Hond blaft te veel, hoe afleren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lotte_horses

Hond blaft te veel, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 20:31

Hoi bokkers! :)

Ik heb gezien dat er hier toch wel veel honden liefhebbers zijn die er ook veel vanaf weten, dus ik stel mijn vraag maar hier. :)

Ik heb dus een probleem, we hebben sinds een half jaar een 2 jarige keeshond in huis, als gezelschap voor onze andere oude hond.
Giovanni hebben we uit een gastgezin gehaald, daar zat hij ong 3maanden . Hiervoor zat hij bij een broodfokker, waar hij 2 jaar aan een stuk in zijn bench, in zijn eigen uitwerpselen heeft geleefd. Bij het gastgezin moest hij eerst naar de trimmer want de klitten waren er niet meer uit te wassen.

Nu hij bij ons is hadden we al gemerkt dat als we hem riepen dat hij soms niet wist wie hem riep en na een onderzoek bij de DA is gebleken dat hij langs 1 kant doof is (hierdoor kan hij nog wel geluiden horen, maar weet hij niet goed waar ze vandaan komen) Waarschijnlijk door meerdere oorontstekingen achter elkaar.

Het is echt een hele vrolijke hond met veel te veel energie, hij kan zijn geluk niet op nu, vanaf dat hij in het gastgezin zat begon zijn leven eigenlijk pas.
Hij kende dus ook nog niets.

Nu even ter zake:

Maar nu hebben we een probleem ik weet dat keeshonden keffers zijn en als waakhonden bekend staan, maar hij blijft maar blaffen.
Als er gestommel is boven (soms zelf maar een stoel die verschuift) rent hij naar buiten om 5 min te staan blaffen, echt bij het minste geluid blaft hij. Als geluk hebt kan je hem nog terugroepen voordat hij buiten is (door het kattenluik), maar hij weet dat hij het niet mag doen, maar kwaad worden helpt niet (hij komt dan wel terug zielig naar binnen, maar het houd hem niet tegen om da volgende keer terug naar buiten te rennen)

Nu reclameren de buren nog niet, maar ik ben bang dat het binnenkort wel zo gaat zijn, soms staat hij echt 15min buiten te blaffen.
's nachts zetten we hem in de bench, en sommige nachten blaft hij ook, soms een 15min dan stopt hij weer voor 30min/1u en dan begint hij terug te blaffen. We weten niet waarom, als we dan kwaad naar benden komen is hij wel weer braaf voor heel de nacht, en soms is hij gewoon heel de nacht braaf, maar andere dagen blaft hij dan weer aan een stuk door.
Aan de bench kan het niet liggen, omdat dit zijn vertrouwde plaats is (ik had verwacht dat hij nadat hij van bij die fokker kwam hij er een trauma ofzo aan ging over hebben gehouden, maar in tegendeel als hij onzeker is of rust wil gaat hij er altijd in liggen)

Het is ook niet dat hij gewoon zijn energie kwijt moet, want hij gaat elke dag 1u buiten wandelen, speelt buiten in een grote tuin en als hij wel te veel energie heeft dan crosst hij naar buiten rent hij een paar rondjes in onze tuin en komt terug rustig binnen.

Buiten is voor hem gelijk aan spelen, dus als hij nog maar denkt dat we naar buiten gaan staat hij al buiten aan de deur te wachten (behalve als we zeggen dat hij niet mag). En als we gewoon door de tuin lopen staat hij al te springen en blaffen (en soms zelfs zacht bijten om uit te dagen) van enthousiasme, het liefst van al zou hij willen dat je heel de dag met hem speelt!

Het is wel een hond waarbij je zeer streng en duidelijk moet zijn (zo heeft hij bijvoorbeeld
2 maand met onze voeten kunnen spelen dat hij zo gezegd niet naast kon lopen, maar na een keer ons geduld te verloren zijn, liep hij heel braaf naast, en nu kan hij het ook)
Het is een zeer slimme hond en een echte speelvogel, maar hij is wel onderdanig naar ons.

hier even een foto'tje zodat jullie weten over wie ik het heb ;)
Afbeelding
https://lh3.googleusercontent.com/-7-GV ... %25206.jpg

Sorry voor de lange tekst, maar ik hoop dat jullie nu een duidelijk beeld hebben van zijn gedrag en we hopen dat jullie ons zo beter kunnen helpen.

Weten jullie wat we hieraan kunnen doen? Want we beginnen het geblaf wel beu te worden.

Alvast bedankt!

dierenfan

Re: Hond blaft te veel, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:26

1 uur buiten lopen vind ik persoonlijk erg weinig. Hier zeker 2 uur per dag bezig met wandelen en vaak daarnaast nog trainen (half uur ofzo paar keer per week) Zeker keeshonden zijn ook erg energiek en zou dus proberen hem meer beweging te geven. Hij kan wel alleen gaan rennen in de tuin maar echt met zijn kop bezig is hij dan niet. Daardoor is hij waarschijnlijk ook enorm op zijn omgeving gefixeerd. Dat is voor hem een manier om bezig te zijn en moe te worden.

