Kat niet meer zindelijk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Kat niet meer zindelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 14:12

Hallo,

Wij hebben drie katten thuis. Sinds kort vinden wij overal in het huis urine en uitwerpselen van een van de kat. Vandaag zijn we erachter gekomen dat onze oudste kat het doet. Ze is rond de 8 jaar oud, en heel erg angstig. Normaal doet ze buiten altijd haar behoeftes, maar nu er sneeuw ligt en het koud is komt ze er niet uit. Nu lag er zonet weer een drolletje in de keuken. Ik heb haar er bij gehouden, en daarna geprobeerd om haar in de kattenbak te zetten. Echter durft ze hier niet in. Ze is een superlieve kat, maar ze krabde me en wist niet hoe snel ze weg moest komen.

Hoe kunnen wij dit het beste aanpakken? Moeten we dit bestraffen of kan ze er niks aan doen?

Iris82

Re: Kat niet meer zindelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:15

Hoeveel kattenbakken heb je?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 14:16

2. :)

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:23

Kattenbak bijplaatsen. Desnoods een zonder deurtje.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 14:30

Heb de kap er al afgehaald, nog durft ze er niet in.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:07

Tja, dit kunnen heel veel verschillende redenen zijn... (helaas)
Het kan zijn dat er inderdaad te weinig kattenbakken zijn. Eigenlijk moet je het aantal katten dat je hebt + 1 doen voor het aantal kattenbakken...
Nu de andere katten dus ook vaker binnen op de bak gaan (door de sneeuw/kou), kan het zo zijn dat jouw andere kat er niet meer op wilt.
Straffen heeft echt geen zin, daar hoef je niet aan te beginnen.

Ik zou eerst proberen of het wel goed gaat wanneer je er 2 kattenbakken bij zet. Eens kijken of dat werkt. Je hoeft geen nieuwe dure te kopen, een teiltje of iets anders is vaak ook prima als kattenbak.

Gaat het hierna nog steeds niet goed, dan zou ik als ik jou was eens langs de DA gaan. Het kan namelijk ook andere oorzaken hebben, bijvoorbeeld dementie of een blaasprobleem (hoewel ik niet denk dat het dit is, omdat je niet alleen maar urine vindt)

Succes! :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:53

zet een kattenbak neer zonder kap e.d. er op op een plaats waar ze veel komt met grond uit de tuin erin of zand als dat goed gaan dan langzaam wat meer grit door het zand mengen met de hoop dat ze het gaat begrijpen.
Een andere optie is een hondenbench (zou dan wel minimaal een 107 cm aan raden) neer zetten met grote kattenbak er in en een klein krabpaaltje met hokje zodat ze wel kan schuilen. Is ze daar netjes zindelijk in dan 1 ruimte geven in huis en langzaam uit breiden. Eventueel maken dat de andere katten niet bij haar in de buurt kunnen komen.

Het kan namelijk ook zijn dat ze een aantal keren van de kattenbak gemept is door (een van je) andere kat(ten) en dat ze daardoor niet meer erop durft te gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:55

Wat voor vulling zit er in de bakken? Als ze altijd buiten gaat kun je misschien even wat aarde op het grit/houtpellets leggen?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:36

Vroeger deed ze het wel altijd op de kattenbak.. zal het proberen!

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:39

Hoe oud zijn de katten?
Iets veranderd in je huis dingen verplaatst ofzo?

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:39

Wat ook kan helpen is de kattenbakken verspreiden door het huis. Heeft die bepaalde kat problemen met de twee andere katten?

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:42

Mijn buurvrouw heeft 6 katten en 1 kat gaat er niet in met kattenluik dus moest ze op alle kattenbakken de luiken er af hallen en bij mij thuis heb ik een kat van 22 die plast en poept naast de bak dat is gewoon ouderdom

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 08:46

ik heb nog nooit een luik op de kattenbak gehad. Lijkt me zo vreselijk onhandig voor de kat dat ik er nooit aan begonnen ben. De kap er op en elke dag de ontlasting eruit halen en ik ruik hem nooit.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 09:17

Minoes, de kat waar het om gaat, is rond de 8 jaar. Mijn andere katten ongeveer 4 en 2. Ben bang als we het luikje eraf halen, dat het ontzettend gaat stinken. De kat in kwestie heeft niet een erg goed verstand volgensmij, is altijd heel angstig. Vroeger deed ze het altijd in de kattenbak, mét luikje.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:49

Is er echt niks veranderd in je huis! Nieuwe dingen ofzo dingen verplaatst pf oets weggegooid?

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:25

Of heeft ze onlangs een conflict gehad met één van de andere katten en is ze daardoor angstig in huis?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:36

als je goed grit in je kattenbak hebt en deze 1 á 2x per dag even ontlasting vrij maakt dan zal het vast wel goed komen. Hier staat hij onder een open trapgat en dat kan er misschien wel mee te maken hebben dat we in de 2 jaar dat we een kattenbak hebben deze nog nooit geroken hebben. Soms ruik ik hem als ik de kap eraf doe maar dat betekend dan altijd een grote schoonmaak van de bak en dan is het weg. Dat gebeurd hier eens in de 3 weken ofzo (1 kat die deels haar behoefte ook in de tuin doet)