Help! Kat van de buren zit telkens bij ons binnen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kenzo

Help! Kat van de buren zit telkens bij ons binnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 17:41

Hoi,

Fijn dat jullie dit willen lezen en bereidt zijn om mij een tip of advies te geven.

Eerst even achtergrond informatie.

Thuis hebben wij een heerlijke rode kater, Sem, van 4 jaar oud. Sinds anderhalf jaar wonen wij in een huis met tuin. Voorheen woonden we midden in de stad. Toen wij in de stad woonden kwam Sem niet buiten. Nu we een tuin hebben vindt hij het heerlijk om in de tuin te scharrelen. Hij doet daar ook zijn behoeftes wat een fijne bijkomstigheid is voor ons (lees: geen kattenbak meer :o ).

Nu heeft Sem in juli een blaasontseking gehad. Heel sneu, maar met medicijnen snel over. Nu had hij echter vorige week weer een blaasontsteking. Gelukkig kennen we hem goed en waren we er op tijd bij. Toch wilde ik wel graag weten wat de reden kan zijn van zijn blaasontsteking. De arts vertelde dat een kater dit kan ontwikkelen door stress. Waarom dan stress? Sem heeft een heerlijk leven! Ik zou graag met hem willen ruilen. De optie die zij noemde was stress door territorium afbakenen en andere katten. Nu hebben wij heeft veel katten in de buurt dus dat zou best kunnen. Hij doet altijd wel stoer naar de katten die hij ziet maar is ook erg lief tegen andere katten.

Echter, nu ons probleem, komt sinds een week Milo, kat van onze buren, bij ons in huis. Ik ben al twee keer thuis gekomen en na een half uur komt Milo van boven lopen. Sem kijkt dan schrikkerig en weet zich geen raad met Milo. Milo eet zijn eten, drinkt uit zijn drinkbak en ligt ook nog eens in zijn huis te slapen. Ik begrijp zijn stress nu wel.

Wat kunnen wij er aan doen om Milo uit huis te houden! Sem moet ook gewoon naar buiten kunnen dus het luikje de hele dag dicht laten is zielig vind ik. Op de kattenbak zit hij niet meer! Hij zit met gekruisde pootjes voor zijn luikje en wil erg graag buiten zijn behoefte doen.

Wie heeft de gouden tip!

Groetjes Danique

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:43

Kattenluikje die op een chip werkt. Dan kan alleen je eigen kat naar binnen. Je hebt er met een ontvanger aan een halsbandje, maar als je dat eng vindt, er schijnen er ook te zijn die op de identificatie-chip werkt.

Edit, yep, kattenluik die op ID-chip werkt: http://www.petporte.nl/veel-gestelde-vragen.php

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:44

Je hebt kattenluikjes met een sensor die alleen open gaan voor een chipnummer of een sensortje aan een halsband.
Denk dat dat een goede optie is.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 17:45

Ja daar hebben wij ook over na zitten denken. Het probleem is alleen dat Sem wel erg nieuwsgierig is als zijn luikje geluid maakt en dat Milo aan het luikje gaat zitten krabben. Komt Sem in de buurt, dan gaat zijn luikje open. Vervolgens zit Milo dan bij ons opgesloten.....

Ibbel

Re: Help! Kat van de buren zit telkens bij ons binnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:46

Uit kan altijd bij zo'n luik, alleen in niet.
Volgens petporte kan dat overigens niet, dat een kat 'er in gelaten wordt' door de eigen kat. Die moet echt ín de opening staan om 'm open te laten gaan.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 17:55

Ik heb even op de website gekeken en dat lijkt een mooie oplossing. Duur, maar dat is eenmalig. Helaas moeten we ook electriciteit gaan omleggen hiervoor.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de petporte?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:01

Staat een hele lijst referenties op hun eigen website. Ik heb zelf overigens ervaring met zo'n ouderwetse Staywell met halsband, werkte ook echt perfect. Had toentertijd ook regelmatig een kater van een ander in huis die de boel onderpieste, nooit mee last van gehad.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:03