Het kattenluik zou ik afsluiten dat ze van binnen niet meer naar buiten kunnen totdat hij weer goed in de hand te houden is. Probeer het blaffen voor te zijn. Als je ziet dat hij ergens op wil reageren leidt hem dan af en roep hem bij je. Komt hij rustig dan belonen dat hij komt. Wat je goed kan doen als je geen vloerbedekking hebt (i.v.m. het geluid) is bijv. een 1/2 liter flesje vullen met ijzer of stenen dat in elk geval flink rammeld. Als hij blaffend overeind vliegt dan dat flesje achter hem neer gooien. Niet op hem en niet laten merken dat jij het gegooid hebt. waarschijnlijk schrikt hij en stopt hij met hetgeen wat hij aan het doen is dus het blaffen. Loopt hij dan rustig weg dan bij je roepen en belonen dat hij komt. Eigenlijk dus proberen het gedrag om te buigen. Niet meer het: ik hoor wat, naar buiten en blaffen. Maar ik hoor wat, naar baasje en wat lekkers, spelen, aaitje, wat dan ook.
Dat gooi trucje kan alleen als je hond niet bang is van onverwachtse geluiden uiteraard ;)

Het probleem is dat het geblaf er in jaren ingeslopen is en dat je het er niet in 1 dag uit kan krijgen. Dat gaat zeer veel training en tijd kosten omdat het voor hem een bezigheids therapie geworden is. Iets waarmee hij de 'sleur van de dag' mee kan doorbreken waarschijnlijk.

Is hij voer gericht? Dan kan je er ook voor kiezen zijn voer te verstoppen in de tuin en hem te laten zoeken daar naar. Of in een voerbal of ander speeltje (kong, denkspeelgoed, wat dan ook). Laat hem werken voor je en bezig zijn met zijn hersenen. Hij zal het vast waarderen!

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 22:36

Soms gaan we 6km in een bos wandelen, wat ik ook van plan ben is canicross te gaan doen met hem omdat hij lopen super vind.
Maar na die 6km, is hij wel moe en gaat hij slapen op zijn matje maar 3u later loopt hij terug blaffend buiten, of zelfs nog maar een half uur later en je doet de deur open, is hij even enthousiast als anders om te spelen. Hij is gewoon een en al energie.
Hij is inderdaad erg op zijn omgeving gefixeerd.

Het probleem is, dat het kattenluik eruit is en dus gewoon een gat, hier gaan we wel een nieuw in plaatsen.
Het blaffen voor zijn gaat niet, hij hoort iets (wat wij zelfs niet horen, of j-hij denkt nog maar dat hij iets hoort) en hij springt direct recht en crosst blaffend naar buiten.
Dat flesje, weet ik niet of dat gaat lukken, aangezien ons huis niet heel lang is voor hij buiten is en tegen dat je het flesje vast hebt is hij al bijna aan de deur.

Hij is totaal niet voer gericht, als hij geen trek heeft of geen zin om te eten laat hij zijn eten gewoon staan, in het begin als hij een snoepje krijgt is hij super enthousiast, maar na een paar keer (soms over dagen verspreid) moet hij er niets meer van weten.

Wat we hem hebben aangeleerd omdat we wouden dat hij los kan lopen is komen op fluitje (aangezien hij niet altijd kan plaatsen waar geroep vandaan komt, en een fluitje hoger is en duidelijker), hij kende dit goed en kwam braaf zijn snoepje/aaitje/balletje halen.
Nadat hij dit in huis en de tuin kende gingen we dit bij mijn bompa oefenen in een lege grote schapenweide, maar op sommige plaatsen (60cm boven de grond) is er een klein stukje omheining kapot, waar hij net door kan (dit wisten we niet), zonder zijn haar is hij heel klein.
In het begin luisterde hij super goed en vond hij het echt super, maar dan zag hij schapen, iets wat hij nog nooit gezien had. en dit was zo interessant dat meneer gewoon door dat kleine gat sprong en niet meer reageerde op het fluitje. Hij luistert enkel naar het fluitje, als dat het interessantste is, maar zodra er iets veel te interessant is kan zijn aaitje/balletje/snoepje hem niets meer schelen.
Gelukkig eens hij de schapen goed bestudeerd had en je riep hem, kwam hij wel braaf terug.

Ook hebben we nog een probleem bij de paarden, hij is zeer jaloers als we met de paarden bezig zijn, hij begint dan te blaffen, en het zou me niet verbazen dat als hij kon hij ze ook zou bijten.

Het zou goed zijn als we iemand vonden met een hond van zijn leeftijd waarmee hij goed overeen komt, want hij durft nog al eens te ver te gaan omdat hij gewoon wilt, spelen, spelen en nog eens spelen.

Maar bedankt voor heel het verhaal te lezen en de tips, we gaan nu echt starten (had het me al vaak voorgenomen) met lopen en het kattenluik te sluiten.
Maar weet je toevallig wat we voor s'nachts kunnen doen? Gewoon elke keer als hij begint te blaffen kwaad naar beneden komen, want daarna is hij stil of is er een andere methode?
Zelf zijn we eerder voor goed gedrag belonen, slecht gedrag negeren. Maar negeren werkt niet bij het blaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:14

Wat doe je als je hond zo aan het blaffen is?
Laat je dat maar gebeuren... Grijp je in... en zo ja: op welke manier doe je er dan wat aan?

