Hond teveel beweging?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Hond teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 17:55

Ik heb een kleine/middelgrote hond van twee.

Dit is haar schema.
Ze gaat elke ochtend mee naar stal, met de auto en rent zich op stal dan het lazarus.

Dan word ze om 12 uur even weer kort uitgelaten.

Afhangende van wat ik ga doen op stal, gaat ze tussen 3 en 5 uur mee naar stal, aan de fiets. Dat betekend een paar kilometer naast de fiets mee rennen. Normaal fiets ik het in 5 minuten, maar met haar een 10 minuten tot een kwartier.

Als ik op buiten ga rijden, dan neem ik haar mee en loopt ze dus minimaal een uur met ons door de bossen.

Als ik in de weide of de bak ga rijden of even ga klussen op stal rent ze rond op het terrein, ook circa twee uur. Dan rent ze als een idioot achter de konijnen aan op het terrein of achter de vogels of achter weet ik veel wat ze ook ziet. Ze is in ieder geval constant in beweging.

Als ik alleen de paarden even naar binnen doe is het maar een halfuur dat we er zijn, maar vaak ben ik er wel veel langer.

Het is elke dag dus weer verschillend hoelang ik daar ben, maar gemiddeld wel anderhalfuur op een dag.

Daarna rent ze weer mee naast de fiets naar huis.

Dan word ze om 9/10 uur in de avond nog een keer uitgelaten, kort, zodat ze haar behoefte even kan doen.

De volgende dag om 8 uur staat ze weer klaar om mee te gaan om de paarden naar buiten te zetten.

Soms zijn er ook dagen, vaak in het weekend, dat ik ook nog met een vriendin en haar honden in het bos gaan wandelen met haar.

--

Dit deed ze dus altijd vol enthousiasme, maar de laatste paar dagen lijkt haar energie steeds minder te worden. Thuis slaapt ze nu heel veel.

Vanmiddag om drie uur nam ik haar weer mee op de fiets en in plaats van dat ze keihard mee rende, zoals ze altijd doet, liep ze op een heel rustig tempo naast me en ze was niet te verleiden harder te gaan lopen. Aangekomen op stal heb ik mijn vader gebeld of hij haar wilde ophalen, want ze begon te hinken. Ze rende wel op het terrein rond, ook wel hard, maar zo af en toe ging ze hinken. Mijn vader heeft haar dus met de auto opgehaald.

Ben nu net weer thuis en ze lag lekker op de bank te snurken, maar ik kwam binnen en werd heel enthousiast onthaald. Ze hinkte ook niet meer. Er lijkt niets aan de hand. Pootjes even goed bekeken, maar er is niets mis mee.

Komt het soms doordat ze teveel beweging krijgt? Ze krijgt nu wel meer beweging dan een paar weken geleden (toen ging ze 1x per dag mee naar stal) maar nu ik van stal verhuisd ben naar een doe het zelf stal, gaat ze 2x per dag mee. Is dat toch teveel?

Het is zo moeilijk om dan te zeggen, laat haar maar thuis, want ze wil heel graag mee. Als je de jas pakt staat ze al klaar. Ze is het ook gewend dat ze echt overal mee naar toe gaat. Ze kan wel alleen zijn hoor, dat wel, maar eigenlijk is ze dat nooit. Gaan we even de stad in, zit de hond ook in de auto. Ik vind het niks om haar thuis te laten. Vind het namelijk zelf ook super gezellig met haar.

Maar goed, we gaan haar sowieso nu even niet aan de fiets meenemen naar stal, kijken of ze dan wat opleeft.

Maar hebben jullie ook wel eens een hond gehad die teveel beweging kreeg? Zou het daar aan kunnen liggen of schort er misschien wat anders aan? Als het binnen paar dagen rust niet over is, dan gaan we wel even naar de DA. Maar ik hoop dat het dan aan de beweging ligt..

Afbeelding

dierenfan

Re: Hond teveel beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:01

het kan ja. Heb dat met al mijn honden gehad die uit het asiel komen. En dat is geen verwijt aan het asiel maar een verwijt aan de bazen vorodat ze in de opvang kwamen. Deze honden waren niet te houden zo energiek. Vaak na 2 weken mezelf uitputten (hahah, weer fietsen, weer naar de dijk enz.) hadden ze daar al veel minder zin in en kon ik in een normaal ritme komen. Nu vinden ze in de kou de fiets nog wel leuk voor 3 á 4 km en daarna krijg ik ze niet meer mee (en ik laat ze niet harder lopen dan dravend) daar hou ik rekening mee als ze mee moeten en ik moet verder dan pak ik de auto of de bakfiets en mogen ze verder mee in de bak (30 en 40 kg hond dus die neem je niet op je bagage drager haha).

is het niet mogelijk dat je ze mee neemt in een mandje op je fiets? Verder kan het zijn dat ze zich gewoon verstapt heeft en dat het wat gevoelig is. Dan willen ze ook niet zo graag mee want op ten duur gaat dat pijn doen. In dat geval zou ik ze zeker 2 á 3 weken ontzien qua veel rennen en gewoon zichzelf laten zijn en eens kijken of het daarna beter is. En anders wordt het al snel foto's laten maken van heupen, ellebogen en rug of daar geen mankementen in zitten echter met een klein hondje is die kans gelukkig niet zo enorm groot maar uiteraard wel aanwezig.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:59

Ik denk niet dat ze teveel beweging krijgt, helemaal niet omdat ze wel de kans heeft rustig aan te doen (ze kan immers ook even lekker in de stro gaan liggen maar ze kiest er zelf voor rond te rennen).
Ze kan ook gewoon niet fit zijn en iets onder de leden hebben. Gewoon goed in de gaten houden en zo nodig naar de da.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 10:40

Ik heb haar nu een halfjaar en voordat ze mij kwam had ze ook geweldige baasjes, maar die lieten haar nooit los, omdat ze toen niet luisterde en ze nogal een jacht instinct heeft. Bij mij werd het roer ineens heel erg omgegooid en de eerste weken was het niet anders dan energie, energie en energie. Ze was niet uit te putten. Daarom is het contrast met nu heel groot.

Een mand op de fiets is ze net te groot voor helaas. Maar ik was al aan het kijken naar een karretje achter de fiets. Zat ook te kijken naar bagagedragers voorop, waar je dan een krat op kunt doen. Daar zou ze nog wel in passen.

Op dit moment ligt ze op mijn bed te slapen. Ze komt er wel vanaf als je haar roept of als er mensen binnen komen, maar al snel keert ze terug om te gaan slapen. Ik houd het in ieder geval deze week goed in de gaten, maar als het niet beter word dan vrijdag maar even naar de DA. Verder mankeert haar niets, ze loopt ook weer heel normaal, ze lijkt gewoon heel erg moe..

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:50

Citaat:
Komt het soms doordat ze teveel beweging krijgt? Ze krijgt nu wel meer beweging dan een paar weken geleden (toen ging ze 1x per dag mee naar stal) maar nu ik van stal verhuisd ben naar een doe het zelf stal, gaat ze 2x per dag mee. Is dat toch teveel?

Heb je dit wel rustig opgebouwd?

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 13:53

Op zich. Ze ging sowieso elke dag al mee aan de fiets. En nu elke ochtend, maar in het begin was dat 2 ochtenden in de week, naar 3, toen 5 en nu elke ochtend. Kan best zijn dat dit toch te snel is gegaan. Maar zag er niet zoveel problemen mee, omdat ze dan gewoon in de auto heen gaat.