:19

Ik heb mijn cavia's elke dag los lopen in de keuken en zet die af zodat ze nergens aan kunnen bijten waar ze zich aan kunnen bezeren.. Misschien dat een idee ?

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 21:23

Oja dat kan inderdaad ook ja in de keuken dankje wel!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 21:28

Het is niet handig om je konijn van buiten naar binnen te halen en andersom met deze tempratuurverschil.
Dat verschil is nu echt te groot. Dus of buiten of binnen... Niet beiden

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 21:56

Oke dankjewel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:11

Geef het konijn iets anders te knagen. Wilgentakken bijvoorbeeld. Cavia springen bergens uit, als je iets voor een konijn afzet, kan ie er goed uitspringen, dus houdt daar rekening mee met de hoogte van de omheining.

Verder moet je met een konijn niet van buiten naar binnen zeulen en vice versa, das niet gezond.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:40

saskiakefie schreef:
Konijnen kunnen ook best binnen Myrthe.... Helemaal als hij alleen zit kun je hem maar beter binnen hebben.
Je moet ervoor zorgen dat hij niet bij de kabels kan, afleren gaat je niet lukken.. Daar zijn ze te eigenwijs voor :)) Ze moeten altijd net aan dingen zitten waar ze net niet aan mogen zitten.. Je moet je huis konijnproof maken zodat ie lekker los kan lopen. Dus of kabels etc hoog of iets omheen bouwen dat ze er niet bij kunnen. Hoe je dat precies moet doen weet ik niet want mijn konijnen zitten wel buiten.

het kán ook wel maar het hoort gewoon niet.
Konijnen zijn van nature buitendieren, die moet je niet in een kamer van 20 graden willen houden!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:47

Mijn nijn is 10 geworden en heeft zijn hele leven gezellig binnen bij ons gezeten en kon in huis lekker loslopen. In de lente/zomer kon hij lekker naar buiten via de schuifpui. Hij heeft in zijn jonge jaren vooral de telefoonkabels aangevallen, maar met een kabelgoot van de IKEA was het zo opgelost. Na een jaar deed hij het niet meer. Mocht je wel je konijn buiten willen gaan houden, inderdaad eerst winterhard maken. En dat kan dus pas weer voor volgend winterseizoen. Wat mijn konijn ook fijn vond waren kranten scheuren. Hij at ze niet op, maar scheurde er lekker op los. :D Niet ieder konijn heeft de behoefte om te knagen, scheuren kan dus ook. Maar geef hem in ieder geval wel wat te doen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:43

44Myrthe44 schreef:
saskiakefie schreef:

Konijnen zijn van nature buitendieren, die moet je niet in een kamer van 20 graden willen houden!

Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij is elk dier van nature een buitendier.... ;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:45

Daphne__ schreef:
44Myrthe44 schreef:
[quote ="saskiakefie"]

Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij is elk dier van nature een buitendier.... ;)[/quote]

Ja, en daarom horen dieren ook niet binnen.
Honden en katten vind ik echter een uitzondering omdat die in de natuur niet zo voorkomen, die zijn echt door de mens zo ''gemaakt''.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 00:55

je kan je konijn prima binnn laten lopen maar dan moet je jou huis wel knaagproef maken want konijnen en knaagdieren die vinden het geweldig om overal aan te knagen
je kan verschillende materialen kopen bij welkoop en diverse bouwinkels om je huis konijnproef te maken bv je kabels onder latjes leggen of wat hierboven al is gezegt een soort buis eromheen

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 03:48

Gewoon van die latjes/gootjes halen bij de bouwmarkt :P
Als je er heen gaat en zegt wat je probleem is weten ze wel wat je nodig hebt ;)
Hoef je ook niet heel handig voor te zijn, is namelijk niet lastig om te doen :)

Hier ook een kabel knagende nijn, maar die zit de laatste tijd liever op de bank tv te kijken o_O
En mn vent huppelt niet bij de kabels dus dat scheelt haha.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:42

@Myrthe

Hier wil ik toch wel graag even op reageren, aangezien ik zelf twee huiskonijnen heb die het volgens mij super naar hun zin hebben. Binnen opsluiten in een klein hokje keur ik af maar huiskonijnen houden kan ook erg goed gaan. Hier lopen ze vrijwel de hele dag los door het hele huis en 's nachts en als ik niet thuis ben zitten ze in een apart kamertje van zo'n 6 vierkante meter. ze kunnen rennen, spelen, slopen, alles wat een konijn ook buiten zou kunnen. En dat er af en toe iets waardevols gesloopt wordt, ja dat neem ik maar voor lief. Want ze geven ook ontzettend veel terug. Met beide nijnen heb ik veel contact, mijn rammetje springt zelfs regelmatig op schoot en laat zich dan op zijn rug vallen om geknuffeld te worden. Maar bovenal mogen ze gewoon konijn zijn.

Ik raad echter mensen niet zo snel aan om huiskonijnen te nemen want eerlijk is eerlijk, buiten in een ruim afgesloten ren is soms wel een stuk makkelijker en niet iedereen kan tegen konijnen los in huis. Heb ook wel eens op het punt gestaan ze naar buiten te verhuizen maar uiteindelijk kon ik ze toch binnen niet missen :+ Heb er meer 'last' van als mijn twee honden, die neem je uit wandelen en zijn rustig in huis. Ook zijn er veel konijnen die qua karakter inderdaad liever buiten zijn, of zo druk dat ze haast niet binnen te handhaven zijn. Ik vind dat het echt per konijn kijken is of het een leuk huiskonijn kan worden, of toch beter lekker buiten.

