Dure kitten, maar wat kost het de fokker?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dure kitten, maar wat kost het de fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:37

Momenteel zijn wij op zoek naar een nieuw bloterikje, a.k.a. een Sphynx kat. We zijn al aan het kijken voor een kitten, maar in de eerste instantie dachten we jeuj wat een prijzen :oo Je betaald zo even €750.- , we dachten eerst dat een fokker veel winst zou maken op 1 kitten, maar ik merk al dat dit helemaal niet zo is.

Ik ben benieuwd wat voor kosten er gemaakt worden bij het fokken van een nestje. Zodat wij beter snappen waarvoor we betalen. Want het is best veel geld en dan is het voor ons goed duidelijk. We willen het wel betalen, daar niet van!

Als je het niet open en bloot neer wilt zetten, mag je het ook PB-en. Brand los :)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:38

Je betaald voor het ras.

Een nestje kittens fokken is niet zo duur (Als alles goed gaat).

En eventuele testen op de ouderdieren, maar dat haal je er wel weer uit.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:42

Een fokker zal altijd winst maken op de kittens. Denk dat €750,- wel aanzienlijk is.. Maar ik heb me er verder niet in verdiept.

Je moet natuurlijk wel rekening houden met (als je een goede fokker hebt) alle inentingen/ontwormingen. Ook zullen er wat testen op ouderdieren gedaan zijn.

Denk dat voor de dierenarts bezoekjes best wel aan de maat zijn.

Edit: misschien ook wel een castratie/sterilisatie?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:44

Op de site van Maine Coon staat € 1871,70 (4 kittens, ideale situatie) (http://www.mainecooninfo.nl/fokkerinfor ... prijs.html). Dus ga maar uit van ongeveer 2000 euro.

Kijk inderdaad naar wat je krijgt, hoelang de kitten bij de fokker blijft (minimaal 13 weken, daarmee dus 2x geënt).

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:46

Sanne9489 schreef:
Een fokker zal altijd winst maken op de kittens.

Dit is wel érg kort door de bocht. Er zijn genóeg fokkers die alleen maar geld inleveren hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:47

Princesj schreef:
Op de site van Maine Coon staat € 1871,70 (4 kittens, ideale situatie) (http://www.mainecooninfo.nl/fokkerinfor ... prijs.html). Dus ga maar uit van ongeveer 2000 euro.

Kijk inderdaad naar wat je krijgt, hoelang de kitten bij de fokker blijft (minimaal 13 weken, daarmee dus 2x geënt).

Dat is een goede lijst. En wat een geld nog zeg, ik heb altijd gedacht dat fokkers echt goed zouden verdienen op kittens of pups.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:48

Op dezelfde site staat ook een hoop informatie over kittenaanschaf, wellicht heb je er wat aan, ondanks dat het een ander ras is!

Een goeie fokker fokt niet voor winst, maar verbetering van het ras.
Laatst bijgewerkt door Princesj op 29-11-12 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Wat!!!!! :wow:
Voor dat bedrag kan je minstens 7 shetlandpony's kopen!!!
Of een zadel!
Of een hele goede laptop!
Of een... kitten van een paar maanden oud????!!!!!!!!!!

spicegirl

een goede sphynx word op diverse dingen getest. dus als beide ouders getest worden ben je zo 100-en euro's verder. dekgeld is hoog. dan nog 13 weken voeren, zowel kittens, als de moeder extra, ontwormen en ontvlooien.en dan papieren aanvragen, waarbij je ook lid moet zijn + catterynaam, en dan 2 x enten.
je zou pas winst maken bij meer als 4 kittens, en bij de sphynx komt dat niet zo vaak voor.
let wel ; een goedkope sphynx is vaak duurkoop.ouders niet getest, dus grote kans op diverse ziektes.

in het verleden wilde ik ook (siamezen) fokken.dekgeld toen vrij hoog, diverse testen. 1e nestje 2 kiitens. 1 met een schoonheidsfoutje, dus goedkoper weg.verlies dus. 2e nestje een noodkeizersnee op 2e kerstdag.(3 dubbeltarief ), alles dood. zeer zwaar verlies.toen maar gestopt.(vond het zielig voor de poezen).
dus nee, rijk word je niet..alleen de broodfok, die overal op bezuinigd.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 29-11-12 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:49

Ik heb dan niks met katten maar wel met honden fokken. Maar op zich maakt dat niet zoveel uit.