Verder zou ik de vreemde kat flink laten schrikken als die in je huis is, klets water over hem heen, schreeuwend hem opjagen. Dat soort werk, laat hem jullie huis maar zien als een eng spookhuis ipv een extra voederplek waar hij lekker warm kan liggen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:04

Kan je de baas van Milo niet aanspreken hierop? Het is tenslotte hun kat die voor de problemen zorgt. Misschien kan die kat binnengehouden worden, of kan de baas van Milo een deel van de kosten vergoeden.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:04

Ja dat heb ik gelezen. Heb ergens anders op internet gelezen dat ze ook snel stuk gaan als er een buurkat is die hard door duurt. Vandaar dat ik graag ervaringen zou willen. Milo is een kleine terrorist waar veel buren over klagen... Daarbij vind ik het te duur als het met een paar keer hard duwen stuk zou kunnen gaan.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:06

Ja dat schrikken heb ik gedaan. Hij ziet mij nu als een monster maar dat mag best!

Dat van die extra bijdrage is misschien wel een idee. Zij hebben geen luikje en zijn de hele dsg weg en laten hem buiten dus ik begrijp heel goed dat hij bij ons binnen komt maar het moet ergens ophouden....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:06

Ik heb hem en ben er super blij mee. De kat moet inderdaad volledig voor het luikje staan wil hij open gaan, dus als hij komt kijken als er een andere kat staat gebeurt er niks. Zelfs als die twee van mij 'tegelijk' naar binnen willen, hoor ik hem twee keer piepen en los/op slot gaan.
Binnen zit geen sensor, je kan kiezen wat je wil: gewoon naar buiten kunnen of helemaal dicht. Stel dus dat Milo onverwacht binnen weet te komen, kan hij altijd weer naar buiten (tenzij jullie Sam binnen opsluiten en het luikje dus dicht doen). Maar als milo buiten aan het luikje zit en Sam gaat binnen kijken, kan milo echt niet naar binnen. Ook niet als Sam naar buiten gaat!!!

Het was een rib uit mijn lijf, maar wat ben ik er blij mee! Geen angst dat ze bandjes verliezen, batterijen leeg zijn of een andere kat toevallig dezelfde zender heeft. Ik heb nog nooit een andere kat hier binnen gehad en inmiddels zit hij toch al weer 3 jaar in de deur.

Maar een emmer water over milo heen gooien net zo vaak tot hij het laat is natuurlijk goedkoper. En anders eens met de buren overleggen of zij (een deel) van de petporte mee willen betalen. Het is tenslotte hun kat die bij jou naar binnen komt.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:09

Wij hadden ook steeds ongewenst bezoek van een buurtkater. De chip van onze asielpoes was niet geschikt voor een chipluikje, dus onze katten hebben nu een magneetbandje om en gaan door een speciaal luikje. De buurtkatten dragen geen van alle een bandje, dat scheelt. Van binnen naar buiten kunnen de katten altijd, maar andersom alleen met de magneet. Die buurtkater snapt er niks van :)) .

We horen nu wel altijd wanneer Poes op het aanrecht zit, ze blijft steeds aan het bestek hangen, of beter gezegd, het bestek aan haar :') .
Laatst bijgewerkt door Gwen op 05-12-12 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:10

Graag wil ik nog reageren op het blaasontsteking verhaal.
Het valt me op dat de DA het niet over voeding heeft gehad.
Onze kater heeft járenlang op en af last gehad van blaasontsteking door het ontstaan van blaasgruis.
Vooral (gecastreerde) katers schijnen hier gevoelig voor te zijn.
Wij hebben het geprobeerd met speciaal voer, maar dat hielp niet voldoende.
Uiteindelijk zijn we overgestapt op 3 keer per dag blikvoer geven en ondanks dat de meningen over blikvoer verdeeld zijn heeft onze kat de laatste 4 jaar al geen last meer gehad van blaasontsteking.
Ik wilde je deze tip toch nog even meegeven.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:11

Ik denk ook dat je eerst eens moet proberen om de kat weg te jagen, door bijvoorbeeld een emmer water over hem heen te gooien. Gewoon wegjagen die brutale kat! }:)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:13

Gwen schreef:
We horen nu wel altijd wanneer Poes op het aanrecht zit, ze blijft steeds aan het bestek hangen, of beter gezegd, het bestek aan haar :') .