Verder zijn konijnen, net als honden en katten, echt gedomesticeerde dieren en totaal niet meer te vergelijken met de wilde konijnen die je in het weiland ziet lopen. Ik dacht eerst ook dat konijnen nog dicht bij de natuur stonden, maar sinds ik voor een opvang konijnen heb opgevangen die gekruist zijn met wild ben ik hier wel van terug gekomen. Een wereld van verschil zit er tussen tamme en halfwilde nijnen. En kijk ook naar tamme konijnen die gedumpt worden en het niet overleven, of gelukkig toch worden gevangen maar dan broodmager zijn en onder de wonden.

Als mensen meer willen weten over huiskonijnen zou je eens kunnen googlen op house rabbit society. In amerika en engeland is het hebben van huiskonijnen veel gangbaarder als buiten in een hok.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:19

Linea schreef:
@Myrthe

Hier wil ik toch wel graag even op reageren, aangezien ik zelf twee huiskonijnen heb die het volgens mij super naar hun zin hebben. Binnen opsluiten in een klein hokje keur ik af maar huiskonijnen houden kan ook erg goed gaan. Hier lopen ze vrijwel de hele dag los door het hele huis en 's nachts en als ik niet thuis ben zitten ze in een apart kamertje van zo'n 6 vierkante meter. ze kunnen rennen, spelen, slopen, alles wat een konijn ook buiten zou kunnen. En dat er af en toe iets waardevols gesloopt wordt, ja dat neem ik maar voor lief. Want ze geven ook ontzettend veel terug. Met beide nijnen heb ik veel contact, mijn rammetje springt zelfs regelmatig op schoot en laat zich dan op zijn rug vallen om geknuffeld te worden. Maar bovenal mogen ze gewoon konijn zijn.

Ik raad echter mensen niet zo snel aan om huiskonijnen te nemen want eerlijk is eerlijk, buiten in een ruim afgesloten ren is soms wel een stuk makkelijker en niet iedereen kan tegen konijnen los in huis. Heb ook wel eens op het punt gestaan ze naar buiten te verhuizen maar uiteindelijk kon ik ze toch binnen niet missen :+ Heb er meer 'last' van als mijn twee honden, die neem je uit wandelen en zijn rustig in huis. Ook zijn er veel konijnen die qua karakter inderdaad liever buiten zijn, of zo druk dat ze haast niet binnen te handhaven zijn. Ik vind dat het echt per konijn kijken is of het een leuk huiskonijn kan worden, of toch beter lekker buiten.

Verder zijn konijnen, net als honden en katten, echt gedomesticeerde dieren en totaal niet meer te vergelijken met de wilde konijnen die je in het weiland ziet lopen. Ik dacht eerst ook dat konijnen nog dicht bij de natuur stonden, maar sinds ik voor een opvang konijnen heb opgevangen die gekruist zijn met wild ben ik hier wel van terug gekomen. Een wereld van verschil zit er tussen tamme en halfwilde nijnen. En kijk ook naar tamme konijnen die gedumpt worden en het niet overleven, of gelukkig toch worden gevangen maar dan broodmager zijn en onder de wonden.

Als mensen meer willen weten over huiskonijnen zou je eens kunnen googlen op house rabbit society. In amerika en engeland is het hebben van huiskonijnen veel gangbaarder als buiten in een hok.

_/-\o_ Amen!

Mijn nijn sprong ook bij mij op de bank, en op zijn oude dag (toen hij te stram was om te springen) beet hij me zachtjes in mijn kuiten om te laten weten dat hij op de bank wilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:20

@44myrthe44, als je even goed leest, zie je dat TS haar konijnen gewoon buiten houdt. Dus eerst even goed lezen, eer je iemand er op aan spreekt?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:32

Mindim schreef:
@44myrthe44, als je even goed leest, zie je dat TS haar konijnen gewoon buiten houdt. Dus eerst even goed lezen, eer je iemand er op aan spreekt?

Dat zei ze pas na mijn eerste reactie hoor ;).
Mijn andere reacties waren een reactie op saskiekefie e.a.

Maar ik ben het helemaal eens met de post van linea.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:02

Mensen hier houden konijnen niet buiten in een 'hok' omdat het gemakkelijker is hoor :n

Verder wordt er over buiten- of huis konijnen nogal doorgezaagd en daar was het topic niet voor bedoeld geloof ik ;)

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:38

mijn konijn heb ik altijd binnen gehouden niks mis mee hij kwam wel elke dag buiten alleen niet als het regende of hard waaide maar de sneeuw vond hij geweldig helaas is hij in january dit jaar overleden wegens voor de 2de x hersenvliesontsteking hij is 15 geworden mijn oude bikkel hij was gezond tot hij de ontsteking voor 2de x kreeg hij was ontzettend gelukkig binnen en als hij los door huis liep ging hij me overal achterna ik naar keuken hij naar keuken ik naar boven hij naar boven ik naar wc hij krabbend aan de deur van wc haha vet lachen