cavia's laten wennen, hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miesemuisje

cavia's laten wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 20:07

Hallo mede-bokkers!

Sinds woensdagavond ben ik eigenaresse van 2 cavia's die ik heb overgenomen van de onderbuurvrouw. De cavia's zijn dus al wel aan elkaar gewend, maar moeten nu nog aan mij en hun nieuwe huis wennen.

Ze zijn erg schrikkerig en bang als ik in de buurt kom, en schieten meteen hun hok of hangmat in..

Had vandaag het nachthok er in gezet, vonden ze eerst heel eng, maar ze gingen daarna wel op onderzoek uit, nu zitten ze er bijna constant in. We (mijn vriend en ik) hebben ze gisteravond wel al op schoot gehad (na een hoop stress met het pakken :( ). Pippi vond het na een tijdje wel gezellig en begon vrolijk met ons mee te babbelen. Geertje kroop echter dicht tegen mn kin/schouder aan, en vond het allemaal maar eng..

Hoe kan ik ze het beste laten wennen, ze toch wel oppakken en knuffelen (op schoot) om ze aan mij te laten wennen of ze juist met rust laten zodat ze aan hun nieuwe hok etc. kunnen wennen?

en vraag 2.. als jullie dan toch alles lezen :D. hoeveel groenvoer krijgen jullie cavia's? Er is altijd zoveel te doen over genoeg vitamine C bij cavia's, maar wat is genoeg?! ik vind het maar lastig, wil het beste voor ze!

Anoniem

Re: cavia's laten wennen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:10

Juist met rust laten en af en toe proberen iets uit je hand te laten eten.
Ze zullen zich langzaam aan steeds meer op hun gemak voelen en niet meer wegschieten wanneer je langskomt. Nog even niet oppaken, dat komt vanzelf wel, hoewel ze het nooit écht leuk zullen gaan vinden om opgepakt te worden.
Veel succes! Heb je een foto? :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:11

Geef ze maar een flinke bult hooi. Daar kunnen ze dan onder gaan zitten, ze voelen zich dan veilig en zien toch alles wat er gebeurd. Op die manier wennen ze snel :)

Kwa groenvoer. Hier krijgen de cavia's een krat op een dag, maar we hebben er iets meer. Per cavia krijgen ze een hand.

Maar het beste is gewoon caviakorrel, daar zit genoeg vitamine c in en dan heb je ook geen problemen met een tekort aan vitamine c. Groente blijft dan wel nodig, maar je hoeft er geen rekening mee te houden dat ze wel eens te weinig kunnen krijgen.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 20:12

ik heb idd voer met vitamine C. Dus als ze daarnaast groenvoer krijgen is dat in ieder geval "voldoende"?

En ze hebben flink hooi, het huisje en de hangmat om in te schuilen, en de kant waar we het meest langslopen heb ik dichtgemaakt met een theedoek, ze schrokken steeds zo van ons

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Miesemuisje op 30-11-12 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:18

Ja, als je voer hebt met genoeg vitamine c, dan hoef je je geen zorgen te maken om een tekort. Welk merk voer je? Er zijn namelijk merken caviavoer waar wel vitamine c in zit, maar te weinig, dan zouden ze dus wel een tekort kunnen krijgen.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 20:20

Natura

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:22

Miesemuisje schreef:
Hoe kan ik ze het beste laten wennen, ze toch wel oppakken en knuffelen (op schoot) om ze aan mij te laten wennen of ze juist met rust laten zodat ze aan hun nieuwe hok etc. kunnen wennen?

en vraag 2.. als jullie dan toch alles lezen :D. hoeveel groenvoer krijgen jullie cavia's? Er is altijd zoveel te doen over genoeg vitamine C bij cavia's, maar wat is genoeg?! ik vind het maar lastig, wil het beste voor ze!

Die van mij (twee jonge caafjes van 4 en 7 weken toen ik ze kreeg) deden er erg lang over om niet meer zo weg te schieten (lees: twee jaar), maar vergeet niet dat dat ook heel erg in de aard van het beestje zit. Daarnaast is de ene cavia moediger dan de andere. Ik heb nu een jonge caaf erbij en die heeft alles van de veel oudere afgekeken, en die was ook veel sneller tam (paar maanden).
In ieder geval kan je ze best af en toe oppakken en aaien (sommige cavia's vinden het erg leuk, sommige helemaal niet), maar laat ze ook gewoon wat met rust, gun ze de tijd om te wennen. Loop niet voortdurend bij het hok langs, bijvoorbeeld. Je kan wel veel tegen ze praten, dan leren ze jouw stem herkennen.
Ze wennen vanzelf aan je ritme en geluid en hun nieuwe huis :).

