Mijn caafs de moeite waard voor show en dekking?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AdnerB

Mijn caafs de moeite waard voor show en dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 15:15

Hoi,

Na aanleiding van een ander topic vroeg ik mij af of mijn cavia's de moeite waard zijn om mee naar een keuring te gaan.
Hier in ben ik nog een leek maar het lijkt me wel een hele mooie ervaring. :)
Ik zal mijn 8 van de 9 mannen even showen aangezien ik van nummer 9 nog geen foto heb.

Grijs/wit borstel ong 3 maanden oud:
Afbeelding
Orange agouti gladhaar 4 maanden oud:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XY6RQR7O.jpg
Choco? engelsgekruind 4 maanden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WT8HI7EL.jpg
Bruin/wit hollander? engelsgekruind 5 maanden oud:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QMLJ4RE8.jpg
Zwart/buff/wit coronet 1,5 jaar oud:
Afbeelding
Buff gladhaar 5 maanden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WTU4TKR8.jpg
Zwart/wit borstel 1,5 jaar:
Afbeelding
Wit engelsgekruind 5 maanden oud:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OOTGP6TB.jpg

Verder heb ik nog een Rusje van 2.5 maand, hier heb ik nog geen foto van aangezien hij van de week bij mij is gekomen.
Aan het eind van het jaar of begin volgend jaar mag mijn laatste aanwinst bij de moeder weg en dat is een zilver-agouti.
Op de foto's zijn de cavia's net behandeld met een anti-schurft middel aangezien er 2 nieuwe bij waren gekomen waarbij leek of er schurft aanwezig was.

Ik weet da de fotot's niet erg duidelijk zijn, als er intresse is in 1 van mijn mannen voor een betere foto hoor ik het graag :D
Verder ben ik heel benieuwd of ze de moeite waard zijn, en of er ook shows in noord-holland worden gehouden en wat zo'n show precies inhoud :)

Alvast bedankt!

Laptopmuis

Re: Mijn caafs de moeite waard voor show en dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:25

Volgens mij heb je sowieso een fokkerskaart nodig als je mee wilt doen met tentoonstellingen. Dus je moet lid worden van een kleindiervereniging.

Daarnaast.. zijn al je dieren raszuiver? Het is niet dat je zomaar met alle cavia's mee kan doen. Borstelharige hebben al een x aantal rozetten nodig en die moeten gelijk zijn aan elke kant.
Daarnaast moeten ze natuurlijk ook aan de standaard voldoen.

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 15:30

Voor een officiële show komt er heel wat bij kijken, je kunt ze wel altijd laten inschrijven voor een knuffelkeuring.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 02:59

Ik zou wachten tot Maart. Dan is in Dordrecht de ECC Show, daar mag iedereen aan mee doen, ook zonder lid te zijn van een vereniging etc :)
Afgelopen show was ik voor 4 personen en 2 cavia's + boekje, 25 euro kwijt. 1 Persoon gratis omdat je als inzender gratis naar binnen mag vanaf 2 dieren als ik het goed heb.

Wil je echt serieus gaan fokken en showen, dan moet je beginnen met het lid worden van een kleindiervereniging in de buurt, die moet je aanmelden bij de KLN (Nederlandse knaagdierenfokkers vereniging) en je moet lid worden van het kleindiermagazine.
De vereniging hier rekent 15 euro voor lidmaatschap, de KLN rekent 15 euro voor lidmaatschap en het kleindiermagazine kost 32,50.

Of je cavia's geschikt zijn voor de show of fok is lastig te zeggen van een foto. Als ik van de foto's af moet gaan;

1; Te weinig kruinen, oren moeten meer hangen en mogen volgens mij wel wat groter.
2; Kop is erg spits, maar lastige foto om van te beoordelen.
3; Oren mogen meer hangen en volgens mij is de vacht te lang. Als ik het goed zie heeft 'ie een wit plekje op z'n kop? Dan is 'ie ook niet bont genoeg, dat moet ongeveer 50/50 zijn.
4; Oren mogen groter en meer hangen, verder is de foto te onduidelijk om wat over te zeggen :)
5; Erg moeilijk wat van te zeggen, zie geen oren en kan verder ook niet veel zien van hem.
6; Kop mag minder spits, oren groter.
7; Weinig kruinen en volgens mij zitten degene die hij heeft op de verkeerde plaats. Ook is hij niet bont genoeg.
8; Oren zijn klein en mogen meer hangen, ook is de kop wat spits.

Dit is mijn mening nav deze foto's :)

Laptopmuis; Of dieren raszuiver zijn, maakt voor de show niet uit. Cavia's worden niet geregistreerd en stambomen worden door fokkers zelf gemaakt. Als ik een Sheltie en een Coronet kruis, wat trouwens een normale combi is, dan heb ik kans op coronet en op sheltie. Ik heb 3 maand geleden nog een nest gehad uit coronetxsheltie. Had in dat nest één coronet en één sheltie. Ik kan best op de stamboom zetten dat ze ''raszuiver'' zijn, want aan het uiterlijk zie je het niet. Dat in de sheltie coronet zit, dat is voor de show totaal onbelangrijk.

Alleen voor de fok wil je ''raszuivere'' dieren, omdat je anders kans hebt op dieren van het ras waar je niet verder mee wilt. En uiteraard zijn niet alle rassen geschikt om te kruissen. Maar bijv de sheltie en coronet kunnen gekruisd worden, maar ook de tessel en de sheltie en de merino en de coronet. Maar ook de tessel en de coronet. Coronet en peruvian is dan bijv. weer een slechte combi omdat je dan ''raarharen'' krijgt.