dringende konijnenvraag, baby in de kou

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dovish

dringende konijnenvraag, baby in de kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 21:56

Ik heb twee groot-lotharingers en een dwergkonijn. Ik deed net een laatste rondje voeren en nachthok dichtdoen (ze zitten buiten, nachthok en ren) en vond in de ren een babykonijntje. Ik wist niet dat ik jongen had!

Deze was koud, rilligerig en nat (het sneeuwt nu hier) en ik heb hem mee naar binnen genomen. Het konijntje is weer op temperatuur, maar kan hij nu nog wel weer terug. Bij nadere inspectie is het een nestje van drie, ver weggestopt in het slecht zichtbare hoekje van het hok.

Ook geen idee hoe oud hij is, want ik dacht een verzameling dames te hebben dus verwachtte geen nestje.. Het konijntje zit al volledig in de vacht en heeft de oogjes open. Heb twee anderen in het nest gezien (alleen van afstand bekeken uiteraard) en die zitten ook al mooi in de vacht en steken zelf nieuwsgierig het kopje uit het nest.

Kan ik dit konijn insmeren met konijnen-viezigheid uit het hok en dan terugplaatsen? Of zal hij al te warm zijn opgewarmd, of zullen de ouders hem dan afmaken?

En wanneer ik moet gaan voeren, moet dit dan nog melk zijn? Ik heb nog dwangvoeding en spuitjes in huis, daar zou ik dus eventueel direct mee kunnen beginnen.

Roselie

Re: dringende konijnenvraag, baby in de kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:58

Ik neem aan dat he tnog melk moet zijn aangezien baby konijntjes van deze leeftijd nog bij de moeder drinken. Het kan iig vast geen kwaad.
Dan bel je morgenochtend gewoon de DA voor advies

Terugplaatsen weet ik niet, geen ervaring mee

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:01

Gewoon terugzetten hoor. Hoe ouder konijntjes worden, des te minder kans dat de moeder ze niet meer wilt. Eventueel weeg je hem nu eerst even en check je over twee dagen weer het gewicht.

Kan je niet via internet kijken hoe oud het is? Door middel van vergelijkfoto's.

Zorg ervoor dat er ook gewoon voer is voor de jongen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 22:03

En wat moet dat voer voor de jongen nu zijn Geryon? Extra kleine brokjes?! Ik heb echt geen idee hoor, krijgen ze speciaal puppyvoer? Hihi...

Afbeelding
dit is hun hok (maar nu een stuk winterser/blubberiger). Hoe snel gaan de jongen op stap? Want ze kunnen zo klein natuurlijk mákkelijk door het gaas. Iemand een idee hoe ik ze straks zo houd dat ze er niet uit kunnen? Een extra hok ín het hok zetten?
Laatst bijgewerkt door dovish op 03-12-12 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:05

Dat jong gewoon in het nest stoppen en je hoeft ze niks te voeren. Ze drinken melk bij moeder

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:06

Ze eten gewoon met de moeder mee (en drinken waarschijnlijk nog melk)! Dus hooi biks en groentes. Heb je al een beetje op internet gezocht hoe oud het is?

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:10

Mama en papa ook maar even uit elkaar halen voordat er alweer een volgend nest ligt? :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:11

Als ze gaan eten dan gaan ze eerst de keutels eten van de moeder :) Dus denk dat het nog wel even duurt voordat ze echt hooi en biks etc gaan eten. Heeft de moeder dan geen nestje gemaakt? Zorg trouwens wel dat je de 2 konijnen uit elkaar haalt... voordat paps haar weer zwanger maakt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:13

Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat ze dat eerst deden.. := Misschien tegelijkertijd (al heb ik ook nog nooit gehoord van het eten van de keutels van de moeder en het nog nooit gezien) maar zodra de oogjes open gingen, aten ze al snel mee. In ieder geval knabbelen op het hooi.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:14