Met die prijs betaal je bv een stukje zekerheid. Zekerheid op een gezonde kitten, uit geteste ouders, goed ontwormd en geënt. 13 weken kittens begeleiden is een hoop werk als je het goed doet. Ook dat moet betaald worden. Voedingskosten, aanschaf ouderdieren, dierenartskosten enz. Veel mensen denken dat fokken een vetpot is maar als je het als fokker goed wilt doen dan valt dat erg tegen.

Vaak is het juist zo hoe duurder het jonge dier is hoe minder winst de fokker vaak maakt. (uitzonderingen daar gelaten), de pretnestjes daar blijft vaak veel meer hangen daarom zijn er daarvan ook zoveel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:50

Ik vermoed dat vooral het verschil in kosten tussen een nestje waarbij alles goed gaat en een 'pech' nest erg groot zal zijn. Waarbij je in het tweede geval erg veel geld kwijt zal zijn. In dat licht vindt ik een bedrag van 750 euro per katje erg redelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:50

spicegirl schreef:
een goede sphynx word op diverse dingen getest. dus als beide ouders getest worden ben je zo 100-en euro's verder. dekgeld is hoog. dan nog 13 weken voeren, zowel kittens, als de moeder extra, ontwormen en ontvlooien.en dan papieren aanvragen, waarbij je ook lid moet zijn + catterynaam, en dan 2 x enten.
je zou pas winst maken bij meer als 4 kittens, en bij de sphynx komt dat niet zo vaak voor.
let wel ; een goedkope sphynx is vaak duurkoop.ouders niet getest, dus grote kans op diverse ziektes.

Dat had ik ook al door ja :j Vooral het sphynx ras wordt extra gecontroleerd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:54

Vergeet ook niet dat de fokker vermoedelijk ook een aantal dagen vrij neemt om voor de poes te zorgen, voor dierenartsbezoekjes etc. Dus in dat opzicht zou diegene er prima wat meer voor mogen vragen (dan alleen de kosten) van mij, hij/zij heeft er tenslotte veel tijd en moeite in gestoken.

Overigens is het lijstje dat gelinkt wordt voor een nestje van 4 kittens, en een eerste nestje. Materiaal hoef je maar één keer te kopen en testen op erfelijke ziekten verlopen vaak ook niet. (Soms is een herhaaltest wel gewenst aangezien het later kan opspelen.) Vind 500 euro dekgeld trouwens echt een achterlijk bedrag..

Stond van de week nog een erg naar artikel in Spits over fokkers, iets met 'Alle fokkers zijn alleen maar uit op geld verdienen'. Ging dan wel over honden, maar daaruit blijkt maar weer eens hoe kortzichtig sommige mensen denken over gefokte dieren.

@Myrthe, jij hebt duidelijk je nog nooit verdiept in het fokken van dieren. En 7 shetlanders.. ehh... laten we he tdaar maar niet over hebben

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:54

De prijzen weet ik niet meer exact, maar alles is op te zoeken, dit is even geschat op basis van hoeveel ik destijds kwijt was toen ik nog een cattery had;

HCM/PKD test : 150-200
Fiv/Felv test: 60
Buitendekking: 750
Extra ontworming/ontvlooiing/voedsel tijdens dracht: 100
Ontwormingen/entingen/chip/stamboom per kitten: 150
Voeding/grit per kitten: 100

Dus per kitten maak je snel al 250 euro kosten tijdens die 13-14 weken na geboorte. Eventuele castratie niet meegerekend.
Per nest heb je, mits je geen eigen kater hebt, al snel 1000 euro 'startkosten'.

Bij een verkoopprijs van 750 euro moet je dus minimaal 3 kittens hebben wil je een beetje quitte spelen. En dan heb ik onverwachte gebeurtenissen niet meegerekend zoals keizersnedes/fleskittens en extra dierenartskosten.

