wat voor kattenbrokken voeren jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tassie

wat voor kattenbrokken voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 09:32

Geen idee of het hier goed staat ;)

Op internet kan ik er niet veel over vinden, vandaar dat ik jullie raadpleeg. Wij hebben een jonge kater van bijna een half jaar. Tijdje terug naar de DA geweest omdat die in huis plaste (bleek een blaasontsteking te zijn)

Maar omdat hij voor zijn leeftijd al erg aan de maat was heeft de DA aangeraden om volwassenen kattenvoer te geven omdat de kans groot was als we kattenvoer voor kittens bleven voeren dat we een uit de kluiten gewassen kat zouden krijgen.

Nu was het ons (ik en me vriend) al opgevallen dat die wel kan drinken.
Wij zijn net terug van vakantie en me schoonvader heeft voor hem gezorgd en vond dat die erg veel plast en rinkelen dat het een aanrader is om voer met minder zout te kopen, omdat die daarom waarschijnlijk zoveel plast.

Nu is mijn vraag. Hebben jullie daar ervaring mee en zo ja welk voer raadt je dan aan?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:38

Welke brokken geef je dan?

Ik heb RC en Carocat

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:40

Volgens mij is veel plassen goed, althans te weinig plassen kan weer naar nier problemen duiden.

Welk merk voer geef jij? En geef je alleen brok of ook vlees?

Ik heb me door de fokkers van onze katten laten vertellen dat whiskas een van de slechtste merken is wat je kan voeren omdat daar ontzettend veel zout in zit...daar krijg je diverse problemen van. Wij hebben Mains Coons en voeren ze Royal Canin Main Coon brok en daarbij vers voer van Almo Nature . Een van onze katten krijgt dagelijks vers vlees ( kip, tonijn, garnalen ) deze wil geen brokken eten..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:45

Brokken maken in principe niet veel uit voor de volwassen grootte. Dit wil zeggen dat de grootte dat een kat (of ander dier) zal bereiken genetisch bepaald is. Het maakt dus niet echt uit wélke brok je voert, die grootte zal hij zowiezo krijgen, enkel is het wel zo als je een rijke kittenbrok geeft (of bv aan een groot hondenras geef je brok voor kleine hondjes,waar meer energie in zit) dat een dier in het eerst jaar véél vlugger zal groeien (met mogelijk problemen aan het gestel als gevolg), en hij dus té groot voor zijn leeftijd is. Echter wanneer de genetische grootte bereikt is zal hij verder gaan in het uitzetten in de breedte.
Geef je een klein dier bv voeding voor volwassen dieren, dan zal die veel trager groeien, maar uiteindelijk wel even groot worden.
Pas op, beide voorbeelden zijn niét goed!, bij een te rijke voeding zal het dier te vlug groeien, waardoor de beenderen lang maar dun en zwak worden, en de spieren en pezen niet goed meekunnen, kun je serieuze problemen mee krijgen. Bij een te arme voeding zal een dier trager uitgroeien, maar zit er kans in dat ze tekorten krijgen aan bepaalde stoffen, en zo ook problemen krijgen met het gestel.
Altijd zorgen voor een goede, aangepaste voeding.

Natuurlijk doet het merk er ook veel aan. Whiskas,felix,lara,aldi/lidl voer oid is slecht.
Royal canin, proplan, eukanuba, hills, iams, etc zijn de betere merken, daar kun je als je de juiste soort van geeft niet mee missen.
Als je het helemaal goed wil doen neem je taste of the wild, of orijen oid. Dat is een graanvrije brok.
(alle andere brokken zijn voor het grootste gedeelte graan, en amper vlees erin, katten zijn echter puur vleeseters, vandaar de graanvrije brok)
Ikzelf geef taste of the wild, daar heb je twee varianten in ,dat geschikt is voor alle leeftijden van katten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:46

Hier kregen ze als kitten RC kittenbrokjes. Daarna overgestapt op Nutro maar op een gegeven moment was dat niet meer leverbaar jammer genoeg. Nu dus alweer een paar jaar op RC en dan de Fit. Soms bij een aanbieding ofzo doe ik dan ook wel eens een ander smaakje.

Poes & kat doen het er goed op, er staan altijd brokjes voor ze en ze zijn niks te dik, nooit op- of aanmerkingen bij de dierenarts. Zijn nu 6 jaar oud.

Ze krijgen elke avond samen 1 zakje zachte brokjes. Dus allebei de helft. Is troep, maar ze vinden het zo lekker en ik vind het ook wel fijn om ze aangewend te hebben dat ze 's avonds graag thuis willen zijn / dat ik ze altijd makkelijk van buiten naar binnen kan roepen.

