Slederijden met je hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

YentlShots

Slederijden met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 10:13

Hallo hondenliefhebbers, ik heb drie honden en wil aangezien het deze periode supererg sneeuwt bij ons :brr: Wil ik gaan slederijden met de honden. Ik heb dit de vorige jaren ook al eens gedaan met 1 hond maar omdat we er nu 2 meer hebben wil ik met meer honden gaan sleerijden. Ik wil het met 2 honden doen omdat de derde hond eigenlijk te oud is voor dit en dit te veel werk voor haar is(ze is bijna elf en heeft haar hele levenin de sport gelopen en heeft een rugblessure gehad dus dat gaat hem niet worden :( )
Ik weet alleen niet hoe ik twee honden voor de slee wil gaan spannen :D Ik ben al gaan kijken voor speciale sledehonden tuig enzo maar dat was hartstikke duur. Nu wil ik van oude halsters bij ons op stal zo'n speciaal tuig maken. Maar heeft iemand hier tips ofzo voor of een site waar je die tuigen goedkoper kan kopen of misschien informatie over het sleerijden in het algemeen(mensen met ervaring ofzo)
Ik plaats dit op bokt omdat ik niet de algemene regels op wikipedia ofzo wil lezen maar graag advies wil krijgen van mensen met ervaring of die dit vaker doen.
Oja even voor de duidelijkheid: mijn honden zijn border collies en ik laat ze niet meer trekken dan dat ze kunnen. Als ze dat aangeven stop ik. Ze hebben een dikke vacht (eentje niet maar die krijgt een regendeken met fleece aan de binnenkant op). Ik hoef daar geen commentaar op want ik heb dit voorgaande jaren vaker gedaan en mijn honden kunnen dit makkelijk trekken ;)

Groetjes Sera :brr:

Animal

Re: Slederijden met je hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:17

Als je het al vaker gedaan hebt zou je toch ook moeten weten hoe je ze voor een slee moet spannen? :D
Je moet in iedergeval zorgen dat de tuigjes goed passen, niet snijden en op de juiste plekken druk uitoefenen. Ik zou persoonlijk iemand vragen die dit vaker gedaan heeft en die vragen hoe zo'n sledetuig precies zit. In iedergeval niet zomaar iets proberen te maken, daar kan de hond blessures van krijgen.

Ik heb wel eens met mijn herder gesleed, maar die had het touw gewoon in zijn bek ;-) Verder ook wel eens met shetlanders met gewoon een mentuig, maar honden inspannen heb ik eigenlijk geen ervaring mee.. Veel plezier en succes! :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:36

zomaar tuigen maken gaat vast niet goed komen. Je kan je honden erg veel pijn doen met tuigen die niet op maat zijn. Drukplekken en schuren e.d.Of verkeerd om borst/hals zitte en dadelijk daar kneuzingen hebben van het trekken. Niet zomaar doen dus! Het moet voor alle partijen leuk zijn ook na het sleeen.

Vroeger deed ik het ook met mijn boxer maar idd zoals bij EliseBrouwer hem het touw in de bek gegeven en maar laten trekken.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 10:42

EliseBrouwer schreef:
Als je het al vaker gedaan hebt zou je toch ook moeten weten hoe je ze voor een slee moet spannen? :D
Je moet in iedergeval zorgen dat de tuigjes goed passen, niet snijden en op de juiste plekken druk uitoefenen. Ik zou persoonlijk iemand vragen die dit vaker gedaan heeft en die vragen hoe zo'n sledetuig precies zit. In iedergeval niet zomaar iets proberen te maken, daar kan de hond blessures van krijgen.

Ik heb wel eens met mijn herder gesleed, maar die had het touw gewoon in zijn bek ;-) Verder ook wel eens met shetlanders met gewoon een mentuig, maar honden inspannen heb ik eigenlijk geen ervaring mee.. Veel plezier en succes! :)

Ja ik weet hoe ik een hond voor de slee moet spannen maar niet twee :D
Bedankt :)

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 10:43

dierenfan schreef:
zomaar tuigen maken gaat vast niet goed komen. Je kan je honden erg veel pijn doen met tuigen die niet op maat zijn. Drukplekken en schuren e.d.Of verkeerd om borst/hals zitte en dadelijk daar kneuzingen hebben van het trekken. Niet zomaar doen dus! Het moet voor alle partijen leuk zijn ook na het sleeen.