Nee, naar b eneden gaan als hij 's nachts blaft is in ieder geval het slechtste dat je kunt doen. Want zo LEER je hem om juist te gaan blaffen. Hij krijgt dan immers een beloning voor het blaffen: jullie aandacht.

Bij het blaffen 's nachts zou ik zeggen: volledig negeren.
En ondertussen een oplossing zoeken voor het probleem. Je zou de training opnieuw kunnen beginnen. Net als bij pups.
Dus dan eerst de bench een aantal nachten bij je zetten in de slaapkamer. Daarna op de gang, daarna weer beneden, etc. Steeds in kleine stapjes tot hij uiteindelijk weer beneden kan slapen zonder te blaffen.

Het blaffen overdag: Grenzen stellen en regels aanhouden.
Als je niet wil dat hij continu blaft, moet je dat duidelijk maken aan hem en hem consequent (dus ALTIJD) corrigeren.
Maar ik kan je alvast zeggen: heel veel succes daarmee.
Wij hebben zelf ook een (kruising) keeshondje. En die heeft gewoon echt een kef-batterijtje in haar lichaam zitten dat continu "aan" staat _O-
Ze staan er om bekend.
En ondanks dat ik haar al van pup af aan erg consequent heb gehouden iedere keer als ze aanslaat, blijft ze toch driftige blafbuien hebben als er volk voorbij het raam wandelt of als ze mensen bij de voordeur hoort praten.

Negeren helpt niet, voer helpt niet, speelgoed helpt niet, belonen als ze stil is helpt niet, corrigeren helpt amper (zelfs bij totale onderwerping op commando, blijft ze door blaffen).

Maakt bij haar niet uit hoe lang of kort ze die dag gewandeld heeft, het blafniveau blijft altijd gelijk. Zit echt in 't ras.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:21

Mischien helpt het om s'nachts een radio heel zachtjes aan te zetten. Persoonlijk zou ik een leuke sport gaan doen op een club. Heb hier bv een border collie zitten die hyper is maar dinsdag mee genomen naar dogdance,dus mentaal aan de gang. Ze is twee keer zo rustig nu.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 20:11

We hebben al negeren geprobeerd (3,5maand) maar dit werkt niet, hij stopt na 15min wel, maar even later begint hij opnieuw.
We weten dat naar beneden gaan eigenlijk niet mag, maar iets anders werkt gewoon niet.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 20:58

Wat we ook niet weten is waarom hij blaf als we slapen. Is het omdat hi zich verveelt, of omdat hij alleen is (al hoewel Floor gewoon naast hem zit) of omdat hij ons mist, ik weet het niet.
Maar als het is omdat hij bij ons wilt zijn kunnen we hem wel bij ons op de kamer zetten en telkens verder en verder.

Het blaffen overdag corrigeren we altijd. Wat we gisteren geprobeerd hadden was hem 2min in de bench steken, hij besefte het goed genoeg dat hij niet mocht blaffen (maar gewoon kwaad worden hielp niet) en daarna heeft hij nog een paar keer geblaft, maar niet aan 1stuk door, gewoon 2x een luide kef en dat het dan was gedaan. Dus dit helpt wel. Ik denk dat hij ook weet wanneer hij in zijn bench word gezet hij tot rust moet komen omdat dit zijn veilige en rustige plaats is voor hem alleen.

Als je hem corrigeert stopt hij wel direct, heel af en toe nog wel eens een blafje om af te sluiten.
Maar hij blijft het doen, is dat met die bench een goede methode? Dan blijven we die voort doen.

Hoe lang ze gewandeld heeft maakt bij hem ook niets uit, hij laad supersnel op zeg maar :')

Dit hebben we al geprobeert, ook hebben we is geprobeerd het licht te laten brengen, maar beide helpen niet.

Ik heb nog een vraag tegen de paarden, gedraagt hij zich hetzelfde als bij onbekende honden waarmee hij niet mag kennismaken (heel enthousiast, trekken en af en toe blaffen) Dit vinden we niet zo erg omdat hij nooit heeft geleerd hoe om te gaan met andere honden (daarom gaat hij bij het spelen ook over de grens, niet alleen voor ons, maar ook bij honden waarmee hij kennis mag maken en Floortje)
Maar vanaf wij met de paarden bezig zijn word hij echt jaloers, zeker als ik aan het rijden ben. Het helpt dan zelfs niet als mijn moeder bij hem blijft staan om hem te corrigeren, hij blijft gewoon blaffen.
Is er iets wat we hiertegen kunnen doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:02

Nee, voor straf in de bench zetten is geen praktische methode.
Gewoon direct duidelijk "nee" zeggen. En als dat niet helpt kun je m evt kort aanraken/knijpen als correctie.
Dat doen honden bij elkaar ook als eentje zich misdraagt.
Zo stop je t gedrag direct.
En als hij nog blaft daarna ook al is t maar n kort kefje, dan bestraf je dat weer. Want hij wil daarmee gewoon t laatste woord hebben. Doet luna hier ook vaak.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:33

Wij hebben ook een hondje die heel erg veel blaft. Het word minder.... maar het is nog steeds vervelend.