Mijn cavia's krijgen onbeperkt hooi en Hugho Caviabrok (daar zit ook vit C in), en daarnaast in ieder geval twee keer per dag een paar blaadjes andijvie, witlof en een halve wortel (per cavia). Daarnaast krijgen ze vaak tussendoor ook wat, zoals komkommer, tomaat, paprika, appel, peer, sla, etc.
Ik ben zelf van mening dat alleen brok met vit. C niet genoeg is, ze moeten wel dagelijks groenvoer krijgen (en dat vinden ze ook erg lekker :) ).
Ik vond het in het begin ook maar ingewikkeld hoeveel ze moeten hebben ivm mogelijk vitamine C tekort, maar dat valt ook allemaal wel wat mee.
Cavia's eten niet zo snel teveel, als ze genoeg hebben laten ze de rest wel liggen. Je kan een beetje proberen met hoeveelheden, of het allemaal op gaat of niet; zo kan je een beetje inschatten hoeveel ze moeten hebben.

Succes, en voor vragen mag je me ook altijd pb'en mocht je dat willen :)

Oh, ik zie net de foto, mooie beestjes! Wat voor hok hebben ze?
Is dat een liksteen/mineraalsteen? Zo ja, meteen eruit halen. Is voor cavia's potentieel erg schadelijk (blaasstenen en dergelijke). Ik ben zelf een cavia verloren aan blaasstenen/-gruis (niet door een liksteen overigens), en dat is geen prettige weg om te bewandelen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:29

http://www.caviaforum.nl/ hier kan je ook je vragen stellen, daar weten ze heel veel van cavia's :) (en is heel gezellig)

Als ik een nieuw caafje heb laat ik ze meestal even een dagje wennen maar begin daarna gewoon gelijk met af en toe oppakken/aan me laten wennen. :)

Ze mogen heel veel groenten hebben, op het caviaforum staat ook een hele lijst met wat ze wel en - nog belangrijker - wat ze niet mogen. Voor de rest is het gewoon proberen, cavia's hebben altijd voorkeur voor groente/fruit. Je merkt vanzelf wat ze lekker vinden en wat ze minder lekker vinden.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 20:31

@Century Bedankt voor je antwoord! Groenvoer krijgen ze ook wel hoor, maar ik wist echt niet hoeveel ze moesten.. maar je geeft een goede tip! zal morgen nog even naar de winkel gaan haha.

Dankjewel:)!

Ze hebben een hok van 1 bij 50. Ooh.. dat wist ik niet, ik ga ze er meteen uithalen!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:32

En vaak moeten ze ook even wennen aan een nieuwe groente, en zullen ze die niet meteen opeten maar eerst even laten liggen. Op http://www.degrotecavia.nl kan je ook heel veel info vinden.
Caviaforum is ook een goede tip, daar zit ik ook (al niet zo heel aanwezig) :)

Hoe oud zijn je beestjes? Leuk dat je ze zo hebt overgenomen! Cavia's zijn echt leuke beestjes, ik ben helemaal dol op die van mij :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:34

Caviaforum is idd een goed forum :j Ik ben daar ook lid.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 20:35

nou, die paprika en wortel ging er wel in haha. ligt nog een heel klein stukje wortel in zag ik net, heb de likstenen meteen in de prullenbak gedaan!

die site had ik al gevonden idd, heel handig! en ik ga zo eens op het caviaforum snuffelen.

Ze zijn 2 nu :) Jaa, ik wilde graag cavia's, en de onderbuurvrouw moest er vanaf, toen was t snel geregeld :=

we hebben zelfs zelf een tafel gemaakt om de kooi op te zetten, omdat we geen goede maat konden vinden

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:40

Nou, dat klinkt dan als een win-win-situatie, jij blij, je onderbuurvrouw blij en de cavia's blij :). Twee is nog wel jong, dan kunnen ze best nog wat jaartjes mee!

Hier trouwens meer info over de knaag/liksteen:
http://www.degrotecavia.nl/snoep.html
(Kijk bij "Knaag- en likstenen").
Het kán problemen veroorzaken, hoeft niet, maar better safe than sorry in dit geval, zou ik zelf zeggen ;)

Op het caviaforum zitten mensen met heel veel kennis en hart voor de dieren, dus je kan je vraag ook altijd daar kwijt. :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:46

Ze zien er trouwens heel schattig uit op de foto's :)
Fijn dat jij ze kon opvangen.

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 20:53

Jaa, iedereen blij :D (al duurt dat bij de cavia's nog ff geloof ik := )

ik was inderdaad al aan het snuffelen op het caviaforum, goede tip!

@Samiyah, bedankt! <3

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:35

Hier staat ook héél véél informatie op. We hebben deze site ook gebruikt om onze boekjes over cavia's te maken als mensen een dier bij ons adopteren: http://www.degrotecavia.nl/

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:12

een dag of 2 3 ze er nog niet uithalen, laat ze maar kijken, wel steeds met voeren tegen ze praten, dan wennen ze aan je, daarna kan je ze er kort uithalen en dat steeds uitbouwen

ik geef ze zelf voer waar vitamine C in zit, net kleine bixjes dus ze kunnen ook niet gaan sorteren, verder meng ik dit met wat muesli en elke dag groenvoer en hooi, hoeft niet belachelijk veel te zijn, maar is wel belangrijk dat ze dit elke dag krijgen

verder is het misschien leuk om van het Cavia forum lid te worden, dan kun je er van alles over lezen en ook tips vragen als je met iets zit, zitten ook veel fokkers op http://www.caviaforum.nl/content/