De kat eet ook regelmatig een stukje vlees of vis en ze vangen muizen die de kat ook vaak opeet, poesje is nogal kieskeurig, ik betwijfel ook of die muizen eet, enige dat zij wil is een likje vla ofzo :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:50

Jynxi krijgt speciaal voer voor de blaasgruis van de dierenarts. Maar we bestellen via zooplus van die grote zakken :j

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 09:50

Wat eeb fijne reactie's
Hij krijgt nu wiskas..
Duhelo bedankt voor de fijne uitlef over de grooi. Sinds hij volwassenen brokken eet zit die weer redelijk op de lijn van zijn leeftijd :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:50

Hier RC voor zijn ras (Pers), kreeg hij bij de fokker ook en zijn we mee doorgegaan. Het is een vreselijk lastige eter en ik ben zo bang dat ie dat Orijen of taste the world niet weg gaat krijgen. Die rasbrokjes zijn ook op zijn kaak/bekkie gemaakt, zeg maar. Maar het concept daarachter bevalt me ook wel.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 09:53

Hij krijgt trouwens geen vlees alleen brok, wat die trouwens verslind... Hij kauwt niet. Is daar ook een oplossingen voor. Grotere brokken als die verkrijgbaar zijn?

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:56

tassie schreef:
Hij krijgt trouwens geen vlees alleen brok, wat die trouwens verslind... Hij kauwt niet. Is daar ook een oplossingen voor. Grotere brokken als die verkrijgbaar zijn?

Ik zou overgaan op een andere merk een A merk. Het lijkt duurder. Maar kwalitatief beter voer hebben ze veel minder van nodig! ( ze zullen ook vanzelf stoppen met eten, bij ons zijn de bakjes altijd vol met brokjes en ze zijn niets te dik ) Dus een A-merk is in verhouding vrijwel even duur.
Kijk even op zooplus. Is vele malen goedkoper dan bij de dierenwinkel, en 2 dagen later heb je het in huis.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 09:57

Mijn katten krijgen altijd huismerk van de intratuin en die doen het er prima op.
Mijn eerste kat is 19 jaar geworden, en de andere doen het er ook al jaren prima op.
Whiskas vinden ze heerlijk, maar is echt troep, ze drinken inene 3x zoveel, dan kun je wel nagaan hoeveel zout er in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:02

Ik voer mijn 2 katten Royal Canin Sensible. Dit kregen ze in het dierenasiel ook en ze doen het er prima op. Verder krijgen ze helemaal niets anders, behalve vers water natuurlijk.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:03

Als kitten de RC babycat, en toen kitten. Nu zijn ze met 6 mnd gecastreerd en zitten ze sinds een week op de RC Sterilised 37, omdat ik er 1 heb die echt een vreetzak is en zich rond eet, en zeker na de castratie wil ik dit risico niet met hem nemen.

Omdat ze sinds 2 weken naar buiten gaan krijgen ze eind van de middag bij binnenkomst een theelepel vlees, van Gourmet geloof ik. Gewoon voor het idee, ze doen er een moord voor en zo wordt binnenkomen leuk en ze komen er tot nu toe altijd voor thuis.

Ik ben erg tevreden over RC, bestel het bij zooplus en scheelt mij zo 20,- op een zak.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:04

Mijn katten krijgen carocroc, wel allemaal specifiek op hun afgestemt (kitten, volwassen en senior)
Ze krijgen alleen brok, geen zachtvoer.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 10:06

Donatello86 schreef:
tassie schreef:

Ik zou overgaan op een andere merk een A merk. Het lijkt duurder. Maar kwalitatief beter voer hebben ze veel minder van nodig! ( ze zullen ook vanzelf stoppen met eten, bij ons zijn de bakjes altijd vol met brokjes en ze zijn niets te dik ) Dus een A-merk is in verhouding vrijwel even duur.
Kijk even op zooplus. Is vele malen goedkoper dan bij de dierenwinkel, en 2 dagen later heb je het in huis.

Wij doen nu voer afwegen voor hem, maar dat is bij een a merk dus niet nodig? Hij kan nog al eten, en ik ben bang als ik een a merk voer dat die door blijft eten..
Il vind het niet erg om een wat duurder merk te kopen als die dan op een dag minder nodig heeft en er minder door gaat drinken. Dat is uiteindelijk beter voor de kat toch?
Maar van een a merk kan je dus gerust het bakje vol doen?