Wij zijn inmiddels haar 4de baasje, en haar laatste haha ze gaat nooit meer weg.
Ze is een kruising chihuahua. Dat ze behandeld is als 'kind' wisten we al. Ze had een tas waar ze dus altijd in mee ging. Ze had allemaal kleren enzv.

Dit is de deur direct uit gegaan. Ze loopt lekker zelf. Ik heb dr leren luisteren ze loopt nu ook los in het bos en ze vind het heerlijk zo! Wel merkte ik dat ze het met dit weer dus echt koud heeft ze staat echt te rillen buiten dus ze heeft van ons een regenjas gekregen en een vestje haha. Ze sprint er ook echt in.

Ze had wel een bench, al snel kwamen we erachter dat dit ook echt nodig was.
We gebruiken hem ook niet als 'straf hok' maar gewoon haar eigen veilige plekje. De bench staat gewoon in de woonkamer met haar mandje en alles erin. Het deurtje staat ook altijd open.

Toen wij de eerste avond naar bed gingen begon ze te blaffen. Dit hebben we eerst een kwartier laten gaan.... dit is uit gelopen op een half uur. Toen ging ze over tot weer wolf haha. Toen besloten dat dit zo niet kan ook niet ivm de buren.
Wat bleek nou.... ze heeft haar hele leven al in bed geslapen (ze is nu bij ons net 4 geworden)
Wij hebben besloten dit zo te laten. Geprobeerd dit af te bouwen door haar eigen plekje te maken op de slaapkamer maar snachts slaap je en krijg je dus niets mee. Smorgens ligt ze naast je.
Haar straf is nu dat ze vaak onder de douche moet want een hond in bed........ nee dat hoord niet, oke het hoord bij dit hondje maar dan moet ze wel schoon zijn haha.

Ze blaft naar elke beweging en geluid. Ik ben nu een half jaar bezig en het word rustiger. Ik ben heel duidelijk mag niet is mag niet. Ik ken haar inmiddels en weet haar houding voor ze gaat blaffen. Dan wijs ik haar er alop dat dat niet mag. Dan heeft ze nog geen blaf gegeven.
Dit lukt niet altijd hoor haha. Als ze tekeer gaat word ik boos op dr, daarna roep ik haar direct bij me laat haar netjes zetten en dan krijgt ze een aai.
Anders zou ik boos worden op het feit dat ze bij me komt.
Ik moet zeggen het kost echt veel energie, maar het is al stukken rustiger. Geluid laat ze voor wat het is en mensen tja ligt er net aan hoe dicht bij het komt.
Maar het is bij haar gewoon een grote schreeuw om aandacht.

Ook merkte ik als wij weg gingen bij het pakken van de jas werd ze heel nerveus.

We hebben dus een keer de camera op haar gezet toen we weg gingen. Blijkt dat ze om de 15 minuten aan slaat en tekeer gaat als een wolf.
Ze gaat ook geen moment rustig liggen.
Dus.... verlatings angst.
Ik heb er veel over gelezen, en ben heel bewust bezig met haar verlatings angst.

Ik ben heel duidelijk tegen haar in alles wat ze doet. En ik merk dat ik het terug krijg, ze weet gewoon wat haar plek is.
Mijn vriend daarin tegen heeft 0 regels haha alles wat ik leer gooid hij binnen 10 minuten weer weg.
Ik heb hem een paar keer gewaaschuwd dit krijg je een keer op je bord he want luisteren naar jou doet ze niet meer straks.

Van de week was het zover hahahaha kan er ook nog wel op lachen. Ik moest werken en hij was een dag vrij. Ze waren de hele dag samen. Ik kwam thuis.... Hij zei: ik ben dood moe..... Die hond loopt de hele dag achter me aan en ik kan geen stap naar buiten zetten of ze blaft de hele buurt bij elkaar......

Kortom.... Duidelijkheid is voor hond en baas veel fijner.

Ik merk aan alles dat dit hondje van links naar rechts is gegaan, wat er allemaal in haar leventje gebeurd is weet ik niet, maar ik merk aan haar gedrag dat dat genoeg is geweest.

Ik denk dat dat bij jullie hondje ook zo is, er zijn genoeg angsten, er zijn genoeg redenen voor jullie hondje waarom die allert moet zijn. Wonden helen maar er zijn altijd littekens......
Het is allemaal heel makkelijk gezegd, maar de volhouder wint.

Excuus voor het lange verhaal haha maar ik dacht ik doe het hele verhaal een beetje misschien zijn er een aantal dingen die je herkend.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 00:11

Femke schreef:
Nee, voor straf in de bench zetten is geen praktische methode.
Gewoon direct duidelijk "nee" zeggen. En als dat niet helpt kun je m evt kort aanraken/knijpen als correctie.
Dat doen honden bij elkaar ook als eentje zich misdraagt.
Zo stop je t gedrag direct.
En als hij nog blaft daarna ook al is t maar n kort kefje, dan bestraf je dat weer. Want hij wil daarmee gewoon t laatste woord hebben. Doet luna hier ook vaak.

Oke, dan zullen we dat proberen.
De bench was niet echt bedoelt als straf (aangezien ze daar ook graag in ligt) maar dat ze gewoon even besefte dat ze rustig moet worden, vanaf ze in haar bench zit word ze rustig (behalve dan s'nachts). Want als hij zo blaffend naar buiten rent is hij veel te opgedraaid, hij vind het echt leuk.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 00:30

CoSnuf schreef:
Wij hebben ook een hondje die heel erg veel blaft. Het word minder.... maar het is nog steeds vervelend.