:')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:14

Gwen schreef:
Wij hadden ook steeds ongewenst bezoek van een buurtkater. De chip van onze asielpoes was niet geschikt voor een chipluikje, dus onze katten hebben nu een magneetbandje om en gaan door een speciaal luikje. De buurtkatten dragen geen van alle een bandje, dat scheelt. Van binnen naar buiten kunnen de katten altijd, maar andersom alleen met de magneet. Die buurtkater snapt er niks van :)) .

:D :+
Heet poes Tinkelbell? Zie haar zo met een hele sleep bestek door het huis sjouwen.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 05-12-12 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:14

Dank je wel Lalidan voor je verhaal! Ben blij zo'n positief bericht te lezen. Ga het vanavond eens thuis met mijn vriend overleggen.

Hoe kom je erachter of je kat wel de juiste chip er voor heeft?

Sem heeft geen blaagruis. Iedere keer heb ik zijn urine op kweek laten zetten want ik wilde dat wel graag weten. Helaas geeft Sem niet om eten. Brokjes vindt hij lekker maar zacht voer laat hij staan. Wel bedankt voor je tip Alet!

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:15

xMercury schreef:
Ik denk ook dat je eerst eens moet proberen om de kat weg te jagen, door bijvoorbeeld een emmer water over hem heen te gooien. Gewoon wegjagen die brutale kat! }:)

Dat doen we ook als we het zien maar helaas zien we niet wat er overdag gebeurd al we werken.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:15

Oh nou gelukkig maar dat dat het niet is!
Fijn dat je nog even reageert :)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:15

Toen ik hetzelfde probleem een keer had, had ik het kattenluik dicht gedaan terwijl de buur(t)kat nog binnen zat. Ik heb hem het halve huis doorgejaagd, echt een minuut of 10, tot hij blazend van angst en radeloosheid op de deurmat voor de deur bleef zitten. Deur opengedaan, NOOIT meer gezien...
Heel gemeen, maar werkte wel...
En zonder emmer water, want dan moet je daarna nog gaan dweilen ook :(

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:17

Je kan ook met de buren tijden afspreken. Dus bijv. de ene kat 's-morgens naar buiten en de andere 's-middags.
En 's-avonds nu lekker binnenhouden, het is toch te koud :)

Oh, ik lees net de Milo de hele dag op straat zwerft, ook niet echt lekker nu.

In ieder geval het probleem voorleggen en laat ze maar eens meedenken.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:17

Nickas schreef:
Toen ik hetzelfde probleem een keer had, had ik het kattenluik dicht gedaan terwijl de buur(t)kat nog binnen zat. Ik heb hem het halve huis doorgejaagd, echt een minuut of 10, tot hij blazend van angst en radeloosheid op de deurmat voor de deur bleef zitten. Deur opengedaan, NOOIT meer gezien...
Heel gemeen, maar werkte wel...
En zonder emmer water, want dan moet je daarna nog gaan dweilen ook :(

Ach! Dat meen je! Had jouw eigen kat daar niks van? Onze kat zou net zo bang van ons worden en dat vind ik sneu.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:20

Ja, eigen kat was ook even bang, was een kamer ingevlucht en daarvan de deur dicht gedaan. Had hij geen last van het opjagen...

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 18:20

flicka schreef:
Je kan ook met de buren tijden afspreken. Dus bijv. de ene kat 's-morgens naar buiten en de andere 's-middags.
En 's-avonds nu lekker binnenhouden, het is toch te koud :)

Oh, ik lees net de Milo de hele dag op straat zwerft, ook niet echt lekker nu.

In ieder geval het probleem voorleggen en laat ze maar eens meedenken.

Eigenlijk heeft Milo gelijk dat hij op zoek gaat naar iets warms met deze dagen. 'S nachts is Sem binnen. Het gaat echt voor overdag.

Probleem ga ik inderdaad van de week eens bij ze voorleggen. Even zien hoe ze daarop reageren!