Huisdieren en vuurwerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kunamosity

Huisdieren en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 10:11

Hoi,

Ik heb mijn kat, Sushi, nu bijna een jaar. Ik heb haar dit jaar in januari opgehaald uit het asiel. Ik weet dus nog niet hoe ze reageert op vuurwerk. Hoe reageren jullie huisdieren op vuurwerk en halen jullie ook iets speciaals voor je dier (zoals bijvoorbeeld rustgevende druppels of iets dergelijks)? Waar moet ik rekening mee houden?

saskiakefie

Re: Huisdieren en vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:17

Mijn katten zijn er wel wat bang voor, maarja wij zijn niet eens thuis en tot nu hebben ze het elke keer overleefd... :+ Volgende dag eten ze ook weer. Misschien een beetje egoïstisch, maar wat je kan doen is wennen aan een vuurwerk cd, maar dan moet je er wel nu al mee beginnen al is dit zelfs wat aan de late kant.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:19

Mijn zenuwkat is erg bang. Dat weet ik niet omdat ik er ben (want ben altijd weg) maar omdat ik zie dat ze al heel bangig en onrustig wordt van knallen/vuurwerk op tv.

Maarja, kan er toch niets aan veranderen. Als ik wel thuis zou blijven is ze net zo bang, dus ze moet er maar even doorheen.

Mijn andere poes reageert helemaal niet op de tv, maar zal ook wel enigzins onrustig worden met nieuwjaar, maarja, daar kan ik toch niets aan doen/veranderen.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 29-11-12 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 10:21

1 van mijn honden is heel bang voor vuurwerk, die gaat in de douche in een hoekje achter het douchegordijn liggen (badkamer is beneden) rustgevende druppels helpen bij hem niet, hij krijgt op oudejaarsavond wel een middeltje van de dierenarts (niet het soort waarbij ze wakker blijven en niet meer kunnen bewegen) verder zet ik gewoon een mandje in de douche zodat hij niet op de grond hoeft te liggen als het nog geen oudejaarsavond is, ik doe dan ook de deur dicht en dan ligt hij wel rustig.
Mijn herder maakt het niks uit en die krijgt ook verder niks, mijn andere hondje heb ik sinds april dus dat is ook nog even afwachten, ze is wel heel makkelijk en maakt zich nergens druk om dus ik denk dat het wel wat meevalt met haar.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:20

mijn valkparkieten vinden vuurwerk geweldig. Ze worden dan ook het hele jaar getraind (maw ze steken hier regelmatig knallende dingen af).
Toch zet ik ze tijdens oud en nieuw een stuk van het raam af, muziekje aan en de rolgordijnen omlaag, ik ben er dit jaar namelijk niet.

De honden van mijn ouders zijn er bang voor. Vroeger niet, maar sinds de bliksem voor hun neus is ingeslagen wel. Ze verstoppen zich dan ook altijd boven op de gang en het liefst ergens in een van de kamers.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:30

mijn kat mag niet naar buiten (afgesloten tuin) voor alle zekerheid. De nijnen zitten in hun ren en mogen daar niet uit maar dat mogen ze sowieso al niet. De honden gaan lekker mee naar het dierenasiel en vermaken zich daar en uit het werk gaan ze nog even naar de zeedijk zo rond 18.00 uur dan gaan we kijken naar het vuurwerk in de dorpen die we dan kunnen zien zonder dat er in de buurt vuurwerk afgestoken wordt.
's avonds zijn ze dan erg moe en met een lekkere bak vlees en advocaat slapen ze 's avonds heerlijk na een dag bezig te zijn geweest. Rond 23.00 uur is het vaak wat rustiger op straat en dan aan de overkant gauw even plassen en dan is de dag voor hun voorbij.

Beiden hadden vorig jaar 0,0 stress van het vuurwerk. Het jaar daar voor was mijn ene hond nog erg bang.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:32

ik moet mijn hond binnen houden, die denkt dat die rotjes om mee te spelen zijn. :') is dus niet bang..
Hond die ik hiervoor had was wel als de doods voor vuurwerk.