Vroeger deed ik het ook met mijn boxer maar idd zoals bij EliseBrouwer hem het touw in de bek gegeven en maar laten trekken.

Oke bedankt, kennen jullie misschien iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik ken niemand die dit doet, het is namelijk ook niet zo'n heel erg beroemde sport in Nederland met border collies :D

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:45

Interessant topic, ik volg even :)
Maar een tuig, kun je die ook bij de dierenwinkel kopen? Of zijn die niet goed genoeg? En hoe duur zijn ze meestal?
Wij hebben een husky... ideaal dus :D

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:48

Ik wil het voor de lol gaan doen..mijn hond weegt meer als ik zelf dus moet ie aankunnen !
Ik heb een autogordel voor de hond..dat is een tuig die ga ik gebruiken.
Het is maar voor de lol..

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 10:48

AnneJa schreef:
Interessant topic, ik volg even :)
Maar een tuig, kun je die ook bij de dierenwinkel kopen? Of zijn die niet goed genoeg? En hoe duur zijn ze meestal?
Wij hebben een husky... ideaal dus :D

Haha Husky's zijn idd ideaal! Een gewoon tuig kan je ook kopen, hebben wij ook, maar voor bij het slederijden heb je zegmaar een speciaal tuig nodig(hoeft niet persé, maar het is comfortabeler voor de hond vooral als je twee honden voor de slee hebt staan.
Sledehonden tuigen kosten zo rond de 24 tot de 50

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:49

Applelover schreef:
Ik ken niemand die dit doet, het is namelijk ook niet zo'n heel erg beroemde sport in Nederland met border collies :D

Dat komt omdat border collies de sport officieel niet mogen beoefenen. Het is verboden een hond als trekkracht te gebruiken, met uitzondering van 5 poolhondrassen.
Al verwacht ik niet dat je ogenblikkelijk een boete krijgt als je het wel voor de lol een keertje doet. :)

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:50

Officieel is het niet toegestaan om andere rassen dan de Siberische husky, de Alaska-malamute, de Samojeed, de Eskimohond en de Groenlandse hond (dat waren ze volgens mij allemaal) in te spannen. Het is dus strafbaar om het met een border collie te doen.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 10:51

fjordie333 schreef:
Ik wil het voor de lol gaan doen..mijn hond weegt meer als ik zelf dus moet ie aankunnen !
Ik heb een autogordel voor de hond..dat is een tuig die ga ik gebruiken.
Het is maar voor de lol..

Ja bij ons is het ook gewoon voor de lol hoor :D Maar ik wil het iets gaan uitbreiden en misschien later ook zo'n speciaal karretje met wielen kopen, lijkt me wel gaaf als je zo over het fietspad gaat, gaan mensen je heel raar aankijken denk ik :+
Een autogordel???... Hoe ga je dat doen dan? Die hebben wij ook.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 10:53

We doen het op het hondenuitlaatveld bij ons achter, en anders in de wei bij ons op stal. Daar zullen ze niet snel met een politiewagen over de dijk rijden om te kijken of er mensen met borders voor de slee rijden :+ (bij wijze van spreke dan hè:p)

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:04

Ik span mijn rottweiler ook in met het tuig waar je hem normaal mee vast zet in de auto. Gaat perfect.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 11:07

Denise1984 schreef:
Ik span mijn rottweiler ook in met het tuig waar je hem normaal mee vast zet in de auto. Gaat perfect.

Dat deden wij ook maar ik wil het dit jaar uitbreiden :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:13

Applelover schreef:
Ja bij ons is het ook gewoon voor de lol hoor :D Maar ik wil het iets gaan uitbreiden en misschien later ook zo'n speciaal karretje met wielen kopen, lijkt me wel gaaf als je zo over het fietspad gaat, gaan mensen je heel raar aankijken denk ik :+

Dat je voor de gein lekker even met de slee door je weiland gaat is super leuk.
Maar om het uit te breiden, helemaal om langere afstanden af te gaan leggen, is niet echt ideaal.
Een collie is niet gebouwd om te trekken, ze gebruiken hun lichaam heel anders.

En met 2 collies ga je het niet redden om een karretje + persoon te trekken.

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 11:34

Brainless schreef:
Applelover schreef:

Dat je voor de gein lekker even met de slee door je weiland gaat is super leuk.
Maar om het uit te breiden, helemaal om langere afstanden af te gaan leggen, is niet echt ideaal.
Een collie is niet gebouwd om te trekken, ze gebruiken hun lichaam heel anders.