Splash_

Re: wat voor kattenbrokken voeren jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:08

Zelfs bij een A merk moet je afwegen, daar zitten meer voedingsstoffen in zodat ze daar automatisch minder van eten. Ik weeg mijn RC ook netjes af zodat ik weet dat ze niet teveel krijgen, of te weinig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:09

de gemiddelde kat zal (net zoals paarden) eten tot hij voldoende heeft en dan wel stoppen. in het begin kan het zijn dat ze nogal bunkeren maar normaal reguleert zich dat hemzelf.
Let wel ,er zijn altijd uitzonderingen => de vreetzakjes die niet stoppen. is kwestie van in de gaten houden.
er bestaan ook speeltjes waar ze moeten moeite doen om de brokjes uit te halen (slowfeeder idee), dit kan een oplossing zijn bij de vreters :)

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 10:10

Splash_ schreef:
Als kitten de RC babycat, en toen kitten. Nu zijn ze met 6 mnd gecastreerd en zitten ze sinds een week op de RC Sterilised 37, omdat ik er 1 heb die echt een vreetzak is en zich rond eet, en zeker na de castratie wil ik dit risico niet met hem nemen.

maar hij krijgt wel onbeperkt te eten? Die van ons mag in feb gecastreerd worden

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 10:11

Je had al gereageerd;)

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 10:13

Ik kan dus het beste me eerst voor het merk laten informeren en dan bij zoolander bestellen? Of gewoon op de gok een a merk bestellen?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:14

Hier staan ze op proplan sterilized. De 2 dikke katers moeten op dieet en ik wil geen katten die constant om eten zeuren dus dan maar light, het poesje is perfect op gewicht begin wat wintervetjes te kweken maar eet dus ook gewoon mee van de proplanbrokjes. 's avonds krijgen ze een zakje natvoer (hills of royal canin, proplan heeft geen zakjes) verdeeld onder hen 3. Als traktatie en idd ook om hen te overtuigen 's avonds binnen te komen. Brokjes krijgen ze 's morgens ong 80gr voor hen 3, 's avonds nog een minibeetje en dan het zakje.
De 2 katers hebben hiervoor heel hun leven (en dat is dus dikke 8 jaar, zaten bij m'n moeder) op whiskas en friskies gestaan, heb dus nog wat inhaalwerk. Wat ik idd wel merk is dat ze niet zeuren om eten, bij moeder zaten ze constant te bedelen en waar ze in het begin de kattenbak serieus vulden, zijn het nu meer bescheiden drolletjes.
Heb nu ook een aanloopkitten die ik wat energierijker voer geef. Kunst is nu zorgen dat kitten kittenvoer eet en katten hun normale brok en niet andersom (zoals de duvels liefst doen).
En verder af en toe een traktatie van vers vlees en ze vangen muizen.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:16

Inprincipe stond er toen ze nog niet naar buiten gingen 2 bakjes voer met de hoeveelheid die ze mochten, ging prima, ze aten allebei wat ze nodig hadden en vaak waren er 's avonds nog wat brokjes over. Soms kregen ze nog wat bij als ik merkte dat ze 's avonds nog honger hadden, ze groeien natuurlijk ook nog.

Nu ze naar buiten gaan komt de wat dikkere naar binnen en vreet allebei de bakjes leeg, en juist omdat de eerste 2 maanden na de castratie zo belangrijk zijn hou ik hem echt in de gaten. Ik doe het nu anders, ze krijgen 's ochtends voor ze naar buiten gaan de eerste helft van wat ze mogen (nu zijn ze buiten en bakjes zitten nog brokjes in). En als ze binnen komen eind van de middag de andere helft. Zo kan ik de ene wat in de gaten houden en weet ik zeker dat hij niet te veel binnen krijgt.

Ik ga er vanuit dat dit zich ook wel weer zal settelen met het nieuwe voer, en zijn lichaam wat weer in balans moet komen na de castratie.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:19

ik geef ze biofood brokken(kat-3-mix), een zak van 10kg voor €35,50.
daar doen ze 2 maanden mee.
ik heb deze brok gekozen omdat het vrouwtje eens blaasontsteking had.
ik weeg niet af, ik hou het bakje zoveel mogelijk vol, de katten zijn niet te dik.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:21

Amalarab schreef:
ik geef ze biofood brokken(kat-3-mix), een zak van 10kg voor €35,50.
daar doen ze 2 maanden mee.
ik heb deze brok gekozen omdat het vrouwtje eens blaasontsteking had.
ik weeg niet af, ik hou het bakje zoveel mogelijk vol, de katten zijn niet te dik.

waar haal je dat?

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 10:23

Onze katten kregen eerst royal canin, maar sinds een tijdje overgestapt naar prins, ene kat is erg gevoelig en nu hebben we speciaal voer van prins van gevoelige katten. Doen ze het allebei super op!