Moeder konijn word direct na de bevalling weer gedekt, dus bereid je maar voor op nog een nest. Super trouwens dat je het zo oppakt!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:18

wat goed dat je advies vraagt!
ik zou het jong gewoon terug in het nest zetten en het even in de gaten houden.
geef ze extra veel hooi zodat ze zichzelf goed warm kunnen houden en de moeder het nest kan bijwerken als ze dit nodig vind.

voor je mooie plek met gaas zou ik tot de kleintes wat groter zijn plexiplaten als schermen voor het gaas gaan maken voor dat je ze kwijt bent.
succes!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 22:20

Ik denk nu dat ze tussen de 10 en 14 dagen oud zijn, de oogjes zijn namelijk wel open, maar ik had ze nog niet eerder gezien, ze lopen zeker nog niet door het hok!

Ilona schreef:
Mama en papa ook maar even uit elkaar halen voordat er alweer een volgend nest ligt? :)

pff... dat zeker. Morgen checken wie er voor castratie naar de dierenarts mag...

Wat is bokt toch handig, er is altijd wel iemand die er verstand van heeft, waar het ook over gaat! Ik zal morgen eens even foto's maken van de kleine krummels.

De reden dat ik ze niet eerder ontdek heb is dat ik geopereerd ben en niet mobiel was. Mijn man heeft toen de konijnen gedaan, maar niet ontdekt dat ze een nestje aan het bouwen waren. Ze zitten ook weggestopt in het meest linker hoekje, moet dus echt op de knieen en met mijn hoofd in het hok om het te zien :)

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:21

wij hebben veel ervaring met jonge konijntjes, uit de hand gelopen hobby, en je moet inderdaad gewoon de konijntjes terug leggen, leg er desnoods een dikke laag stro bij in. Denk ook niet dat het konijn de jonkies dood maakt, hier nog nooit gebeurt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:25

Geryon schreef:
Ik heb echt nog nooit meegemaakt dat ze dat eerst deden.. := Misschien tegelijkertijd (al heb ik ook nog nooit gehoord van het eten van de keutels van de moeder en het nog nooit gezien) maar zodra de oogjes open gingen, aten ze al snel mee. In ieder geval knabbelen op het hooi.

Ik het even opgezocht en vond dit:
'Als ze ongeveer acht dagen oud zijn beginnen de jongen te knabbelen aan de achtergebleven keutels en grasstofering van het nest. Waarschijnlijk krijgen ze daarmee bactieriën binnen die nodig zijn om plantaardig voedsel te verteren'

Dat staat er iig bij voor wilde konijnen, miss dat dat bij tamme weer anders is?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:30

saskiakefie schreef:
Geryon schreef:

Ik het even opgezocht en vond dit:
'Als ze ongeveer acht dagen oud zijn beginnen de jongen te knabbelen aan de achtergebleven keutels en grasstofering van het nest. Waarschijnlijk krijgen ze daarmee bactieriën binnen die nodig zijn om plantaardig voedsel te verteren'

Dat staat er iig bij voor wilde konijnen, miss dat dat bij tamme weer anders is?

Ik heb geen flauw idee :+ Zou wel goed kunnen. Maar dit is ook voor de oogjes open gaan. Zodra die open gaan, gaan ze al heel snel mee eten is mijn ervaring. Of enkel knabbelen zoals mijn flessenkonijn deed de dag na haar oogjes open waren.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:31

Ga er maar van uit dat je over 2/3 weken een nieuw nest hebt....
De voedster is namelijk na de bevalling direct weer vruchtbaar

Goed om hier advies te vragen !

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:33

Ze gaan normaal snel op onderzoek uit als de oogjes open zijn. Maar nu met het koude weer zal dat wel iets langer duren. Maar ze kunnen dus elk moment aan de wandel gaan TS :P

Kan je geen planken voor het gaas zetten?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 22:55

Nou, heb mijn handen even goed door de mestplek gehaald en daarna de kleine terug in het best gezet. Nog een extra laag stro er bij en maar hopen dat ze allemaal morgen de stress hebben overleefd.

