Ik wil misschien een koppeltje hamsters gaan kopen en ik wil ermee gaan fokken kunnen mensen mij info er over geven en zeggen of het handig is om te doen? en hoe moet ik dan hokken op elkaar stapelen? Of een knaagdiereiland kopen? wat is het handigst?
Grts
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Geplaatst: 05-12-12 19:58
Het simpelste is: gewoon niet doen. Er zijn genoeg hamsters te koop. Er gaat nog wel eens iets mis met de jonkies. En tegenwoordig raak je ze haast niet kwijt. Wil je perse hamsters, koop er dan 2 en stop ze in aparte kooien. Hamsters kunnen niet samen. De andere optie is: kijk op www.dehamster.nl voor meer informatie. Weet waar je aan begint, want zo simpel is het niet.
Wat voor hamsters wil je en heb je er ervaring mee? Misschien is het handig om je aan te melden op het nederlandse hamsterforum, daar is een hele hoop info te vinden. Heb je al ervaring met hamsters in het algemeen, welke soort wil je, wat voor kooien heb je in gedachte, wat ga je met de jongen doen,...
Ik dacht aan gewoon goudhamsters met het fokken heb ik niet zoveel ervaring maar heb wel al een paar jaar 1 keer een hamster gehad ik weet echt niet wat voor kooien ik zal nemen? misschien een tip? ik wil de jongen dan weer verkopen dan over een tijdje?
_Tara_
Geplaatst: 05-12-12 20:05
Voor je hier aan kunt beginnen, moet je jezelf inderdaad heel goed inlezen. Heb je ooit al eerder hamsters gehad? Realiseer je je wel dat je flink wat kooien nodig hebt? Moeder en vader moeten apart gehuisvest worden, later dan de kleintjes ook apart op geslacht. Ze eten je ook helemaal arm trouwens Maar dat kun je ook op het hamsterforum allemaal lezen.
Het beste kun je denk ik contact opnemen met een hamsterfokker. Dan kun je daar misschien eens gaan kijken of 't je wat lijkt.
Vergis je er in ieder geval niet in hoeveel geld en tijd er in gaat zitten. Het is niet zomaar iets waar je aan begint. Aan je berichten komt 't een beetje over alsof 't 'je wel leuk lijkt' maar dat je er verder nog niet echt over na hebt gedacht.
Annabel
Geplaatst: 05-12-12 20:05
Niet doen... koop er dan gelijk 2 ipv zelf fokken, dit kan echt fout gaan als je er geen ervaring mee hebt. Er zijn al zoveel 'pret' hamsters gefokt..
Je bent er waarschijnlijk meer geld aan kwijt dan dat 't je oplevert, dat kan ik je nu al vertellen. Misschien dat je 't zo kunt doen dat je gelijk blijft kwa geld maar je kan er dus ook verlies op maken.
Heb je wel al eens op 't hamsterforum gekeken of op sites van andere hamsterfokkers?
Ik hoop dat je niet 'ff' kijkt maar dat je toch goed de tijd voor neemt. En dan niet 1 avond maar daar kun je zo minstens een maand mee bezig zijn. Je zult je ook moeten verdiepen in genetica enz.
Ik heb zelf 1 keer een nestje gehad. Ik had me er goed over ingelezen, contact gehad met een fokster enz enz. Alsnog had ik onderschat hoeveel tijd en voer er in 1 nestje gaat zitten. Laat staan als je echt een fokkerij wilt gaan beginnen. Hoeveel geld het precies kost, durf ik echt niet te zeggen. Maar misschien kun je dat op het hamsterforum wel vinden.
Je mag trouwens gewoon je zeggen hoor, anders voel ik me zo oud
Maar lijkt het je geen goed idee om eerst eens 1 hamster te nemen en dan vervolgens te kijken of je dat wel wat vindt? Dan kun je je in die tussentijd ook goed in gaan lezen over het hebben van een fokkerij. Want ik begrijp dat je nu helemaal geen hamster hebt?
Dan zou ik je echt aanraden om nu te gaan kijken naar 1 hamster en dan, als je die een paar maanden hebt, weer eens na gaan denken over een fokkerij. Als je slim bent haal je die hamster dan ook meteen bij een fokker. Dan kun je aan hem/haar meteen vragen stellen over het hebben van een fokkerij en kun je ook zien hoe dat er bij zo iemand uit ziet. Hoe de kooien er staan enz enz.
Hannanas geeft ook nog wel iets belangrijks aan inderdaad. Kooien voor goudhamsters die je nodig hebt zijn groot, vergis je daar niet in. Op het forum wordt geloof ik 60x40 als minimum aangehouden. Zelf heb ik 1 goudhamster in 70x40 en m'n 3 anderen zitten (uiteraard apart) in kooien van 80x50.
Myraxhorsey
Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-12 20:24
Oke dank jullie wel
@xberber jaa ik wil ergends mee gaan fokken het klinkt misschien gek maar ja Iemand misschien een idee?
Gianti
Geplaatst: 05-12-12 20:25
hamsters niet doen, die gaan zeer snel vechten samen. Dus je hebt veeeel hokken nodig en ervaring
Gewoon niet fokken, zijn genoeg diertjes in het asiel die al geen huisje kkunnen vinden
Oke dankjewel daar heb ik idd nog niet over na gedacht hihi over het vechten
Hikarii
Geplaatst: 05-12-12 20:28
Dan zou ik het alsnog afraden. Aangezien je 15 bent, neem ik aan dat je nog bij je ouders woont. Dus vraag eerst deze dingen aan jezelf: -Mag het van mijn ouders? -Heb ík er het geld voor? -Heb ik er de ruimte voor? -Ben ik bereid naar de DA te gaan als het nodig is? -Ben ik niet te druk met hw enzo? -heb ik er genoeg tijd voor? -Weet ik wat ik moet doen als er iets met de jongen is? -Wat moet ik met de jongen doen als ik ze niet kan verkopen? -Heb ik er genoeg verstand van? -Ben ik er verstanding genoeg voor En zo zijn er nog véél meer dingen waar je aan moet denken.