Kat spontaan ziek, tijdens bezoekje dierenarts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

Kat spontaan ziek, tijdens bezoekje dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 18:56

Beetje maffe titel maar, wist het niet anders te omschrijven
Gister de katten voor inentingen naar de dierenarts
Tommy die eet en drinkt de laatste tijd nogal veel, dus we hadden dit even gemeld
De da heeft even aan de nieren en de blaas gevoeld
nieren waren goed en de blaas was bijna leeg.
Hij deed een beetje grommerig maar niet heel erg.
Toen hij hem zijn inentingen wou geven vloog die mijn moeder en de da aan.
Nog nooit is die zo fel geweest bij de Da

Hij liep naar me toe en ik ging hem even geruststellen omdat die zo gromde,
totdat hij spontaan bloed begon te spuiten/plassen recht naar achteren op de tafel.
We schrokken ons kapot en zelfs de Da wist niet wat die zag
Hij heeft heel even getwijfelt of die het zou opvangen en gaan testen maar heeft die niet gedaan.
Het was echt rood, geen zicht meer of het ook plas was.

Hij denkt dus zowieso evt aan blaasontsteking dus hij krijgt nu antibiotica
hij kreeg al ontstekingsremmers om te kijken of zijn hoestje weer wat minder werd ( heeft ie heel vaak al heel lang)
Hij is in januari ook ziek geweest, volledig getest en niks aan de hand, hij was ook zo weer beter.
Ik denk dat er meer is, hij heeft pijn met oppakken en is beetje loom en het was echt puur toeval dat het dar gebeurde, hij had toen we er kwamen nergens last van.
Gisteren wou die steeds naar de bak maar en kwam niks. Ook lag het bed waar die normaal altijd slaapt opeens niet lekker
en is ie op de kussen op de grond gaan slapen. Vandaag veel binnen gehad, en gelet of die op de bak moest.
Hij is niet geweest dus vermoed buiten gedaan, heb dus ook niks op kunnen vangen voor onderzoek.

Iemand een idee? Als het niet over gaat of erger gaan we fotos of iets laten maken
Tommy is trouwens al 14 jaar en heeft al blaasgruis en krijgt speciaal dieet

Gnome

Re: Kat spontaan ziek, tijdens bezoekje dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 07:26

Jeetje, nee naast blaasontsteking zou ik het niet weten.. Hoop wel dat je snel weet wat er aan de hand is. Misschien verstandig om hem binnen te houden zodat je weet of ie nog plast en zo ja, dan kun je het gelijk opvangen. Veel sterkte!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 07:31

Het kan zijn dat door het palperen van de blaas eventuele gruis of steentjes zijn losgeraakt en die een bloeding hebben veroorzaakt. Omdat hij, zo te lezen, wel zijn bak bezoekt maar niets doet, zou het kunnen zijn dat hij daardoor niet meer kan urineren.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 07:35

tggg,je was toch bij de dierenarts?Die moet dat toch weten?
Is hij zo ruw aan het voelen en duwen geweest dat er iets is gaan bloeden misschien?Idd een steentje kan de boel blokkeren en het kan zo veel pijn doen ook....
Lijkt me dat de dierenarts het moet uitzoeken wat er is?
En niet meer buiten laten lopen,je moet toch weten of hij wel kan plassen?Zo niet kan het wel eens snel afgelopen zijn...

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 09:19

Ik zal hem vandaag eens binnen laten, probleem is dat hij in huis gaat plassen
maar dat neem ik dan maar voor lief, beter dan dak het helemaal niet zie natuurlijk

Dierenarts hoort dit natuurlijk te weten, maar hij wil eerst uitgaan van blaasontsteking
en daarom moeten we urine afgeven om te kijken of het iets anders is.
Geen idee of hij hardhandig is geweest, nog nooit problemen mee gehad.
maar het is wel duidelijk dat het door het voelen is gebeurt.
daarvoor was er nog niks aan de hand.

Hij ligt nu bij me op schoot, heb het idee dat hij wat slomer is dan gisteren
ga kijken of ik hem kan temperaturen.

Magda; dat klinkt wel heel aannemelijk, maar moet er dan niet al wat mee
zijn gekomen in het bloed? want daar was verder niks te zien.