Simpel gezegd, uit eigen ervaring. Als alles soepeltjes verloopt, je hebt een eigen kater en meerdere poezen en die werpen stug gezonde fijne en mooie nesten van 4 kittens, dan kan je er best een leuk zakcentje op verdienen (wat overigens niet in verhouding staat met alle tijd en energie die je erin zal steken).
Als het echter niet goed verloopt, dan verlies je er grof op...

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:55

Ik zag een naakt kattenras op tv wat zeer zeldzaam was omdat deze express munchkin, naakt en kleiner waren dan andere katten.

Een kitten was £5000.
Op zo'n bedrag kan ik me niet voorstellen dat je als fokker geen winst maakt.
Zeker wanneer je zelf een kater en poes in bezit hebt waar je mee kunt fokken..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:55

@margarathea - testen verlopen zeker wel. je moet ze elk jaar herhalen..
@raponsje - dan moet je zelf minimaal 2 kittens kopen van 5000. dat is 10.000, en dan moeten de verder kosten nog komen.bij die dwerggroei katten is er vaak misgboortes, en mismaakte kittens, dus 2 gezonde in een nest is al feest..

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:57

Limoen schreef:
Sanne9489 schreef:
Een fokker zal altijd winst maken op de kittens.

Dit is wel érg kort door de bocht. Er zijn genóeg fokkers die alleen maar geld inleveren hoor ;)

Daarom zeg ik ook dat ik me er verder niet in verdiept hebt. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een fokker verlies zou maken met een (of meerdere nestjes) nestje fokken.
Tuurlijk er komen genoeg kosten bij kijken als je raszuiver en netjes wilt fokken.
Kan alleen niet geloven dat mensen er echt (veel) geld op inleveren. Heb het idee dat je er niet echt een baan naast kan hebben.
Maar zoals ik al zei: ik heb er verder geen verstand van maar weet wel de 'standaard' dingen die gedaan worden.

Op de site word ook aangegeven de moederpoes te moeten testen op leukemie, kattenaid, HCM en PKD, zijn dit geen eenmalige kosten of moet dit elke keer voor dekken getest worden?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:58

die prijs is natuurlijk in sommige ogen absurt hoog, maar het is opgebouwd uit (oa) de volgende dingen

- laten enten en ontwormen van de poes
- laten testen op diverse ziektes van de poes
- dekgeld kater (en als je een kater uit het buitenland wil ligt dit hoger en komt er weer een extra enting voor je poes bij)
- reiskosten dekkater
- dekbewijs
- verzorging en extra eten tijdens zwangerschap
- aanschaf diverse dingen rondom geboorte kittens
- evt medische hulp bij geboorte
- evt melk voor de kittens mochten ze niet (genoeg) bij de moeder drinken (en dat heb ik nu en dan kost 1 blikje van 323 ml al 15 euro)
- vanaf 4/5 weken gaan ze over op vast voedsel dus brokjes en natvoer voor de kittens tot ze gaan verhuizen (plm 13 weken)
- kattenbakkorrels kittens
- 1 of 2x enten en chippen
- aanvraag stamboom

en dan niet te vergeten een enorme hoeveelheid liefde en aandacht natuurlijk :D

misschien heb je zo een beetje een idee waaruit de kosten bestaan en dan ben ik vast nog het eea vergeten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 13:59

bij buitendekkingen mogen de tests niet meer als 1 jaar oud zijn.de meesten doen het ook met eigen katers, aangezien veel (goed geinformeerde ) kopers een actuele test willen zien.
@yom - aanschaf ouderdier (en ).werpkist e.d., en lidmaatschap en catterynaam!

Magrathea

Re: Dure kitten, maar wat kost het de fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:01

Het ligt er wel aan waarvoor je test. Een erfelijke ziekte die je kat eerst niet heeft heeft hij later niet ineens wel :7 zoals HD en ED bij honden

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:01

Sanne9489 schreef:
Limoen schreef:

Daarom zeg ik ook dat ik me er verder niet in verdiept hebt. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een fokker verlies zou maken met een (of meerdere nestjes) nestje fokken.
Tuurlijk er komen genoeg kosten bij kijken als je raszuiver en netjes wilt fokken.
Kan alleen niet geloven dat mensen er echt (veel) geld op inleveren. Heb het idee dat je er niet echt een baan naast kan hebben.
Maar zoals ik al zei: ik heb er verder geen verstand van maar weet wel de 'standaard' dingen die gedaan worden.