Als ze elk moment aan de wandel kunnen gaan zal ik ook maatregelen in het verblijf moeten regelen dus. Plexiglas, planken of ik heb ook nog twee rennen waar ze misschien wel even met de moeder in kunnen binnen de grote ren.

Wanneer kan ik het volgende nest dan verwachten? Over een week of drie als deze nu een dag of tien oud is? Jeetje.. dat wordt nog nieuwe huisjes zoeken straks..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:59

Konijnen dragen 4 week.
Zorg wel dat als er een nieuw nest komt dat je de oudere jongen bij de moeder weg haalt.
Zodat de moeder alle tijd en ruimte heeft voor de jongste....

Weet je wie de moeder is ? En vader....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:00

Over een week of twee geloof ik. Was iets van 28 dagen zwangerschap toch?

Belangrijk is dat de oudere jongen weg moeten zodra moeders een nestje maakt voor de volgende jonkies. Houd de jonkies wel bij elkaar en het liefst zo dat ze de moeder kunnen zien/aanraken.

Ze hebben niet per se melk meer nodig op die leeftijd. Wel moet je goed in de gaten houden of ze wel goed eten.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:05

@ Dovish: Heb nog 12 panelen staan als losse buitenren, maar die wordt nu toch niet gebruikt! Dus kom maar halen, mag je zo gebruiken. Woon ook in Grunn. Bedoel deze, ik denk dat dat al een heel eind scheelt qua breedte, maar weet niet hoe klein ze zijn straks? Lotharinger is natuurlijk niet mini, maar als mams dwergje is... ;)
http://www.dieren-benodigdheden.nl/dier ... 8_zoom.jpg

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:06

Ow, jeetje, dus dan moeten ze ook nog bij de moeder weg? Dan moet ik ze verdelen in

1. Hok met mama en nieuwe baby's
2. Hok met dit nest jongen
3. Hok met de net gecastreerde man (weet nog niet wie dat is, dat komt morgen)
4. De andere dame.

Of kunnen de niet-moeder en het oudste nest konijnen bij elkaar?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:09

Hoe is de niet-moeder?

Hier heb ik de oudere jongen wel bij mijn gecastreerde ram gedaan steeds. Dat was zo'n goedzak dat mij dat ook werd aangeraden (door Cindy (brc), de bunnybunchers weten wel wie dat is :P).

Maar ik zou het enkel doen als je zeker weet dat niet-moeder lief doet. Stress op zo'n jonge leeftijd is namelijk niet goed.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:13

Sting schreef:
@ Dovish: Heb nog 12 panelen staan als losse buitenren, maar die wordt nu toch niet gebruikt! Dus kom maar halen, mag je zo gebruiken. Woon ook in Grunn. Bedoel deze, ik denk dat dat al een heel eind scheelt qua breedte, maar weet niet hoe klein ze zijn straks? Lotharinger is natuurlijk niet mini, maar als mams dwergje is... ;)
http://www.dieren-benodigdheden.nl/dier ... 8_zoom.jpg

Geweldig idee! Ik hen zelf ook een heel stel van de panelen, ik zal kijken hoe ver ik daar mee kom, als ik te kort kom wil ik ze heel graag van je lenen. Nu kunnen ze er nog makkelijk door, maar dan kunnen ze wel veel sneller in de grote ren.

En waar ga ik heen om de jongen zsm te laten nakijken op geslacht? De fokker waar ik mijn konijnen vandaan heb heeft kennelijk toch iets over het hoofd gezien... (bij volwassen konijnen zie ik het zelf wel hoor, maar toen heb ik dus kennelijk ook wat over het hoofd gezien).

geryon, de niet moeders zijn heel lief, heb ze alleen maar vredig zien doen de laatste tijd! (ook sinds blijkbaar het nest er was)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:24

Opvang aa en hunze in wildervank kan je vast helpen met geslachten :)