Wij zijn inmiddels haar 4de baasje, en haar laatste haha ze gaat nooit meer weg.
Ze is een kruising chihuahua. Dat ze behandeld is als 'kind' wisten we al. Ze had een tas waar ze dus altijd in mee ging. Ze had allemaal kleren enzv.

Dit is de deur direct uit gegaan. Ze loopt lekker zelf. Ik heb dr leren luisteren ze loopt nu ook los in het bos en ze vind het heerlijk zo! Wel merkte ik dat ze het met dit weer dus echt koud heeft ze staat echt te rillen buiten dus ze heeft van ons een regenjas gekregen en een vestje haha. Ze sprint er ook echt in.

Ze had wel een bench, al snel kwamen we erachter dat dit ook echt nodig was.
We gebruiken hem ook niet als 'straf hok' maar gewoon haar eigen veilige plekje. De bench staat gewoon in de woonkamer met haar mandje en alles erin. Het deurtje staat ook altijd open.

Toen wij de eerste avond naar bed gingen begon ze te blaffen. Dit hebben we eerst een kwartier laten gaan.... dit is uit gelopen op een half uur. Toen ging ze over tot weer wolf haha. Toen besloten dat dit zo niet kan ook niet ivm de buren.
Wat bleek nou.... ze heeft haar hele leven al in bed geslapen (ze is nu bij ons net 4 geworden)
Wij hebben besloten dit zo te laten. Geprobeerd dit af te bouwen door haar eigen plekje te maken op de slaapkamer maar snachts slaap je en krijg je dus niets mee. Smorgens ligt ze naast je.
Haar straf is nu dat ze vaak onder de douche moet want een hond in bed........ nee dat hoord niet, oke het hoord bij dit hondje maar dan moet ze wel schoon zijn haha.

Ze blaft naar elke beweging en geluid. Ik ben nu een half jaar bezig en het word rustiger. Ik ben heel duidelijk mag niet is mag niet. Ik ken haar inmiddels en weet haar houding voor ze gaat blaffen. Dan wijs ik haar er alop dat dat niet mag. Dan heeft ze nog geen blaf gegeven.
Dit lukt niet altijd hoor haha. Als ze tekeer gaat word ik boos op dr, daarna roep ik haar direct bij me laat haar netjes zetten en dan krijgt ze een aai.
Anders zou ik boos worden op het feit dat ze bij me komt.
Ik moet zeggen het kost echt veel energie, maar het is al stukken rustiger. Geluid laat ze voor wat het is en mensen tja ligt er net aan hoe dicht bij het komt.
Maar het is bij haar gewoon een grote schreeuw om aandacht.

Ook merkte ik als wij weg gingen bij het pakken van de jas werd ze heel nerveus.

We hebben dus een keer de camera op haar gezet toen we weg gingen. Blijkt dat ze om de 15 minuten aan slaat en tekeer gaat als een wolf.
Ze gaat ook geen moment rustig liggen.
Dus.... verlatingsangst.
Ik heb er veel over gelezen, en ben heel bewust bezig met haar verlatingsangst.

Ik ben heel duidelijk tegen haar in alles wat ze doet. En ik merk dat ik het terug krijg, ze weet gewoon wat haar plek is.
Mijn vriend daarin tegen heeft 0 regels haha alles wat ik leer gooit hij binnen 10 minuten weer weg.
Ik heb hem een paar keer gewaarschuwd dit krijg je een keer op je bord he want luisteren naar jou doet ze niet meer straks.

Van de week was het zover hahahaha kan er ook nog wel op lachen. Ik moest werken en hij was een dag vrij. Ze waren de hele dag samen. Ik kwam thuis.... Hij zei: ik ben dood moe..... Die hond loopt de hele dag achter me aan en ik kan geen stap naar buiten zetten of ze blaft de hele buurt bij elkaar......

Kortom.... Duidelijkheid is voor hond en baas veel fijner.

Ik merk aan alles dat dit hondje van links naar rechts is gegaan, wat er allemaal in haar leventje gebeurd is weet ik niet, maar ik merk aan haar gedrag dat dat genoeg is geweest.

Ik denk dat dat bij jullie hondje ook zo is, er zijn genoeg angsten, er zijn genoeg redenen voor jullie hondje waarom die allert moet zijn. Wonden helen maar er zijn altijd littekens......
Het is allemaal heel makkelijk gezegd, maar de volhouder wint.

Excuus voor het lange verhaal haha maar ik dacht ik doe het hele verhaal een beetje misschien zijn er een aantal dingen die je herkend.

Bedankt voor de uitgebreide reactie! :)
Ik weet niet precies wat Giovanni allemaal heeft meegemaakt alleen dat hij bij een broodfokker zat, maar hij was niet goed genoeg meer (we weten niet waarom). Hij heeft 2 jaar altijd in zijn bench gezeten en nooit goed verzorgt geweest. Waarschijnlijk heeft hij daar het blaffen 'aangeleerd'. dan heeft hij 3maand in een gastgezin gezeten waar ze goed voor hem zorgden en dan is hij bij ons terecht gekomen.
Het zou me verbazen als hij bij de fokker in bed mocht slapen dus dat kan het niet zijn.
Ik dank dat hij zich 's nachts gewoon verveeld, of bij ons wilt zijn.