Op de site word ook aangegeven de moederpoes te moeten testen op leukemie, kattenaid, HCM en PKD, zijn dit geen eenmalige kosten of moet dit elke keer voor dekken getest worden?

Verlies maken gebeurt heel vaak. Het gaat vaak fout, dus of dekkosten voor niks etc of enórme dierenartskosten tijdens de bevalling en de groei van de kittens. Er kan zóveel mis gaan waarbij de kosten echt behoorlijk op kunnen lopen. Uiteraard gaat het ook regelmatig goed en als je dan een aantal kittens hebt kun je er best íets op verdienen, maar als je het daarvoor doet hoef je het niet te doen.
De basiskosten voor een nest zijn al behoorlijk hoor, laat staan dierenartskosten etc als het niet goed gaat.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:02

ja zie je, ik vergeet vast een heleboel

hoewel ik ook niet van alles het fair vind om dat door te berekenen maar goed

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:03

Tiffany schreef:
Je betaald voor het ras.

Een nestje kittens fokken is niet zo duur (Als alles goed gaat).

En eventuele testen op de ouderdieren, maar dat haal je er wel weer uit.

Als je je rasloze poes door de kater van de buren laat bezwangeren én alles goed gaat zonder dierenartskosten zou je wel eens gelijk kunnen hebben.

Maar bij raspoezen..... grote onzin wat je verkondigd.

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:04

Magrathea schreef:
Het ligt er wel aan waarvoor je test. Een erfelijke ziekte die je kat eerst niet heeft heeft hij later niet ineens wel :7 zoals HD en ED bij honden

Dit is dus niet waar. Een erfelijke aandoening kan ook pas na 2
jaar uitten. Daarom moet er elk jaar getest worden op HCM/PKD.
Een poes kan ontsnappen, dus FIV en FelV moet ook regelmatig.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:05

een kitten fokker, zeker voor een fokker die het kleinschalig doet is inderdaad niet goedkoop:
* moeder testen op felv en fiv 45 euro + consult
* moeder testen op hcm en pkd 150 euro
* moeder laten enten en extra ontworming voor de dekking 70 euro
* dekking zelf 200 - 300 euro
* extra voeding voor moederpoes ik betaal 54 euro per zak van 10 kilo dus dat zijn de kosten niet
* echo om te kijken of ze draagt en evt echo om te zien hoeveel kittens je kan verwachten zodat je infecties tegengaat 40 euro x 2
* melk voor de kittens moet je naar mijn idee altijd in huis hebben 20 euro
* injecties kittens tegen niesziekte 2 x 45 euro per kitten
* ontwormen iedere 2 weken + vlooiendruppels 16 euro per 2 weken
* speciaal kittenvoer ik betaal geloof ik 29 euro per 3 kilo en dat gaat sneller op dan je denkt
* kittenpakketje om mee te geven
* kosten voor de stambomen 15 euro per stamboom
* chippen 35 euro per kitten + consult
* kitten kattenbak en grit

dit zijn kosten die je sowieso hebt, dan moet je geen zwak kitten erbij hebben want dan verdien je er helemaal niks aan. ik heb zelf een ragdoll en een pers waar ik mee fokte, bij de ragdoll nu 1 zwak kitten gehad, geld bij moeten leggen op het nestje door kosten voor infuus en medicatie/operatie

als de moeder al getest is op alle ziektes heb je er iets meer aan over, maar dan nog moet er niks bijkomen aan ziektekosten.

let wel dat je dit beestje voor 15 a 20 jaar hebt, dan zijn de kosten nog aanvaardbaar, meestal krijg je bij een goede fokker namelijk een zeer gezond kitten waar veel werk en aandacht in gestoken is ( mits een geode cattery)