Heeft mijn hond het koud omdat ze uit Spanje komt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Heeft mijn hond het koud omdat ze uit Spanje komt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 12:24

Hallo,

Eind juni hebben wij een herdershondje gekregen dat toen vier maanden oud was. Zij is met acht weken uit Spanje naar Nederland gekomen.
Alles gaat prima met haar. De laatste tijd merk ik, vooral met regenachtig weer, dat ze het koud heeft. Niet zozeer tijdens het wandelen, want dan loopt ze te rennen en te spelen, maar als ik thuis kom en haar afgedroogd heb en ze lekker op de bank ligt, gaat ze liggen rillen. :brr: Ik stook dan de kachel hoog op en na een tijdje is het over.
Kan het zijn dat mijn hond minder bestand is tegen ons klimaat omdat ze uit Spanje komt? Maar dit vind ik zelf eigenlijk best raar want in Spanje is het ook niet altijd alleen maar warm.
Mijn hond heeft best wel wat vacht (niet helemaal gladharig), maar ze heeft duidelijk niet de winterjas van mijn husky kruising 8-)
Als het toch met het land van herkomst te maken heeft, past ze zich dan na verloop van tijd hier aan?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

wreckh

Re: Heeft mijn hond het koud omdat ze uit Spanje komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:26

Ik heb 2 honden uit spanje. 1 die een half jaar was (Herderkruising) toen hij hier kwam, deze heeft helemaal geen last van de kou. Mijn andere die 4 was toen ze hier kwam heeft het wel altijd koud, maar is ook een pincher/chihuahua kruising, dus past ook wel bij het ras. Ze is zo erg dat als het s zomerd 30 graden is, ze nog in de zon uit de wind gaat liggen. Vind ze heerlijk.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:28

In spanje hebben ze ook hele koude nachten.

Daarnaast is ze in Juni gekomen dus heeft langzaam kunnen wennen aan het steeds kouder worden.

Ik heb een spaans ras met korte haren maar koud heeft ze het nooit.
Mijn hond heeft amper tot geen ondervacht. Is net zo glad als een labrador. Maar ik merk als ik der veel buiten gooi en uitlaat ze ook een dikkere vacht krijgt.

Maar waarom ze dan rilt? Geen idee. Overgang koud naar warm misschien?
Mijn hond gaat na het wandelen of buiten spelen eerst in de bijkeuken waar het koeler is als de woonkamer en na 30 min (mooi droog etc) mag ze de woonkamer in ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:36

rillen is niet altijd een teken van koud hebben. Rillen kan ook een teken van stress zijn (niet waarschijlijk in dit geval) of warm worde. Wij kruipen graag in diverse lagen kleding. Sommige honden rollen zich op en worden zo warm en anderen gaan rillen en krijgen het zo sneller warmer

bijv. bij fretten als die geslapen hebben dan is hun lichaamstemperatuur erg gedaald. Je ziet vele fretten als ze wakker worden gaan rillen om sneller op te warmen. Ik wil best geloven dat een aantal honden dat ook doen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 12:48

Ze gaat idd helemaal opgerold liggen > neus onder de staart.
Als ik thuiskom is het huis niet verwarmd, dus ze gaat niet direct over van koud buiten naar een warme kamer. Als ik de kachel aanzet is onze kleine woonkamer wel snel op temperatuur.
Ze maakt elke dag lange wandelingen in het bos, dus ze komt echt wel buiten en heeft alle mogelijkheid om aan het klimaat te wennen.
Misschien dat het volgende winter beter gaat, daar ben ik benieuwd naar. Hoop niet dat ze het altijd koud blijft houden.
Het komt op mij trouwens wel over als koud hebben, haar voetjes en oren voelen ook koud aan, terwijl mijn husky kruising - die graag in de onverwarmde slaapkamer ligt - veel warmer aanvoelt.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:02

Net mensen zijn die gewoon niet tegen kou kunnen, is dat bij honden ook het geval. Vroeger de hond van een vriendin weigerde als het echt koud is, naar buiten te gaan zonder hondenjasje, alleen even heel snel poepen en plassen en dan wilde mevrouw meteen naar huis. Met jasje was er niks aan de hand en liep ze dapper door elk weer heen.
Zelf heb ik een hondje, Daisy, die de eerste 3 jaar van haar leven in een onverwarmde schuur heeft geleefd. Nu was het altijd al zo dat als de temperatuur onder de 10 graden kwam, je haar altijd zag bibberen en ze keek ook altijd heel zielig. Ze is bij mij binnen gekomen toen het buiten -5 was, en het eerste wat mevrouw deed toen ze binnen kwam was binnen plassen, (terwijl ik net een uur met haar had gelopen), het tweede was tegen de brandende verwarming aan leunen, met gesloten oogjes duidelijk genietend. Mevrouw plast en poept niet meer buiten als het guur is, tenzij ze een jasje aan heeft en 's nachts slaapt ze onder een deken. Dat doet ze al sinds ze 3 dagen bij mij woont. Voor mij duidelijke indicaties dat ze vroeger gewoon enorm kou heeft gehad in de schuur waar ze woonde :(:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 13:08

In huis plassen doet een hond niet omdat ie het buiten koud heeft, zeker niet als ie wel een uur is uitgeweest.
Waar ik benieuwd naar ben, is of honden zich gaandeweg aanpassen?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:13

Als ze het koud heeft, wil ze niet stilstaan om te poepen of te plassen. Dus ja, ze plast binnen als ze het koud heeft. Heb de proef een paar keer op de som genomen en 1 uur gewandeld met guur weer zonder jasje, en ze deed het gewoon binnen na de wandeling.
En wat ik wil zeggen met mijn verhaal is dat er honden zijn, net als mensen, die gewoon koukleum zijn :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:00

Onze Nederlandse Bull Terrier van 4 maanden oud zat vanmorgen te klappertanden.
Bij elke rilling hoorde je haar tanden klapperen.
Ik heb haar toen eens even lekker warm geknuffeld, te eten gegeven (vlees met kokend water eroverheen) en toen was het weer over.

Ze gaat ook het liefst tegen een gloeiend hete verwarming aan staan, of op mijn werk het liefst in het straalkacheltje zitten :+ . Ze is een echte koukleum.

Onze andere Bull Terrier kwam uit Zuid-Africa, en die heeft nooit last van de kou gehad.