We hadden Giovanni gekocht omdat Floor niet graag alleen thuis is (hierdoor steekt ze van alles uit) en toch een maatje heeft. Jammer genoeg heeft dit niet echt met Floor haar probleem geholpen, maar daar gaat het nu niet om :)
Volgens mij blaft Gio ook als we er niet zijn (het zou me verbazen als hij dat niet deed)

We proberen zo duidelijk mogelijk te zijn, maar het is toch wel moeilijk en even wenne voor ons (aangezien onze vorige
honden ofwel alles al kende, of wel bijna alles kende en die zijn grenzen wist.)

Bij het nemen van de jas of de sleutels word hij ook helemaal gek, hij hoopt dat hij dan mee mag. Hij zal misschien ook verlatingsangst hebben, maar hij gaat ook gewoon graag buiten, bij het klaarmaken voor onze dagelijkse wandeling staat hij ook altijd te springen.

Het blaffen voor zijn is echt onmogelijk, na het geluid dat hij hoort springt hij direct recht en spurt blaffend naar buiten.
Maar als je echt elke blaf moet corrigeren moet ik dus achter hem aan lopen naar buiten om hem dan te corrigeren en binnen te roepen, om hem dan een aai te geven omdat hij naar mij is gekomen?

Ik heb ook nog een vraag, weet er iemand een leuke bezigheidsterapie, waarbij hij goed moet nadenken? Volgens mij kan hij dit wel gebruiken :)
Maar liefst geen speur dingen aangezien hij zijn neus niet graag gebruikt, eerder zijn ogen en oren :). Je ziet hem eiegenlijk nooit een spoor of geur volgen en heb eens geprobeerd een zoekspelletje te doen (met salami een geurspoor maken op de grond en ergens verstoppen, en eerst zelf in het zicht gelegd) maar hij zoekt gewoon met zijn ogen, loopt heel de tuin af tot hij het vind :')

(Wat heb je een schattig hondje!! <3 )

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 01:34

Het feit dat je hond zoveel op ogen en oren doet, is juist het probleem. Een hond wordt doof en blind geboren, gebruikt dus zijn reuk- en tastzin als eerste. Deze volgorde behoort hij ook aan te houden bij het onderzoeken/vinden van dingen.

Wanneer ze iets zien of horen en het dan gaan onderzoeken/actie ondernemen, heb je 99 van de 100 keer opgewonden gedrag te pakken.

Ik zou met deze hond dus JUIST speurspelletjes gaan doen, zodat hij leert zijn neus te gebruiken. Hier wordt een hond namelijk rustig van. Een hond die zijn neus niet gebruikt is instabiel.

Een waakhond afleren te waken, is net zoiets als een jachthond af willen leren te jagen. Of tegen een windhond zeggen dat hij niet mag sprinten. Dat lukt niet en dat moet je ook niet willen. Dit is namelijk waar ze voor gemaakt zijn. Wat je natuurlijk wél kunt doen, is dit gedrag in goede banen leiden.
Zo kun je een jachthond leren dat hij wacht op jouw signaal voor hij een prooi achterna gaat. Een waakhond kun je leren 1x te blaffen en jou dan te halen, ipv in z'n eentje een blafsalvo af te vuren.

Zie je hond dus even niet als schattig huiskeeshondje, maar als werkwaakhond. Wat wil je van een waakhond en hoe train je dat?
Het aanslaan doet hij al, koppel hier een commando aan en beloon daarvoor. Leer hem dat hij na het aanslaan, naar jou moet komen. Ga dan samen met de hond naar de plek toe, met de hond achter jou. Stel vast of dat er iets is of niet en ga weer verder.
Als er een inbreker is wil je ook niet dat je hond dit eigenhandig op gaat lossen, dan wil je gehaald worden zodat jij kan beslissen wat je gaat doen.

Het trekken aan de riem en blaffen, is lak hebben aan jou, of jij die de regels niet duidelijk weergeeft. Op dat moment neemt jullie hond de leiding over wat er gaat gebeuren (hij wilt naar de hond toe en wilt dit inzetten, wat niet kan door de riem dus heb je opwinding). Als je de leiding overneemt en aangeeft wat jullie dan wél gaan doen, is dat duidelijk voor de hond en zal hij dit gedrag ook niet meer vertonen.
Hetzelfde geld voor de paarden. Jullie beslissen wat de actie is, en je hond hoeft nou eenmaal niet altijd aan je geplakt te zitten. Soms wil je afstand, en dat heeft je hond te respecteren. Geef dan dus wel aan wat je wél wilt dat de hond doet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 01:49

Je hebt een keeshond. Keeshonden blaffen heel veel. Dat is gewoon het merk niks aan te doen. 1 uur lopen is veel en veel te weinig.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 02:23

mrie schreef:
Je hebt een keeshond. Keeshonden blaffen heel veel. Dat is gewoon het merk niks aan te doen. 1 uur lopen is veel en veel te weinig.