ElineS

Mijn kat maalt er niet om. Die moeten we juist met moeite binnen houden, want die wil graag buiten kijken wat er aan de hand is, maar dat vind ik gevaarlijk.

Onze hond Szia hebben we dit jaar ook pas gekregen dus het is een raadsel hoe zij op vuurwerk reageert.

Jette

Onze hond is ook drama. De eerste jaren ging het heel goed maar de laatste 3 jaar is pan. Wij zorgen altijd dat we hem nog een keer flink uitlaten op het strand. Daar hoor je de knallen niet zo. En dan weigert hij voor de rest van de avond naar buiten te gaan. Het is alleen jammer dat we in hartje centrum wonen, bijna naast de vuurwerk verkoper. Vanaf 28 december zijn er dus al zeer regelmatig knallen.

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:33

Onze kat was ook altijd erg bang, die deden we op de slaapkamer, lampen aan,gordijnen dicht en een muziekje aan. Werkte wel :j
Mijn oude hond vond het niet eng, die liet ik altijd met ballonnen spelen :) Wende vanzelf aan harde knallen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:38

Niet nu al druk om maken. Kat verstopt zich wel als hij het niks vindt en daarna is hij het weer vergeten.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:14

Vorig jaar was ik niet thuis met O&N. Maar overdag reageerden ze al amper op geknal. 'S avonds gordijnen dicht, badkamerdeur open (stil en donker daar, dus lekker schuilen), tv aan. Toen we thuis kwamen, lagen ze lief te slapen op de bank <3
Beste tactiek is er zelf niet op reageren. Als je kat een beetje is afgesteld op je (mijne wel), dan halen ze ook veel uit jouw reactie. Blijf jij gewoon rustig zitten lezen of met ze spelen, blijven niet. En niet ineens aandacht geven na een knal, dan kunnen ze dat associeëren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:16

Mijn honden zijn een drama. Dit jaar ga ik op aanraden van de DA iets met valium proberen. Alleen bij mijn oude hondje durf ik het niet goed.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:19

Onze katten gaan naar boven, de oudjes zitten vaak voor het raam boven te kijken of ze liggen rustig te slapen. Een ander verstopt zich in de klerenkast, en de jongste heeft het nog nooit mee gemaakt, maar zal wel goed komen :)

Ik zou gewoon zorgen dat ze een plek heeft waar ze zich kan verstoppen en NIET naar buiten kan.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:21

1 van mijn katten is heel bang. Die blijft ook binnen vanaf de 30e t/m de 1e. De 31e sluit ik ze samen op in mijn slaapkamer zodat ze niet kunnen ontsnappen. De bangerik kruipt onder de kast en wil er uren niet onder vandaan, maar de volgende dag is ze wel weer zichzelf hoor. Ik laat sowieso de lichten aan en doe de rolgordijnen dicht.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:23

Een kat gaat veilig in de kelder liggen, de ander verdwijnt een hoekje in. Mn hond weet nooit of die het leuk of eng moet vinden (verschilt per jaar)
Geen een laat ik wennen, 't is maar effe geknal hoor...

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:26

Mijn hond vindt het fantastisch :')

We hebben thuis het hele jaar rond van die babypijltjes die enkel een fffffuuuttt-geluid (af en toe zacht knalletje) maken omdat regelmatig de duiven op onze hele hoge schuur gaan zitten (daar wacht de roofvogel op ze), met dit geluid jagen we ze weg.. Zodra de hond het hoort, sjeest hij naar mijn pa (die ze afsteekt) en staat als een gek te springen (omdat de duiven wegvliegen en dat vind hij leuk). Met oud en nieuw heb ik hem altijd aan de lijn mee (hij loopt normaal los op het erf) omdat hij anders ontsnapt en het vuurwerk opzoekt :j

Als pup heb ik hem toen ook meegenomen naar buiten (op de buurt steken ze alleen maar kleine pijltjes en van die fonteintjes) en heb hem toen koekjes gevoerd.. Hij associeerd harde knallen en licht etc. met koekjes en wegvliegende duiven (rent hij achteraan :') Zijn staart zwiept dan zo hard dat je soms denkt dat hij ook opstijgt _O- ) . Onweer wil hij ook altijd naar buiten ;-)
Raar beest..

Liekelianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 17:28

ik heb mijn hond nu 3 jaar en heb haar in december opgehaald, vlak voor oud en nieuw, ze was toen nog maar 3 en een halve maand en ik zat zelf heel erg in de stress over hoe ze ging reageren. tot 12 uur zijn we met zn allen binnen gebleven maar daarna even de straat op gegaan. telkens even door het raam gekeken maar ze lag heerlijk te slapen en heeft volgens mij niks gemerkt van het vuurwerk..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 06:15

overigens de half wilde kat die hier jaren gewoond heeft in huis maar waar wij niets mee konden doen was altijd 23/24 binnen en lag dan op haar vaste plaats. 2 dagen voor oud en nieuw verdween ze elk jaar om halverwege 1 januari weer op te komen dagen.

Ik heb altijd het vermoeden gehad dat ze het bij ons binnen lekker warm vond en daar stond haar eten dus kwam ze eten maar dat ze buiten in de boomgaarden zich veel fijner en zekerder vond als het erop aan kwam om zich te verstoppen voor het vuurwerk. Nu wonen wij aan de rand van een dorp met veel boomgaarden dus maak ik me niet zo'n zorgen als de kat met oud en nieuw buiten loopt. Alleen mijn huidige kat is nog nooit van ons terrein af geweest (mag ze ook niet) en daarom hou ik ze echt binnen. Desnoods in mijn slaapkamer met deur op slot en kattenbak en eten/drinken.

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 10:49

Rebel_Jits schreef:
Vorig jaar was ik niet thuis met O&N. Maar overdag reageerden ze al amper op geknal. 'S avonds gordijnen dicht, badkamerdeur open (stil en donker daar, dus lekker schuilen), tv aan. Toen we thuis kwamen, lagen ze lief te slapen op de bank <3
Beste tactiek is er zelf niet op reageren. Als je kat een beetje is afgesteld op je (mijne wel), dan halen ze ook veel uit jouw reactie. Blijf jij gewoon rustig zitten lezen of met ze spelen, blijven niet. En niet ineens aandacht geven na een knal, dan kunnen ze dat associeëren.

Haha, nou dan moet ik mezelf maar wat valium geven, want ik ben zelf bang van vuurwerk :o

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:56

Mijn katten gaan vroeg naar bed. :+
Die zoeken een donker stil plekje op in huis en gaan gewoon liggen slapen tot de volgende dag.
Mijn hond komt tijdens het afsteken om 12 uur niet buiten, wil die ook niet. Als ze binnen zit is alles gewoon goed.
Een uur of 2 na het afsteken word ze zelfs nog uitgelaten. Geen probleem.
Soms schrikt ze nog wel eens van een knal dicht in de buurt als we haar uitlaten rond oud en nieuw maar dat is even schrikken en dan weer over en doorgaan.

Ik koop geen troep en sluit niks op. Ze redden zichzelf wel hoor.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:14

Onze honden en katten gaan in de keuken met gewoon hun mandjes en kleedjes, de honden krijgen een flink bot met vlees (Één van de twee honden is héél bang voor vuurwerk, hij reageerd helemaal niet meer) en ik zet muziek op.
De andere dieren (Cavia's, vogels, muizen en ratten) krijgen ook wat om zich bezig te houden.

Als een hond of kat bang is voor vuurwerk, zorg dan dat ze écht niet weg kunnen. Laat ze in een andere kamer als de deur open gaat, zodat ze niet toch langs iemand kunnen glippen. Hond kun je ook vastleggen natuurlijk, als ze maar niet naar buiten kunnen.

Mijn moeder en ik rijden 2 Januari op de dierenambulance. We hopen maar dat we geen meldingen krijgen van dieren die in hun angst voor een auto terecht gekomen zijn oid en gewond terug gevonden worden.