Aan de ene kant baal ik nu dat de da niet verder heeft gekeken, dalijk
is het totaal iets anders en is er van binnen iets kapot..
hoop dat Tommy vandaag binnen gaat plassen, als dat niet zo is
dan ga ik vanavond direct weer terug!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:24

Al met al klinkt het allemaal ernstig genoeg om eens goed uit te zoeken wat er nu precies van binnen aan de hand is, en niet eerst nog eens op goed geluk te gaan kijken of het misschien een blaasontsteking is...wie weet wat er ondertussen echt aan de hand is en nu van binnen uit de hand aan het lopen is :=

Ik heb wel het idee dat de meeste dierenartsen het maar zo'n beetje halfzacht "op goed geluk" en "even aankijken" aanpakken, tenzij je zelf erg duidelijk aangeeft dat de je echt wilt weten wat er scheelt en dat je bereid bent om kosten te maken daarvoor.

Wil je graag meer weten dan moet je dus wel zelf actief aangeven dat je graag meer onderzoek wilt.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:28

Ik vind het ook een beetje vreemd dat de da niet meteen actie heeft ondernomen. Vooral omdat het bloed "er uit spoot". Als het mijn kat was geweesd had ik nu bij een andere DA gezeten.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:31

Nou... idem als Tiffany.
Ik zou hem binnen houden en kijken of hij wel plast. Als ze niet meer kunnen plassen dan is er op een gegeven moment geen rek meer in de blaas. Met alle gevolgen van dien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:34

Een DA hoort als er bloed in de urine zit, en het is een kater, direct bloedonderzoek te doen. Een kater die niet kan plassen kan binnen 24 uur zichzelf vergiftigen en dan is het einde kat. Direct een andere DA bellen. Een kater die niet kan plassen is superspoed.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 11:46

Ik wil ook heel graag dat er onderzoek wordt gedaan, hij is al 14 en ben altijd bang dat hij dood gaat door ziekte, en dat wil ik hem niet aan doen.
Hij loopt zijn rondje door huis nog wel nu ( hij heeft een tik) Alleen hij rent niet meer naar de deur toe zols normaal als die naar buiten wil. Heb hem nu binnen dat wel.
De kitten die zet hoge rug tegen hem op, ook erg vreemd.
Heb net zijn buik gevoelt en hij heeft nog steeds pijn, heb het idee dat zijn buik wat dik is.
Ik ga hem zo even tempen nog niet gedaan.
Ik ben altijd bang dat het loos alarm is, maar zo onderhand al zoveel meegemaakt met de katten..
Ik ga gewoon zo weer even bellen naar de kliniek kijken of de andere Da er is en of ik langs kan komen
Vind het toch allemaal wel heel erg eng worden nu, als ik jullie berichten lees.
Als het aan mij lag was die gister verder gegaan met onderzoek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:53

Buik dik is teken van verstopping, de urine kan nergens heen. Hoop niet dat je al te laat bent..

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 11:58

Ik heb het idee dat hij wat dik is, hij heeft een dikke langharige vacht dus is wat lastig voelen.
Zijn temp is 38,1, best lastig in je eentje temperaturen dus ga het zo nog een keer doen
voor de zekerheid.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:01

Ik zou toch nog even naar de praktijk bellen. Better safe than sorry...
pure urine plassen zou voor mij reden zijn om hem daar te houden ook

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 12:56

om 2 uur ga ik er even heen.
Tommy blijft maar lopen op dit moment, maar dat komt door zijn tik ben ik bang.
Geeft alleen zon vertekend beeld van hoe die zich voelt..
Net weer even gemeten en zijn temp was 37,9 dus wat laag.
De assistente was misschien ook bang voor een verstopping.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:57

Misschien bang zijn bij een kater die niet kan plassen. Ik vind het toch eng hoor :n er is mij altijd op het hart gedrukt meteen te gaan, niet misschien miscchien te horen vanaf de kant van de dierenarts :=

Ik heb het twee keer gehad met onze kat, ik moest stante-pede komen. :=

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 13:03

Jans schreef:
Misschien bang zijn bij een kater die niet kan plassen. Ik vind het toch eng hoor :n er is mij altijd op het hart gedrukt meteen te gaan, niet misschien miscchien te horen vanaf de kant van de dierenarts :=

Ik heb het twee keer gehad met onze kat, ik moest stante-pede komen. :=

Ja ik ben normaal ook heel tevreden hoor, ik ken beide artsen ( zijn man en vrouw) en heb er zelfs gewerkt
geweldige assistenten, en zijn altijd super aardig en proffesioneel.
Mogen zelfs hun prive nummer bellen midden in de nacht, dit ook al 2x helaas moeten doen.
Daarom verbaasde mij ook dat die niet meteen verder ging onderzoeken.