Ik denkt dat je "ras" bedoelt ipv "merk" ;)
Maar inderdaad... Keeshonden blaffen veel...gaan snel "aan".
Meer onderzoek doen naar het ras en ervaringen met andere kees eigenaren uitwisselen?
1uur per dag is zeker te weinig, helemaal voor een jonge drukke hond.
(zelfs onze ouwe kruising deense dog x boerboel dame van 11 loopt meer buiten per dag).

Het is zeker een aanrader om back to basics te gaan zoals al eerser werd gezegd.
Speurspelletjes, hersengymnastiek etc.
Keesjes zijn slimme leergierige honden en kunnen veel leren!
Denk ook aan dingen als clickertraining (misschien niet handig qua gehoor maar het is een voorbeeld ;) ).

De bench idd niet meer gebruiken als "je blaft te veel wordt rustig plek".
En toch echt ongewenst gedrag negeren.

En als je bang bent dat de buren wat zullen zeggen, kan je misschien de situatie uitleggen en zeggen dat je er aan werkt :)
Zijn verleden is naar, maar kijk naar het "nu" dat doet hij ook :)
Ik behandel mijn hond ook naar hoe ze nu is, niet naar wat ze heeft meegemaakt voor ze in t asiel kwam.
Is ze dominant of vervelend/opdringerig, dan corrigeren we haar :)

Misschien is er een hondenschool in de buurt waar ze activiteiten en leuke lessen geven? :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 06:55

Leer je hond te blaffen op commando. Keeshonden zijn hartstikke slim, dus dat moet zo aan te leren zijn.
Daarna leer je de hond met een gebaar om stil te zijn na het blaffen. Als dat goed bevestigd is, is het ook gemakkelijker om bij ongewenst blaffen de hond op commando te laten stoppen.

Ik heb dan wel Labradors, maar dat is echt zo aan te leren in een paar dagen trainen.

Naast natuurlijk veel doen met je hond om hem dagelijks lichamelijk en geestelijk uit te dagen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 09:30

Lees eens het boek de vrouw die naar honden luistert. Zoek voor afwisseling een leuke hondenclub.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 21:18

mrie schreef:

boxers kwijlen veel, dat is het ras niets aan te doen dat klopt. Boxers zijn knotsgekke honden dat is het ras klopt ook in vele gevallen. Boxers springen veel omdat ze zo gek als een deur zijn. Nee!!! Boxers zijn snel geneigd om te springen omdat ze zo gek als een deur zijn. let daar extra op bij de opvoeding, moedig het gedrag niet aan en geef ze alleen aandacht als ze op 4 poten staan.

En dat is met keeshonden en blaffen nu ook zo. Een keeshond is harig dat is het ras. Ze zien alles in de omgeving en reageren daar snel op klopt ook meestal maar keeshonden kunnen snel blaffen dus let daar vanaf het begin goed op met de opvoeding en leer ze gelijk al dat onnodig blaffen niet gewaardeerd wordt (en dat kan op miljoenen manieren geleerd worden en elke hond is anders dus kan daar geen standaart oplossing voor geven) en leer ze te stoppen met blaffen op commando.

Dat wil niet zeggen dat het makkelijk gaat maar gelijk vanaf pup aan pakken voorkomt problemen op latere leeftijd. Echter als we alles gelijk als pup aan zouden leren en het zou allemaal vlot verlopen en slagen dan waren alle honden prefect geweest en dat kan niet dus soms is het geven en nemen en ermee leren leven en proberen aan beide kanten iets aan te passen zodat iedereen er tevreden mee kan zijn. :D klinkt ingewikkeld als ik het zo terug lees :D

Succes in elk geval met een manier te zoeken om dit gedrag grotendeels om te buigen. Ik zou beginnen met het luik dicht timmeren denk ik nu :D

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 22:38

Bedankt voor de reacties! Hier hebben we veel aan.

Het probleem is dat mijn moeder vindt dat als hij niet blaft dat het goed is (dus hem corrigeren 's nachts en hem in de bench steken) Wat dus niet mag. Ook als hij aan het blaffen is, eerst laat ze hem doen totdat ze het te veel vind en dan corrigeert ze hem pas.
Terwijl ik hem direct corrigeer.
Ook het aanleren van beneden te slapen (dus eerst bij je op de kamer en dan ze verder naar beneden gaan) vind ze ook te veel werk en nutteloos, dus ik weet niet hoe we dit opgelost gaan krijgen.
Hij zou wel bij mij op de kamer mogen maar dan kan zit hij 21-7u in zijn bench, wat wel erg lang is.