En met 2 collies ga je het niet redden om een karretje + persoon te trekken.

Oke bedankt dan weet ik iig dat ik dat niet moet gaan doen :D
Maar 2 borders voor een karretje + persoon dat dat niet lukt, dat is niet helemaal waar. Toen ik en mijn broertje klein waren trok mijn hond met gemak de slee en ons alletwee erop en ze had helemaal niks. Nu gaan we er natuurlijk niet met z'n tweeen op want dat is dan weer wel veels te zwaar voor die honden. Maar alleen met mij erop of alleen m'n broertje lukt dat wel, vooral met twee honden;)
Ik kan misschien wel foto's hier zetten zodat jullie zien wat voor bouw honden het zijn ;)

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 11:35

Oh wacht je zei karretje... Ik dacht dat je slee bedoelde... :o
Sorry, ik heb niets gezegt:p...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:43

Wij hebben 2 Samoyed's (slede honden (familie van de husky)) gehad en die liepen allebij voor de slee enkel en dubbel voor en achterelkaar

Wij hadden wel profecioneel tuig overigens
Ik denk als je een beetje googled je best heel wat kunt vinden hoor

Een autotuigje enz is hier gewoon niet geschikt voor een hond gaat trekken en blijft niet stil zitten
Dan komt er wrijving onder het tuig en dat bezorgd voor pijn in de auto beweegt je hond niet tot nauwelijks laat staan trekken ;)
Ook een hond heeft bewegings vrijheid nodig zonder pijn

Er bestaat niet voor niets een sledetuig voor honden ze zijn misschien wel duur maar een bezoekje dierenarts is duurder

Je gaat een paard toch ook niet aangespannen rijden met een longeertouw

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:57

Het is bij wet verboden om honden te laten trekken, met uitzondering van de daartoe gefokte rassen (en die honden moeten dan in bezit zijn van een stamboom). Een malamute zonder officiële stamboompapieren mag je dus ook niet voor de kar spannen. Overigens denk ik dat de meeste agenten dit niet weten, maar het is wel strafbaar.
Ik zelf vind het ook geen verstandig idee, zeker niet zonder de juiste materialen en kennis.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:00

Oei, ik zou toch voorzichtig zijn om andere honden dan de poolrassen voor de slee te zetten.. (bijv.) een border collie is absoluut niet geschikt om een slede te trekken! Daar is het dier niet voor gemaakt, en kan vervelende blessures opleveren. Helemaal zonder geschikt passend tuig!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:04

Helemaal mee eens. Naast dat het bij wet verboden is zijn Border Collies er ook helemaal niet op gebouwd iets te trekken.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:07

Heb zelf ook een Hus en heb afgelopen jaar veel geoefend met rechts, links, ho en rustiger. Wilde graag trainingen met hem doen, maar helaas is dat niet echt hier in de buurt. Heb wel een goed tuig om hem te laten trekken, maar het nog niet echt laten doen. De ho knop doet het namelijk nog niet zo goed...beetje jammer...

Maar idd een hond laten trekken zonder stamboom en dan ook alleen maar de bepaalde rassen is wel strafbaar. En je moet ook echt oppassen met blessures. Voornamelijk omdat een BC niet gemaakt is om te trekken

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 12:44

Ik had volgens mij gevraagt hier geen commentaar op te krijgen...?
Maargoed, mijn moeder heeft al haar hele leven ervaring met honden, dus zij weet wel wat wel en wat niet kan enzo. Over de tuigen, ze hebben allemaal goed passende tuigen die ook allemaal zacht onderlegd zijn. Ze trekken ongeveer even hard aan de slee als dat ze aan de riem trekken en ze hebben nog nooit schuurplekken of wonden gehad. We gaan ook niet de hele dag slederijden, we doen het even een uurtje zodat ze hun energie kwijt zijn. Ik zal even een foto plaatsen zodat jullie zien dat dit geen ielige hondjes zijn die niet sterk zijn want dat zijn ze zeker wel als je ziet hoe hard ze al aan de riem trekken als ze bijv. een kat zien;)

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 12:45

En oja, ze trekken niet zo'n zware slee, gewoon een normaal hout of plastic sleetje

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:49

Ik gebruikte vroeger gewoon een paardenhalster als tuigje. Werkte prima.