Ik hoop dat er niks ernstigs is straks..
Het zit de laatste tijd niet mee met de gezondheid van de dieren :(
Paardje is al ziek sinds augustus, paar week terug kitten die een virus te pakken had en nu Tommy ook nog

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:42

Ik vind het ook erg raar dat de DA niks onderzocht heeft, zeker omdat hij weet dat de kat een blaasgruispatient is.
Bij mijn kat was ook blaasgruis geconstateerd, pijn met plassen en maar hele kleine beetjes. Als ik een paar uur later was geweest had het einde-kat kunnen zijn vertelde de DA me.

Ik zou als je bij de DA bent je dus ook niet zomaar weg laten sturen, degelijk onderzoek laten doen en weggaan met een diagnose. (voor zover mogelijk)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 15:31

Sassol schreef:
Ik vind het ook erg raar dat de DA niks onderzocht heeft, zeker omdat hij weet dat de kat een blaasgruispatient is.
Bij mijn kat was ook blaasgruis geconstateerd, pijn met plassen en maar hele kleine beetjes. Als ik een paar uur later was geweest had het einde-kat kunnen zijn vertelde de DA me.

Ik zou als je bij de DA bent je dus ook niet zomaar weg laten sturen, degelijk onderzoek laten doen en weggaan met een diagnose. (voor zover mogelijk)

Ik ben geweest en hij heeft met spuitje in de buik gekeken of er urine in de buik zat, dus of de blaas kapot was.
Dit was niet het geval. Hij heeft nog een keer gevoelt en pijn komt echt uit de blaas.
Hij heeft nog even naar de buik geluisterd en ook niks geks gehoord.
Gelukkig geen verstopping want zijn blaas was leeg, waarschijnlijk toch geplast toen die vanochtend vroeg buiten was of toch ergens in huis.
Zijn temp was alweer normaal 38,5 dus dat valt mee.
Vrijdag weer even bellen hoe het gaat met hem en urine afgeven als we dat hebben.
De da blijft bij de blaasontsteking en heeft ook ontstekingsremmers gegeven.

Dus toch even afwachten :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:52

Toch fijn dat de blaas dan leeg is, ik ben er zelf een beetje panisch van geworden. Meestal kijk ik namelijk aan hoe het met de beestjes gaat, maar toen ik met m'n kat naar de DA ging had het een paar uur later dus ook finito kunnen zijn!

Ik zou de kat wel even binnen houden zodat je ook kan zien ofdat hij heel lang doet over een klein plasje bijvoorbeeld. Dat soort info heeft de DA ook weer wat aan bij het stellen van een diagnose.

Hopelijk komt het goed met de ontstekingsremmers!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 19:56

Hoe gaat het nu?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 09:29

Nog hetzelfde, nog geen urine op kunnen vangen. Hij doet het op de bak binnen wel
maar is weinig en hebben klontjes bak en is lastig op te vangen
Gister botste mijn vriend tegen hem aan, hij was aant janken van de pijn
was wel heel erg sneu..
zijn kuur is bijna over en dan moeten we terug.
en dan kijken of die even daar kan blijven om urine op te vangen met katheter of iets
is een stuk makkelijker

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:40

moet je even goedkope strijkkralen halen bij de Action(oid). gebruik je die als korrels in de bak, dan kan je wel makkelijk urine opvangen, met zo'n spuitje de urine uit de bak zuigen dus.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:49

Kan ook gewoon met een verknipte vuilniszak..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:53

Hij zit dus al jaren op blaasgruisvoer. Ik zou bang zijn dat dat schade heeft veroorzaakt.
Ect sneu dat hij zoveel pijn heeft en jullie eigenlijk niet precies weten waarom.
Denk toch dat ik naar een andere d.a zou gaan. Soms heb je pech en stapelen foutjes zich op,even een frisse blik op de kat van een andere d.a kan soms veel helpen.

Succes iig.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:54

Persoonlijk denk ik hier aan een steentje in de urineleiders waardoor de urine niet meer weg kan en de blaas opgezet raakt.. Dat kan een bloeding veroorzaken, verklaard waarom de buik opgezet is en waarom het pijn doet.. Ik raad je aan zo snel mogelijk (naar een andere) dierenarts te gaan!