Voor de moment staat er iets voor het kattenluik zodat hij er niet meer door kan, hij crosst dan nog altijd blaffend naar de deur maar word elke keer tegengehouden (ik denk dat hij hoopt dat het ding ervoor terug weg is := )

We gaan hem leren blaffen op commando en wanneer hij blaft dat hij naar ons moet komen. Ook gaan we hem meer beweging geven en er geurspelletjes meedoen en hem meer trucjes leren, het nadeel is dat we een ander hond hebben, die ook altijd een snoepje of aaitje verwacht (hoe doen jullie dit, wij laten Floor de oefening ook uitvoeren zodat ze beide een snoepje of aaitje krijgen)
Ik ga echt met de training en het lopen buiten enz pas kunnen beginnen na de examens, dus binnen 20 dagen beginnen we eraan! =:)

Ik zou wel graag hondenschool gaan doen, maar bij de gene bij ons in de buurt zijn we weg gegaan omdat ze echt niet vriendelijk waren en ik vond hun methode ook niet zo goed.
Het nadeel is ook dat het zo duur is.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:42

Als alles mocht falen kan je altijd een anti blafband proberen, tegenwoordig heb je die een stuk diervriendelijker dan de ouderwetse stroomstoot. Ik zou het zelf altijd eerst anders proberen op te lossen maar herrie met de buren is ook niet leuk.
Ik vind alleen niet dat zo'n blafband 24 uur op 7 om zou mogen maar dat is mijn mening.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 22:47

Dat is het laatste waar we misschien aan zouden denken en enkel als we klachten van de buren krijgen en er echt niets anders aan te doen zou zijn.
De buren hebben nog niet geklaagd, het zijn vriendelijke mensen en ze begrijpen het, maar moest het die van de buurvrouw zijn was ik zelf allang gek geworden :')

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:49

Aardige buurvrouw dus :D
Ik vind ook een anti blafband een laatste redmiddel maar ik moet wel zeggen dat diegene met spray of een geluidje het Pavlov effect geven en wat dat betreft zeker niet dier onvriendelijk zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 07:45

jawel daar hebben we ze weer de anti blafbanden. Erg makkelijk je doet ze om en de rest doet de band wel. Ideaal voor mensen die geen tijd hebben om hun hond op te voeden, maar een middel wat van mij per direct van de markt gehaald mag worden (en ja ik weet wat het is om een hond te moeten trainen op minder blaffen en ja ik weet dat het mogelijk is!!!)
Als je die ondingen zo nodig moet gaan gebruiken neem dan een stroom dat is diervriendelijker dan geurtje. Stroom is namelijk 1 correctie en stopt maar geur corrigeerd en zeker bij langharige honden blijft het daarna in de vacht hangen. En als eht een erge blaffer is wend hij nog eens aan die afschuwelijke geur en gaat hij tcoh maar door want als hij niet blaft ruikt hij het ook.

Let er wel op als je andere hond blaft dat goedkope banden dan ook af kunnen gaan en jou hond gecorrigeerd wordt omdat hij bijv. slaapt in zijn mand maar jou andere hond staat te blaffen.

Jou manier van trainen lijkt me vele malen beter en zou druk gaan oefenen! Train met het noemen van de naam van de hond die je bedoeld en geef alleen die hond beloning. Zo leren ze heel snel als hun naam niet genoemd wordt dan krijgen ze toch niets. Tenzij je een commando roept zonder eerst de naam van de betreffende hond te noemen dan uiteraard wel beiden belonen!

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:32

lotte_horses schreef:
Bedankt voor de reacties! Hier hebben we veel aan.

Het probleem is dat mijn moeder vindt dat als hij niet blaft dat het goed is (dus hem corrigeren 's nachts en hem in de bench steken) Wat dus niet mag. Ook als hij aan het blaffen is, eerst laat ze hem doen totdat ze het te veel vind en dan corrigeert ze hem pas.
Terwijl ik hem direct corrigeer.
Ook het aanleren van beneden te slapen (dus eerst bij je op de kamer en dan ze verder naar beneden gaan) vind ze ook te veel werk en nutteloos, dus ik weet niet hoe we dit opgelost gaan krijgen.
Hij zou wel bij mij op de kamer mogen maar dan kan zit hij 21-7u in zijn bench, wat wel erg lang is.

Voor de moment staat er iets voor het kattenluik zodat hij er niet meer door kan, hij crosst dan nog altijd blaffend naar de deur maar word elke keer tegengehouden (ik denk dat hij hoopt dat het ding ervoor terug weg is := )

We gaan hem leren blaffen op commando en wanneer hij blaft dat hij naar ons moet komen. Ook gaan we hem meer beweging geven en er geurspelletjes meedoen en hem meer trucjes leren, het nadeel is dat we een ander hond hebben, die ook altijd een snoepje of aaitje verwacht (hoe doen jullie dit, wij laten Floor de oefening ook uitvoeren zodat ze beide een snoepje of aaitje krijgen)
Ik ga echt met de training en het lopen buiten enz pas kunnen beginnen na de examens, dus binnen 20 dagen beginnen we eraan! =:)

Ik zou wel graag hondenschool gaan doen, maar bij de gene bij ons in de buurt zijn we weg gegaan omdat ze echt niet vriendelijk waren en ik vond hun methode ook niet zo goed.
Het nadeel is ook dat het zo duur is.

Dit herken ik. Dat is ook 1 van de redenen dat Desi bij ons is komen wonen. Vond het niet nuttig omdat in mijn verhaalte te zetten haha. Maar bij mijn ouders werkt het niet. Die laten het gaat tot dat ze er flauw van zijn, dan corrigeren ze. Als ik een hele dag moet werken breng ik haar naar me ouders zodat ze niet de hele dag alleen is, ze is daar 5 minuten in huis ze krijgt haar oude rol alweer terug. Ze weet het gewoon.